Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestKia EV6 GT

En rakett av kjøreglede fra Kia

Her er det mye å like – men ikke alt er imponerende.

Ole Henrik Johansen / Tek.no
Ole Henrik Johansen

Vi skal være ærlige og si at da vi fikk spørsmål om å teste den nye Kia EV6 GT, hadde vi ikke de største forventningene på forhånd – mest fordi vi vanligvis ikke forbinder selskapet med å lage såkalte grand tourer-biler – hvilket GT-bokstavene står for.

Dette er en type bil som skal være en komfortabel milsluker på motorveien, men som også skal ha nok krefter og kjøreegenskaper nok til å bli lagt merke til om du tar den med ut på en racerbane.

Kia EV6 GT koster fra 729.900 kroner, og kan friste med opp mot 650 hestekrefter og firehjulstrekk. En kombinasjon som gjør at bilen gjør 0 til 100 kilometer i timen på 3,5 sekunder. Uten sammenligning for øvrig, er det i samme gate som Teslas nye Performance-utgave av Model Y klarer.

Etter å ha tilbrakt over 600 kilometer bak rattet på denne bilen, var det overraskende vemodig å levere den tilbake etter endt testperiode. For her var det mye som overrasket oss meget positivt – selv om det også er et par ting det kan være verdt å merke seg.

Kia EV6 GT
Meget bra

Kia EV6 GT

Meget bra
sitatEn kruttpakke med massevis av kjøreglede å by på.

Fordeler

  • +
    Meget god å kjøre
  • +
    Utrolig kvikk
  • +
    Meget presis styring
  • +
    Simulerte gir fungerer overraskende bra
  • +
    Rask hurtiglading
  • +
    Motorlyd gir det lille ekstra
  • +
    Meget komfortable seter
  • +
    Meget gode bremser
  • +
    Tøft utseende, både utvendig og innvendig.
  • +
    Meget gode dempere

Ting å tenke på

  • Kostbar
  • Ganske høyt forbruk
  • Dårlig svingradius

Se video av Kia EV6 GT her:

Spenstig interiør

Denne GT-varianten bygger på den vanlige Kia EV6-modellen, men har en rekke forandringer som gir den et mer sportslig preg. Det første du legger merke til når du åpner døren til bilen er et par skikkelig tøffe sportsseter.

Her får du en løsning som både ser bra ut, og som er komfortable å sitte i over tid. Det til tross for at de er ganske stive i polstringen, og med det gir knallgod sidestøtte når du trenger det på en bane eller langs svingete veier.

Stolene er trukket i et alcantara-materiale som gir riktig og god sportsfølelse, samtidig som stilige, gule sømmer og striper – samt en tøff GT-logo – utgjør prikken over i-en.

Samtidig får du et tøft sportsratt som har en GT-knapp det ikke går an å overse. Rattet i seg selv er godt å holde i, og bidrar til den gode kjøreopplevelsen vi kommer tilbake til litt lenger ned.

Videre er dashbordet tøft antrukket i en blanding av harde og myke materialer, og du finner igjen GT-logoen også her. Igjen får du også en gul stripe i miksen, og det gir et helhetsinntrykk vi synes ser bra ut.

Vi liker også hvordan Kia har løst midtkonsollen, som både har god plass til trådløs lading, men som også har enkel tilgang til knapper som styrer blant annet varme eller kjøling i setene.

Vi liker at Kia holder på fysiske knapper i tillegg til en ganske så intuitiv skjerm som buer seg rundt føreren. Det gjør at du får en god følelse av å være «kapslet» inn bak rattet, samtidig som du får godt med informasjon.

Tøff å se på

Testbilen vi har testet kommer med en tøff, matt blåfarge, og har gitt oss mange blikk langs veien. Selv om den vanlige EV6 i seg selv er ganske tøff og unik i designen, er det likevel lagt til elementer på GT-modellen som gjør at den brisker seg enda et par hakk.

En annen ting som avslører denne GT-utgaven er de knallgrønne kaliperne. Litt på samme måte som at Tesla liker å pryde sine Performance-modeller med tilsvarende, røde kalipere.

Bremsene på bilen er svære, og det betyr igjen at du også får store felger. Testbilen vi har lekt oss med står på 21-tommers felger, og kombinert med ganske lavprofilerte dekk.

