Slik jobbes det for å sikre norske Fisker Ocean-eiere
– Løsninger kommer, men det vil bli vanskelig og smertefullt, sier Owners Club-initiativtageren.
Kortversjonen
- Fisker Norway gikk konkurs, og eiere av Fisker Ocean-biler står overfor usikkerhet på flere fronter.
- Fiskers biler er svært avanserte og er avhengige av både programvare og vanskelig tilgjengelige fysiske deler for å fungere.
- Konkursen kan føre til at betalingene for bilens innebygde eSIM, som støtter mange av bilens funksjoner, stopper.
- Fisker Owners Club Norway (FOCN) har etablert en skyggeorganisasjon som jobber med å sikre Ocean-bilenes programvare, service og dokumentasjon. De ser også på tapte garantiytelser og andre forbrukerrettigheter i prosessen.
- Fisker Owners Association (FOA) har blitt svært engasjert og fått en hånd med i spillet i nær sagt alle deler av prosessen på kort tid.
- På grunn av konkursen nekter Norges to største forsikringsselskap, If og Gjensidige, nå å tilby annet enn lovpålagt forsikring til nye Fisker Ocean-eiere. De kan altså ikke få kasko.
- Det er frykt for at de eksisterende Fisker-kundene blir utnyttet i konkursprosessen, og dette er et av hovedområdene FOCN jobber med. Målet er at bilene skal kunne brukes og kjøres, ikke kondemneres.
Onsdag ble det klart at Fisker Norway er konkurs. Morselskapet Fisker søkte allerede i juni om konkursbeskyttelse i USA (såkalt «Chapter 11Chapter 11En del av den amerikanske konkurslovgivningen som tillater selskaper å omorganisere gjelden sin mens de fortsetter å drive virksomhet.»), og nå er kjeklingen mellom kreditorer i gang for alvor. Midt oppi det hele står norske Fisker-eiere – og andre eiere verden over – med helt andre bekymringer.
Jens Guthe, profilert Fisker-eier, initiativtager og del av arbeidsgruppa til Fisker Owners Club Norway (FOCNFOCNOrganiserer 270 av 360 reelle eide Fisker Ocean-biler i Norge. ), sier til Tek.no at dette først og fremst handler om at eiere av Fisker-biler skal kunne kjøre dem også i fremtiden:
– Det handler om enorme, prinsipielle ting. Du har i praksis en iPad på hjul, som er helt avhengig av støtte både i form av programvare og fysiske deler for å fungere over tid.
Helt avhengig av sentrale eSIM-betalinger
– En konkurs hos en produsent av elektriske kjøretøy er så til de grader annerledes enn lignende konkurser hos produsenter av fossilbiler. Plutselig må bilen snakke med USA for å få ned soltaket, fordi programvaren ikke fungerer lenger. Og det går jo ikke, sier Guthe.
Eksempelet han nevner henger sammen med at hver Fisker Ocean-bil har et innebygget eSIM som selskapet har betalt månedlig abonnementspris på. Men i kjølvannet av en fullbåren konkurs vil disse betalingene stanse, og dermed også datatilkoblingen til Ocean-bilene.
– I det øyeblikket regningen ikke betales, så slukkes lysene på systemer som navigasjon, oppdatering, diagnose og all nettilkobling. Soltaket blir også inoperativt, ettersom Fisker implementerte det som en fremtidig abonnementstjeneste. Så når soltaket aktiveres, må bilen først snakke med Fisker-servere, før disse deretter gir beskjed til bilen om å åpne taket.
Det er imidlertid mange andre dimensjoner ved det å ikke få programvarestøtte, når en bil er så teknologisk avansert. Og ifølge Guthe var ikke Fiskers programvare ferdigbakt i utgangspunktet, men siste programvare (2.1) stabiliserte bilens funksjoner slik at den fungerer nokså normalt:
– Det er flere i «community-en» som sier at der en Tesla er en fantastisk iPad på litt laber hardware, så er Fisker Ocean helt fantastisk hardware med beta-iPad.
