Tesla vil holde ulykkesdata hemmelig
Hevder informasjonen er konfidensiell og kan hjelpe konkurrentene.
Tesla ønsker å hemmeligholde data om ulykker som skjer mens bilene deres er i selvkjøringmodus. Det melder Reuters.
Til en dommer argumenterer Tesla for at denne informasjonen er konfidensiell. De mener at offentliggjøring vil gi konkurrentene mulighet til å analysere effektiviteten av hver versjon av selvkjøringsteknologien deres, og potensielt finne ut antall ulykker knyttet til ulike systemer.
Gikk til sak for åpenhet rundt ulykker
Washington Post saksøkte i fjor det amerikanske trafikksikkerhetsbyrået NHTSA for å få tilgang til flere detaljer om ulykker som skjedde mens Teslas førerassistansesystemer som «Autopilot» og «Full Self Driving» var aktivert.
Tesla-sjef Elon Musk har gjentatte ganger hevdet at deres førerassistansesystemer fører til mange færre ulykker.
Washington Post hevder imidlertid at trafikksikkerhetsbyrået holder tilbake kritiske detaljer om teknologiene som var i bruk, samt omstendighetene og stedene for ulykkene, selv om de også publiserer noe informasjon til offentligheten.
Uten all informasjon vil det likevel kunne være vanskelig for upartiske aktører å ettergå påstander som at selvkjørende Teslaer er sikrere enn biler som føres av en person.
Tesla argumenterer på sin side for at både de og trafikksikkerhetsbyrået bør kunne holde visse ulykkesrelaterte opplysninger private, inkludert detaljer om føreratferd, veiforhold og spesifikke versjoner av førerassistanseteknologi som var i bruk.
Tesla har ikke kommentert saken overfor Reuters.
Hevder Tesla utnytter lovverket
Nettstedet Electrek hevder at Tesla allerede utnytter smutthull i regelverket for å få sladdet det meste av dataene knyttet til ulykker med bilene deres.
Tesla-sjef Elon Musk var inntil slutten av mai lederen av et effektiviseringsdepartement i USA, der han blant annet ledet et initiativ som kuttet rundt ti prosent av trafikksikkerhetsbyråets ansatte.
I april ble det kjent at Tesla får lov til å teste selvkjøring på norske veier: