TG12: Dag 4
Det tar på å være deltaker på The Gathering.
God morgen
The Gathering er nå inn det fjerde døgnet av arrangementet. Klokken er 8 om morgenen og det er stille i løvens hule. Deltakere ligger nå strødd ut over Vikingskipet som veislakt og sover dypt. Mange har medbrakt madrass for å ligge på, mens andre har en tilbakoverlent stilling på stolen eller den klassiske "sov med hodet mot bordet"-stillingen. Opp i alt dette finner du også de som ser seg nødt til å tegne barter og briller på de som sover. Hva gjør man ikke for en god latter?
Når klokken nærmer seg 12 på dagen, begynner lydnivået sakte men sikkert å stige mot det som er noenlunde vanlig på The Gathering. Flere og flere våkner fra skjønnhetssøvnen etter hvert som tiden går.
Tribunene har vært en populær plass å sove. Mange har sett sitt snitt til å legge seg her. Det er nesten ingen som går forbi her, så sjansen for at noen kommer til å dulte armen eller snuble over en blir betraktelig mindre.
Det er mange som ser nytten i en luftmadrass når man skal ligge på det kalde og harde betonggulvet.
Denne soveposisjonen er en klassiker.
Flere stander
Da vi tok en tur innom standen til Cooler Master var det satt opp fire PC-er, to på hver side av et bord. Siden The Gathering heller ikke i år har compo i Counter-Strike, til fordel for andre spill, så tok Cooler Master initiativ til å lage et selv. Det ble spilt to mot to i kart av type aim_ .
Premiene stod Cooler Master for selv. Man kunne for eksempel stikke av med Cooler Master Sirius headsett og Cooler Master Storm Sentinel spillmus.
Like bortenfor Cooler Master hadde svenskene fra Qpad satt opp stand. Langs den flotte disken lå det eksemplarer av musmatter, muser, hodesett og tastatur. Lenger bak i standen var det hyller fylt med produktene som allerede lå utstilt i disken.
Qpad har også musmatter med The Gathering tema både fra årets arrangement og fjorårets. Med en slik musmatte får man ekstra mye "kewl-faktor" når man kommer hjem fra Hamar.
Massiv interaktiv skjerm
På standen til Universitetet i Tromsø stod det en stor "berøringsskjerm". Denne er bygd opp av fire små projektorer, fire Mac Mini og en Kinect.
– Det som er så fint med denne skjermen er at den er plattformuavhengig og skalerbar, forteller Jan Ove Karlberg. Det står en mye større utgave av denne i Tromsø som bruker webkameraer og mikrofoner. Kinecten blir brukt her fordi den er mye enklere å ta med seg fortsetter han.
Bak skjermen står det fire stykk Mac Mini som styrer bildene. Den ene er en master, eller sjef om du vil. De tre andre er såkalte slaver. Forskjellen fra disse to typene er at masteren forteller slavene hva de skal vise. Mesteren viser det den skal vise og slavene viser det de har fått beskjed om å vise.
Systemet er utviklet av doktorgradsstudenter fra Universitet i Tromsø. Jan Ove forteller at man trenger ikke super maskinvare eller mye penger for å få det til å fungere.
Compo Show
The Gathering har alltid holdt kreativkonkurransene sine høyt, og har siden 1992 arrangert konkurranser for den kreative sjel. Dagens konkurranser startet med AI (Artificial Intelligence)-programmering.
Det er uhyrlig moro å følge med på AI-konkurransen fordi det er så mye rart som kan skje. AI-en kan helt uten videre begynne å rote seg bort, sloss med en motstridende AI eller gjennomføre den samme handlingen gang etter gang.
Målet er å samle stjerner. Disse gir poeng, og hvis man dulter bort i en konkurrerende AI får man også poeng. Faller man utenfor spillefeltet får man minuspoeng.
Konkurranser innen filmredigering har det også blitt plass til, og er i samarbeid med Hollywood regissør Harald Zwart. Både animasjonsfilmer, spillefilmer og film av silhuetter var påmeldt til årets konkurranse.
Intro og Demo er vel de mest populære konkurransene på hele TG. Introen ble et fenomen som startet da spillpirater begynte å signere de crackede spillene. Det ville spille av en form for intro/signatur før spillet startet, derfor navnet intro. Etter introer ble et fenomen tidlig på 90-tallet, begynte grafiske designere å hive seg på for å lage de beste introene. En intro inneholder grafiske fremvisninger og et lydspor.
For å få dette til å fungere med den gode gamle floppydisken var filene nødt til å være små. Det er derfor maksimal filstørrelse på en introfil er på 64 KB i konkurransesammenheng.
Demoen er en intro, bare at begrensningen for filstørrelse er mye høyere. Grupper med kodere, grafikere og musikere går sammen om å lage såkalte demogrupper. Dette appellerer også til introer. Disse gruppene lager demoer og konkurrer mot andre demogrupper om å ha den mest imponerende demoen.
Ukas eksperiment
På torsdagen startet vi et eksperiment. Overbevist om at dette kunne være spennende grunnet dets uvanlige tema, begynte vi å produsere bakteriekolonier. Tastaturbiologi, og spørsmål som hvor mye bakterier er i tastaturet ditt, virket som gode ideer, men nå nokså fjerne. Men men, den gang da.
Hver gang når noe skal inn i kabinettet til reisekameraten min kommer det sjeldent ut igjen i livet. Begeret med den gulbrune sausen går inn i historien sammen mang en harddisk og RAM-brikke som har møtt sin skjebne inne i dette kabinettet. Så får vi håpe at begeret blir fjernet, og at han tar med seg pizzabiten som ligger og råtner på rot i samme slengen.
Med dette sier jeg takk for i dag