Til hovedinnhold

Yahoo! blar opp milliarder for Tumblr

Internett-selskapet forsøker å nå unge brukere.

Internett-veteranen Yahoo! kjøper bloggnettstedet Tumblr for 1,1 milliarder dollar – noe som tilsvarer 6,4 milliarder kroner. Ifølge flere utenlandske medier er oppkjøpet et forsøk fra Yahoo! på å nå fram til Tumblrs brukerbase, som hovedsakelig utgjøres av unge personer mellom 18 og 29 år.

Kjøpet kommer etter en uke med rykter, og The Wall Street Journal melder at styrene fra begge selskapene godkjente handelen på søndag.

«Dronningnerden» fra Google

Oppkjøpet av Tumblr føyer seg inn i en klar trend fra Yahoo! etter at Marissa Mayer fra Google gikk over til selskapet forrige sommer. Etter at Mayer ble med på laget, har Internett-giganten kjøpt opp flere mindre aktører, deriblant den sosiale anbefalingstjenesten Jybe, den mobile nyhetsleseren Summly og mobilspillutvikleren Loki Studios.

Tumblr er et mikrobloggnettsted som ble startet i 2007, og består i dag av rundt 108 millioner blogger og 50 milliarder blogginnlegg. Her kan brukerne laste opp vanlige poster, bilder og annen media.

Vil være «kule»

E24 gjengir et sitat fra Forbes-journalist Mark Rogowsky, der han mener at oppkjøpet er en strategi for å tiltrekke flere unge brukere til Yahoo!

Aldersgruppen mellom 18 og 29 år er som nevnt godt representert på Tumblr, og Yahoo! selv har meldt at de må prøve å nå fram til disse for å «gjøre seg selv kule». Internett-selskapet, som ble stiftet i 1994, innrømmer nemlig at de har bommet på dette de siste årene.

Kjøpsstrategien til Marissa Mayer og Yahoo! er muligens et nødvendig trekk, ettersom selskapet har slitt med omsetningen i lang tid. Om strategien lykkes, vil bare tiden vise.

Hvor flinke er Yahoo! til å ivareta brukernes personvern?
Disse IT-selskapene er best på personvern »

(Kilder: The Wall Street Journal via Ars Technica og E24)

Les også
Disse IT-selskapene er best på personvern
Les også
Googles «dronningnerd» skal redde Yahoo!
Les også
450 000 brukernavn og passord fra Yahoo er lekket
Les også
– Twitter har blitt ditt personlige Se og Hør
annonse