Fjerner færre falske folk
Medietilsynet er bekymret for falske nyheter.
Sosiale medier fjernet langt færre falske kontoer i Norge i andre halvår av 2024 sammenlignet med første halvår. Det viser nye tall Medietilsynet har gjennomgått.
TikTok fjernet knapt 93.000 falske norske kontoer i andre halvår 2024, en dramatisk nedgang fra over 300.000 i første halvår. Samme trend sees i hele EØS-området, der antallet fjernede falske kontoer falt fra 101 millioner til bare 32 millioner på ett år.
– Nedgangen er uventet, og kan ha sammenheng med høy grad av moderering i 2023 som en beredskap før valgene, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rapporten viser også at plattformene generelt fjerner færre innlegg, som annonser med desinformasjon, enn tidligere.
Færre innlegg merkes og sjekkes
TikTok merket for øvrig bare 1500 norske innlegg som «ikke-verifisert» i andre halvår 2024, noe som var en halvering fra første halvår.
TikTok kan merke innlegg som «ikke verifisert» for å indikere at kontoeieren ikke har verifisert identiteten sin. Grepet kan brukes for å bidra til å bekjempe desinformasjon og falske nyheter, da verifiserte kontoer ofte er mer pålitelige.
LinkedIn og Google-eide YouTube har på sin side trukket seg helt fra forpliktelsen om å rapportere fakta-merking av innhold på plattformene, mens Elon Musks X trakk seg fra hele bransjenormen mot desinformasjon i 2023.
Facebook-eieren skulker unna
Medietilsynet er spesielt kritisk til at Meta, som eier Facebook og Instagram, fortsatt ikke oppgir noen tall for det norske markedet.
– Manglende rapportering gjør at offentligheten får et svært mangelfullt innblikk i hvordan de globale plattformene håndterer innhold som kan påvirke den offentlige debatten i Norge, sier Velsand.