Bankkunder i trøbbel etter iPhone-oppdatering
– Vi har fått over 8 000 henvendelser fra folk som ber om teknisk hjelp, sier SpareBank 1.
SpareBank 1 har 50 000 kunder som logger seg inn i nettbanken sin med mobilen. De av bankkundene som har oppgradert til nye iOS 7 på sin iPhone, har imidlertid mistet tilgangen til bankkontoene sine på grunn av en feil, melder NRK. Det har ført til store antall henvendelser til banken.
– Vi har fått over 8 000 henvendelser fra folk som ber om teknisk hjelp, sier kommunikasjonsdirektør Thor Christian Haugland i SpareBank 1 til NRK..
Ved gjentatte innloggingsforsøk blir dessuten kontoen sperret. Dette er et sikkerhetstiltak fra bankens side, men fordi iPhone-appen ikke har fungert som den skulle, har dette ført til at flere av kundene har fått sperret sine bankkontoer. Kundene bruker blant annet appen til å generere engangskoder til nettbanken.
SpareBank 1 har ifølge NRK midlertidig økt bemanningen på sitt kundesenter for å takle de mange henvendelsene.
Dersom kontoen din ikke har blitt sperret, er derimot løsningen på problemet tilsynelatende ganske enkel:
- Slett SpareBank 1-appen på iPhone, og installer den på nytt.
Les også: Mobilbank snart mer populær enn nettbank
(Kilder: NRK)