Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestSamsung NX20

Litt for tregt og litt for dyrt

Samsung NX20 har innebygget Wi-Fi og mye bra, men også enkelte mangler.

Fysisk

Samsung rakk bare en kort periode med speilreflekskameraer før de valgte å satse fullt og helt på speilløse systemkameraer. Speilrefleksene var laget i samarbeid med Pentax og hadde K-fatning, men på sin speilløse NX-serie har Samsung valgt å gå for en egen objektivfatning. Det gir Samsung full kontroll over systemet, men gjør også at de selv må sørge for å bygge ut systemet med tilstrekkelig mange objektiver og blitser. Det er selvsagt mulig at tredjepart objektivprodusenter som Sigma, Tamron og Tokina vil utvikle objektiver for NX-systemet, men foreløpig har ingen av de store produsentene lansert noe for NX-fatning. Det finnes derimot noen objektiv fra mindre kjente merker som Samyang med manuell fokus. Det lages også adapter for en rekke fatninger som gjør at optikk for speilreflekskameraer kan brukes på NX-kameraer.

Samsung står imidlertid på selv og lanserer stadig nye objektiver. De har også vært flinke til å unngå alt for mye overlapp og har i tillegg til de obligatoriske normalzoomene, en superzoom og en telezoom lansert en rekke objektiver med fast brennvidde som 16mm F2.4, 30mm F2.0, 45mm F1.8, 60mm F2.8 makro og en 85mm F1.4.

Samsung operere med tre nivåer med kameraer som i øyeblikket (desember 2012) består av begynnermodellen NX1000, den noe mer avanserte NX210 og NX20 som er den dyreste modellen. NX20 skiller seg fra NX210 med blant annet innebygd søker, vridbar skjerm og et litt større grep på kamerahuset. NX20 som vi tester her er dermed en direkte konkurrent til kameraer som Olympus E-M5, Panasonic G5, Panasonic GH3, Sony NEX-6, Sony NEX-7 og speilreflekskameraer i begynnerklassen.

Aller først, noen spesifikasjoner for NX20 og noen av konkurrentene. Siden standardzoomene til disse kameraene er veldig forskjellige er vekt og pris oppgitt for kun kamerahus. Sony NEX-7 er tatt med i tabellen, men NEX-6 er et like aktuelt kamera.

Samsung NX20Olympus E-M5Panasonic GH3Sony NEX-7
Oppløsning20 megapiksler16 megapiksler16 megapiksler24 megapiksler
BrikketypeCMOSLive-MosLive-MosCMOS
Brikke- størrelseAPS-C (369 mm²)mFT (225 mm²)mFT (225 mm²)APS-C (369 mm²)
Format3:24:34:33:2
Video1080p301080i601080p501080p50
Skjerm3" OLED3" OLED3" OLED3" LCD
Skjermoppløsning614K (3:2)614K (3:2)614K (3:2)922K (16:9)
Justerbar skjermVridbarVippbarVridbarVippbar
Søker1.4M/LCD1.4M/LCD1,74M/OLED2.3M/OLED
RAW-formatKrysse avKrysse avKrysse avKrysse av
BlitsskoKrysse avKrysse avKrysse avKrysse av
Batterikapasitet360 bilder330 bilder540 bilder350 bilder
Vekt429g464g598g-
Pris per 27/12 2012ca kr 7000,-ca kr 7800,-ca kr 10000,-ca kr 7500,-

Sjekk flere spesifikasjoner på Samsung NX20 i prisguiden

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:

Kamerahus

Samsung lanserte sitt første speilløse systemkamera tidlig i 2010 og første modell var NX10 med innebygd søker. NX10 ble erstattet av NX11 som var et nesten identisk kamera mens hovedfokuset til Samsung har vært mindre modeller uten søker. Det er først da NX20 ble lansert sommeren 2012 at NX10 fikk en skikkelig oppgradering.

Utseendemessig ligner NX20 mye på NX10/NX11, men i praksis er det et helt nytt kamera. Samsung spesifiserer ikke byggemateriale, men vekten tatt i betraktning er det nok brukt mye plast. Det trenger ikke være noen ulempe og NX20 virker velbygget og har et grepvennlig og behagelig belegg. Objektivfatningen er selvsagt i metall. På siden av fatningen er utløserknappen for objektivene og under ved grepet er en nedblendingsknapp. Rett under modusrattet er hjelpelyset for autofokusen.

