Google+ sliter med å holde brukerne interesserte
Bruker bare minutter fremfor timer på det sosiale nettverket.
Selv om Google skryter av en stadig større brukermasse hos Google+, viser ny statistikk at nesten ingen gidder å bruke tiden sin på det sosiale nettverket.
Mens Facebook-brukere tilbringer i gjennomsnitt 7,5 timer på nettstedet, klarer Google+ bare å holde på leserne sine i gjennomsnitt 3,3 minutter hver måned, ifølge Wall Street Journal.
Ikke bare brukertall som teller
Sist gang vi hørte fra Google angående deres sosiale nettverk var det bare positive ord å spore. Siden lanseringen i juni fjor har tjenesten vokst til 90 millioner registrerte brukere, og rundt nyttårstider holdt selveste Barack Obama en "hangout" med en knippe heldige brukere, for å snakke om politiske spørsmål.
Men brukertall er ikke alt, og tiden brukerne tilbringer på nettstedet er minst like viktig. Wall Street har fått tallene fra analyseselskapet comScore Inc, som kan fortelle at Google+ er rene spøkelsesbyen sammenliknet med Facebook.
Tallene har sunket helt siden november, da den gjennomsnittlige Google+-brukeren tilbragte 5,1 minutter på nettsiden. I desember hadde tallet sunket til 4,8 minutter, og er nå nede i 3,3 minutter i måneden.
Manglende interesse
Ifølge Brian Solis, en konsulent for selskapet Altimeter Group, er ikke etterspørselen etter enda et sosialt nettverk stort nok:
–Ingen vil ha enda et sosialt nettverk nå. Hvis Google vil at Google+ skal være noe annet enn en direkte konkurrent til Facebook må de vise det, og fremheve hva som gjør dem annerledes.
– Vi vokser
I et intervju med Wall Street Journal forteller Bradley Horowitz, produktansvarlig for Google+, at tjenesten deres ikke er ment som en endelig destinasjon , men som et supplement til resten av tjenestene deres.
– Hvis du allerede bruker YouTube og Gmail kan du tenke deg Google+ som et ekstra sosialt "lag" på toppen av dem, forteller Horowitz, som også sier han er fornøyd med bruken av Google+, selv om han ikke adresserer den korte gjennomsnittstiden brukerne er på nettsiden:
– Vi vokser på alle punkter vi bryr oss om.
Skuffede partnere
Flere store selskaper, slik som onlinespillprodusenten Zynga og hardwarekjempen Intel, forteller imidlertid at de er litt skuffet over svake tall fra Google+.
– Google+ er en fin plattform, men folk har vært trege til å trykke på lenkene våre, forteller Zynga-sjefen John Schappert.
Intel melder det samme, og sier de ikke har fått den responsen de hadde forventet fra Google+.
Hva sier du? Bruker du Google+, og bruker du like mye tid der som på Facebook? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor.
(Kilde: Wall Street Journal)