Philips 170B5CS
Innledning
Philips 170B5CS tilhører business-serien til Philips, og kommer med det samme designet vi kjenner fra de tidligere modellene vi har kikket på. Den største forskjellen her, bortsett fra størrelsen, er at denne skjermen kan skilte med litt mer under panseret, som DVI og høyttalere.
Men har denne sølvfargede krabaten noe mer på innsiden som kan skille den fra andre 17-tommere?
Denne testen er delt inn i:
Takk til Digital Impuls som lånte oss skjermen til test.
Spesifikasjoner og bundle
- Størrelse: 17"
- Panel: TN
- Oppgitt responstid: 16 ms
- Kontrast: 450:1
- Lysstyrke: 250 cd/m2
- Oppgitt synsvinkel: 150 grader horisontalt og 140 grader vertikalt
- Oppløsning: 1280 x 1024
- Standard: TCO 03
- Tilkoplinger: D-SUB/VGA, DVI, lyd inn (minijack), lyd ut (minijack)
- Annet: Høyttalere
For mer informasjon om skjermen viser vi til produsentens hjemmesider. Lurer du på noe rundt spesifikasjonene anbefaler vi vår egen LCD-guide.
Bortsett fra de integrerte høyttalerne er det ikke mye som skiller Philips 170B5CS fra 19-tommerne vi har hatt på testbenken tidligere. Skjermen blir levert i en lekker sølvfarge, og over høyttalerne finner vi en vannrett list hvor knappene er innfelt. Rammen er ikke spesielt tykk, og den runde foten er i samme utførelse som resten av skjermen.
Skjermen har følgende mål:
- Høyde: 359 mm
- Bredde: 375 mm
- Dybde: 25 mm (panel)
- Siderammer: 18 mm
- Øvre ramme: 18 mm
- Nedre ramme: 68 mm
klikk for større bilder
Høyttalere
Integrerte høyttalere egner seg normalt ikke til stort annet en "kontorlyder". Dette er også tilfelle med disse høyttalerne.
Tilkoblingsmuligheter
I motsetning til den rimeligere S-serien har B-serien, som denne skjermen tilhører, fått digital DVI-tilkobling i tillegg til den analoge VGA-tilkoblingen. Den har også integrert 220V strømforsyning, noe vi gjerne skulle sett var standard for alle produsenter. Vi er lei av de mange strømadapterne som slenger rundt på arbeidsplassen vår.
For å gi lyd til de integrerte høyttalerne er det plassert en lydinngang på baksiden av skjermen. Her finner vi også uttak for hodesett. Dette er i våre øyne en klønete plassering av denne kontakten, som burde vært plassert mer tilgjengelig foran eller på siden av skjermen. Det blir rett og slett tungvint å strekke seg bak og oppunder skjermen for å koble til og fra hodesettet.
Bundle
Vi hadde håpet å finne en DVI-kabel i esken til skjermen. Dessverre har ikke Philips tatt seg råd til å levere med dette. Vi skulle ønske at alle produsenter satte en standard med å levere en kabel til hvert uttak på skjermen.
Med i pakken får du:
- Manual
- CD med manual og programvare
- Lydkabel
- Strømkabel
- VGA-kabel
Innstillingsmuligheter
Meny
Bakgrunnsfargen for hovedmenyen er blå, mens undermenyene er hvite. Ikonene er ensfargede og kjedelige. Tekst vises enten med hvit eller sort farge avhengig av bakgrunnsfargen.
Vi har sett flere andre produsenter finne nye veier innen menydesign og tatt for seg fargeglade menybilder og ikoner. Det er dog en smakssak hva man liker. Det viktigste er at menyen er oversiktlig og enkel å betjene, noe den er i dette tilfellet.
Menyen er delt inn på følgende måte:
Det er stor forskjell på design og plassering av menyknappene fra produsent til produsent. Mange produsenter velger å plassere knappene så langt ute av syne som mulig, og i samme farge som skjermrammen.
Philips derimot har valgt å gjøre sine menyknapper til en del av skjermens design. Pent innfelt i en grå list som dekker hele bredden til skjermbildet finner vi 7 knapper lakkert i samme farge som rammen på skjermen.
Knappenes funksjon fra venstre:
- Auto-oppsett ved analog tilkobling
- Pil venstre / Volum ned
- Pil høyre / Volum opp
- Pil ned / Lysstyrke
- Pil opp / Lysstyrke
- OK / Åpne meny
- På / Standby
Fysiske innstillingsmuligheter
Philips 170B5CS justeres fysisk ved å vri og vende på den to-leddede foten. Dessverre begrenser denne foten hvor høyt opp fra bordflaten vi kan heve skjermen.
