Til hovedinnhold

Ny Spotify-funksjon gjør opplevelsen mer personlig

Testes i betaprogrammet akkurat nå.

Slik kan en personlig spilleliste se ut med den nye funksjonen.
Spotify
Torstein Norum Bugge

Spotify melder på sin egen blogg at betatestere nå kan prøve ut en kommende funksjon de har jobbet med: personlige spillelistebilder.

Dette er akkurat dét det høres ut som, men litt mer avansert enn det beskrivelsen først kanskje antyder. For det første vil du kunne laste opp dine egne bilder, noe langt fra alle selskap tillater i sine apper.

For det andre kan du justere og redigere bildene på relativt avanserte måter i selve Spotify-appen, for å gjøre opplevelsen så personlig som mulig. Eller som Spotify skriver i pressemeldingen sin:

– Nå kan spillelistene dine se like bra ut som de låter.

Fungerer på både iOS og Android

Spotify

Funksjonen skal komme til både iOS og Android, og vil bli å få selv om du er gratisbruker. Du trenger altså ikke betale for å personliggjøre opplevelsen, og du trenger ikke å bekymre deg for at de personlige spillelistene skal forsvinne om du bestemmer deg for å pause abonnementet.

Slikt er fint når det tross alt er snakk om en abonnementstjeneste.

I videosnutten rett over her viser Spotify selv nøyaktig hvor du navigerer for å opprette en personliggjort spilleliste. Går du videre derfra vil du bli presentert for en haug valg for font, stil, effekter og farger, samt beskjæringer eller mer avanserte effekter som dobling, fiskeøyeeffekt eller «Radial blur».

Ja, også kan du legge på klistremerker på toppen av det hele. Så om du vil ha en klovn, hund eller en rosa katt på toppen av spilleliste-albumcoveret ditt, så kan du tilsynelatende få til det.

Disse klistremerkene («Stickers») skal for øvrig være spesialdesignet for Spotify av mer eller mindre kjente kunstnere og grafiske designere.

Foreløpig må du altså være betatester for å kunne bruke funksjonen, men etterhvert skal det også rulles ut til de tusen hjem. Nøyaktig når sier imidlertid Spotify ingenting om per nå.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her