På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Tre GTX Titan gir grensesprengende ytelse
Vi har testet dem, på tre skjermer.
Innhold
- Introduksjon
- Ekstrem ytelse
- Spesielle rutiner
- Uferdig driver
- Litt mer enn bare spill
- Effektforbruk, rendering
- Rendering
- Ytelse, syntetisk
- 3DMark 11
- Spillytelse, en skjerm
- Battlefield 3
- Metro 2033
- Sniper Elite V2
- Hitman: Absolution
- Far Cry 3
- Civilization V
- Spillytelse, tre skjermer
- Hitman: Absolution
- Far Cry 3
- Battlefield 3
- Metro 2033
- Prisen
- Ytelse per krone
- Konklusjon
- Krake søker make
- Entusiast-tilpasset
- Kompromissløst
Introduksjon
Etter lanseringen av Nvidia GeForce GTX Titan tidligere denne uken, fikk vi på torsdag omsider slippe vår test av superkortet. Siden dette er en av de mest spennende lanseringene i skjermkortverdenen på svært lenge, lar vi det ikke bli med bare én test.
GeForce GTX Titan har nemlig sine røtter i superdatamaskinenes verden, hvor man kombinerer svært mange kort for å få maksimal ytelse. Vi fikk også fatt i hele tre eksemplarer av Titan før lanseringen, og i dagens test ville vi se hva som skjer når man bruker disse til å bygge en liten superdatamaskin for hjemmebruk.
Ekstrem ytelse
I vår test av ett enkelt GTX Titan feide kortet gulvet med samtlige skjermkort som baserte seg på én grafikkprosessor. Ytelsen kom også farlig nær de to kraftigste dobbelkjerne-kortene på markedet.
Ved å sette sammen flere av disse kortene regner vi derfor med å få se testresultater som virkelig lever opp til ordet «ekstrem».
For å klare dette har vi forsøkt å gå langt utenfor våre vanlige testrutiner.
Les vår test av ett GTX Titan »
Spesielle rutiner
Blant annet fikk vi lånt oss et ekstra GeForce GTX 690 fra gutta hos Digital Impuls, da vi innså at vi nok ville behøve såpass for å kunne konkurrere med GTX Titan i SLI-oppsett.
Vi har også koblet til flere skjermer på de kortene som støttet det, for å gjøre spilltestene våre harde nok til å faktisk la GTX Titan svette.
Vi hadde også planlagt å teste det splitter nye Crysis 3 i dag, siden vi antar at GeForce GTX Titan i SLI-oppsett vil være mer enn kraftig nok til å kjøre det på høyeste oppløsning. Etter hvert besluttet vi dog å heller holde fast på skjermkortene og spillet en stund, og heller komme tilbake med en egen sak på vår spilltest av Crysis 3 fra et Hardware.no-perspektiv.
Uferdig driver
Siden GTX Titan er kliss nytt fra fabrikken, er dessverre ikke driverne til kortet helt ferdig ennå. Dette oppdaget vi i vår vanlige test, da vi måtte slå av en av funksjonene i spillet Sniper Elite V2.
Dagens test blir også påvirket av dette. Blant annet regner vi med at de ferdige driverne vil ha bedre SLI-støtte enn vår litt eksperimentelle versjon, og dermed gi noe bedre resultater.
Dessuten støtter GTX Titan-driveren vi fikk sendt fra Nvidia, ForceWare versjon 314.09, ingen andre skjermkort enn nettopp GTX Titan. Andre GeForce-modeller blir derfor testet med ForceWare 314.07, som er den nyeste offisielle Nvidia-driveren.
Litt mer enn bare spill
I tillegg hadde vi samlet opp flere tyngre regnetester som vi ønsket å kjøre. De fleste av disse ville imidlertid ikke under noen omstendigheter starte på vårt testsystem.
De fleste testprogrammene som måler kortets regnekraft, enten basert på CUDA- eller OpenCL-platformene, har derfor utgått. Likevel, etter mye om og men, klarte vi å få én til å fungere på alle kort. Dette kan gi en liten indikator på andre bruksområder enn spill.
