Nå får Sparebank 1-kunder Apple Pay
Ble rullet ut i det stille.
Sparebank 1 har rullet ut Apple Pay-støtte i det stille for samtlige norske kunder. Med det følger banken etter DNB, som også gjorde det samme mot slutten av fjoråret.
Dermed kan enda flere norske forbrukere nå tæppe mobilen og betale uten bankkort, gitt at de legger inn kortet sitt i Apple Pay.
Det har ikke kommet noen pressemelding om endringen fra banken selv, og vi i Tek.no ble først gjort oppmerksomme på dette fra Sparebank 1-kunder.
Tone Mesna, kommunikasjonssjef i Sparebank 1, bekrefter imidlertid overfor Tek.no at de nå har innført Apple Pay til alle sine kunder:
– Det stemmer at SpareBank 1-kunder fra i dag kan ta i bruk Apple Pay med debet- og kredittkort. Apple Pay er et populært valg for mange, og vi vet det betyr mye for våre kunder at vi tilbyr det.
Bankene gir etter – men sleper bena etter seg
Apple Pay er imidlertid ikke det eneste alternativet for digital lommebok på iPhone. I midten av 2024 inngikk nemlig EU og Apple en avtale som sikret at andre digitale lommebøker fikk tilgang til iPhone.
Du kan i dag også bruke Vipps i de aller fleste butikker, og det fungerer på akkurat samme måte som Apple Pay. Dette ble for øvrig lansert kun én dag før DNB lanserte sin egen Apple Pay-støtte, noe som neppe var tilfeldig.
Verdt å merke seg i denne historien er også at DNB, som i likhet med Sparebank 1 er en av de største eierne i Vipps, lenge nektet å ta i bruk nettopp Apple Pay. Dermed var både DNB og Sparebank 1-kunder lenge blant de mange bankkundene uten denne funksjonaliteten.
Høsten 2024 støttet knapt 14 av landets rundt 100 banker Apple Pay – men det tallet går altså oppover nå. Særlig når de største bankene hiver seg på. Vi har dessverre ikke eksakte tall fra i år.
Om Vipps-støtten var grunnen til at det har tatt såpass lang tid å få på plass Apple Pay i norske banker har mange spekulert i. Første versjon av Apple Pay ble tross alt lansert for hele 11 år siden, i 2014.
På direkte spørsmål fra oss her i Tek i 2018 om de sa nei til Apple Pay fordi de selv hadde en konkurrerende tjeneste, sa daværende kommunikasjonsrådgiver i DNB, Andreas Nyheim, følgende:
– Vi sier nei fordi vi ser at dette er en løsning til i liten grad er tatt i bruk. Brukerne har i dag alternativer som de er fornøyd med i form av kredittkort og kontaktløs betaling.