«Grand Theft Auto VI» skaper et vakuum i spillverdenen
«Ingen» vil dele lanseringsvindu med storspillet.
Ser du på årets lanseringskalender for spill kan du raskt se to ting:
Det første er de høye forventningene til spillåret 2025. Det virker svært lovende, med mange ettertraktede spill i vente.
Det andre er tomrommet. Brorparten av året virker særdeles tynt når det kommer til lanseringsdatoer. Det er nemlig så og si ingen storspill som har fått fastsatt en dato etter mars.
Mye av skylden kan tildeles «Grand Theft Auto VI».
Skygger banen
Det hele er nokså selvforklarende. Bransjeaktører ønsker nemlig ikke å dele lanseringsvindu med det neste spillet i GTA-serien, uavhengig av størrelse og sjanger.
For så fort en dato er satt, står de i fare for å bli holdt på ordet når spillet er nødt til å konkurrere med det som kan bli tidenes største produktlansering.
Det har lenge vært en slags «åpen hemmelighet», som Bloombergs Jason Schreier understrekte i desember. Skal vi tro utgiver Take-Two er spillet fremdeles planlagt lansering i 2025, selv om flere med kontakter i bransjen tror spillet raskt kan bli utsatt til 2026.
Poenget står uansett: det er absolutt ingen med penger i potten som vil nærme seg storspillet. Resultatet blir et uforutsigbart – men spennende – spillår.
Hva syntes du om at spill skjermer banen for «Grand Theft Auto VI»?
Ingen vil ta sjansen
Skrekkhistoriene er mange – og ofte spesielt uheldige: kultklassikeren «Vampire: The Masqurade – Bloodlines» delte i 2004 lanseringsdato med «Half-Life 2».
Det endte med at utvikler av førstnevnte, Troika Games, måtte stenge dørene tidlig året etterpå.
Selv om «Bloodlines» har sine dedikerte fans (meg inkludert) er det ikke noe tvil om hvilke av spillene som traff mediet som en asteroide – og hvilket som på mange måter krasjlandet.
Blant nyere eksempler finner du «Titanfall 2», som også blir løftet fram som et av de beste skytespillene det siste tiåret.
Lanseringen falt på uken mellom «Battlefield 1» og «Call of Duty: Infinite Warfare», noe som umulig kan ha vært heldig for serien som senere skulle gi oss «Apex Legends».
I dagens bransjelandskap hvor store spillselskap rett og slett ikke tåler et eneste feiltrinn, kan en uheldig dato bety kroken på døra.
Å sette seg selv opp mot den største av de største kan derfor se ut som en dårlig idé.
Et tettpakket start
Vi kan nok ganske trygt hevde at «Grand Theft Auto 6» ikke blir å se i butikkhyllene de neste månedene.
Det gjenspeiles også på lanseringskalenderen. Januar får spill som «Sniper Elite: Resistance» og norske «Somber Echoes». I februar venter flere av årets mest ettertraktede spill på løpende bånd – minst én stor lansering hver eneste uke.
Spill som «Kingdom Come Deliverance II», «Civilizations 7», «Avowed, og «Monster Hunter Wilds», er å vente i årets andre måned.
Resultatet blir at spillopplevelsene kommer tett på starten av året, men de resterende ti månedene forblir et stort spørsmålstegn.
For problemet ligger ikke i mangel på spill. «Doom: The Dark Ages», «Ghost of Yōtei» og «Metroid Prime 4» er alle spill som har planlagt lansering og som etter alt å tyde trolig kommer i 2025.
Men elefanten i rommet forblir, til tross for ulike sjangere og nisjer. For «Grand Theft Auto V» har underholdt store publikumsmasser i nesten 12 år. I dagens oppmerksomhetsmarked kan man jo gruble på hvor mye tid spillere øremerker oppfølgeren?
Mye usikkerhet
Selv om «Grand Theft Auto VI» får skylden for mange spillutgivere der ute når de må rettferdiggjøre hvorfor spillet deres ikke har en fastsatt dato, er det flere aspekter å ta inn over seg og som kan forklare årets tentative «utgivelsesvakuum».
Nintendo kommer etter planen med en ny konsoll i årets første halvår. Skal vi tro ryktene må vi ikke vente lenge før vi får høre mer. Du skal ikke se bort ifra at Nintendo plutselig tar eierskap på høstmånedene, og går mann mot mann i å konkurrere med Rockstar.
Samtidig sliter flere aktører med en omstrukturering.
Ubisoft er blant de som nå navigerer seg rådvill i et tettpakket vintervindu. Forrige uke ble det kjent at «Assassin’s Creed Shadows» blir utsatt fra februar til mars. Dette skjer samtidig som Ubisoft står i en omfattende eierskapskrise.
Med ryggen mot veggen blir «Shadows» deres siste forhandlingskort i et eventuelt salg av selskapet, og de er derfor avhengig av en seier. Det kan være bakgrunnen for at de ikke tar sjansen på en lansering i en travel februarmåned.
Men noen særlig lengre utsettelse kan det da umulig bli – for da risikerer de å konkurrere med Rockstar og «Grand Theft Auto». Derfor kan utsettelsen tolkes som en risiko tatt i en særdeles presset situasjon.
Åpner også for muligheter
Det er likevel ikke sånn at spill som ikke har fast dato ikke blir lansert i år, men spillutgivere vil nok heller la Rockstar gjøre første trekk i kampen om spillhøsten.
Selv om de færreste tørr ta sjansen, mener utviklere vi har vært i kontakt med at et vakuum som «Grand Theft Auto VI» skaper kan åpne for andre mindre spill.
Hvis storspillet fra Rockstar skaper et tomrom – kan det jo naturligvis også fylles opp av mindre spill som kanskje ikke treffer samme målgruppe som «Grand Theft Auto». Selv om oppmerksomheten da blir liten, er det antageligvis større enn hvis det hadde lansert i et ellers overfylt marked.
Kanskje får det også hylleplassering ved siden av tiårets største spill?
Dette er selvfølgelig også en selvoppfyllende profeti – at markedet igjen da blir overfylt når flere mindre utviklere slår til på denne muligheten.
En ting er sikkert: «Grand Theft Auto VI» har balletak på spillverdenen, og definere den kommende tiden så til de grader – uavhengig om du er interessert i spillet eller ikke.