På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Nye «Elden Ring Nightreign» splitter fansen
Gjør enorme endringer fra originalspillet – og mottakelsen er delt.
Fredag byr på lanseringen av «Elden Ring Nightreign», det nye sidespranget til den kritikerroste og populære «Elden Ring» fra 2022. Men spillet er langt fra en direkte oppfølger.
Denne gangen er det nemlig samarbeid som står i fokus, med en god dæsj «Fortnite» og «roguelike»-struktur.
Mens noen spillanmeldere hyller det som unik flerspillermoro, har mange spillere kritisert den særegne strukturen og noen tekniske begrensninger.
Men hva er egentlig «Elden Ring Nightreign»?
La oss aller først etablere hva spillet faktisk er:
- Det er ikke en direkte oppfølger til originalspillet, men en spin-off. spin-off.Sidesprang
- Spillet gjenbruker flere elementer fra originalspillet, så du vil nok møte på flere kjente fjes og fiender.
- Spillfølelsen som kontrollene og kampene forblir lik som i actionrollespillet fra 2022, men blir nå mikset med elementer fra «battle royale» og roguelikeroguelikeEn undersjanger som beskriver spilll der du starter på nytt hver gang du dør. Sjangeren kjennetegnes av tilfeldig genererte nivåer og bratt læringskurve. På grunn av dette er gjentatte gjennomspillinger en stor del av spillopplevelsen.-spill.
- Du kan enten spille i samarbeidsmodus som tre spillere eller i enkeltspiller-modus, men flere anmeldere virker å fraråde å spille alene.
- Utviklerne hevder fraværet av en to-spillermodus rett og slett skyldes at de glemte det. De er likevel åpne for å introdusere dette senere ved en oppdatering.
- Spillet er strukturert i ulike oppdrag som varer mellom 40 minutter til én time, hvor du og eventuelle andre spillere utforsker et komprimert spillkart og bekjemper fiender og kjente bosser fra «Elden Ring».
- Over tid snevrer kartet seg inn, akkurat som i «Fortnite» og andre battle royale-spill.
- På slutten av hvert run skal man bekjempe en såkalt «Nightlord» – altså en slags sisteboss.
- Spillet er satt i et alternativt univers til det av «Elden Ring», og forholder seg ikke i like stor grad til spillets bakgrunnshistorie.
Puh! «Elden Ring Nightreign» skiller seg altså betraktelig ut fra sin stamfar.
Er du interessert i «Elden Ring Nightreign»?
Spillet er utviklet uten serieskaper Hidetaka Miyazaki bak roret, og gjenbruker mange av elementene fra «Elden Ring». Dette forklarer på god vei retningen utvikler From Software har tatt, noe sjefsdesigner Junya Ishizak underbygger i et intervju med japanske Famitsu.
Skjevt ut av startblokkene
For de som har fulgt nøye med bør ikke dette være noen overraskelse. Både utviklere og presse var raskt ute med å melde at Nightreign ville skille seg drastisk fra originalspillet.
Det har likevel ikke stoppet en litt lunken mottagelse fra flere spillere – spesielt med tanke på standarden som utvikler From Software har blitt vant til.
Går man etter aggregerte anmeldelser fra nettsteder som MetaCritic og OpenCritic, har «Elden Ring Nightreign» så langt den laveste scoren blant «soulslike»-spillene«soulslike»-spilleneDa regner jeg altså fra «Demon's Souls» kom i 2009, og ikke «King's Field»-spillene som på mange nåter regnes som spirituelle forgjengere til Souls-serien. fra From Software, henholdsvis 77 og 80 av 100.
På Steam har spillet fått «blandet» vurdering, med i skrivende stund 67 prosent positive anmeldelser. Dette er den laveste vurderingen for et FromSoftware-spill på plattformen. Til sammenligning har alle FromSoftwares tidligere «soulslike»-spill vurderinger i høy 80- og 90-prosent.
Dette vil nok trolig reguleres med tiden, men det understreker også den splittende effekten «Elden Ring Nightreign» har hatt hos dedikerte fans av serien som har hoppet på spillet ved første anledning.
– Skikkelig, skikkelig artig
Lite tyder likevel på at det hele har vært avskrekkende for de mest dedikerte spillerne. Til tross for den høye inngangsbarrieren har spillet trukket imponerende spillertall.
På sitt høyeste nådde det over 313.000 samtidige spillere på Steam, som altså er det tredje høyeste på plattformen for spill som er blitt lansert i 2025, bak bare «Schedule I» og «Monster Hunter Wilds». Dette tallet vil nok stige over helgen.
I Norge har mottagelsen vært utelukkende positiv. Espen Jansen i Gamer.no ga spillet 9 av 10, men understreker den brutale vanskelighetsgraden.
Andreas Hedemann i Nerdelandslaget dunket inn en score på 84 av 100, og påpekte spesielt at spillet bør oppleves sammen med to andre bekjente.
Også NRK-anmelder Rune Fjeld Olsen var svært positiv:
– Men «Elden Ring Nightreign» gikk uansett fra å være et frustrerende fjell av motgang, til å bli en givende og tilfredsstillende samarbeidsopplevelse som jeg har det skikkelig, skikkelig artig med, skriver anmelderveteranen og ruller fem på terningen.
Elden Ring Nightreign er nå tilgjengelig på PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC, og koster 450 kroner (hentet fra Steam og PlayStation Store).