GeForce 6800 bilder og specs
De offisielle bildene som har lekket ut til nettsteder i Asia - og etterhvert hele verden - viser en glossy versjon av selve GPU-en, av to forskjellige kort. Begge kortene kommer med svære innebygde vifter, som også kanaliserer masse luft over GDDR3-minnet. Kortene får som ventet hele to molex-strømkontakter.
NVIDIA har også vist frem kort som er "dobbeldekkere" i det siste - men de offisielle kortene på disse bildene ser ikke ut til å ta opp mer enn én kortplass. Det er også litt uklart om begge bildene under er av et "vanlig" kort, mens Ultra-versjonen kanskje er den mye omtalte dobbeldekkeren.
NVIDIAs nye GeForce-kort dropper nokså uventet FX-navnet, kanskje mest på grunn av at FX-kortene fra NVIDIA har fått et frynsete rykte fra begynnelsen av. De nye logoene til kortene har også en annen fargekode enn FX-serien, som for å signalisere at dette er helt andre GPU-er med helt annen teknologi enn GeForce FX-serien.
Spesifikasjoner
Samtidig har spesifikasjonene til kortene lekket ut, sammen med en tentativ leveringsdato i midten av mai. Disse spesifikasjonene er derimot ikke offisielt bekreftet, og kommer høyst sannsynlig fra kilder i produsentleddet. Dermed kan "leveringsdatoen" henspille på når kortet er i hyllene - og betyr dermed ikke at NVIDIA vil utsette selve lanseringen om noen dager.
Ellers det ingen overraskelser i spesifikasjonene - GeForce 6800 får flere transistorer enn en Pentium 4, klokkastigheter omkring 400 MHz og GDDR3-minne på over 1 GHz "DDR". NV40 sine 16 pipelines kan også fungere som 32 pipelines for rene Z-operasjoner, og har støtte for Pixel Shader 3.0. Den noe spesielle DirectX-henvisningen kan tyde på NVIDIA er tilbake med gamle triks - GeForce FX-serien ble som vi husker omtalt som å støtte DirectX 9+, men viste seg å ha noe begrenset DX9-støtte, for ikke å si ytelse.
| GeForce 6800 | GeForce 6800 Ultra | |
|---|---|---|
| Kodenavn | NV40 | NV40U |
| Transistorer | 222 millioner | - |
| Prosess/produsent | 130 nm - IBM | - |
| Klokkehastighet | Opp til 400 MHz | Over 400 MHz |
| Minne | 256 MB GDDR3 | - |
| Minnebuss | 256-bit | - |
| Minnehastighet | 2 x 550 MHz | 2 x 600 MHz |
| Pipelines | 16x1 (render) eller 32x0 (Z) | - |
| FP-operasjoner | FP16, FP32 | - |
| RGAA | 4X | - |
| DirectX | DirectX 9.0c | - |
| Pixelshader-versjon | 3 | - |
| Vertexshader-versjon | 3 | - |
| OpenGL | 1.5+ (2.0) | - |
| Pris | $299 | $399 |
| Tilgjengelighet | Medio mai | - |
Også prisen forteller en egen liten historie - GeForce 6800 blir ikke billig, og den ser heller ikke ut til å komme i noen nedklokket budsjettversjon med det første. Kortene kommer etter alt å dømme i både PCIe- og AGP 8x-versjoner.
(Kilder: Darkcrow, Digit-Life, The Inquirer)