Til hovedinnhold

Ekspertenes råd for en god elbilferie

Med litt planlegging på forhånd går elbilferien betydelig mer problemfritt.
Helge Mikalsen / VG
Stein Jarle Olsen

– Nå er det jo ganske lett å komme seg rundt med elbil i Norge, med 10 000 ladepunkter, sier Nils Sødal fra Norges Automobil-Forbund, Han har elbil som fagfelt.

Likevel kan det oppstå knirk, som ladekø på steder med høy trafikk og utfartsdager. Et godt råd er grundig planlegging, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

I juni var det solgt nærmere 71 000 nye elbiler hittil i år, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Enten du er elbil-nybegynner, eller erfaren eier en av landets 789 000 el-personbiler, får du her tips som kan spare deg for tid, penger og strev.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Jamieson Pothecary / Elbilforeningen

Klargjør ladeappene

Last ned nødvendige apper før turen, oppfordrer Bu.

– Og pass på at du har oppdatert bankkortet ditt i ladeappene.

Hun råder til å bruke kun én ladeapp for å betale ulike ladeselskaper. Det kan man gjøre med appen fra Norsk elbilforening, anbefaler foreningens egen generalsekretær. Man kan også bruke andre løsninger for å betale selskapene.

Du kan unngå de dyreste ladeselskapene

– Det er lurt å være prisbevisst for det er litt forskjellig pris hos de ladeoperatørene, råder Sødal.

De dyreste selskapene for drop-in-hurtiglading på elbilforeningens liste er:

  • E. ON Drive & Clever (kr 6,-)
  • Kople (kr 5,99)
  • Recharge (kr 5,99)
  • Circle K (kr 5,99).

Prisen er per kilowattime for 150 kW-effektlading eller høyere, for uregistrerte kunder.

De billigste selskapene på listen er:

  • Tesla (kr 2,50–5,30)
  • Uno-X (kr 4,80)
  • Eviny (kr 5,29)
  • Ionity (kr 5,40).

Listen ble sist oppdatert 27. juni.

Tesla opererer stort sett med
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Vurder et ladeabonnement

Hvis du vet at du skal lade mye i løpet av ferien, kan det også være verdt å investere i et abonnement hos en av tilbyderne.

Eksempel på ladepriser på en Tesla-lader i Oslo. Med abonnement eller som Tesla-eier får du prisene til venstre, mens drop-in-kunder må betale prisene til høyre.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ionity tilbyr eksempelvis to abonnementsmuligheter, henholdsvis 65 kroner i måneden for å redusere ladeprisen til 3,80 kroner per kilowattime, eventuelt 136 kroner i måneden for å redusere den til 3 kroner.

Det rimeligste abonnementet krever ikke mer enn drøyt 40 kilowattimer for å lønne seg, og det dyreste abonnementet rundt 57 kilowattimer. Ingen av dem har bindingstid, og bare ved å bruke Ionity-appen i stedet for vanlig dropin-lading sparer du ti prosent eller 54 øre per kilowattime.

Teslas abonnement koster 135 kroner i måneden, og gir samme pris for deg som for Tesla-eiere. Dette er litt vanskeligere å regne på siden Teslas priser varierer gjennom døgnet, men rabatten ser ut til å være relativt sammenliknbar med rabatten hos Ionity.

Om du kan lade på natten hos Tesla kan du også slippe unna med helt nede i godt under to kroner kilowattimen, litt avhengig av hvor.

Eviny tilbyr også såkalt ladebonus til sine egne registrerte kunder, med 10 prosent «returprovisjon» per lading. Du må riktignok lade 10 ganger for å få ta ut bonusen, men det er likevel greit å være klar over at det kan være penger å spare om du holder deg til én og samme operatør. Flere andre operatører har også liknende løsninger.

Hold et øye med ladingen

– Når du lader, sett ladekabelen godt i bilen. Og sjekk at bilen faktisk lader før du går fra den, foreslår Bu.

Avslutt ladingen når du har ladet nok til å komme fram, så unngås kø ved ladepunktene og alle sparer tid.

Hun tipser om å følge med på ladeprosenten underveis, i en ladeapp.

– Når bilen er ladet 80 til 90 prosent, er ofte ladefarten saktere, legger hun til.

Sødal har tips for å håndtere ladekø.

– Det kan hende at det er en annen lader i nærheten som du kan velge å bruke.

I tillegg mener han at ladingen kan gå raskere ved å velge en tregere lader uten kø, enn en hurtigere lader med kø.

Nils Sødal i NAF.
NAF /

Elbilferie utenlands: Ha god tid og konkrete apper

– Jeg ville vært forberedt med en ladeløsning som kan brukes ulike steder, planlagt reisen og beregnet god tid i utlandet, sier Bu.

Nils Sødal er selv på elbilferie i utlandet.

– Nå når vi har blitt kvitt ladekøer i Norge, merker jeg at det er mer kø i Europa. For det selges etter hvert flere elbiler der, mens utbyggingen av ladestasjoner ikke har holdt samme takt, opplever han.

– Det er ikke noe stort problem å kjøre i Europa. Skal du bevege deg utenfor hovedveiene, må du planlegge mer, sier han og tipser om å registrere seg med bankkort i appene Plugsurfing og Shell Recharge før reisen.

Nybegynner? Spør om støtte

– Tenk at det ikke er så farlig å be om hjelp. Hvis du står på en ladestasjon og ikke vet hva du skal gjøre, spør noen andre, sier Bu. Elbilister er flinke til å hjelpe hverandre.

Test hurtiglading før reisen hvis du aldri har gjort det før og skal til utlandet.

– Tenk over hvor langt du kan kjøre uten å bli stresset for at bilen skal gå tom for strøm, sier Sødal. Han råder ellers til å dra fulladet hjemmefra, hvis du har allerede har elbillader hjemme, og å overnatte ved ladesteder.

– De fleste nye biler nå kan beregne hvordan du bør lade underveis, hvis du plotter reisen inn i navigasjonen.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her