Til hovedinnhold
SniktittNissan Leaf

Vi har prøvd nye Nissan Leaf

Etter 15 år har det skjedd store ting. Og vi liker det.

Ole Henrik Johansen / Tek.no
Ole Henrik Johansen

Tek.no/København: Nissan Leaf ble den første masseproduserte elbilen da den ble lansert tilbake i 2011.

Nå står den tredje generasjonen av bilen klar, og kan blant annet friste med inntil 622 kilometer rekkevidde om du velger det største batteriet – en klar forbedring fra dagens modell som ligger rett i underkant av 400 kilometer.

Prisen på bilen holder Nissan foreløpig tett til brystet, men vi skal etter alt å dømme slippe disse under årets Oslo Motor Show som starter kommende fredag. Likevel har selskapet gitt oss en foreløpig prisantydning hvor startprisen med det store batteriet er 400.000 kroner.

Vi var med da selskapet viste frem bilen for norsk presse i København, hvor vi fikk prøve bilen en dag. Her er førsteinntrykkene vi sitter igjen med.

Nytt utseende

Fronten på bilen er helt annerledes enn de tidligere Leaf-modellene.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Den nye utgaven av Leaf er designet med aerodynamikk og energieffektivitet som noen av hovedmålene. Det ser du også ganske raskt når du ser på utseende på bilen, som er preget av runde overflater.

Ikke helt uventet så ser vi noen likheter med storesøsteren Ariya – som er bygget på samme grunnplattformen som Leaf. Leaf har en tverrgående lysstripe mellom hovedlyktene – en løsning vi ser stadig flere elbiler få.

Vi liker de rektangulære firkantene som er en del av frontlyktene, som Nissan også tar med seg til baklysene på bilen. Det har jo blitt ganske så populært å bruke ulike former som dette i lys, og Nissan har åpenbart sansen for rektangler.

Vi synes dette kler bilen, og skiller den litt fra mengden da resten av bilens front er ganske «lik» mange andre elbiler med tanke på at den er utformet for å være mest mulig energieffektiv.

bakpartiet har droppet en tversgående lysstripe, som også virker å være en trend, og byr i stedet på et ganske så tøff design. Bilens tak og sider smalner innover når du beveger deg bakover, og ender opp i en kledelig «spoiler» med de nevnte rektangel-formede baklysene.

Nissan selv mener bakparten er inspirert av selskapets tidligere 300ZX-modell, og det er elementer her vi helt klart kjenner igjen.

Vi liker den tofargede løsningen på testbilen vi har fått kjøre, en løsning som etter hva vi erfarer kun vil være tilgjengelig for den best utstyrte utgaven av bilen.

Fint interiør, men vi savner litt bedre seter

Setene er gode å sitte i. Men sitteputen er kanskje litt kort?
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Inne i bilen har Nissan valgt et interiør med litt farger, i hvert fall i modellen vi fikk kjøre. Vi liker kombinasjonen av et mørkt blått skinn og lyst stoff, og syns setene i bilen er helt kurante og komfortable.

Setene er ganske myke, og har varme i seg – i tillegg til at de er elektrisk justerbare. En ting savner vi likevel med våre 1.90 på strømpelesten, og det er mer støtte for lårene. For selve sitteputen er litt i korteste laget for undertegnede, men for noen vil det nok holde greit.

Vi legger også merke til at setet ikke lar seg justere spesielt langt ned i bilen. Vi får fortsatt plass, men ikke med mer enn noen få centimeter med klaring til glasstaket på bilen.

En liten detalj vi fort legger merke til under testkjøringen er høyttaleren som sitter i nakkeputen på førerstolen. Her får du informasjon om du kjører med navigasjonen slått på. En hendig løsning der du enkelt får med deg instruksjonene samtidig som lyden i bilen for øvrig ikke påvirkes nevneverdig.

Den tredje generasjonen av Nissan Leaf kommer med glasstak, og her har produsenten lagt til et smart filter som lar deg dimme lyset – og varmen –ute. Med et enkelt knappetrykk kan vinduet dekkes til med en reflekterende løsning, slik at du vil trenge mindre strøm til å kjøle ned bilen på varme sommerdager.

Interiøret ellers er ganske enkelt og spartansk. Vi syns ikke at girvelgeren er spesielt spenstig å se på, og virker nesten som en ettertanke i et ellers så stilrent design.

Rattet derimot har mer enn nok knapper, og vi liker at du får fysiske knapper med tradisjonell respons når du trykker på dem.

Bilen leveres med to skjermer på litt over 14 tommer hver.

To batterialternativer

Nissan Leaf leveres med to ulike batteristørrelser.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Nye Nissan Leaf vil bli levert med to batterialternativer; 52 eller 75 kilowattimer. Velger du det minste batteriet vil det gi deg en estimert WLTP-rekkevidde på 440 kilometer, mens det store batteriet altså kan friste med inntil 622 kilometer.

