Sjekk ut denne elbilen
Vekker opp gammel klassiker i ny elektrisk drakt.
Tek.no / Oslo Motor Show: Renault 5 Turbo er en av bilikonene fra 1980-tallet. Nå kommer Renault med en remake av klassikeren i elektrisk drakt som heter Renault 5 Turbo E3.
Bilen vil bli laget i et begrenset antall på 1980 biler, og hittil har fem nordmenn tegnet seg på listen.
Var du blant de første til å skrive deg på listen, kostet bilen «bare» 155.000 euro, mens den nå har krypet opp til 162.000 Euro – eller nærmere 1.9 millioner norske kroner. Og det er før eventuelle tillegg.
Renault vil ikke si nøyaktig hvor mange som har tegnet seg på listen, men at det tidligere i sommer var mer enn 1000 personer som allerede var klare til å kjøpe bilen.
Blir neppe to like biler
Selv om det vil bli laget 1980 eksemplarer av denne bilen, skal det trolig mye til for at du får se to like av disse.
Grunnen er at de som tegner seg på listen vil bli invitert med ned til fabrikken til Renault sommeren 2026, og her vil de kunne personalisere bilen helt ned til minste detalj.
Med andre ord kan du velge mellom det meste av farger, tekniske løsninger og bruk av materialer. Så du kan i utgangspunktet få viljen din med det aller meste – også endre ting alt ettersom om du har egne interesser for noe.
Blir alt annet enn en sinke
Bilen som er utstilt på Oslo Motor Show er et såkalt konsept/show-eksemplar, så det er i utgangspunktet ikke en fullt fungerende bil med interiør. Men du får likevel en god formening om hvor tøff bilen blir.
Vi liker godt at de har laget noe som du lett kjenner igjen fra 1980-tallets originalbil, men det er heller ingen tvil om at det er en langt mer futuristisk versjon du har med å gjøre.
Samtidig er det mange detaljer som tilsier at denne bilen skal kunne slå godt fra seg på en racerbane. Det er jo på mange måter en skikkelig «track-day-car».
Selv om langt ifra alt er hugget i stein hva gjelder tekniske data, vet vi likevel at bilen for eksempel vil veie rundt 1450 kilogram – og da utgjør batteriet rundt 450 kilogram av dette. Så det betyr at resten av bilen er ganske så lett.
Under ser du bilder av en original Renault 5 Turbo fra 1985:
Bilen får videre 555 hestekrefter som kun drifter bakhjulene. Ja, du leste riktig. Uten at vi har fått prøve bilen, er det nok naturlig å tro at dette blir en artig opplevelse med så mye krefter i en liten bil med bare trekk på bakhjulene. Selv om det neppe blir noe god bil å kjøre opp på hytta med fjellet med.
Enn så lenge opererer Renault med en 0 til 100-tid på 3,5 sekunder, men ut ifra vår erfaring er nok dette estimatet i den konservative enden av hva som blir reelt når bilen settes i produksjon i 2027.
Spesielt når man får vite at det er snakk om totalt to motoren, og ikke minst at dreiemomentet er oppgitt til ekstreme 4800 newtonmeter. Det betyr at du nok ganske enkelt skal klare å slite opp noen par med bakdekk i løpet av et år.
WLTP på minst 400 kilometer
Som nevnt veier batteriet i denne bilen 450 kilogram, og kapasiteten er på 70 kilowattimer.
Det skal ifølge Renault holde til at denne bilen skal kunne få en rekkevidde på over 400 kilometer målt etter WLTP-standarden. Men det fordrer at du kjører pent.
For når vi spør om det holder til stort mer enn én runde på Nürburgring, må representanten fra Renault trekke litt på smilebåndet. Det sier seg nok selv at en såpass kraftig farkost nok vil ta et solid jafs av batteriets kapasitet når du tråkker på litt.
Bilen er laget for å kjøres aktivt, og da er det greit å vite at den også lades ganske raskt. Renault oppgir at bilen kan ta imot inntil 350 kilowattimer fra en lader. Det skal gjøre at du kan hurtiglade bilen fra 10 til 80 prosent på 15 minutter.
Det er ingen tvil om at dette blir en sjelden bil å se på norske veier, men likevel gøy å se at det som startet som et konsept nå blir noe du faktisk kan se langs norske veier i 2027.
Og det er ingen tvil om at denne lille raketten samler mye interesse her på showet. Om vi noen gang får testet denne bilen er nok langt mer usikkert.