Baksiden minner også mye om NX10 selv om noen knapper har byttet plass. Den store nyheten på NX20 er skjermen som er hengslet i venstre side og kan justeres i alle retninger. NX20 har også fått en videoutløser som sitter rett over tommelgrepet. Fireveiskontrolleren har kombinert knapper og kontrollhjul. Slike konstruksjoner blir alltid litt fiklete i bruk, men fungerer brukbart med litt tilvenning.

På toppen av NX20 er det et kontrollhjul til som er større og enklere i bruk enn det på baksiden. Grepet er ganske lite og av en eller annen grunn har Samsung byttet "retning" på av/på-bryteren i forhold til NX10.

NX20 har samlet kontaktene under en luke på høyre side av kameraet. Der er det en HDMI-kontakt samt en som kan brukes for USB, A/V ut, eller fjernutløser. På venstre side er det ingen kontakter, men høytaler og hengslingen for skjermen helt i bakkant. Bildet under viser NX20 med 18-55 OIS standardzoom som er et av objektivene med Samsungs iFn-knapp. Denne gir sammen med fokusringen et ekstra kontrollhjul med valgfri funksjon.

På undersiden er det en felles luke for batteri og minnekortplass i grepet. NX20 bruker SD/SDHC/SDXC-kort. Stativfestet er i metall og sentrert i forhold til objektivet.

Diagrammet under viser NX20 med en del av konkurrenten og NX20 er av de letteste kameraene i klassen til tross for en av de største bildebrikkene og justerbar skjerm.

Skjerm

Tilbake til toppen

Samsung lager OLED-skjermer selv og var av de første til å ta det i bruk på kameraer. OLED-teknologien (Samsungs versjon kalles AMOLED) gir god kontrast og skjermen kan sees fra siden uten at fargene endrer seg vesentlig. NX20 har OLED-skjerm med samme spesifikasjoner som NX10, det vil si tre tommer og 614 000 punkter. Nytt er imidlertid at skjermen er hengslet i siden, noe som gir mulighet for justering i alle retninger.

I bruk var skjermen veldig behagelig og fungerte relativt bra også i kraftig lys, men i direkte sollys er det likevel bedre å bruke søkeren. Vi sammenlignet skjermene til NX20, Olympus E-M5 og Panasonic GH3 som alle bruker samme type skjerm og forskjellene var små, men GH3-skjermen virket en anelse klarere. NX20 har uansett en meget bra skjermløsning.

Søker

Tilbake til toppen

NX20 har en oppgrader søker i forhold til NX10. Den er LCD-basert med 1.4 millioner punkter og ser omtrent like stor ut som søkeren til GH3. GH3-søkeren bruker OLED-teknologi, har litt høyere antall punkter og spesielt i skyggeområder virket GH3-søkeren et hakk bedre. Mellom NX20 og E-M5 er det jevnere, E-M5 virket litt klarere, men er også mindre. Søkeren i NX20 er vesentlig større enn på alle speilreflekskameraer i begynnerklassen.

NX20 har en sensor som detekterer når søkeren er i bruk og bytter da skjermbilde automatisk fra skjermen til søkeren (og motsatt). Sensoren fungerte stort sett bra, men alle slike sensorer lar seg lure av og til.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Praktisk bruk

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Betjening og ergonomi

Tilbake til toppen

NX20 har ganske bra ergonomi selv om grepet er relativt lite og NX20 ikke sitter fullt så godt i hånden som Panasonic GH3. I forhold til Olympus E-M5 uten ekstra grep er imidlertid NX20 klart bedre.

Kontrollhjulet på baksiden er litt fiklete i bruk, men et kontrollhjul på toppen og mange objektiv med i-Function gjør at NX20 er bra utstyrt med kontrollhjul. Knappene fungerer stort sett greit, men med hansker på blir de litt små. Blå symboler på de nederste knappene gir lav kontrast og er vanskelig å se i lite lys.

OK-knappen fungerer selvsagt for valg i menyene normalt, men når ingen meny er åpen setter den fokuspunktet i "editeringsmodus" slik at det både kan flyttes rundt på skjermen og justeres i størrelse.