Hvis du ikke har lest den allerede, anbefaler vi at du tar en titt på vår ordinære test før du går videre. Ellers er det bare å klikke seg fremover til neste side, hvor vi aller først ser på ekstremkortenes effektforbruk og regnekraft »
Modell | GeForce GTX 690 | Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum | GeForce GTX Titan | GeForce GTX 680 |
---|---|---|---|---|
Grafikkprosessor | 2 x GK104 | Tahiti XT | GK110 | GK104 |
Kjernefrekvens | 915 MHz | 1050 MHz | 837 MHz | 1006 MHz |
Boost-frekvens | 1019 MHz | 1100 MHz | 876 MHz* | 1058 MHz |
Prosess | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Minnefrekvens (eff.) | 6008 MHz | 6600 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz |
Minnemengde | 4096 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Minnebusbredde | 2 x 256-bit | 384-bit | 384-bit | 256-bit |
Streamprosessorer | 2 x 1536 | 2048 | 2688 | 1536 |
Transistorer | 2 x 3,45 mrd. | 4,31 mrd. | 7,1 mrd. | 3,45 mrd. |
Teksturenheter | 2 x 128 | 128 | 224 | 128 |
ROP | 2 x 32 | 32 | 48 | 32 |
Maks strømforbruk | 300 W | 250 W | 250 W | 195 W |
Effektforbruk, rendering
Til å begynne med måler vi som vanlig strømforbruket. Her ser vi hvor mange watt datamaskinen trekker fra stikkontakten mens skjermkortet kjører for fulle mugger.
Selv med tre GeForce GTX Titan satt opp i SLI-konfigurasjon trekker ikke dette egentlig overveldende mye strøm. Titan er nærmest strømsparende, sett opp mot en del andre kraftkort. Vi er dog litt overrasket over hvor lite effekt GeForce GTX 690 i Quad-SLI behøver når vi presser tre av de fire kjernene.
Som den observante leser kan se, har vi ikke med testresultater fra GTX 690 i full fire-kjerners Quad-SLI. Dette skyldes at hovedkortet vårt ikke har støtte for mer enn 3-veis SLI-oppsett, så GTX 690 får kun utnyttet alle kjerner under rene regneøvelser.
Rendering
Hva regneøvelser angår, var det kun programmet LuxMark vi fikk til å samarbeide på denne testen. Dette programmet benytter grafikkprosessorens regnekraft til rendering, altså å tegne et 3D-basert bilde med avansert lyssetting, refleksjoner og så videre.
LuxMark benytter seg av OpenCL-platformen, som gir en kolossal fordel til AMD Radeon-skjermkort. Disse drar bedre nytte av OpenCL-rammeverket enn Nvidia-kort, som er mer optimaliserte for Nvidias egen CUDA-platform.
Dette ser imidlertid ikke ut til å plage GTX Titan noe nevneverdig. GeForce GTX 690 sliter fryktelig i LuxMark, og må se seg slått av det i maskinvare-termer steingamle Radeon HD 6990. Selv når vi kjører fire GTX 690-kjerner i tandem, skal det ikke mer til enn ett enkelt Radeon HD 7970 GHz Edition for å levere et bedre resultat.
Med GTX Titan er det imidlertid en litt annen historie. Til tross for iherdige forsøk gikk det ikke å teste LuxMark med bare ett Titan i maskinen, men med to stykker i SLI blir Radeon HD 7970 GE-kortet såvidt forbigått. Med tre Titaner på plass, nærmer vi oss en dobbelt så høy poengsum som hva GeForce GTX 690 fikk til med alle kjerner i sving.
Så langt viser altså GeForce GTX Titan alvorlige muskler i SLI-oppsett. På neste side går vi videre, og ser på grafikkytelsen Titan kan by på »
Ytelse, syntetisk
3DMark 11
P e r f o r m a n c e
Vår neste ytelsestest gjennomføres i 3DMark 11. Dette er en stabil og bred test, som gang på gang kan reprodusere målinger med svært lav variasjon. Programmet går løs på datamaskinen med en rekke forskjellige verktøy, og de forskjellige testresultatene gis til slutt uttrykk for i en poengsum.
Akkurat som i LuxMark-testen troner GTX Titan i SLI suverent på topp i 3DMark 11. Det doble Radeon HD 7970-monsteret, Asus ROG Ares II, blir trygt akterutseilt av å sette inn en Titan nummer to – for ikke å snakke om hva som skjer når man setter inn et tredje.
