På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Så raskt har vi aldri ladet før: Vi kjørte nye Xpeng G6
Innhold
Det er noe eget med å sette seg inn i disse kinesiske bilene - det futuristiske interiørdesignet gir en slags Tron-aktig aura du ikke får så mange andre steder. Slik er det også i Xpeng G6, som er fornyet i år.
Høydepunktet er nok et nytt LFP-batteri med det som tenderer til å være den aller raskeste ladingen på markedet i dag. Hele 451 kilowatt skal det drøyt 80 kilowattimer store batteriet være i stand til å svelge, et tall som overgår det de aller fleste lynladere i Norge er i stand til å levere.
Finner du en kapabel nok lader skal nye G6 kunne lade fra 10 til 80 prosent på bare 12 minutter.
Det gjør også det faktum at rekkevidden ikke er mer enn 510 kilometer etter WLTP litt enklere å godta, selv om det er nærmere 100 kilometer mindre enn siste versjon av hovedkonkurrenten Tesla Model Y (som har 600 kilometer med firehjulstrekk og 20-tommers felger, og 629 kilometer med 19-tommere).
G6 er omtrent akkurat like lang som Model Y og de deler det ganske strømlinjeformede coupé-designet.
G6 er imidlertid noe rimeligere priset, med en startpris på 468.000 kroner for AWD Performance-utgaven vi kjører, mot cirka 536.000 kroner for Model Y Premium Firehjulsdrift. Begge inkluderer hengerfeste.
Solid bakseteplass
Plassmessig er det ikke langt unna luksuriøst i baksetet på G6, med helt flatt gulv, solid beinplass og massevis av plass i høyden. Panoramaglasstaket er dessuten standard, og du kan justere vinkelen på seteryggene i tolv trinn.
Også foran er det behagelig, både plass- og funksjonsmessig. Setene (i nappaskinn) har både varme, ventilasjon og massasje, selv om vi aldri oppdaget sistnevnte før vi hadde levert tilbake bilen og det var for sent.
To trådløse ladeplater som begge leverer 50 watt er også kjekt, selv om det flate designet fort gjør at mobilen sklir litt frem og tilbake mens du kjører, som gjør det vanskelig å få noe tilnærmet full effekt.
Et stort lagringsrom i armlenet er dessuten praktisk.
Ikke like generøst bakerst
Bagasjerommet er kanskje ikke like imponerende som bakseteplassen - slik det ofte er i kinesiske biler - men du får fortsatt solide 571 liter.
Versus Model Y mister du den svære brønnen under bagasjeromsgulvet, og du får ingen frunk - men også G6 byr på rimelig god bagasjeplass totalt sett.
Kjøreopplevelsen er stort sett også god. Xpeng sier de har raffinert understellet i denne nye versjonen, og det føles litt som om du flyter bortover veien på en luftpute.
Det gir høy komfort, men G6 er også nesten på grensen til «gyngete», som ikke nødvendigvis er et kompliment. De drøyt 2,2 tonnene med bil blir sånn sett ganske tydelig, spesielt over fartshumper og andre litt mer markante ujevnheter.
Støynivået er greit, men tross ganske aerodynamisk form er G6 ganske følsom for vindstøy når hastigheten begynner å nærme seg tresifret, og med svære 20-tommere blir det unektelig også en del hjulstøy på grov norsk asfalt. Totalt sett likevel godt innenfor akseptable rammer og omtrent som hos Tesla.
487 hestekrefter og 660 Nm moment gir naturligvis en sprek og fin bil, med bare 4,1 sekunder på 0–100-sprinten. G6 er retningsstabil og svarer godt når du er litt mer aktiv med gasspedalen.
Selvkjøringen Xpilot oppfører seg bra når den fungerer, men det er lenge siden jeg har opplevd en form for selvkjøring som også kan oppføre seg så ustabilt. Iblant «slipper den taket» i veien annethvert sekund, som gjør det helt umulig å stole på den slik man håper når man lar bilen overta.
Antageligvis skyldes det at man holder litt for hardt i rattet og bilen dermed oppfatter at du prøver å styre selv, noe som gjør at den åpner for «samkjøring», slik den selv kaller det.
Når det fungerer etter intensjonen, er imidlertid Xpilot-løsningen både stø og stabil. Den holder seg fint til midtlinjen når det kommer flettefelt fra høyre og er myk og forsiktig i bevegelsene.