Fn-knappen åpner en hurtigmeny hvor mange viktige parametere kan justeres.

Fokus

Tilbake til toppen

Akam hadde 18-55 mm OIS, 18-200 mm OIS og 60 mm F2.8 makro tilgjengelig under testen og NX20 fokuserte kjapt og presist med de to zoomene. Ikke helt Olympus/Panasonic-hastighet, men heller ikke langt unna. 60 mm var tregere og brukte godt over et halvt sekund når avstand til motivet endret seg mye. Mindre justeringer gikk selvsagt mye raskere med 60 mm også.

Følgefokus er en svakhet på de fleste speilløse systemkameraene og NX20 var ikke noe unntak. Motiv som beveger seg sakte (som trikken på bildet under) kan gå greit, men raske bevegelser er et problem. Ikke bare på grunn av fokushastighet, men også fordi søkeren mister søkerbilde mens kameraet tar et bilde så det er vanskelig å følge bevegelser.

I lite lys ble autofokusen (som normalt) tregere, men vi opplevde ikke at NX20 feilfokuserte. Det ga derimot opp når motivet ble for mørkt og kontrastløst, men det er tross alt mye bedre enn at kameraet bommer på fokus.

I tillegg til fokuspunkt i senter med justerbar størrelse kan fokuspunktet flyttes manuelt eller kameraet kan velge fokuspunkt selv. Ansiktsgjenkjenning er også tilgjengelig.

Manuell fokus fungerte greit og bildet blir automatisk forstørret 5x for mer nøyaktig fokusering. I menyen kan dette overstyres til 7x forstørrelse. NX20 har ikke "peaking" som uthever områder av bildet som er i fokus, men hvis "focus assist" velges som alternativ blir en søyle vist i søkeren under fokusering.

Søylen blir høyere etter hvert som fokus blir mer korrekt, men søylen genereres jo av samme algoritme som gir autofokus så i prinsippet kunne man da like gjerne brukt autofokusen (på de objektivene som har det). Illustrasjonen til høyre er fra brukerveiledning til NX20 og viser søylen som indikerer fokus.

Opptakshastighet

Tilbake til toppen

Høyeste hastighet for NX20 med full oppløsning er åtte bilder i sekundet og det er ganske respektabelt, problemet er at bufferen bare har plass til 11 bilder. Deretter stopper kameraet opp og bruker lang tid før det er klar til neste serie. Det reagerer heller ikke på knappene i en periode og hvis man prøver å endre innstillinger mens det lagrer kommer det en "processing"-melding på skjermen. Selv i enkelbildemodus dukker denne meldingen opp jevnlig og etter en serie med RAW+JPG hvor bufferen ble helt full tok det vel 35 sekunder (testet med et Sandisk 32GB Extreme Pro minnekort) før kameraet kunne brukes igjen.

Nesten alle konkurrentene fortsetter å ta bilder med lavere hastighet når bufferen er full. For å få den muligheten må NX20 stilles til tre bilder i sekundet og da synker hastigheten etter 11 bilder til litt over ett bilde i sekundet. Akam tester hvor mange bilder hvert kamera tar i løpet av ti sekunder og NX20 klarte 19 i JPG-modus og det er en god del svakere enn de nærmeste konkurrentene.

Med bruk av RAW-format er det fortsatt mulig å ta åtte bilder i sekundet, men det er bare plass til åtte bilder før kamerat stopper opp. Innstilt til tre bilder i sekundet fortsetter NX20 å ta bilder også med full buffer. I RAW+JPG-modus går det omtrent like raskt som med bare RAW.

I enkeltbildemodus er responstiden sjelden noe stort problem med JPG-format, men det tar fortsatt over et sekund mellom hvert bilde. Med RAW eller RAW+JPG-format blir NX20 tregt også i enkeltbildemodus. Det går ganske bra å ta to bilde i rask rekkefølge, men så tar det 3-4 sekunder mellom hvert bilde.

Oppstartstid er målt med 18-55 standardzoom og nesten to sekunder er tregere enn andre modeller i denne klassen.

Menyer

Tilbake til toppen

Hovedmenyen hentes frem med menyknappen og er vist på bildet til høyre. Den er organisert i grupper som representeres som ikoner øverst på skjermen. Hver gruppe deles inn ytterligere i sider. Opptaksmenyen som er aktiv på bildet har tre undergrupper.