Hoppet vi ser ved å gå fra ett Titan til to stykker i SLI-modus, er imidlertid mye større enn det vi ser ved å gå fra to til tre. Dette er igrunn helt som forventet, da det at mengden ekstra ytelse flater ut er helt normalt ved oppsett av skjermkort i SLI- og CrossfireX.
Vi har hatt det nyeste 3DMark siden det kom ut, og har nå og da lagt inn resultater fra testen Fire Strike i våre grafer. Vanligvis bruker vi imidlertid ikke disse resultatene, fordi som grafen over viser, er det noe temmelig galt med den.
Vi er usikre på om dette skyldes driverne, eller om det aller nyeste 3DMark har noen feil som ikke er utbedret ennå, men svært kraftige kort med flere kjerner får i alle fall ufortjent dårlige resultater – både ved normal og ekstrem-testing. Det ser imidlertid ut som om to skjermkort i SLI-modus går greit – i motsetning til to skjermkort på samme brikke, eller tre kort i SLI-oppsett.
Mer interessante enn syntetiske tester er dog ytelse i spill. På neste side har vi testet en rekke spill på én skjerm »
Spillytelse, en skjerm
Battlefield 3
@ U l t r a , D X 1 1
Battlefield 3 ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter en hel del av DirectX 11-funksjonene. Det er likevel ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier. Det er verdt å merke seg at resultatene her tradisjonelt tipper i Nvidia-baserte kort sin favør.
På oppløsningen Full HD, altså 1920 x 1080 piksler, klarer ikke engang tre GTX Titan i SLI å hamle opp med Asus ROG Ares II. Dette har nok likevel mer med resten av maskinen å gjøre enn med skjermkortet.
Vi ser nemlig at både dobbel- og trippel-SLI havner på rundt 123 FPS i snitt, med en minsteverdi omkring 90 FPS. At det ikke skal være noen økning som helst fra ett til to skjermkort, finner vi svært lite trolig..
På høyeste oppløsning, altså 2560 x 1600 piksler, får vi bekreftet vår anelse. Her blir det en liten forskjell på de to konfigurasjonene i ytelse, og begge legger seg like foran Ares II.
Det er imidlertid så små marginer på toppen at her er det prosessoren som fungerer som en flaskehals i maskinen.
Vi innser dermed at Battlefield 3 kanskje ikke er det best egnede spillet for å sammenlikne de mest ekstreme skjermkortene, og går videre til en litt mer egnet test.
Metro 2033
@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F
Neste test er Metro 2033. Spillet kom ut så tidlig som første kvartal 2010, og nærmer seg med det tre år gammelt. Like fullt er det en alvorlig prøvelse for selv de mest brutale skjermkortene som finnes i dag.
Minsteverdiene bekrefter at dette også gjelder GTX Titan. Selv i SLI-modus er det ikke snakk om minsteverdier over 20 FPS på full HD-oppløsning.
Med de kreftene vi har til rådighet nå får vi dog, for første gang noensinne, se et tresifret tall på gjennomsnittlig FPS. GeForce GTX Titan i 3-veis SLI-oppsett måtte til, men 112,07 FPS er en meget solid ny rekord ved 1920 x 1080 piksler.
På høyeste oppløsning går det også overraskende bra – nesten 71 FPS i snitt, med alt av effekter på maks, er faktisk dobbelt så høyt som hva Asus ROG Ares II presterte.
Det måtte da også tre GTX Titan for å oppnå en slik verdi, men andreplassen ligger trygt hos GTX Titan i 2-veis SLI. To GeForce GTX 690 med tre kjerner i drift klarer på sin side bare 46,46 FPS, men det holder likevel til en tredjeplass.
Så langt har Titan demonstrert svært brutale muskler, men i neste test har AMD vist seg å dominere tidligere.
Sniper Elite V2
@ U l t r a , D X 1 1 , C o m p u t e S h a d e r s , H i g h A d v a n c e d S h a d o w s
Vår tredje spilltest er Sniper Elite V2, som ofte viser seg ekstremt krevende for skjermkort vi tester – spesielt fra Nvidia. Her ble vi nødt til å slå av Advanced Shadows-innstillingen for å teste GTX Titan, ettersom de rykende ferske driverne vi benytter, ForceWare versjon 314.09, har problemer med akkurat denne innstillingen i akkurat dette spillet.
