Til hovedinnhold

Toyota lover verdens første elbil med «solid-state»-batteri i 2027

Men flere konkurrenter kjemper om å bli først.

Nye bZ4X, vist frem i mars i år.
Stein Jarle Olsen / Tek.no
Niklas Plikk

Toyota hevder de vil lansere verdens første elbil med såkalt solid-state-batteri innen 2027 eller 2028. Den japanske bilgiganten har inngått en avtale med Sumitomo Metal Mining for å masseprodusere katodemateriell til den revolusjonerende batteriteknologien, melder TechRadar.

Faststoff-batterier, eller «Solid State»-batterier som det heter på engelsk, er kort og godt batterier som benytter en fast elektrolytt i stedet for dagens væske eller gele, og er en slags hellig gral for elbilprodusenter å kunne tilby i bilene sine.

Teknologien skal nemlig være mer kompakt enn dagens batterier, by på høyere ytelse, lengre levetid og ikke minst betydelig raskere lading.

– Solid-state batterier har vært et klart mål for batteriteknologi-utviklere i flere tiår, sier Brian Barnet fra Nyobolt til TechRadar.

Ikke alene

Men Toyota er ikke alene om å jakte på gjennombruddet. Kinesiske CATL og BYD jobber også med løsninger, mens Mercedes-Benz allerede har testet en prototype som kjørte 1200 km på én lading.

BMW har vist frem en solid-state prototype med imponerende energitetthet, og SAIC MG har allerede lansert den første masseproduserte bilen med semi-solid-state batteri.

Dyson hevdet også – helt tilbake i 2018 – at de skulle bli de første til å levere en elbil med faststoff-batteri, men etter flere år forkastet de hele ideen om å lage en elbil.

– Teknologien utvikler seg, men oppskalering fra pilotlinjer til tusenvis av batteripakker per år er fortsatt flaskehalsen, sier Dr. Kieran O'Regan fra About:Energy til TechRadar.

Mercedes-Benz, BYD og CATL har også pekt på 2027 som måldato.

Mer om
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her