Til hovedinnhold

Ny lov skal beskytte barn mot skadelig innhold

Vil forby målrettet reklame mot mindreårige på nett.

Illustrasjonsbilde.
Torstein Norum Bugge, Tek.no
Torstein Norum Bugge

Barn og unge ferdes mye på nettet, men i dag er det svært vanskelig å beskytte dem mot målrettet reklame eller ulovlig innhold.

Nå vil regjeringen gjøre noe med detteKrysse avgjøre noe med detteDet er digitaliserings- og forvaltningsdepartementet som har sendt et forslag til ny lov om digitale tjenester på høring. Loven skal gjennomføre EUs forordning om digitale tjenester (DSA) i Norge og stille strengere krav til teknologigiganter som Google, Meta, TikTok og Amazon.. En ny lov, lov om digitale tjenester (DSA), som skal stille strengere krav til teknologigiganter som Google, Meta, TikTok og Amazon ble nylig avduket på regjeringens egne nettsider.

– Med den nye loven vil vi stille strengere krav til store tek-giganter. Det er på høy tid at norske forbrukere får større beskyttelse på nett, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung i en pressemelding.

Karianne Oldernes Tung, digitaliserings- og forvaltningsminister.
Trond A. Isaksen/Regjeringen

Den nye loven skal forebygge ulovlige og skadelige aktiviteter på internett og motvirke spredning av desinformasjon. Et sentralt punkt er forbudet mot adferdsbasert reklame rettet mot mindreårige.

– Dette er et stort skritt på veien mot å gjøre internett tryggere, spesielt for barn som er en særlig sårbar gruppe, sier Tung.

Enklere å melde fra om ulovlig innhold

Torstein Norum Bugge, Tek.no

Loven vil også forby målrettet reklame basert på sensitive personopplysninger som legning, etnisitet og religion. I tillegg skal det bli enklere å melde fra om ulovlig innhold, produkter og tjenester på nett.

De største plattformene pålegges videre å gjennomføre risikovurderinger knyttet til spredning av ulovlig innhold, valgmanipulasjon og brukernes fysiske og psykiske helse.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) får hovedansvaret for å føre tilsyn med at reglene følges, med støtte fra Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Datatilsynet.

Høringsfristen er på tre måneder, og regjeringen legger opp til at loven vil tre i kraft sommeren 2026, ifølge Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her