Laveste avstand til bordplaten er 9 cm. Bare foten er i veien for å senke skjermen helt ned. Høyeste avstand er 15,5 cm.
Under selve foten er det plassert en dreieplate som gjør det mulig å vri skjermen 125 grader begge veier. Selve panelet kan vippes 5 grader forover og 25 grader bakover.
Skjermen mangler pivotfunksjon, men dette er ikke noe vi savner på 17-tommere.
Kabelskjuleren er laget av tynn plastikk. For å fjerne den fra foten må man først klemme til på midten, og så rive løs. Her har vi sett mange bedre løsninger fra andre produsenter. I verste fall kan man risikere å ødelegge kabelskjuleren når man forsøker fjerne den. Dog gjør den nytten sin med å samle kablene pent på baksiden av skjermen.
Bilde og film
Bilde
For å ta en titt på skjermens egenskaper til å vise bilder og tekst, startet vi opp Nokia Monitor Test. Dette er et program som tester geometri, konvergens og farger. Etter denne testen kan vi konstatere følgende:
De individuelle fargene:
- Hvitt er grålig hvitt.
- Sort er sort med gråskjær og grått rundt alle kantene.
- Rødt er rødt med tegn til oransje, spesielt ut mot kantene.
- Blått er blått i senter, men sklir over til lyseblått rundt kantene.
- Grønt er grønt i senter, men sklir over til lysere grønt rundt kantene.
Baklys er årsaken til at alle fargene har problemer ute i kantene. Gjennomskinnet ødelegger rett og slett alle fargene.
klikk for større bilde
Når vi kikker gjennom fotoalbumet vårt ser vi det samme som i testprogrammet vårt. Fargene blir utvasket på grunn av den sterke gjennomlysningen fra panelet. Dette gjør at bildene mister den varmen og spruten vi ønsker oss.
Innsynsvinkel
Skjermen har en noe svak innsynsvinkel. Vi skal ikke bevege oss langt ut mot kantene av skjermen før bilde mister farger og detaljer. Dette er en typisk enbruker-skjerm.
Ikke-optimal oppløsning
Ved ikke-optimale oppløsninger mister skjermen de fineste detaljene, men får absolutt godkjent. Skifter vi ut DVI-kabelen med den gode gamle VGA-kabelen, kan vi ikke se merkbare forskjeller i bildet.
Film
For å se hvordan Philips 170B5CS klarer å vise bevegelige bilder, dro vi på oss polvottene og hentet frem ishakkene for å ta del i The Day After Tomorrow.
Etter å ha sett snø og is i nesten 124 minutter kunne vi konstatere at det ikke er noe etterslep i filmsammenheng. Derimot ødelegger den sterke gjennomlysingen i panelet hele filmopplevelsen. Fargene blir blasse og gjør filmen kjedelig. De kalde partiene i filmen blir grå og triste, mens de varme partiene mangler varmspruten vi liker.
Spill
Med den oppgitte responstiden på 16 ms burde Philips 170B5CS ha gode forutsetninger for å underholde oss i de velkjente spillene Unreal Tournament og Tribes Vengeance.
klikk for større bilder
I Unreal Tournament ser vi små tegn til etterslep ved raske bevegelser med musen. I kampens hete merker vi ikke noe til dette, annet enn når vi bevisst går inn for å se det (med påfølgende lite oppmerksomhet på resten av spillet).
Spillet har den gode flyten vi er ute etter, men fargene mangler den gløden som skal til for å sette prikken over i-en.
Når vi beveger musen raskt fra side til side i Tribes Vengeance ser vi at objekter som fjelltoppen øverst til høyre i bildet henger etter. Det ser ut som om fjelltoppen har formert seg og vi kan konstatere at skjermen ikke helt klarer å henge med på de raskeste bevegelsene. Også i dette spillet synes vi at fargene mangler det lille ekstra.
Konklusjon
Philips 170B5CS er først og fremst en pen skjerm å se på. Som sine søsken i samme serie skiller den seg ut med den toleddede foten og det forseggjorte knappedesignet.
Med en responstid på 16 ms skulle skjermen i teorien være rask nok til å takle de fleste raske spill. Dessverre henger den ikke helt med i svingene når det virkelig går unna.
Skjermen har dessuten for mye gjennomlysning til å kunne levere den billedkvaliteten vi ønsker til film og fotoredigering.
Derimot er skjermen lyssterk, og med sine integrerte høyttalere tror vi de som benytter datamaskinen i kontorsammenheng, til tekstbehandling, regneark og nettsurfing, vil finne seg godt til rette med denne skjermen.
+ Pent design
+ God høydejustering
+ God på analogt signal
- For mye gjennomlysing av baklys
- Litt for mye etterslep ved raske bevegelser