Årets største spillfiasko?
Det nye spillet fra GTA-sjef får gjennomgå.
Vi er nesten halvveis gjennom året, og da passer det fint at vi nå har fått årets (første?) store spillflopp.
Kritikken hagler nemlig inn for det nye høybudsjettsspillet «MindsEye».
Krasjlanding
«MindsEye» er et tredjepersons skyttespill satt i en delvis åpen verden fra selskapet Build a Rocket Boy.
Både spill og selskap har helt siden begynnelsen vært sterkt knyttet til GTA-serien, primært gjennom Rockstar-veteran Leslie Benzies. Han startet nemlig selskapet sammen med to andre tidligere Rockstar-kolleger i 2017.
Det har derfor blitt knyttet litt forventninger til det hele – spesielt etter spillet ble plukket opp av Hitman-skapere IO Interactive for utgivelsesavtale.
Nå har spillet omsider landet – eller kanskje heller krasjlandet.
«MindsEye» er i skrivende stund det dårligste anmelde spillet i 2025 på nettstedene OpenCritic og MetaCritic, som henter og samler anmeldelser fra alle verdens flater. Der har spillet henholdsvis en karakterscore på 34 og 37 av 100.
På Steam har spillet nådd 3300 samtidige spillere på det meste den siste uken. Til sammenligning nådde det 17 år gamle spillet «Grand Theft Auto 4» 4800 spillere på Steam i samme periode.
Spillet ble sluppet 10. juni, og svært få anmeldere skal ha fått tidlig tilgang til spillet før lansering. Anmeldelser har derfor kommet noenlunde forsinket og fortløpende.
Og om det stemmer som mange anmeldere hevder at spillet blir dårligere med tiden – så kan det jo også tenke seg at de som fremdeles jobbes med anmeldelser ikke nødvendigvis gjør det fordi de ønsker å ta seg god tid.
En moderne GTA-klone?
I spillet trer inn i rollen som Jacob Diaz, en tidligere soldat med spesiell implantert hjernechip, med fokus på et narrativ og karaktergalleri som gjør seg kjent gjennom detaljerte og filmatiske mellomsekvenser.
Men hvor dårlig er det egentlig?
GameSpot kaller spillet «sinnssykt kjedelig» og gir «MindsEye» 3 av 10. IGN er mer positiv og gir spillet karakterscore 4 av 10, men hevder likevel spillet «ikke var klar for lansering». Annen kritikk går ut på spillets snevre struktur og urealiserte åpen verden, samt dårlig spilleopplevelse.
Beskrivelser av «MindsEye» fra spillere og anmelderne tørker støv av et eldre begrep i spillerhåndboken: nemlig «GTA-klone».
I en tid hvor spill kostet mindre å utvikle (kanskje spesielt på Xbox 360 og PS3) kom det flere spill som gjorde både helhjertet og halvhjertet forsøk på å kapitalisere på populariteten av Grand Theft Auto.
Dermed ble spill som innebar åpne verdener, action og bilkjøring ofte sett på som «GTA-kloner». Spill som «Saint’s Row», «Sleeping Dogs» og «The Simpsons: Hit & Run» ble alle sammenlignet med Grand Theft Auto, og selv om flere av disse var svært gode – kan de ikke akkurat sies å ha tatt over for inspirasjonskilden.
En god dose nostalgi fra en forsvunnet tid er derfor noe av det mer positive som sies om «MindsEye».
Hvilken «GTA-klone» var best?
Ryktes skyhøy budsjett
Når selskapet ledet av Leslie Benzies annonserte at de jobbet med et høybusdjsetts enkeltspiller-spill satt i en åpen verden, gikk assosiasjonene raskt til GTA-serien. Selskapet har også vært i krangel med de som faktiske eier GTA-serien.
«MindsEye» startet egentlig som et sideprosjekt fra Build a Rocket Boy sin «Everywhere», en slags spillerdreven plattform hvor spillere kan lage sine egne spill og opplevelser. «MindsEye» er skapt ved hjelp av flere verktøy fra «Everywhere», og fremstår derfor som en slags demonstrasjon for hva som er mulig gjennom plattformen.
Derfor står det mer på spill her enn bare «MindsEye», og ryktene florere nå på nett om budsjettet bak spillet og «Everywhere»-plattformen.
Ifølge uverifiserte omtaler fra de som skal ha jobbet tett på spillet, skal prislappen på «MindsEye» ha vært på flere hundre millioner dollar.
Tallene høres jo absurde ut – og er trolig tatt ut av kontekst – men med relativt mye markedsføring og flere fremvisninger på store pressekonferanser som Summer Games Fest og The Game Awards er det lite tvil om at det er investert høye summer i spill.
Med dette trer «MindsEye» inn i rekken av spill med skyhøye budsjetter som har ankommet med ekte mageplask.
«MindsEye» er ute nå på PC, Xbox Series X / S og PlayStation 5. Spillet er priset til mellom 600 og 700 kroner på samtlige plattformer.