«Vil du skru meg av?»
Xpeng har også den enkleste og kanskje mest aggressive løsningen for å hjelpe deg til å skru av den irriterende fartsgrensevarslingen som EU har påbudt. Første gang den trer inn, får du rett og slett en popup på infotainmentskjermen som spør om du vil skru den av.
Føreroppmerksomhetsovervåkningen må også skrus av for hver gang, og den blir man rimelig fort ganske lei av. Den er rett og slett veldig sensitiv, selv på laveste følsomhetsnivå, og piper og klager enten du gjesper eller ser bort fra veien i et kvartsekund. Jeg tror dette bare egentlig virker mot sin hensikt om tanken er å sørge for at du følger med.
Jeg synes også bunnlinjen på skjermen, som inneholder ofte brukte innstillinger for klimaanlegget og annet, alltid burde vært synlig selv om du bruker Carplay eller Android Auto. Slik det er må du sveipe opp fra bunnen, som virker som et unødvendig ekstra steg.
Slik var rekkevidden
På vår vanlige 263 kilometer lange testrunde brukte G6 59 prosent av batteriet, som gir en estimert totalrekkevidde denne høstdagen på 446 kilometer.
Det er 87 prosent av WLTP, som for så vidt er greit i sju-åtte grader, men forbrukstallene lå likevel rundt 18–20 kWt/100 kilometer, som ikke akkurat kan sies å være klasseledende.
Vi får si unnskyld til Xpeng for at vi ikke hadde anledning til å finne en enda raskere lader til ladetesten, men av tidshensyn nøyde vi oss med 360 kW-laderen vi vanligvis bruker.
Likevel gikk det virkelig unna - og det selv uten forvarming før lading ettersom bilen mente at batteriet allerede var ved optimal temperatur da vi forsøkte.
17 til 80 prosent gikk unna på rundt 12,5 minutter, som gjør at vi ikke har vanskelig for å tro at 10-80 kan ta 12 minutter om du har en lader som kan levere så høy effekt som G6 kan ta imot, altså 451 kW.
Xpeng kaller det «5C», som er en type betegnelse kineserne bruker for ladeegenskaper og som betyr at batteriet har en makseffekt for lading som er fem ganger så høy som kapasiteten.
Når det går såpass raskt som dette har vi på mange måter nådd en ny milepæl i elbilens utvikling, hvor det er vanskelig å få unnagjort et måltid eller et ærend før bilen er ferdig med å lade - og det gir et fascinerende forvarsel om hva som også kommer fra produsenter som BMW og Mercedes fremover.
Oppsummert
Xpeng G6 har vært et hyggelig bekjentskap, og ekstra hyggelig er den kanskje for baksetepassasjerene, takket være en svært sjenerøs andre rad. Den er svært sprek og forholdsvis komfortabel å kjøre, selv om Xpeng nok fortsatt har en liten vei å gå hva gjelder raffinement på oppheng og demping.
Du får også en god del mer total bagasjeplass i for eksempel Tesla Model Y, både takket være det svære rommet under gulvet og at den har en forholdsvis stor frunk, noe G6 ikke har.
Litt mindre tørst på strøm skulle vi gjerne også sett at den var, men den kompenserer godt for det gjennom raskere lading enn vi noen gang tidligere har sett.
Om du har en litt eldre elbil i dag og bruker en halvtime eller mer hver gang du hurtiglader vil nok dette føles som en aldri så liten revolusjon. Men for deg som mest lader hjemme er det bedre allround-pakker i denne klassen der ute - om enn kanskje for litt mer penger.
Xpeng G6
G6 kan først og fremst skilte med klassens raskeste lading og et svært romslig baksete
Fordeler
- +Svært romslig baksete
 - +Mye utstyr for pengene
 - +Blant markedets absolutt raskeste lading
 - +Rimelig god bagasjeplass
 - +Sprek og ligger godt på veien
 - +God app
 - +Sju år/160.000 km garanti
 
Ting å tenke på
- —Noe høyt forbruk
 - —Ingen frunk
 - —Intens førerovervåkning som må skrus av hver gang du starter bilen
 - —Xpilot-selvkjøringen er ikke alltid like stabil
 - —Nyttelast i grenseland