Toyota lover verdens første elbil med «solid-state»-batteri i 2027
Men flere konkurrenter kjemper om å bli først.
Toyota hevder de vil lansere verdens første elbil med såkalt solid-state-batteri innen 2027 eller 2028. Den japanske bilgiganten har inngått en avtale med Sumitomo Metal Mining for å masseprodusere katodemateriell til den revolusjonerende batteriteknologien, melder TechRadar.
Faststoff-batterier, eller «Solid State»-batterier som det heter på engelsk, er kort og godt batterier som benytter en fast elektrolytt i stedet for dagens væske eller gele, og er en slags hellig gral for elbilprodusenter å kunne tilby i bilene sine.
Teknologien skal nemlig være mer kompakt enn dagens batterier, by på høyere ytelse, lengre levetid og ikke minst betydelig raskere lading.
– Solid-state batterier har vært et klart mål for batteriteknologi-utviklere i flere tiår, sier Brian Barnet fra Nyobolt til TechRadar.
Ikke alene
Men Toyota er ikke alene om å jakte på gjennombruddet. Kinesiske CATL og BYD jobber også med løsninger, mens Mercedes-Benz allerede har testet en prototype som kjørte 1200 km på én lading.
BMW har vist frem en solid-state prototype med imponerende energitetthet, og SAIC MG har allerede lansert den første masseproduserte bilen med semi-solid-state batteri.
Dyson hevdet også – helt tilbake i 2018 – at de skulle bli de første til å levere en elbil med faststoff-batteri, men etter flere år forkastet de hele ideen om å lage en elbil.
– Teknologien utvikler seg, men oppskalering fra pilotlinjer til tusenvis av batteripakker per år er fortsatt flaskehalsen, sier Dr. Kieran O'Regan fra About:Energy til TechRadar.
Mercedes-Benz, BYD og CATL har også pekt på 2027 som måldato.