Det er også to motoralternativer. Med det minste batteriet får du en løsning som yter 130 kilowatt eller 176 hestekrefter om du vil. Sammen med et dreiemoment på 345 newtonmeter vil dette gi deg en 0 til 100 kilometer i timen tid på 8,6 sekunder.

Velger du det store batteriet får du noe mer effekt i motoren også. Da økes dette til 160 kilowatt eller 217 hestekrefter. Dreiemomentet er også bitte litt høyere med 355 newtonmeter, som igjen reduserer tiden bilen bruker fra 0 til 100 kilometer i timen med ett sekund. Altså ned til 7,6 sekunder.

Det er også forskjell på hvor mye hurtiglading de to alternativene klarer å motta.

Med det største batteriet kan du lade opp mot 150 kW.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

For det lille batteriet vil ha en maks hurtiglading på 105 kilowatt, mens det store batteriet har en maks kapasitet på 150 kilowatt. Nissan oppgir ikke noe tid, men sier at det store batteriet vil kunne lades opptil 430 kilometer med rekkevidde på 30 minutter. En rask tur innom kalkulatoren viser at 430 kilometer er rett i underkant av 70 prosent av 622 kilometer maks rekkevidde, eller trolig tilsvarende 10–80 prosent.

Forbruket

Bilen kan leveres med disse 19 tommer store hjulene.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Bilen vi prøvekjører har det største batteriet, og ut fra Københavns gater i rundt ti grader viser bilen en rekkevidde på 420 km ved 90 prosent strøm, et godt stykke ned fra 622 kilometer som WLTP-tallene tilsier.

Ruten vi kjører er litt varierende i fart, alt fra 30 til 80 km/t, men et terreng som er ganske så flatt. Vi er jo tross alt i Danmark.

Da viser bilen at vi legger oss på et forbruk på rundt 15,1 kWt / 100 km. Likevel må det altså noe mer varme til i været før denne bilen skal kunne lukte på WLTP-tallene Nissan opererer med.

Og da har vi ikke kjørt noe særlig på motorvei. Nissan selv oppgir en rekkevidde på rundt 420 kilomometer om du holder 110 kilometer i timen. Men på dagens rute fikk vi ikke anledning til å prøve ut dette.

Grei og avslappende å kjøre

Vi syns førermiljøet er fint, og skjermene gir godt med informasjon.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Men bilen er slettes ikke verst å kjøre. Det er ingen sportslig følelse vi sitter med på svingete veier, men heller ikke noe dramatisk krengning å spore. Alt virker å være i ganske så god balanse.

Responsen i rattet er godt, og vi vil vel si at kjøreopplevelsen i denne bilen er ganske på det jevne ut ifra hvilken prisklassen den tilhører. Det er sjeldent at du tråkker veldig feil i denne kategorien rundt 400.000 til 500.000 kroner.

Men det er ikke veldig engasjerende heller. Akselerasjonen er helt på det jevne, hvor Nissan oppgir 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder. Dette sjekket vi aldri, men ut ifra tidligere erfaringer virker dette å stemme ganske bra.

Bilen er likevel lettkjørt nok til at drøye to og en halv time bak rattet er langt ifra slitsomt, og man føler seg både pigg og grei etter kjøreturen.

Her blir det spennende å prøve bilen på litt mer «kupperte» veier hjemme i Norge. For som kjent er ikke Danmark stedet du drar til for å utfordre store forskjeller i høydemetere.

En ting vi likevel merker oss er at denne bilen virker ganske så godt støyisolert. Det er forsvinnende lite støy å spore fra A-stolpen, og mesteparten av støyen vi legger merke til kommer fra nedre del av døren og dekkene.

Oppsummering

Vil den tredje generasjonen Leaf bli like mye solgt som de to foregående?
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Den tredje generasjonen av Nissan Leaf virker å være en ganske så solid løsning. Nissan har valgt å bygge bilen på samme plattform som Ariya, og med en god rekkevidde kan den bli aktuell for mange.

Prismessig kommer den inn i et tøft beite, og noen vil nok savne at bilen ikke kommer med firehjulstrekk. Nissan kunne heller ikke si noe om en slik konfigurasjon eventuelt kommer etter hvert.

Vi syns utseendet på bilen er ganske kurant, og interiøret er greit nok til prisen du betaler. Det at Nissan legger til et glasstak i bilen er slettes ikke å forakte, og det nye filteret de har lagt ved virker praktisk.

Kjøremessig er dette en solid og fin bil å kjøre uten at den stikker seg ut i hverken positiv eller negativ retning. Dette er en konfigurasjon som er enkel å like.

Alt i alt liker vi mye med nye Nissan Leaf, og det virker som en solid og driftssikker bil ut ifra vår lille prøvetur. Men for å konkludere mer, vil vi komme tilbake med en skikkelig test når bilen kommer på norske veier i starten av 2026.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her