Til hovedinnhold

Gigantisk el-SUV sett på norske veier

Nye M-Hero kommer før sommeren.

Bilen ble observert på Tangen i Stange med norske prøveskilter av Roar André Brenne, som delte bilder på Facebook-gruppen Elbil i Norge. Bildene er brukt med tillatelse.
Roar André Asak Brenne
Finn Jarle Kvalheim

Det lanseres riktig nok mange elbiler i Norge. Men ikke alle er som enorme M-Hero med over 1000 hestekrefter.

Bilen ble først observert av en bruker på Elbil i Norge-forumet på Facebook. Før det noen dager senere tikket inn en melding i innboksen om at bilen faktisk er på vei til norske veier.

I bildene fra fotograf Roar Brenne kan vi så vidt skimte en Skôda Enyaq parkert rett bak den gigantiske kineseren hvis fulle navn er Dongfeng Mengshi.

Allerede før sommeren skal bilen kunne prøvekjøres, med leveringer fra rundt august, forklarer importør Electric Way, som også håndterer biler fra Voyah i Norge.

Vi pleier ikke å tenke på Skôda Enyaq som en liten bil. Litt «forced perspective» får vi se mellom fingrene med. Her er det likevel en størrelsesforskjell av de sjeldne.
Roar André Asak Brenne

Diger doning

Sliter du med lukeparkering bør du kanskje se etter noe annet. For her er det 498 centimeter og noen små millimeter i lengde. Bilen er over to meter (208 cm) bred, og nesten to meter høy (193,5 cm).

Egenvekten ligger flatt på tre hele tonn, ifølge pressemeldingen.

Da bilen ble observert på veien fikk tilskuerne beskjed om at bilen vil ha en totalvekt på 3,8 tonn - men informasjon oppgitt i slike sammenhenger er alltid litt usikker, siden det ofte handler om uferdige tall og biler som testkjøres.

I styrke rapporteres det om 1088 hestekrefter, eller 800 kW effekt. Det er naturligvis firehjulstrekk på beistet.

Importøren regner med å kunne oppgi WLTP-rekkevidde på 505 kilometer. Men foreløpig er ikke denne bekreftet.

Det er også svært ulikt hvor lett det faktisk er å oppnå disse WLTP-rekkeviddene, avhengig av alt fra last, til kjørestil og værforhold.

Har du alltid hatt lyst til å frigjøre gisler med nattbriller og full camoutrustning? Vi vet ikke, altså, men det ser ut til at enorme Mengshi kan være et fint accessori til heltedåden.
Produsenten

Pris: Ikke klar

Foreløpig er ikke prisene for bilen klar. Det enorme batteriet på 140 kWh er dobbelt så stort som i mange mer «normale» elbiler. Og siden batteri gjerne er den dyreste delen i en elbil, ser vi ikke for oss at dette blir noen billigbil.

Det er da heller ikke konkurrentene.

Vekker reaksjoner i kommentarfeltet

Reaksjonene under bildene i Elbil i Norge-gruppa lot ikke vente på seg.

– Minste Enyaqen jeg har sett 🤣 , sier én bruker på Facebook.

En annen mener den ser ut som en russisk amfibiebil.

Kommer snart til en ørken nær deg?
Produsenten

Et voksende utvalg kjempe-elbiler

For deg som trenger massevis av plass havner M-Hero i klasse med for eksempel Mercedes EQS SUV, BMW iX og Kia EV9.

Volvo EX90 er også på listen over biler som kan dukke opp i samme vurdering. For ikke å nevne Tesla Model X, som stadig er et trygt valg for større familier. Fra samme importør som tar inn M-Hero-merket, er også Voyah Free et alternativ hvis det skal være stort.

I utgangspunktet omtales ofte bilen som en «kopi» eller en konkurrent til enorme GMC Hummer EV. Men enn så lenge er ikke den bilen planlagt sluppet i Norge. Importøren selv trekker frem Tesla Cybertruck - uten at vi riktig ser likheten. Den er uansett heller ikke tilgjengelig her på berget.

Ble du litt gira av en kinesisk mega-SUV med barske kanter? Da er det altså bare finne frem ansiktsmalinga og legge seg i hardtrening til du skal hente unga i barnehagen og kjøre til hytta til høsten.

Rettelse kl 10.30, 12. mars, 2024: Tangen ligger ikke i Løten slik artikkelen først hevdet, men i Stange. Det er korrigert, og artikkelen går i retteloggen. Vi ønsker å beklage til både Løten, Stange og Tangen. Og alle andre fornærmede.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her