Det kommer opp en kort hjelpetekst om valgt menypunkt etter et par sekunder.

I hovedmyen kan alle valg justeres også de som er tilgjengelig på egne knapper som for eksempel ISO. Organiseringen er oversiktelig og grei og bruken av sider gjør at det ikke er behov for å scrolle.

Som normalt på de avanserte Samsung-kameraene er det to menyer og den andre startes med Fn-knappen. Det er en hurtigmeny som gir tilgang til de viktigste innstillingsmulighetene. NX20 har ikke berøringsfølsom skjerm så navigering skjer med fireveiskontrolleren og justering av valgene med kontrollhjulet.

Batteri

Tilbake til toppen

NX20 leveres med oppladbart Li-Ion batteri og det følger med en ekstern lader. Batteriet er relativt lite og det slår ut antall bilder per ladning som er oppgitt til bare 360. Kun Olympus E-M5 har lavere CIPA-tall i diagrammet under, mens Sony NEX-6 ligger på samme nivå som NX20 og NEX-7 er litt bedre (med bruk av LCD-skjermen, NEX-6 og NEX-7 har lavere CIPA-tall ved bruk av søker).

Funksjoner

Tilbake til toppen

NX20 er toppmodellen og har det Samsung kan tilby i dag av funksjoner. Alt fra manuell eksponering til full auto og motivprogram en selvfølge på et systemkamera og det er også valgfri manuell eller autofokus.

Innebygd panoramafunksjon er en av nyhetene i forhold NX10 og med modusrattet innstil på SMART prøver kameraet å finne riktig motivprogram ved å analysere bildet. En enkel test av SMART-funksjonen viste at den ofte gjettet riktig, men for selvportrett på armlengdes avstand valgte NX20 makro mens tilsvarende test med Olympus og Panasonic ga portrettprogram i begge tilfeller.

NX20 har en innebygd blits og blitssko er på plass. Utvalget av blitser er noe begrenset, men Samsung har en ganske kompakt (og enkel) modell tilgjengelig og SEF42A som har vridbart hode (kun vertikalt) og høyere ledetall. Samsung har forøvrig ekstra kontakter i blitsskoen som gjør at den kan brukes også for annet tilbehør som mikrofon og GPS-enhet. Fjernutløser kan kobles til i USB-kontakten på siden av kameraet, men utover dette er det tynt med ekstrautstyr.

NX20 har en 20 megapiksel bildebrikke og støtter både JPG og RAW-format. RAW-filer blir store, typisk 37-39 megabyte og det er mye for et 20 megapiksel kamera. Sony RX100 gir for eksempel filstørrelser på omtrent halvparten og Sony A77 (24 megapiksler) rundt 24 megabyte. Store filer er ingen katastrofe, men selv om minnekort er ganske billige er det klart at det tar ekstra tid å skrive så mye data til kortet.

Med JPG-format kan man velge mellom sRGB og Adobe RGB fargerom. Kontrast, fargemetnging og oppskarping kan justeres individuelt og det finnes også ferdige profiler å velge mellom.

Lukkertiden går fra 1/8000 til 30 sekunder pluss Bulb. 1/4000 sekund er korteste lukkertid med mekanisk lukker.

En triviell, men nyttig finesse er selvutløseren hvor forsinkelsen kan velges fritt mellom 2 og 30 sekunder.

Samsung er tidlig ute med WiFi og NX20 har WiFi innebygd. Det gir en del muligheter for tilkobling til WLAN, opplasting av bilder via kompatible telefoner osv. Samsung har også en app for Android enheter som gir mulighet for fjernstyring av kameraet med søkerbilde på skjermen.

Det er ikke så mye som kan styres, men i og med at du får både søkerbilde (med treg oppdatering) og utløser er det nyttig for selvportretter og ikke minst er det en gratis fjernutløser for alle som har kompatible telefoner eller andre enheter. Vi testet med en Galaxy Tab 7.7 og det hele er enkelt i bruk når appen først er lastet ned. Dessverre setter kameraet seg i JPG-modus og full auto så det begrenser bruken en del.

