Tek.no

Nyhet

Null til 80 prosent på 10 minutter?

Ny batteriteknologi for elbiler kan gjøre ladejobben langt raskere.

Ladetid på flere timer? I fremtiden blir det sannsynligvis unødvendig.
Junge, Heiko / NTB scanpix
31 Okt 2019 09:21

Ladetiden har lenge vært ett av de sterkeste argumentene mot elbiler, ikke minst for alle som ikke har eid en Tesla og hatt tilgang på selskapets Supercharger-nettverk.

Dette, kombinert med den berømte rekkeviddeangsten, har nok gjort det til en tung pille for en del å velge elbil fremfor mer tradisjonelle, dieseldrevne alternativer. Rekkevidden har imidlertid de siste årene blitt betraktelig bedre, og nå melder Newscientist om at også ladetid snart kan være en saga blott.

Forskere ved Penn State University i Pennsylvania i USA har nemlig funnet en metode for å lade litium-ionbatterier fra 0 til 80 prosent på under 10 minutter.

Forhåndsvarmer batteriet

Metoden går kort sagt ut på å forhåndsvarme batteriet slik at de negative konsekvensene av rask lading motvirkes. Litium-ionbatterier har nemlig en lei tendens til å forringes raskere ved for rask lading, men forhåndsvarmingen skal motvirke prosessen.

Mer spesifikt vil det ved hurtig lading, opptil 400 kilowatt i dette tilfellet, kunne dannes avsetninger av litium på den negative elektrodens overflate. Det er disse avsetningene som vil kunne redusere batteriets levetid.

Illustrasjon av hvordan det nye batteriet er bygget opp.
Yang Wang Group

Forskerne fra universitetet tok derfor et kommersielt tilgjengelig batteri, modifiserte det med nikkelfolie i mange elektrodelag. Denne utformingen tillot hurtig oppvarming på under 30 sekunder, nok til at avsetning lenger ikke ville være fysisk mulig på grunn av varmen. Deretter ble batteriets prestasjon testet ved både 40, 49 og 60 °C.

Forskerne beskrev resultatene som forbløffende: sammenlignet med et umodifisert batteri ladet ved 20 °C tålte det modifiserte, oppvarmede batteriet langt flere ladesykluser før avsetninger ble et problem. Nærmere bestemt 2500, kontra kun 60 hos det vanlige batteriet.

Chao-Yang Wang, en av forskerne i prosjektet, sier at de håper å utvikle designet videre – slik at tiden kan kuttes til rundt 5 minutter. Stort mer enn det tar det jo tross alt ikke å fylle fossilt drivstoff, heller.

Les også
Ford slipper Mustang-inspirert elbil i november
annonse

Les også