Som vi nevnte i vår test av et enkeltstående GTX Titan gjør denne innstillingen svært lite med ytelsen, og vi kan dermed konkludere at resultatene vi på Titan holder vann.
Sniper Elite V2 er som nevnt et meget AMD-vennlig spill, og det vises fortsatt i denne rangeringen. Da vi testet GTX Titan alene, endte det midt mellom to Radeon HD 7970-varianter.
Denne gangen blir vårt tospann med GTX Titaner for første gang forbigått av det doble Ares II, og med god margin. Det må faktisk tre GTX Titan til for å hanke inn en førsteplass i Full HD.
Lengre ned på listen finner vi at GeForce GTX 690 bare såvidt klarer å klatre forbi Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum, det enkeltkjernede Radeon-kortet som klarte å slå et enkelt GTX Titan.
Også på høyeste oppløsning gjentar dette bildet seg. Ingen kort klarer imidlertid levere spillbare resultater med de lave minsteverdiene vi ser her, og da er kanskje resultatene fra neste test mer interesante.
Hitman: Absolution
@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A
Glacier 2-motoren som Hitman: Absolution kjøres på ble designet fra grunnen av til dette spillet, og den leverer virkelig sakene. Det nyeste Hitman-spillet byr på komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og gir mulighet til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder – noe vi selvfølgelig har gjort.
Hitman: Absolution er også med i AMDs «Gaming Evolved»-program, så vi regnet med å på ny se resultater som tipper i AMD-baserte skjermkorts favør.
Den forventningen blir godt innfridd på 1920 x 1080 pikslers oppløsning, med Ares II i ensom majestet på toppen av rangeringen.
Det er dog ikke veldig langt ned til Titan-kortene våre, og vi mistenker at det på denne – for disse kortene – lave oppløsningen er prosessoren som setter grenser. Akkurat som i Battlefield 3-testen ser vi nemlig nærmest identiske resultater for 2- og 3-veis SLI-oppsett av GTX Titan.
Ved å skru oppløsningen til topps blir mistanken bekreftet. 2560 x 1600 piksler blir litt for hardt for Ares II, som ikke klarer å holde oppe bildehastigheten fra Full HD-nivået. Begge våre GTX Titan SLI-oppsett klarer på sin side dette med glans, og det ser ut som taket for Hitman: Absolution på vår prosessor ligger rundt 60 FPS.
Spillet er uansett behagelig nok i massevis til normal spilling med samtlige oppsett på toppen av tabellen. Først nedenfor resultatene et enkeltstående GeForce GTX Titan leverer, begynner vi å nærme oss grenseverdier for spillbarhet.
Far Cry 3
@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S
Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Treeren i serien setter alt av moderne skjermkort skikkelig på prøve, mye på grunn av at vi har skrudd alle innstillinger til topps også her.
Atter en gang stanger GeForce GTX Titan-oppsettene våre i taket, og prosessoren vår legger et lokk på rundt 70 FPS ved Full HD.
Asus ROG Ares II og et enslig GeForce GTX 690 ligger et lite stykke bak våre SLI-oppsett av Titan, mens begge sistnevnte klarer ekstremt god bildeflyt sammen med GTX 690 i 3-veis SLI.
Når vi skrur oppløsningen opp til 2560 x 1600 piksler, fortsatt med alt av kvalitetsinnstillinger på høyeste nivå, blir belastningen på skjermkortene høy nok til at forskjeller kommer frem.
Overraskende nok er det GeForce GTX 690 som, med to kort i SLI og tre kjerner aktive, som alene klarer å holde koken. Dette serverer faktisk litt bedre resultater enn i 1920 x 1080 piksler, mens Titan-kortene faller akterut.
Spillbarheten Titan-kortene leverer er det imidlertid intet å utsette på, så lenge de står i SLI-oppsett.
Civilization V
@ H i g h , D X 1 1 , 8 x M S A A , H i g h D e t a i l S t r a t e g i c V i e w
Også i Civilization V leverer Titan-oppsettene våre glimrende resultater. I full HD-oppløsning legger de seg helt på topp, med FPS-verdier vi ikke har sett siden vi testet dette spillet med lavere kvalitetsinnstillinger.