Til høyre er det en screendump fra Paden og som den viser blir søkerbildet ganske lite, men stort nok til å få et inntrykk av motivet. På en telefon med lavere oppløsning vil det fylle mer av skjermen.

Video

Tilbake til toppen

Videofunksjonen er ganske typisk for dagens kameraer med Full HD og 30 bilder i sekundet som beste kvalitet. Det er mulighet for både manuell eksponering samt lukker- og blenderprioritert automatikk i videomodus.

I tillegg til video med 16:9-format har NX20 også et bredere format (1:2.35). Vertikal oppløsning er da noe redusert mens det fortsatt er 1920 piksler i bredden.

Fokuseringen kan gjøres manuelt, men for de som ønsker det er kontinuerlig autofokus også tilgjengelig. Den reagerer rimelig raskt hvis man flytter fokus og klarer å følge rolige bevegelser uten alt for mye "jakting" på fokus.

NX20 har innebyd stereo mikrofoner og Samsung selger en ekstern mikrofon som kan monteres i blitsskoen.

Video lagres som mp4 filer med H.264 komprimering. Lengste opptakstid er oppgitt til 25 minutter.

Bildekvalitet

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende. Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

NX20 har samme bildebrikke som sitter i NX200, NX210 og NX1000. Det finnes imidlertid ingen kameraer fra andre produsenter med 20 megapiksler og 3:2-format med unntak av Sony RX100 som er et kompaktkamera med vesentlig mindre bildebrikke. Ingen av kameraene vi sammenligner med på denne siden har derfor eksakt samme oppløsning som NX20 og utsnittene blir dermed litt forskjellige.

Detaljgjengivelse

Tilbake til toppen

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

Detaljgjengivelse i JPG og RAW

Nedenfor ser du utsnitt av et bilde tatt med testkameraet, på så lav ISO at bildestøy ikke er en begrensende faktor for detaljgjengivelsen. Her sammenligner vi RAW-filer fra testkameraet sammenlignet med tilsvarende fra sammenligningskameraene, samt JPG-filer rett fra testkameraet, med standardinnstillinger. RAW-filene er med mindre noe annet er oppgitt konvertert til lossless TIFF med standardinnstillinger i nyeste tilgjengelige versjon av Adobe Camera RAW. Du kan veksle mellom bildene ved å føre muspilen over bildet:

  • Muspilen ikke over bildet: JPG
  • Muspilen over bildet: RAW

Det er ikke store forskjellen på bildet konvert fra RAW og JPG-bildet rett fra kameraet, men RAW-bildet har ørlite mer detaljer. Forskjellene i farger skyldes ulike defaultverdier i kameraet og ACR.

På utsnittene fra oppløsningskartet er det veldig jevnt, men det er litt fargemoire i RAW-bildet som NX20 har greid å unngå på JPG-bildet.

Linjer per bildehøyde

Fortegning

ACR-korrigerer fortegning, men ikke like mye som kameraet gjør med JPG-bildene. Eksemplet under er med 18mm hvor forskjellene var ganske tydelige på en del bilder. På lengre brennvidder var det mye mindre forskjeller. Hold muspekeren over bildet for å se RAW-versjonen. Det er ikke synlig i så liten versjon som er vist her, men JPG-bildet var også bedre korrigert for feilbrytning.

Støyfjerning i RAW-format

Diagrammet under viser støy målt fra RAW-fil konvertert med Adobe ACR med standardinnstillinger. Det interessante med kurven er at støynivået synker igjen fra ISO 3200, et sikkert tegn på at Samsung gjør støyfjerning på RAW-filene. Det forventede resultatet uten støyfjerning er som Panasonic GH3-diagrammet under som stiger jevnt gjennom hele ISO-området. Det at diagrammet stiger jevnt er forøvrig ingen garanti for at det ikke gjøres noe med RAW-dataene før de lagres, men det er sjelden vi ser så tydelige eksempler som på NX20 (EX2F hadde forøvrig samme effekt). Resultatet av "innebygd" støyfjerning er at RAW-filer fra NX20 aldri vil få fullt utbytte av (eventuelle) forbedringer i støyfjerningsalgoritmer som måtte komme i fremtiden.

Vurdering av detaljgjengivelse

På lav ISO er det lite som skiller JPG og RAW i detaljgjengivelse. På vanlige bilder virker RAW en anelse bedre, men på oppløsningskartet ga ACR litt moire som JPG-versjonen ikke hadde.

