Tek.no

Nyhet

Lanserer ny kinesisk el-SUV i Norge

Xpeng G3 blir tilgjengelig for norske kunder i løpet av kort tid.
Xpeng
27 Apr 2020 11:07

Selskapet Zero Emission Mobility gjør den kinesiske el-SUV-en Xpeng G3 tilgjengelig i Norge, heter det i en pressemelding. Bilnytt og Bilbransje24 melder at forhandleren blir Star Autoco i Lørenskog og Bodø.

Xpeng G3 måler 4,45 x 1,82 x 1,61 meter, og er med det litt større enn for eksempel Kia e-Niro i alle retninger.

Den har et batteri med nettokapasitet på 66,5 kilowattimer, altså litt mer enn biler som nevnte e-Niro, Hyundai Kona, Nissan Leaf e+ og Opel Ampera-e, som alle har batterier på mellom 60 og 64 kWh.

Førermiljøet preges av en 15 tommer stor skjerm i midtkonsollen, ikke så ulikt Teslas biler. Tesla har for øvrig et søksmål gående mot en tidligere ansatt som begynte å jobbe i Xpeng. De hevder han tok med seg kildekoden til Autopilot.
Xpeng

Anslag på 450 km rekkevidde

G3 er en mellomstor SUV.
Xpeng

Rekkevidden er oppgitt til 520 kilometer etter den snille NEDC-standarden og anslått til 450–460 kilometer etter WLTP.

Versjonen Zero Emission Mobility tar inn vil være en videreutviklet versjon av den forhjulsdrevne Super Long Range-modellen til Xpeng, kalt G3 520i. De vil tilby to utstyrsversjoner, kalt Smart og Premium, begge med «omfattende utstyrsliste og svært høy innvendig standard».

– Utvendig har bilen et prisvinnende og sportslig design. Innvendig er G3 utstyrt med panorama cockpit med LCD-instrumentpanel og 15,6 tommers berøringskjerm. Med en drivlinje som yter 194 hk og 300 Nm har G3 både kraftoverskudd og sportslige kjøreegenskaper, sier daglig leder Espen Strømme i Zero Emission Mobility AS.

Hurtiglading gjøres for øvrig med Chademo-standarden, som det etter hvert er ganske få andre bilmerker som bruker. Maks ladeeffekt er ikke oppgitt, men Xpeng oppgir rundt 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent.

Xpeng G3.
Xpeng

Full av sensorer

Xpeng G3 har også det de kaller verdens mest avanserte førerassistent, kalt Xpilot. Det er mulig Tesla og flere vil kunne protestere mot den påstanden, men G3 vil uansett kunne parkere av seg selv og har adaptiv cruisekontroll og automatisk filskift når du bruker blinklyset.

Xpeng

Som hos Tesla vil bilens programvare og funksjoner kunne oppdateres over nett. Bilen er foreløpig ikke testet etter EuroNCAP, men har fått fem av fem stjerner i den kinesiske C-NCAP-testen.

Etter det vi skjønner tar selskapet sikte på en startpris på noe under 400.000 kroner. Salget skal i hovedsak skje på nett, og skal åpnes «innen kort tid». Da vil også de endelige prisene annonseres.

Alle kunder som bestiller bil innen 15. juni er garantert å motta bilene i 2020, heter det.

Slik er for øvrig Xpeng G3 mot noen av de argeste konkurrentene:

annonse

Les også