Når oppløsningen skrus opp til 2560 x 1600 piksler forblir alt glatt som smør, selv om 2-veis SLI-oppsettet av GTX Titan må se seg forbigått av både Ares II og GTX 690 i 3-veis SLI.
Mest interessant er dog kanskje neste testrunde. Vi har nemlig spilt gjennom noen av de mest populære, og mest krevende, av disse spillene på flere skjermer, i vanvittig høy oppløsning.
Bla om til neste side for å sjekke ytelsen til GTX Titan på flere skjermer »
Spillytelse, tre skjermer
Hitman: Absolution
@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A
Ved spilling på én skjerm ble prosessoren en flaskehals i Hitman: Absolution. Spillet er svært krevende med våre kvalitetsinnstillinger, men disse skjermkortene er mer enn kraftige nok til å drive det i normale oppløsninger uten det minste problem.
Det er først når vi kobler til tre 27-tommers skjermer, og setter oppløsningen til 5760 x 1080 piksler, at de kraftigste skjermkortene virkelig får kjørt seg.
Verdiene fra Asus ROG Ares II er riktignok imponerende i seg selv, men sammenliknet med to GTX Titan i SLI-modus har det ingenting å stille opp med. Med et par av Nvidias nye flaggskip under panseret glir spillet glatt og fint over alle tre skjermene, og vi ser ingen utfordringer mot spillbarheten her.
Når vi kobler til et tredje GTX Titan dyttes FPS-verdiene enda høyere opp, og nesten 41 FPS i gjennomsnitt er et nesten utrolig sterkt resultat. Det dobbeltkjernede GeForce GTX 690 klarer til sammenlikning mindre enn 8 FPS; som nesten blir flaut hakkete for et såpass kostbart skjermkort.
Far Cry 3
@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S
Når vi fyrer opp Far Cry 3 på våre tre skjermer ser vi et liknende bilde. To GTX Titan i SLI-oppsett er dog ikke lenger dobbelt så raskt som et Asus ROG Ares II, og samtlige skjermkort leverer svært lave minsteverdier.
Selv med tre GTX Titan i SLI-oppsett får vi tidvis kraftige fall i bildehastigheten, med en minsteverdi på bare 12 FPS. Så vidt vi kunne merke skjedde slike fall kun da vi avfyrte våpen første gang i hvert av våre test-løp, mens det gikk temmelig glatt resten av tiden.
Gjennomsnittshastigheter på over henholdsvis 30 og 40 FPS gjør at spillet på det jevne må regnes som spillbart, til tross for de lave minsteverdiene. Det samme kan absolutt ikke sies for GeForce GTX 690 – 3,5 FPS i snitt er forferdelig svakt, og vi gikk tidvis flere sekunder uten at bildet ble oppdatert.
Battlefield 3
@ U l t r a , D X 1 1
Neste spill ut er Battlefield 3. På én skjerm ble dette spillet for lite krevende til at vi kunne skille ad de forskjellige skjermkortene. Når vi utvider til tre skjermer får vi se et litt mer spredt felt, og rangeringen er som vi kunne forvente.
I denne testen er også et enkelt GeForce GTX 690 kraftig nok til å faktisk henge med i svingene. Med samtlige kort går det glatt og fint – men glattest går det selvfølgelig på de aller kraftigste.
Metro 2033
@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F
Begge GTX Titan-oppsettene våre leverte overveldende gode resultater i Metro 2033 da vi kjørte spillet på en enkelt skjerm, og de klarer faktisk å dra dette over på trippel-oppsettet vårt også. GTX Titan i 3-veis SLI presterer overraskende nok like godt over tre skjermer, som 2-veis SLI-oppsettet gjorde på høyeste oppløsning med én skjerm.
Vi har med det kommet gjennom et utvidet batteri med skjermkorttester, og har gjort noen interessante funn underveis. Men hva koster egentlig denne ytelsen deg? Bli med til neste side »
Prisen
Ytelse per krone
For å kunne si noe om hvorvidt det kan kalles i det aller minste fornuftig å kjøpe ett, to eller tre GTX Titan, må vi nesten regne litt på det.
For å gjøre det litt enkelt rangerer vi skjermkortene etter hva slags FPS-verdier de har klart å levere i snitt på våre tester. Som grafen nedenfor viser er det ganske klart at Titan i trippel-SLI er suveren.