Bildestøy

Tilbake til toppen

Generelt om bildestøy
Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksmepel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Bildestøy: Sammenligningbilder på ulike ISO-verdier

Her sammenligner vi RAW-filer fra testkameraet sammenlignet med tilsvarende fra sammenligningskameraene, samt JPG-filer rett fra testkameraet, med standardinnstillinger. RAW-filene er med mindre noe annet er oppgitt konvertert til lossless TIFF med standardinnstillinger i nyeste tilgjengelige versjon av Adobe Camera RAW.
Du kan veksle mellom bildene ved å føre muspilen over bildet:

  • Muspilen ikke over bildet: Testkamera
  • Muspilen over bildet: Sammenligningskamera

ISO 100

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5 (ISO 200)

- Panasonic G5 (ISO 160)

- Panasonic GH3 (ISO 125)

ISO 200

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

ISO 400

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

ISO 800

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

ISO 1600

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

ISO 3200

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

ISO 6400

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

ISO 12800

- Canon EOS 650D

- Nikon D7000

- Olympus E-M5

- Panasonic G5

- Panasonic GH3

Vurdering av bildestøy

Samsung NX20 har bra bildekvalitet på lav ISO, men klarer ikke helt å matche de beste i klassen på ytelse med høy ISO hvor NX20 mister mer detaljer enn konkurrentene.Selv de beste MFT-kameraene med mindre bildebrikke beholder mer detaljer på de høyeste ISO-verdiene.

Bildet under er tatt med ISO 6400 og JPG med standardinnstillinger. Klikk på bildet for å se original i full størrelse (vel 9MB).

Hvitbalanse

Tilbake til toppen

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Vurdering av hvitbalanse

Vurdering av automatisk hvitbalanse er alltid vanskelig for det er ikke mulig å teste alle tenkelige kombinasjoner av lystyper og motiv. NX20 klarte seg bra både ute og inne så vi fant ingen spesielle problemer med automatisk hvitbalanse. Det ble en del bilder med lav vintersol og NX20 kompenserte ikke for det rødlige lyset, noe vi oppfatter som riktig behandling da de fleste ønsker å beholde noe av stemningen lyset gir. Med både RAW-støtte og en rekke forhåndsdefinerte lystyper å velge mellom er det forøvrig enkelt å overstyre automatikken hvis man ønsker det.

Fargegjengivelse

Tilbake til toppen

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.


100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200 / 6400 / 12800

Som vanlig kan du klikke på den grå linjen nedenfor for å få mer informasjon.

Vurdering av enkeltfarger


Hvitt til svart (19-24)

NX20 gjengir ikke gråskalaen perfekt, men har rimelig bra nøyaktighet gjennom mesteparten av ISO-området. Det er bare høyeste ISO (12800) som er klart dårligere enn resten.


Hudtoner (1-2)

Mørke hudtoner er best gjennom hele ISO-området, men får dårligere nøyaktighet på høy ISO. Lyse hudtoner er rødere enn idealet.


Blått, grønt og rødt (13-15)

RGB har en del avvik gjennom hele ISO-området. Avviket er størst for grønt som også mister litt nøyaktighet på høy ISO. Blått og rødt er mye bedre, men har også noe mer mettede farger enn idealtet.


Gult, magenta og cyan (16-18)

Gult, magenta, og cyan gjengis mer nøyaktig enn RGB, men også disse har litt mer mettede farger enn fasiten.

Vurdering av fargegjengivelse

Ikke topp nøyaktighet for NX20, men litt bedre enn Panasonic GH3 som Akam testet nylig. Vi tester med default verdier som selvsagt kan overstyres både i kameraet for JPG og under konvertering fra RAW.

Høylys og skygger

Tilbake til toppen

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i bryllupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situasjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Ønsker du å lese mer om dette og se måleresultater, kan du klikke på den grå linjen nedenfor.