Har etablert en skyggeorganisasjon for å løse problemene
Per i dag er det registrert 409 eksemplarer av Fisker Ocean i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Guthe forteller at han sitter i en arbeidsgruppe med syv andre Fisker Ocean-eiere, og at det har oppstått et enormt engasjement for å sikre fremtiden til bilene.
Det har rett og slett vokst frem en internasjonal skyggeorganisasjonskyggeorganisasjonEn uoffisiell eller uformell gruppe som jobber parallelt med en offisiell organisasjon, ofte for å oppnå lignende mål. som nå jobber på høygir for å sikre Ocean-bilene programvare, service og dokumentasjon. Fisker Owners Association (FOA), den internasjonale organisasjonen, har de også fått på plass en egen mann i kreditorkomiteenkreditorkomiteenEn gruppe valgt av kreditorene i en konkursprosess for å representere deres interesser. i Chapter 11-prosessen som nå utarter seg på andre siden av Atlanterhavet:
– Vi får med oss alt som skjer. Vår mann, Cristian, var onsdag deltager i en høring som varte i over en time, der dommeren faktisk løftet frem våre interesser, forbrukerrettigheter og FOA spesifikt.
I tillegg har arbeidsgruppen dedikerte folk som arbeider med å åpne API-etAPI-etApplication Programming Interface, et sett med regler som tillater ulike programvarer å kommunisere med hverandre. til Fisker, og reverskonstruerereverskonstruereProsessen med å analysere en produkts system for å skape en kopi eller forbedre systemet uten tilgang til de opprinnelige designene. programvaren. De har allerede laget en app som kan snakke med Ocean-bilene, som ifølge Guthe faktisk er bedre enn Fiskers egen.
– Uansett så tar jo sånne prosjekter tid, uansett om det er offisielt eller uoffisielt.
De har også snakket med de forhenværende servicemedarbeiderne i flere land, og jobber med lokalisering av ulike reservedelsprodusenter og alternativer verden over.
– Alt dette gjør vi i tilfelle Chapter 11 blir til Chapter 7, altså likvidasjonlikvidasjonProsessen med å avvikle et selskap ved å selge eiendelene for å betale gjeld.. Som en slags livsforlengelse for bilen, sier han.
Eksisterende eiere får beholde kasko, men...
Og det kan være lurt, for apropos forsikring: Hverken If eller Gjensidige, Norges to største forsikringsselskap, tør nå lenger å tilby annet enn lovpålagt forsikring til nye Fisker Ocean-eiere. Kasko er med andre ord ikke mulig å få. Eksisterende eiere med kasko vil imidlertid beholde den til avtalen går ut.
Ifølge Guthe er det imidlertid ikke mye hjelp å få selv om du skulle ha kasko. Siden det uansett ikke eksisterer deler til bilene, vil ikke selskapene tilby noen kaskoreparasjon. Alternativet blir at du får delens verdi og de beregnede reparasjonskostnadene utbetalt.
– Da sitter du jo igjen med en bil du har ansvaret for å få reparert selv, fordi den ikke kan fikses på tradisjonelt vis. I verste fall må den jo kondemneres. Det er jo rett og slett bare tragisk.
Frykter at Fisker-kunder skal bli utnyttet
Ett av de store konfliktområdene i prosessen er hva som skal skje med de totalt 3301 usolgte bilene som står i USA. I likvideringsprosessen har selskapet American Lease i utgangspunktet gått med på å kjøpe alle disse for 46,25 millioner dollar, eller rundt en halv milliard norske kroner. Retten må fortsatt godkjenne kjøpet, vel og merke.
Selskapet vil deretter sette alle bilene i drift som Uber- og Lyft-biler i New York-området, hvor det kommer et krav om alle slike må være helelektriske i løpet av de kommende årene.
Frykten er imidlertid at dette vil bety et lukket økosystem der American Lease får rettighetene til programvaren og reservedeler, uten at de eksisterende Fisker-eierne får det samme.
– Nettopp derfor er dette ett av hovedområdene FOA jobber opp mot i konkursprosessen, sier Guthe.
