Sony Ericsson sliter i Europa
Sony Ericsson tror de kommer til å selge færre telefoner enn tidligere. Mens de i 2007 hadde en vekst på 14 prosent, regner selskapet med en vekst på 10 prosent i 2008.
Veksten regner de med at vil komme hovedsaklig i nye markeder, som India og Afrika.
Sony Ericsson regner altså ikke med noen økning i Europa i år. I første kvartal gikk selskapets inntjening markant ned på grunn av mindre salg i markedet for høysegmenttelefoner, som for eksempel Sony Ericsson P1i.
Les mer om Sony Ericsson dårlige tall for første kvartal »
Grunnen til at det selges færre dyre og lukrative telefoner i Europa er trolig at markedet nærmer seg et metningspunkt. Derfor satser nå alle mobilprodusentene på de nye markedene i utviklingsland.
121 millioner ned
Selskapets netto avkastning falt for øvrig med hele 48 prosent fra 254 millioner euro til 133 millioner euro forrige kvartal sammenligent med samme kvartal 2007. Svakt salg i høysegmentet og investeringer i nye markeder må ta mye av skylden, skirver Dow Jones Newswire.
Sony Ericsson solgte til sammen 22 millioner telefoner i første kvartal 2008. Markedsandelen falt samtidig litt, fra ni til åtte prosent.
Likevel gjorde Sony Ericsson det totalt sett veldig bra i 2007. Da solgte de mer enn 100 millioner telefoner, og satt igjen med en fortjeneste å 501 millioner euro. Dette var mer enn forventet.
(Kilder: cellular-news.com)