Her er det verdt å minne om at alle våre tester har blitt gjennomført med samtlige grafikkinnstillinger skrudd opp til det maksimale.
Det neste vi gjør er å gå til vår prisguide, og derfra samle inn laveste pris på alle disse skjermkortene akkurat nå. Når vi har dette, kan vi enkelt sette opp hvor mange kroner du må betale for hver av disse FPS-ene.
Hvis du har tenkt å kjøre spill på én skjerm, blir dermed prisen per FPS faktisk høyere for ett enkelt GTX Titan enn for et Asus ROG Ares II. Den aller billigste bildeflyten får du fra AMD Radeon HD 7970 GHz Edition, mens tre GTX Titan vil koste deg nesten tre ganger så mye per bilde.
Med tre skjermer er prisforskjellene fryktelig mye mindre, i alle fall målt i prosent. Vil du ha god bildeflyt over tre store skjermer må du dog regne med å betale en del, men det koster å ha det kraftigste oppsettet i gata.
Bli med over til siste side, så skal vi oppsummere alt vi har sett i dag »
Konklusjon
Etter en mer omfattende testrunde enn vi normalt gjennomfører, har GeForce GTX Titan overbevist på de fleste punkter. Det er mye mer stillegående selv i 3-veis SLI-oppsett enn eksempelvis to – og noen ganger selv ett enslig – GeForce GTX 690.
Det leverer ytelse i en vanvittig bra liga, og vi regner med at når det slippes en ferdig driver, vil det være smertefritt å få det til å fungere i alle slags oppsett.
Når vi ser tilbake på hele testløpet må vi også innrømme at GTX Titan var langt på vei det enkleste kortet å sette opp i Nvidia sitt Surround-oppsett, uten at programvaren klagde på hvor vi hadde stappet skjermkablene.
Krake søker make
GTX Titan beviste i den ordinære testen at det klarer seg ekstremt godt på egen hånd. Ett av disse kortene vil nok levere nok kraft til å drive de fleste spill i lang tid fremover.
Likevel er det så mye bedre sammen med et makent kort eller to at det blir vanskelig å forsvare å bare kjøre ett. Dette understrekes av at det klarer å holde en god temperatur uten å bråke noe særlig, selv med naboer tett på.
Men så var det nå dette med prisen. Beste pris på GTX Titan i norske nettbutikker er for øyeblikket 7599 kroner, som betyr at du må bla opp mer enn 15 000 kroner for et tospann av disse beistene.
Entusiast-tilpasset
Nvidia har sagt fra lanseringsdagen av at GeForce GTX Titan er et skjermkort designet med tanke på entusiastene, men det passer seg å gjenta det her. Ytelsen er ekstremt høy, og prisen står altså i stil.
Rent økonomisk vil det nok, som vi har sett, gi mer mening å sikre seg et Asus ROG Ares II, mens de fortsatt er mulig å oppdrive. Et enda mer fornuftig valg, ut fra grafene på forrige side, ville vært et annet Asus-kort, ROG Matrix HD 7970 Platinum.
Hadde vi hatt flere av disse kortene inne til test, kunne vi funnet ut hvordan de skalerer i CrossfireX, men begge koster altså i utgangspunktet ganske mye mindre per FPS enn et GeForce GTX Titan.
Kompromissløst
Begge disse valgene vil imidlertid være et kompromiss. Ved å velge bort GTX Titan vil du ofre ytelse mot penger, og du vil måtte leve med svakere resultater enn du potensielt kunne fått.
For mange vil spørsmålet om de skal ha en GTX Titan være et spørsmål om fornuft mot følelser. Fornuften vil inngå kompromisser, men er du en entusiast av den mer iherdige sorten, kan kanskje slikt gi en vond bismak.
Hvis det er en passende beskrivelse av deg, er Nvidia GTX Titan ditt drømmeskjermkort. GTX Titan er nemlig, som deg, også fullstendig kompromissløst. Når ett av disse kortene settes i SLI-oppsett med et annet, da er det bare én ting som kan levere bedre resultater – og det er et oppsett med enda en Titan i.
+ Overlegen kraft
+ God og stillegående kjøleløsning
+ Elegant design
- Fryktelig, fryktelig dyrt