Borderlands 4 slaktes av spillerne
Har store ytelsesproblemer og krasj.
Det nye actionspillet Borderlands 4 har fått en svært humpete start. Bare timer etter lanseringen er det allerede teppebombet med negative inntrykk.
Mange klager over dårlig ytelse, grafiske problemer og hyppige krasj. På Steam har det kommet inn tusenvis av tilbakemeldinger, og bare 60 prosent er positive, noe som gjør nykommeren til det klart dårligst mottatte Borderlands-spillet i serien.
– Det er en katastrofe. Jeg har et 4070 Ti-grafikkort og kan knapt holde 60 FPS på lave innstillinger, med DLSS-oppskalering og bildegenerering på, skriver en spiller i kommentarfeltet til GameRant.
Andre rapporterer også om bildefrekvenser på godt under 60 FPS, selv med lave grafikkinnstillinger og med god maskinvare. Spillet beskrives blant annet som «et hakkete rot» med hyppige krasj, og selv mange av de positive anmeldelsene trekker frem ytelsesproblemer som noe å være oppmerksom på.
Testing fra PC Gamer viser også at selv de sterkeste gaming-PC-ene sliter. Med et Nvidia RTX 5090-grafikkort til nesten 30.000 kroner oppnådde de bare 40 FPS i 4K-oppløsning under sine tester innendørs. Riktig nok på høyeste innstillinger uten hjelp av oppskalering eller bildegenerering. Spillet krasjet også for testeren.
Borderlands 4 ble sluppet til PC dagen før konsoll, så det gjenstår å se om også konsollspillere vil merke ytelsesproblemene. Ofte er imidlertid konsollversjoner av spill bedre optimalisert, slik at de flyter jevnere.
Skylder på spillmotoren og piratsperre
Generelt bør FPS-spill som Borderlands 4 opp i minst 60 FPS for å flyte jevnt og oppleves som responsivt.
Flere mistenker at problemene skyldes Unreal Engine 5, som spillet er bygget på. Motoren har tidligere blitt kritisert for å forårsake lignende problemer i andre spill, som Oblivion-remasteren ganske nylig.
Andre peker på at Denuvo-programvaren, som beskytter mot piratkopiering, også har påvirket ytelsen negativt i enkelte titler tidligere.
Gearbox-sjef Randy Pitchford, som har utviklet spillet, advarte før lanseringen om at eldre maskinvare ikke ville gi «silkemyk ytelse» i moderne AAA-spill.
Likevel var det nok få som så for seg at problemene også skulle ramme spillere med nye og kraftige maskiner til titusener av kroner.
Ytelseskrevende grafikk
Borderlands 4 var ett av mange spill som ble vist frem på Gamescom-messen i Köln, der vi fikk prøve spillet før lansering.
Vårt førsteinntrykk var godt, der vi blant annet merket at utvikleren hadde forbedret måten karakteren beveget seg på og skytefølelsen, som de selv beskrev var inspirert av de gamle «Quake»-spillene.
Vi var nysgjerrige på om den tegneseriepregede grafikkstilen påvirket ytelsen, og spurte derfor utviklerne:
– Den særegne visuelle stilen i Borderlands 4 – og serien generelt – skiller seg fra mer fotorealistiske spill. Gjør denne stilen det lettere å oppnå god ytelse, eller spiller den ingen rolle?
– Egentlig ikke, for det vi primært gjør er at vi tar i teksturene, og i de fleste spill ville det allerede da vært ferdigprosessert, forklarer en av utviklerne.
– Karakterene er pakket inn, materialene er klare, men så legger vi på et helt annet lag på toppen, nemlig vår stiliserte «inking». Hvert av disse lagene er tidkrevende, og ytelseskrevende, utdypet han.
Les hele inntrykket vårt og intervjuet med utviklerne i saken under:
Opplever du ytelsesproblemer i nye spill?