Dynamikkomfang


Hva er dynamikkomfang?
Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere plansjer som den nedenfor. Eksempelplansjen nedenfor gjennomlyses av en dagslyslampe og avfotograferes, og kan brukes til målinger opp til 13 2/3 EV forskjell mellom hvitt og svart.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Vurdering av høylys og skygger

Bildene av testplansjen analyseres med Imatest som gir tall for dynamikkomfang. NX20 ga middels gode testverdier i testen med lave krav til signal/støyforhold. I testen med høye krav var NX20 over middels og fikk faktisk bedre resultat på ISO 6400 enn ISO 3200. Det skyldes at Samsung gjør støyfjerning på RAW-filene som slår inn for fullt over ISO 3200 og "lurer" Imatest-analysen. Signal/støyforholdet blir bedre, men på bekostning av detaljer i bildet. Effekten av dette var godt synlig på eksemplene på høy ISO i avsnittet om bildestøy hvor NX20 hadde mistet mer detaljer sammenlignet med mange av konkurrentene.

Konklusjon: Bildekvalitet

Tilbake til toppen

Det er lite å si på bildekvaliteten til Samsung NX20 som fungerer bra under de fleste forhold. NX20 har en 20 megapiksel bildebrikke som gir bilder med mye detaljer så lenge objektivet er godt nok og ISO ikke skrus opp for mye. Som nevnt lenger oppe på siden er ikke NX20 av de aller beste på høy ISO, men forskjellene er først og fremst synlig på store forstørrelser.

I likhet med de fleste speilløse systemkameraer korrigerer NX20 en del optiske feil automatisk i kameraet for JPG-bilder. Eksemplet over er med 18-200mm på 18mm hvor det venstre bildet er JPG rett fra kamaeret. Det høyre bildet er konvertert fra RAW med Dcraw og viser at NX20 gjøre en bra jobb med å fjerne feilbrytnignsproblemer. Utsnittene (i 100%) er forøvrig ikke helt like selv om det er snakk om samme eksponering fordi NX20 korrigerer fortegning også i kameraet mens Dcraw ikke korrigerer noe som helst. Adobes RAW-konverteringsprogram korrigerer automatisk feilbrytning og fortegning, men ikke helt likt det som gjøres i kameraet.

Oppsummering & Konklusjon

Konklusjon

NX20 er Samsungs mest avanserte systemkamera til nå. Det har samme 20 megapiksel bildebrikke som de to enklere modellene til Samsung (NX1000/NX210) og resten av elektronikken er også svært lik, men kamerahuset er større, har større grep (enn NX100) og innebygd søker. Skjermen er dessuten hengslet i siden så den kan vris i alle retninger.

NX20 er ganske slankt og vekten er lav for et systemkamera med søker. Det er for det meste laget i plast, uten at det har gått ut over byggekvaliteten, som ligger på nivå med for eksempel Panasonic G5 og speilreflekskameraer i de lavere prisklassene.

Ergonomien er rimelig bra for et kamera i denne størrelsen, men et større grep hadde forbedret den ytterligere. Da hadde Samsung fått plass til et større batteri også, noe som absolutt hadde vært en fordel.

Samsung har i-Function som via iFn-knappen på (de fleste) objektiver gjør at fokusringen kan brukes som et ekstra kontrollhjul. NX20 har forøvrig to kontrollhjul på kamerahuset også. Samsungs menyer er bra organiserte med gruppering av funksjoner og en egen hurtigmeny for de viktigste funksjonene.

NX20 har en bra OLED-skjerm som kan vris i alle retninger, inklusiv inn mot kamerahuset for beskyttelse. Søkeren virker stor og fungerer bra uten helt å matche den som finnes i Panasonic GH3. En svakhet på NX20 er at skjermbildet låses rett etter at et bilde er tatt og det gjør det vanskelig å følge motiv som beveger seg. NX20 sliter også med at menyer ikke kan brukes mens det jobber med lagring og store bildefiler (særlig med RAW-format) gjør at lagringen tar sin tid.

Blitsskoen har ekstra kontakter som er i bruk når ekstrautstyr monteres. I øyeblikket er GPS og mikrofon det som er tilgjengelig (i tillegg til to blitser). NX20 har WiFi innebygget med blant annet mulighet for opplasting av bilder og kameraet kan fjernstyres med en app for Android.

Bildekvaliteten er bra, men Samsung klarer ikke helt å matche de beste konkurrentene på høy ISO. Selv mFT-kameraer som Olympus E-M5 og Panasonic GH3 med mindre bildebrikke er et lite hakk bedre, men merk at her er det snakk om marginale forskjeller. I praksis bildekvaliteten til NX20 på samme nivå som speilløse systemkameraer fra Canon, Olympus, Panasonic og Sony.