– Marerittet er å bli gisler ved at IP-enIP-enIntellektuell eiendom refererer til de juridiske beskyttelsene som gis til åndsverk, som i Fiskers tilfeller for eksempel er teknologi og design på bilen. til Fisker selges til noen som enten gjør fæle ting med den eller krever betaling i dyre dommer for å vedlikeholde programvaren. Kort og godt: vi jobber for at Fisker-eiere ikke skal bli utnyttet i kjølvannet av denne prosessen, understreker han.
Kan ikke kannibalisere biler lenger
Dersom programvaredramaet går Fisker-eiernes vei, så står de fortsatt overfor store utfordringer på den mer fysiske siden av bileierskapet.
Hvordan skal man reparere og vedlikeholde en bil det ikke lenger produseres deler til?
Hittil har svaret vært et svært begrenset delelager hos Fisker Norway, samt kannibalisering av 7 kjøretøy som av ulike grunner ikke kunne brukes på veiene lenger. Dette kan være fordi de for eksempel ikke kunne få tak i en hovedmotor fra Fisker-fabrikken i Graz i Østerrike. Det var for øvrig bestilt en stor pakke med deler fra nettopp denne fabrikken, men grunnet manglende betaling fra Fiskers side ble disse delene aldri sendt til Norge.
Guthe forteller at henting av deler fra disse donorbilene har gjort at Fisker-eierne i Norge har overlevd i begrenset øyemed, men at det fremover blir kritisk. Spesielt gjelder det kjente feil, som på bilens varmepumpe. Denne skulle egentlig erstattes med ny og bedre modell, men det skjedde aldri. Frontruter er jo også forbruksvare, som mange i Norge er kjent med fra møte med steinsprut.
– Det er kjente feil som dette som gjør risikoen for stor for forsikringsselskapene, og som nå har forårsaket denne kaskonekten for nye eiere som kjøpte bilen på billigsalg med 40 prosent rabatt, forteller han.
Han sier at FOA har en egen arbeidsgruppe som identifiserer produsentene bak mange av delene som skulle komme fra Østerrike. Det identifiseres fortløpende deleleverandører for å opprette tilgang til deler.
– Det er en veldig dedikert gjeng som både sitter i kreditorkomiteen og som jobber med å lage så god tilgang til både software og deler som mulig. Så ja, det er mye som er trist og leit, men løsninger vil komme.
– Men det vil også utvilsomt bli vanskelig og smertefullt, og ta tid, understreker han.
Forbrukerrådet: – Viser behov for ytterligere regulering og standardisering
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, beskriver situasjonen som «kritisk» for de som eier en Fisker Ocean. Han sier at de som allerede har mangelkrav rettet mot Fisker må melde disse til konkursboet så raskt de kan.
Det er likevel veldig lav sannsynlighet for å få en stor utbetaling i en konkurs som dette:
– Det som er særlig kritisk er hva som skjer med bilene dersom programvaren ikke lenger oppdateres, og dersom serverne som støtter bilene stenges. Særlig sikkerhetsoppdateringer er avgjørende for å sikre at bilene i fremtiden er trygge å bruke på veien, forteller Iversen.
Nettopp dette, at selve grunnfunksjonaliteten som bil bevares, er ifølge Iversen det mest kritiske. I utgangspunktet har også eierne krav på at alle tjenestene som følger med bilen skal fungere, om det så gjelder navigasjon, soltak eller Netflix-tilgang – men dette må komme i andre rekke her.
Forbrukerrådet legger også vekt på at Fisker-prosessen viser behov for ytterligere regulering og standardisering i en tid der bilparken langt på vei har blitt til rullende datamaskiner:
– De funksjonene som er nødvendige for å bruke bilen bør enten være til stede lokalt i bilen, eller i det minste ha en eller annen form for reserveløsning på plass nettopp til slike tilfeller. Det gjelder også sikkerhetsoppdateringer ut bilens levetid, påpeker Iversen.
- Eier du en Fisker Ocean-bil, eller er interessert i problemstillingene? Kommenter gjerne under!