Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Tidligere PlayStation-sjef: – Umulig å ikke øke prisene på spill

Men høyere pris betyr ikke nødvendigvis bedre spill.

Niklas Plikk / Tek.no
Torstein Norum Bugge

Spillprisene klatrer stadig oppover, noe de færreste forbrukere vil hoppe i taket for. Ifølge uttalelser fra den nylig avgåtte PlayStation-sjefen Shuhei YoshidaKrysse avShuhei YoshidaSjef for hele PlayStation fra 2008 til 2019, og sjef for PlayStation Indies fra 2019 til han gikk av med pensjon i 2025. i et intervju med PlayStation Inside er utviklingen mer eller mindre umulig å stanse:

– Jeg tror det var uunngåelig at dette ville skje før eller senere. Jeg trodde kanskje ikke at det ville skje først fra Nintendo, men prisene ville gå opp drastisk på et eller annet punkt, sier Yoshida om prisøkningene.

Referansen til Nintendo handler om sjokkprisen på spillene til den nylig annonserte Switch 2-konsollen. I Norge vil nemlig alle spillene som finnes ved lansering bli å få fra 1000 og 1100 kroner, avhengig av versjonen. Og til forskjell fra andre produsenter, er disse spillene mer eller mindre aldri på salg.

Samtidig ryktes det at prisene på fremtidige spill til både PlayStation og Xbox vil havne i samme prisklasse; GTA 6 spås å koste over 1000 kroner ved lansering, eksempelvis.

Nintendo Switch 2 (inkl. Mario Kart World)
Nintendo Switch 2 (inkl. Mario Kart World)

Drives opp av inflasjon og økte utviklingskostnader

Spillene til Switch 2 blir betydelig dyrere enn spillene til den nåværende konsollen, Nintendo Switch. Her Super Mario Odyssey og The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom som begge ble lansert for 599 kroner i henholdsvis 2017 og 2023. Siden da har prisen på nye spill altså nesten doblet seg, på bare to år.
Torstein Norum Bugge, Tek.no

Yoshida beskriver situasjonen som «et umulig regnestykke» og peker på både inflasjon og økende utviklingskostnader som hovedårsaker.

Tidligere PlayStation-sjef Shuhei Yoshida.
PlayStation Studios

– Vi lever i en kontrastfyllt tid der inflasjonen er høy og veldig reell, samtidig som folk både forventer og vil ha stadig bedre og mer ambisiøse spill. Dette øker utviklingskostnadene, og blir et umulig regnestykke, påpeker han.

– Absolutt alt er mer avansert og teknologisk krevende i spill nå enn tidligere, og da trenger man mer ressurser. Hver enkelt utvikler og produsent setter selvsagt sine egne priser på nye spill, men det er produksjonskostnadene som til syvende og sist driver prisene opp.

– Nye versjoner av gamle spill er enkle penger

Gammel og ny versjon av The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Bethesda Softworks

Han sier også at dette er noe av grunnen til at vi har sett så mange «remasters» og «remakes» av gamle spill de siste årene. Blant de mest kjente eksemplene finner vi en moderne versjon av Resident Evil 4, og den ferske 2025-versjonen av The Elder Scrolls IV: Oblivion.

– Grunnen til at vi som spillutviklere velger å lage disse «nye» versjonene av gamle titler er ikke nostalgi eller et ønske om å modernisere dem. Det er bare en enkel måte å tjene penger på, slik at vi kan finansiere de nye, dyre spillene vi lager.

– Det samme gjelder konsollspill som senere blir til PC-spill.

Samtidig sier Yoshida at han ikke ser på dette som noe negativt, spesielt fordi det ikke påvirker de store spillstudioene som faktisk jobber med nye ting:

– Jeg er ikke bekymret for denne utviklingen. De fleste remakes og remasters gjøres av mindre tredjepartsstudio, som dermed bærer byrden og frigjør tid til nye spill for de store studioene, sier han.

Dyrere spill ≠ bedre spill?

Cyberpunk 2077 har blitt et svært kritikerrost og elsket spill over tid, men hadde katastrofale feil ved lansering. Dyrt var det også.
CD Projekt RED

Det er nok en del sannhet i det Yoshida sier, spesielt fordi vi tross alt lever i en tid der alt i samfunnet blir dyrere samtidig. Men ifølge TechSpot er ikke rettferdiggjøringen av dyrere spill noe alle så enkelt kan slå seg til ro med:

– Er det virkelig slik at spillere ønsker seg mer avanserte og dermed dyrere spill, eller har industrien mistet bakkekontakten? Er det dette spillere faktisk vil ha, spør teknologinettstedet.

Kritikere hevder dessuten at problemet ikke er prisen i seg selv, men mangelen på verdi. Det henger også sammen med høye priser på nye versjoner av gamle spill, som mange kanskje dessuten allerede eier de originale versjonene av.

Flere av de største spilltitlene med de høyeste prislappene har de siste årene også blitt lansert med svært store problemer og bugs. Kroneksempelet er CD Projekt REDs Cyberpunk 2077, som knapt var spillbart på konsoller og trengte svært mange oppdateringer og optimaliseringer før det fungerte som lovet.

Yoshida er samtidig optimistisk til at kunstig intelligens kan redusere utviklingskostnadene fremover, spesielt for mindre studioer.

– AI vil bli et veldig viktig verktøy i fremtiden hvis utviklere lærer å bruke de gode funksjonene, sier han.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her