Samtidig er både front- og bakdelen på denne bilen preget av sportslige elementer som en slags diffuser bak – og en mer aggressiv nedre del av frontfangeren. Alt gir små hint til at dette ikke er noen vanlig versjon av bilen.

Fantastisk kjørefølelse

Kia EV6 GT ga oss en av de beste kjøreopplevelsene vi har hatt.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Gode seter og et stilig ytre er alle ting som må til for at en bil skal være mer sportslig enn normalt. Men det hjelper lite om kjørefølelsen ikke henger med i svingene.

Her overrasker Kia oss ekstremt positivt. For oss er dette en av de aller mest engasjerende elbilene vi har testet noen gang.

Som nevnt har du en egen, knallgul GT-knapp på rattet. Og trykker du på den får du tilgang til alt av krefter og moro denne bilen kan by på.

Ett av ankepunktene mot elbiler er at de ikke har noen engasjerende lyd når du kjører. Men det finnes løsninger som bøter litt på lengselen etter en hylende forbrenningsmotor.

Vi har tidligere testet Ford sin rallyversjon av Mach-E, og denne hadde «motorlyd». Det samme får du på EV6 GT også. Du kan naturligvis slå av og på dette på de fleste kjøremoduser, men vi endte opp med å bare ha det aktivert i GT-modus.

Og det er noe engasjerende enkelt med å få motordur når du tråkker på. De fleste vi møtte på som fikk høre lyden nevnte med en gang at «jøss, den lager jo ekte motorlyd jo».

Denne gule knappen forvandler hele bilen til en råtass.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Men, det er langt ifra bare lyden som kan engasjere deg. Du kan også kjøre med simulerte gir. Ja, du hørte riktig. En elbil med «gir» som du betjener via F1-spakene på rattet.

Når du slår på funksjonen, får du nemlig en turteller på skjermen og varsel når du bør gire. Og det er imponerende hvor ektefølt denne simuleringen fungerer. Du må passe på at du ligger innafor riktig turtall når du kjører aktivt. Og «tømmer» du giret slik at du går tom for turtall, stopper bilen opp akkurat som om det var en tradisjonell, manuell girkasse. Da må du legge i et nytt gir, og bilen rykker til som om du clutcher inn et nytt gir.

Denne funksjonen fungerer imponerende godt, og som en liten bonus kan du «ruse» motoren selv når du står rolig og setter bilen i nøytral.

Likevel er det andre ting som gjør at EV6 GT er så engasjerende å kjøre.

Her får du en såkalt slippdiff på bakakselen, samt at mye av kreftene går via bakhjulene når du kjører i GT-modus. Det er noe eget med å kjenne at du har en bil som liker å «logre» litt med bakenden, uten at du føler at du mister kontrollen.

Kjører du med simulerte gir får du en turteller.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Samtidig har bilen et meget bra, adaptivt demperoppsett. Her får du en ganske så rigid demping som gjør seg godt i svingene hvor bilen krenger minimalt når du svinger deg rundt krappe svinger.

Likevel er de ganske milde å kjøre over fartsdumper. Her har Kia lykkes i å lage et oppsett som gir mye god sportsfølelse uten at du føler at fyllingene i tennene tar salto hver gang du skal over en fartsdump.

Alt toppes av med en ekstremt presis styring som gir deg full kontroll. Det er noe herlig med å ha en så responsiv styring. Det eneste vi kan utsette er at styreutslaget ikke er spesielt imponerende. Så du må tenke deg litt om når du skal snu denne bilen.

Ingen imponerende rekkevidde

Kia vet å forme lykter så de ser bra ut.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Med riktige innstillinger har du hele 650 hestekrefter til rådighet, som gir deg en ekstrem akselerasjon på 0 til 100 kilometer i timen på 3,5 sekunder.

En slik akselerasjon er ganske brutal, men likevel føles den ikke uhåndterlig i denne bilen. Det er noe med gassresponsen og måten kreftene kommer på som virker betryggende.

Bilen har et batteri som skal gi en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. Men vår testperiode viser at dette skal holde hardt å få til. I alle fall under de temperaturene vi testet bilen, altså rundt 10–15 grader.

For det skal denne bilen ha. Den oppfører seg som en skikkelig GT-bil – både på godt og vondt.

