På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
En utrolig morsom sykkel å bruke
Vi har syklet mye på en ultralett elsykkel i sommer.
Normalt forbinder vi elsykler med kraftige motorer, store batterier – og en vekt på 25–30 kilo, altså langt mer enn en vanlig sykkel.
Men det finnes et kompromiss for dem som vil beholde følelsen av en tradisjonell sykkel og likevel ha litt hjelp i de bratteste bakkene.
Såkalte ultralette elsykler har eksistert en stund. Ser du bare på tallene – lav vekt, mindre batteri og svakere motor – virker de dyre i forhold til kreftene de leverer.
Det var også akkurat det vi tenkte da vi fikk inn Superior iXF 9.7 til test i sommer.
Men opplevelsen snudde skepsisen til ren begeistring, spesielt på skogsstier!
Superior iXF 9.7 (elektrisk MTB)
En meget gjennomført ultralett sykkel som er leken til tusen.
Fordeler
- +Lett til å være elektrisk fulldemper
- +God nok rekkevidde for de fleste
- +Kraftige bremser
- +Gode dempere til stibruk
- +Gode gir
- +Stiv ramme gir godt med respons mot underlaget
- +Motoren er støysvak
Ting å tenke på
- —Noen vil savne en skjerm som viser hastighet
- —Kostbar
- —Burde den hatt enda et hakk hvassere bremseskiver foran?
Svakere, men engasjerende motor
Når vi tester elsykler, er det et par ting som ofte går igjen som viktige målepunkter; styrke på motor og kapasitet på batteriet.
Normalt vil elsykler i samme prisklasse som denne, altså rundt 70.000 kroner, ha en motor som byr på minst 85 Nm med dreiemoment. Nok til å trekke selv korpulente ryttere opp de steike bratte motbakker.
Superior iXF 9.7 har imidlertid en Bosch Performance Line SX-løsning som betyr at du «bare» får 55 Nm med dreiemoment.
Fordelen er at motoren er meget kompakt og nesten helt usynlig for tilfeldig forbipasserende. Vi opplevde flere ganger under testperioden at folk rett og slett ikke så at dette var en elsykkel.
For all del, motoren gjør krankområdet større enn på helt vanlige sykler, men det er likevel langt unna noen gigant vi har med å gjøre her.
En av tingene som overrasket oss mye er hvor sterk motoren faktisk er. Overraskende sterk faktisk, selv om du vil merke at du likevel må bistå en del selv i de bratteste bakkene.
Men det er litt av poenget med en slik elsykkel. Se på det som en slags mellomting for deg som egentlig vil sykle en vanlig sykkel i terrenget, men som kanskje ikke lenger har samme mengde krutt i beina som før. Her kommer motoren virkelig til sin nytte.
For selv om vi måtte trå hardere enn normalt opp de vanlige bakkene vi tester alle elsyklene våre med, var det likevel engasjerende og motiverende å få en vennlig «dytt» fra motoren.
Dessuten er den både støysvak og «frikobler» godt når du passerer punktet på 25 kilometer i timen hvor motoren slutter å hjelpe til.
SX-motoren veier omlag to kilogram, hvilket er rundt 30 prosent mindre enn den mer vanlige og kraftigere CX-motoren fra samme selskap.
Får du nok rekkevidde?
En annen ting vi er opptatt av med elsykler er rekkevidde. Akkurat som med elbiler, er rekkeviddeangst noe vi vil unngå.
På Superior iXF 9.7 er det ikke mulig å låse ut batteripakken og ta den med deg, slik du gjør med vanlige elsykler. I stedet er pakken bygget inn i rammen.
Vi antar at dette er for å spare vekt, siden du blant annet ikke trenger et låsesystem og forsterkning. Likevel har vi blitt fortalt at batteriet kan skiftes om det skulle trengs. Du må bare igjennom en langt mer omfattende operasjon for å komme til.
Selve batteriet har en kapasitet på 400 wattimer. Noe som var mer enn bra nok for elsykler for noen år siden, men som i dag kun fås på lavere spekkede modeller.
Men når du tar med i regnestykket at motoren heller ikke er like sulten på watt, og sykkelen i seg selv er enklere å drive fremover fordi den er lettere, blir ikke rekkevidden avskrekkende dårlig. Langt i fra.
Under vår testperiode testet vi alle modusene, og selv på rød modus, som setter alt av hjelp til absolutt maks, klarte vi fint å sykle mellom fire og fem mil i ulikt terreng før indikatoren på sykkelen viste at det var under 20 prosent strøm igjen.
