Slik fikk de godkjent Cybertruck i Norge
Det skapte oppmerksomhet da sørlandsbedriften Norwegian Machinery forrige måned klarte å sette norske skilter på en Tesla Cybertruck.
Blant annet på grunn av bekymring for myke trafikanters trafikksikkerhet er pickupen i utgangspunktet ikke godkjent for norske eller europeiske veier. Tesla selger ikke pickupen selv.
Årsakene er flere, men hovedpunktene er at biler i Europa skal ha myke soner som skal kollapse ved kollisjoner. Cybertruckens ytre er laget av hardt, rustfritt stål, med mange skarpe kanter. Den er også veldig stor og tung, og har særegne lys som ikke følger EU-regler. Elon Musk har sagt at den ble laget for det amerikanske markedet.
Da saken ble kjent ville ikke Norwegian Machinerys Per Eskeland gå inn på hvordan de hadde fått bilen registrert, eller om de måtte gjøre noen endringer på den, av konkurransehensyn.
Alt han avslørte var at de hadde samarbeidet tett med Statens vegvesen.
Så, Statens vegvesen, hvordan har dette egentlig gått til?
– Cybertrucken er godkjent etter Bilforskriften § 5–3. Den sier at en bil som har vært registrert minst 6 måneder før den importeres til Norge, kan godkjennes basert på at den oppfyller amerikansk eller kanadisk regelverk, forteller Arne Amdahl Bakkevig i Vegvesenet, da vi spør om en forklaring.
– Ikke mer komplisert enn andre amerikanske biler
– Cybertruck tilfredsstiller vilkårene for godkjenning etter denne bestemmelsen og Statens vegvesen godkjenner selvsagt kjøretøy som er i samsvar med regelverket.
Amdahl Bakkevig forklarer også at importordningen har eksistert i over 20 år og brukes for å importere andre amerikanske bruktbiler deriblant pickuper fra Ford, RAM og Chevrolet, som ikke er tilgjengelige som nye i Norge.
– Godkjenning av Cybertrucken er dermed ikke mer komplisert eller spesiell enn om man importerer en hvilken som helst annen pickup fra USA/Canada.
Stiller ingen krav om ombygging
I tillegg til å ha vært registrert i USA i minst 6 måneder, må det bare fremlegges registreringsdokumentasjon og dokumentasjon for samsvar med enten Amerikanske eller canadiske sikkerhetskrav.
Det stilles imidlertid ingen krav om ombygging av bilene til europeiske krav:
– Bilene kan godkjennes med amerikansk lys, sikkerhetsbelter og så videre.
Med andre ord: Cybertrucken med norske skilt vil altså være like farlig for myke trafikanter som typen som kjører rundt på amerikanske veier.
Bakkevig forklarer at dette er for at ordningen skal gjøre det mulig å få godkjent amerikanske biler i Norge på en enkel og forutsigbar måte.
Han påpeker at andre europeiske land har lignende importregelverk, så det vil neppe bare være her i nord på kontinentet at Cybertrucker vil kjøre rundt fremover.
Bekrefter fremgangsmåten
Per Eskeland i Norwegian Machinery bekrefter til Tek.no at de importerte Cybertrucken som en 6 måneder gammel bruktbil.
Han forteller de var forberedt på at Cybertruck-importen deres ville skape diskusjoner.
På spørsmål om hva de tenker rundt det å selge en bil som ikke er typegodkjent i Norge, blant annet fordi den er farlig for myke trafikanter, svarer Eskeland følgende:
– Cybertrucken er godkjent i USA, og vi har tillit til Statens vegvesen sine rutiner til enkeltgodkjenning av bil i Norge. Som første bil godkjent i landet har den også vært inne til vurdering hos Vegdirektoratet.
Eskeland poengterer ellers at tilnærmet ingen av bilene som importeres fra USA er typegodkjent i Norge.
Norwegian Machinery har ifølge Eskeland solgt totalt tre «norske» Cybertrucker. Den første som ble lagt ut for salg hadde en pris på 1.750.000 kroner.