Videofunksjonen gir Full HD med 30 bilder i sekundet og full manuell kontroll, stereo lyd og maksimalt 25 minutter opptakstid. Samsung selger en ekstern mikrofon som kobles til via blitsskoen som ekstrautstyr.

Det er mye positivt med NX20 som har et kompakt og velbygget hus, brukbar ergonomi, bra skjermløsning, god søker og bra bildekvalitet, men med unntak av innebygd WiFi utmerker det seg heller ikke på noe område. Det er dessverre litt svakere enn konkurrentene på enkelte områder og mest irriterende var at kameraet låste seg mens det jobbet med lagring av forrige bilde. Det burde ikke være nødvendig i 2012 og bidrar sammen med vel høy pris til at vi ikke gir Samsung NX20 noen klar anbefaling.

Valuta for pengene

Et av fortrinnene til forgjengerne NX10 og NX11 var ganske gunstig pris i perioder. NX20 startet relativt høyt i forhold til konkurrentene, og ligger fortsatt (desember 2012) på rundt 7000 kroner med en 3x standardzoom. Panasonic G5 som kanskje er den modellen som ligger nærmest NX20 koster rundt 5200 kroner med standardzoom. Også Sony NEX-6 er rimeligere og selv Sony NEX-7 ligger på samme nivå. Av de speilløse er det bare Olympus E-M5 og Panasonic GH3 som ligger høyere, men det er også mer avanserte modeller. Hadde NX20 ligget på Panasonic G5-nivå kunne det vært et bra kjøp, med dagens priser er det flere alternativ som gir mer for pengene.

Styrker og svakheter

Passer for:

  • Brukere som skal oppgradere fra eldre eller enklere Samsung-modeller.
  • Brukere som liker Samsungs utvalg av objektiver.
  • Brukere som vil ha et kompakt og lett systemkamera med søker.

Passer ikke for:

  • Brukere som vil ha et minst mulig systemkamera.
  • Brukere som trenger bra følgefokus eller god seriebildefunksjon.
  • Brukere med stramt budsjett.

Alternativer

Samsung NX20 har innebygd søker og det er derfor naturlig å sammenligne det med speilreflekser i begynnerklassen og andre speilløse systemkameraer med søker.

  • Speilreflekser: Canon, Nikon og Pentax lager en rekke modeller i alle prisklasser. NX20 konkurrer nok mest mot begynnermodeller som Canon 650D, Nikon D3200/D5200 og Pentax K30. Disse takler følgefokus bedre enn NX20. De er også større og tyngre, har optisk søker og minst like bra bildekvalitet.
  • Nikon 1: Nikon 1 har mye mindre bildebrikke enn NX20 og kombinert med få objektiv og hus som er designet primært for nybegynnere er det egentlig ikke noen direkte konkurrent. Autofokusytelsen er imidlertid meget bra og bygges systemet ut med hus rettet mot fotoentusiaster kan det bli mer interessant. Den mest avanserte modellen i øyeblikket er Nikon 1 V2. Nikon 1-kameraer kan bruke Nikons speilrefleksoptikk via adapter.
  • Olympus E-M5: Toppmodellen til Olympus. Det har mindre og minst like bra bildebrikke. E-M5 matcher NX20 på det meste, men E-M5 er raskere i bruk og har værtetting. Det har dårligere ergonomi, noe som til dels kan fikses ved å kjøpe ekstra grep.
  • Panasonic G5: Panasonics modell som ligger nærmest NX20, men er rimeligere og raskere i bruk. Omtrent samme bildekvalitet. Panasonic har også toppmodellen GH3 som er dyrere, større, tyngre og bedre på det meste.
  • Sony NEX: NEX er Sonys speilløse system og modellene NEX-6 og NEX-7 har innebygd søker og vippbar skjerm i meget kompakte hus. Dårlig utvalg av objektiv har vært en ulempe med NEX, men det begynner å hjelpe nå. NEX kan også bruke Sonys objektiv med Alpha-fatning via adapter.
Les også
Samsung NX300: Samsung i siget
Les også
Hvem trenger vel knapper?
annonse