Så en lettere doning med en motor uten for stor appetitt, gjør at du får tilnærmet normal rekkevidde som med en tradisjonell elsykkel med større motor og batteri. Men du må altså bistå noe mer selv.
Hvordan er den å sykle på
Sykkelen veier litt under 18,5 kilogram, betydelig lettere enn flere andre fulldempere vi har testet, som ofte veier nærmere 30 kilogram.
Den er satt opp som en klassisk stisykkel, hvor du har en fremgaffel av typen DT Swiss F535 som gir deg 150 mm slaglengde. Bakdemperen er på sin side en DT Swiss R535 med 140 mm slaglengde.
I tillegg har du kraftige Shimano XT-bremser med firestempler og 180 millimeter skiver. En solid pakke som gir gode muligheter for å skrubbe godt når det trengs. Girsystemet er også fra samme XT-familie hos Shimano med i alt tolv gir å velge blant.
Dette kombinert med en lett vekt gjør at du får en sykkel som er veldig engasjerende og leken å bruke. Dette er en opplevelse som ligger ganske nært å sykle på en vanlig sykkel, noe du merker godt om du hopper rett fra denne til en vanlig elsykkel. Da virker det meste umiddelbart en del tyngre og «seigere» å håndtere.
Spesielt når du får opp farten litt på smale skogstier syns vi denne sykkelen virkelig kommer til sin rett. Takket være knallgode muligheter for å «kaste» den rundt krappe svinger, vil du ha et varige strev med å henge på med en tyngre, tradisjonell elsykkel.
Rammen er stiv og responsiv, og gjør jobben som stisykkel akkurat så bra som du forventer i denne prisklassen. Siden du har 29-tommers hjulstørrelse, betyr det at du får en ganske enkel reise selv når du tråkker rundt i litt mer krevende terreng.
Samtidig så får du litt mer trening ut av denne sykkelen. Den er ikke på noen måte like krevende å sykle som en vanlig sykkel i tunge bakker, men heller ikke like enkel som en vanlig elsykkel. Så den havner som en mellomting mellom de to også her.
Konklusjon
En standardfrase vi får servert når vi snakker med folk om elsykkel er: Det får du jo ikke noe trening ut av.
Det er ingen hemmelighet at en kraftig sykkel med råsterk motor og stort batteri vil gjøre jobben enklere, men du ender også ofte opp med å sykle lenger enn normalt – eller at du velger å sykle i stedet for å droppe det fordi vanlig sykkel blir for tungt.
Her kommer en ultralight-sykkel som Superior iXF 9.7 inn som en fin mellomting for deg som fortsatt vil ha litt mer trening ut av en elsykkel – og ikke minst får mye av den samme følelsen av at du sykler en vanlig type sykkel.
For denne opplevelsen var mer overveldende enn vi hadde sett for oss på forhånd. Riktignok veier denne sykkelen fortsatt over 18 kilogram totalt, men likevel er det utrolig hva en «slankekur» på rundt ti kilogram versus vanlige elsykler gjør for opplevelsen du får.
Resultatet blir en leken og engasjerende sykkelopplevelse hvor du fortsatt får greit med hjelp opp de verste bakkene. Samtidig får du mer trening ut av sykkelturen enn om du velger en motor med langt mer dreiemoment enn de maksimale 55 newtonmeterne motoren fra Bosch yter.
Batteriet er «bare» på fire hundre wattimer, men dette gir likevel mer enn godkjent rekkevidde selv når du tråkker konstant på maks effekt. Under vår testperiode tilbakela vi turer på rundt fem mil uten at batteri var i nærheten av «flatt». Så det tror vi vil holde for de aller fleste.
Alt i alt ble dette en sykkel som overrasket oss på en meget positiv måte, og som vi uten problemer kan anbefale deg.
Superior iXF 9.7 (elektrisk MTB)
En meget gjennomført ultralett sykkel som er leken til tusen.
Fordeler
- +Lett til å være elektrisk fulldemper
- +God nok rekkevidde for de fleste
- +Kraftige bremser
- +Gode dempere til stibruk
- +Gode gir
- +Stiv ramme gir godt med respons mot underlaget
- +Motoren er støysvak
Ting å tenke på
- —Noen vil savne en skjerm som viser hastighet
- —Kostbar
- —Burde den hatt enda et hakk hvassere bremseskiver foran?