– Xboxen som vi kjenner den er død
Xbox siste «markedsføringsstunt» signaliserer døden - og gjenfødsel.
For fire år siden slapp Xbox sine nyeste konsoller.
I dag er jeg glad for at jeg ikke punget ut dyre summer på en Xbox Series X eller S.
Og det er ikke på grunn av PlayStation.
Hva er egentlig en Xbox?
Xbox lanserte nylig en ny reklamekampanje.
I reklamene kalles det meste som har en skjerm og internett for en Xbox. Laptopen er altså en Xbox som du kan ha på fanget, og TV-en kalles for en Xbox du kan ha på veggen.
Det hele forklares i en kort snutt på 30 sekunder, som du kan se under:
Signalene er tydelige. Poenget er for lengst tatt. Xbox er ikke lenger bare en spillkonsoll, men noe allestedsnærværende plattform. Xboxen som vi kjenner den er død.
Dette er i utgangspunktet ingenting nytt. Dette en videreføring av Xbox sin strategi de siste årene, hvor alt skal flyttes til en slags universell, digital tjeneste.
Xbox Game Pass har tatt over for fysiske spill, konsoller selges uten diskdrev og skybasert spillstrømming blir stadig vanligere.
Xbox skal bli «heldigital», ikke lengre én fysisk boks du plasserer ved siden av TV-en. Denne logikken følger at alt med tilgang til internett og skjerm en Xbox akkurat fordi den kan strømme spill gjennom Xbox-basert teknologi.
Men når alt er en Xbox, så kan man jo begynne å sette spørsmål med hva faktisk er meningen med en dedikert Xbox?
En eulogi over den døde
Misforstå meg rett; Xbox har mange gode spill. Xbox Game Pass er uten tvil en av de beste tilbudene i spillsfæren, og jeg tror forøvrig de fleste Xbox-eierne lever godt med lanseringer som «Black Ops 6» og de mange kommende storspillene som blir tilgjengelig via Game Pass.
Jeg eier hverken en Xbox Series X/S eller en PlayStation 5.
Likevel ser kjøpet av en Xbox Series X/S mer ut som et bomkjøp for hvert år som går. Den siste tiden har nok etterlatt en bitter ettersmak for forbrukerne. Fremover blir det trolig bare verre.
Dedikerte fans føler seg fremmedgjort, skal vi tro noen av reaksjonene. Det skjønner jeg godt.
For hva var egentlig vitsen med å kjøpe maskinvare i form av Xbox X eller S, når alt er tilgjengelig andre steder? Du har jo en mobil, så du kan likeså greit spille «Starfield» på den. Få vil vel hevde at deres personlige iPhone også er en Xbox, men det er altså det spillgiganten gjør akkurat nå. Samtidig blir flere og flere Xbox-spill tilgjengelige på andre plattformer.
Til syvende og sist gagner dette mangfoldet spillere; jo flere som får opplevd gode spill desto bedre. Men det er likevel surt å vite at man som bruker ikke lengre er prioritert, og at man har punget ut flere tusenlapper på et produkt som nå blir snakket om i samme åndedrag som en åtte år gammel iPad.
Dette er på ingen måte et farvel til Xbox, men heller en anerkjennelse på at Xbox nå nok så tydelig signaliserer et paradigmeskifte. Det samme kan gjelde forbrukerne.
Håp i fremtiden
Selv om mange nok vil føle at spillstrømming byr på langt fra en optimal opplevelse (og for noen vil være helt uaktuelt), er det utvilsomt en ny generasjon med spillere som vokser opp med spillstrømming som både en praktisk og adekvat opplevelse.
Et av verdens mest populære spill, «Fortnite», har lenge vært utilgjengelig på iOS. Mange har omgått dette gjennom å strømme spillet, blant annet gjennom Xbox Cloud Gaming.
Jeg har selv hatt overraskende gode opplevelser med slike tjenester, og blant annet spilt gjennom enorme spill som «Cyberpunk 2077» via spillstrømmetjenesten GeForce NOW uten at det gikk betydelig ut over opplevelsen.
Om ikke dagens publikum lar seg bite, er det fremdeles håp for spillstrømmetjenestene hos fremtidige generasjoner. Kanskje teknologien også blir bedre, for det trengs utvilsomt. Det er nok disse Xbox håper å vinne over med den aktuelle kampanjen. Det har nok uansett ringvirkninger for de fleste spillinteresserte.
– Det kommer flere Xbox-konsoller i fremtiden.
Det understreker Xbox-sjef Phil Spencer. På planen står angivelig en håndholdt konsoll. Om det er dette publikummet ønsker seg, gjenstår å se.
En bransje i forandring
På en side står Xbox og sjef Phil Spencer i en vanskelig situasjon. Salget av konsoller har stagnert og veksten skjer primært på PC og spillstrømmetjenester. Her er ikke Xbox helt alene.
PlayStation og Sony sliter med sin egen strategi. Maskinvareoppdatering har vært skuffende, og feilstegene historiske. De satser også stadig mer på spillstrømming, blant annet gjennom PlayStation Portal.
Tror du Xbox er ferdig som konsollprodusent?
Også Nintendo opplever stagnerende salg av konsoller, men her er det ventet en oppfølger til neste år.
Tilbudet for de som liker fysisk maskinvare forsvinner nok ikke med det første, men dragningen mot digitale tjenester og strømming er ikke til å misforstå. Xbox gjennomgår akkurat nå en gjenfødsel - er de forut sin tid?
Om det hele lønner seg får vi nok ikke vite før neste generasjon spillere begynner å kjøpe sine egne dedikerte konsoller - eller kanskje heller når de ikke gjør det.