Forbruket i EV6 GT er ganske høyt.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Det vil du oppdage når det kommer til forbruket. Under vår faste runde fikk vi nemlig ikke denne bilen til å gå noe særlig under 24–26 kWt/100 km. Det er alt annet enn imponerende. Da skal det sies at vi kjørte mesteparten i GT-modus, nettopp for å se forbruket med alle godsakene aktivert.

Men, vi testet også bilen i Eco-modus over mange mil. Da opplevde vi at forbruket gikk ned med rundt 10–12 prosent. Så fortsatt vil du være rundt 22–23 kWt/100 km.

Sammenligner vi med for eksempel Tesla Model Y Performance, må Kia se seg grundig slått her.

I praksis opplevde vi at vi hadde rett i overkant av 30 mil rekkevidde under de gitte forutsetningene, så det må nok godvær til for at du skal oppleve at 450 kilometer skal være innenfor rekkevidde.

Sluker i seg strømmen

Du må nok lade oftere enn du skulle ønske, men til gjengjeld lader den veldig raskt!
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Når bilen viser seg å ha en ganske solid appetitt på batteriet, er det jo greit at du får en rask hurtiglading.

Her har Kia vært fremme i skoene lenge, og takket være et 800-volts system vil du kunne toppe opp batteriet ganske så raskt.

Batteriet er på 84 kilowattimer, og det hevder Kia du skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter under riktige forhold. Og det tror vi stemmer ganske bra.

Under vår ladetest toppet ladingen seg på 252 kW, noe som må sies å være ganske så bra med tanke på utetemperaturen vi hadde. Da tanket vi batteriet opp fra 16 prosent til 83 prosent på 23 minutter.

Som vanlig må du passe på at batteriet er forhåndsvarmet slik at alt ligger til rette for maksimalt opptak av strøm. Det gjør du enklest ved å sette inn ladestasjonen du skal lade ved i navigasjonen, så ordner bilen dette selv.

Et lite varmeikon på batteri-indikatoren i bilen viser at oppvarmingen er aktivert.

Konklusjon

Kia har laget en meget engasjerende og morsom bil å kjøre med EV6 GT – og den lever opp til GT-merket den har fått.

For dette er en komfortabel bil med ganske så habil plass til fire personer, som fint kan være en god milsluker langs motorveien uten at de ganske så faste sportsstolene blir ukomfortable over tid.

Men det er når du trykker inn GT-knappen på rattet at magien aktiveres. Og det er totalpakken som gjør kjøreopplevelsen såpass magisk som den er. Du får en engasjerende motordur, mulighet for «manuelle» gir og ikke minst et understell som er helt topp.

Det betyr at du får en bil som er utrolig presis å kjøre. Kombinert med en lynkjapp styring gjør det at du sitter igjen med følelsen av å kjøre en skikkelig racerbil. Og dette er tross alt en ganske tung elbil, men den føles aldri ut som det.

I tillegg er den rask når du må innom en hurtiglader, og det er noe du må litt oftere enn flere av konkurrentene.

For det er en av få ting vi har å sette fingeren på med denne bilen. Forbruket. Det er ikke skyhøyt, men man får klare assosiasjoner til tradisjonelle sportsbiler hvor forbrenningsmotorer med bra med effekt også har en solid appetitt på drivstoff.

Samtidig koster EV6 GT ganske mye. Den starter på 729.900 kroner, men da får du også med det meste du vil ha av utstyr utenom spesiell lakk, soltak og vinterdekk.

Alt i alt er Kia EV6 GT en av de aller morsomste bilene vi har kjørt. Selv om prisen er ganske stiv, får du en ekte GT-bil der du får plass til fire personer i en rakett av en elbil.

Kia EV6 GT
Meget bra

Kia EV6 GT

Meget bra
sitatEn kruttpakke med massevis av kjøreglede å by på.

Fordeler

  • +
    Meget god å kjøre
  • +
    Utrolig kvikk
  • +
    Meget presis styring
  • +
    Simulerte gir fungerer overraskende bra
  • +
    Rask hurtiglading
  • +
    Motorlyd gir det lille ekstra
  • +
    Meget komfortable seter
  • +
    Meget gode bremser
  • +
    Tøft utseende, både utvendig og innvendig.
  • +
    Meget gode dempere

Ting å tenke på

  • Kostbar
  • Ganske høyt forbruk
  • Dårlig svingradius
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her