Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestAsus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC (2-way SLI)

Disse to skjermkortene er vårt nye favorittoppsett

Et av markedets billigste danker ut det meste.

Varg Aamo, Hardware.no

Introduksjon

Nylig var det duket for en skikkelig liten duell i skjermkorttestbenken vår, mellom de to budsjettkortene AMD Radeon HD 7790 og Nvidia GeForce GTX 650Ti BOOST. Etter vår vurdering var det sistnevnte som stakk av med en knepen seier, og siden kortet har en svært behagelig pris, ønsket vi å se hva som skjedde hvis vi puttet to stykker sammen i SLI.

Nå har vi fått tak i to eksemplarer av Asus' overklokkede variant av samme skjermkort, med navnet GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC, som lar oss finne svaret på dette spørsmålet.

Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC: Produktesker.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Forhåpentligvis stille

Som du kan lese i vår test av Nvidias egen GeForce GTX 650Ti BOOST, anså vi det for å være det perfekte skjermkortet for stua; og helt greit for spillere som ikke krever at alt kjører på høyeste kvalitet.

Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Fete kjølerør stikker ut til sidene på Asus' GTX 650Ti BOOST.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Vårt største ankepunkt var at kjøleren på referansemodellen støyet noe veldig, men dette regner vi med Asus har gjort noe med i dagens testobjekt – siden skjermkortet inngår i deres iskalde DirectCU II-familie. I tillegg er kortet vi skal teste i dag overklokket fra fabrikk.

Dobbelt opp med både DVI og DisplayPort gir mange tilslutningsmuligheter på hvert kort.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Overraskende nok er prisen bare en femtilapp høyere når vi sammenlikner på billigste butikk, som gjør oss litt usikre på hva Asus egentlig har forbedret.

Slank liten fant

Sammenliknet med referansemodellen finner vi også ut at Asus' modell er en smule slanket. Vekten har gått ned til 552 gram, mens lengden er kuttet til 213 millimeter. Slankinga kommer trolig fra den nye kjøleren, som også marginalt øker både bredden og høyden til henholdsvis 120 og 38 millimeter.

Et par 80 mm brede vifter erstatter referansemodellens ene radialvifte, og de nikkelbelagte kjølerørene i kobber trekker varmen bort fra kjernen, og ut i varmesprederne av aluminium. Alt ser, som ventet, svært mye mer solid ut enn på referansekjøleren, så vi er ved godt mot når vi er på vei å putte våre to eksemplarer inn i testbenken.

Med både beskjeden vekt og små dimensjoner er det intet behov for en bakplate. Siden referansemodellen i tillegg er noe av det kaldeste vi har sett, regner vi også med at denne kjøleren klarer å holde temperaturene på bunn, selv med en overklokket kjerne.

Tekniske detaljer

Hvert av de to skjermkortene våre kjører en GK106-kjerne overklokket til 1020 MHz. Boost-hastigheten er også skrudd opp fra fabrikken, til 1085 MHz, mens de fleste andre spesifikasjoner er som på den vanlige utgaven.

Dette betyr at til sammen får våre to kort, når vi straks monterer de i SLI-oppsett, like mange CUDA-kjerner og teksturenheter som toppmodellen fra Nvidia, GeForce GTX 680. Antallet rasterenheter og transistorer blir imidlertid noe høyere, uten at vi forestiller oss at det vil utgjøre all verden når det kommer til ytelse.

Selv om vi er svært spente på å se nøyaktig hvor mye glede man kan få ved å kombinere et par skikkelig ålreite budsjettskjermkort, har vi ingen illusjoner om at toppmodellene vil se sin posisjon på toppen bli truet. Modellene som ligger i mellomklassen, derimot, regner vi med at våre to små røvere skal klare å gi en liten kamp.

Da går vi i gang, og først ut er syntetiske målinger av ytelse, på neste side »

ModellNvidia GeForce GTX 680Nvidia GeForce GTX 670Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OCNvidia GeForce GTX 650Ti BOOST 2 GB
GrafikkprosessorGK104GK104GK106GK106
Kjernefrekvens1006 MHz915 MHz1020 MHz980 MHz
Boost-frekvens1058 MHz980 MHz1080 MHz1033 MHz
Prosess28 nm28 nm28 nm28 nm
Minnefrekvens (eff.)6008 MHz6008 MHz6008 MHz6008 MHz
Minnemengde2048 MB GDDR52048 MB GDDR52048 MB GDDR52048 MB GDDR5
Minnebusbredde256-bit256-bit192-bit192-bit
Streamprosessorer15361344768768
Transistorer3,45 mrd.3,45 mrd.2,54 mrd.2,54 mrd.
TMU1281126464
ROP32322424
Maks strømforbruk195 W170 W150 W140 W

Ytelse, syntetisk

3DMark 11

P e r f o r m a n c e

Vår aller første ytelsestest gjennomføres i 3DMark 11. Dette er en stabil og bred test, som gang på gang kan reprodusere målinger med svært lav variasjon. Programmet går løs på datamaskinen med en rekke forskjellige verktøy, og de forskjellige spesifikke testresultatene gis til slutt uttrykk for i en poengsum.

Både datamaskinens og skjermkortets prosessorer settes på prøve, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker testes ut. Programmet inneholder tre forskjellige modi som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance"-innstillingen i våre tester.

Vi starter den første testen, får ut et resultat, og tror knapt våre egne øyne. Våre to Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC flyr forbi den magiske 10 000-poengsgrensa, og legger seg trygt foran så godt som samtlige andre medlemmer i GeForce-familien.

Kun verdens kraftigste enkeltkjerneskjermkort, GeForce GTX Titan, og det dobbeltkjernede GTX 690, evner å levere høyere resultater. Faktisk er det kun GTX Titan som klarer en bedre poengsum uten en ekstra prosessorkjerne å dra på; selv det ellers overlegne Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum er for svakt til å hamle opp med disse to budsjettkortene i SLI.

3DMark

F i r e S t r i k e

Vår neste test er også av den syntetiske sorten, og gjennomføres i det aller nyeste 3DMark-programmet fra Futuremark. Her kjører vi den hardeste testen programmet har å by på, ved navn Fire Strike.

Denne testen benytter seg av enda hardere, og enda mer avanserte teknikker enn forrige test – men er i grove trekk bygd over samme lest. Fire Strike er dog litt mer velegnet til å seigpine de nyeste skjermkortene med støtte for DirectX 11.1.

På denne testen roer de små sjarmørene våre seg litt ned, og faller et stykke på rangeringen. Like fullt klarer de å oppnå 6590 poeng, som fortsatt holder til en plassering godt i forkant av alle andre GeForce GTX-skjermkort – selvfølgelig bortsett fra de to aller råeste.

Disse resultatene var langt i overkant av noe vi har sett tidligere. Likevel skal det sies at syntetiske tester ikke alltid er treffsikre hva spillytelse angår, selv om de som oftest gir en god pekepinn.

På neste side fyrer vi i gang noen spill, for å se om resultatene holder seg »

Ytelse, spill - del 1

Battlefield 3

@ U l t r a , D X 1 1

Vi starter spilltestene med gode, gamle Battlefield 3. Spillet ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter en hel del av DirectX 11-funksjonene. Det er likevel ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier.

Dette gir oss en grei måte å klart skille mellom forskjellige modeller på i hele tall, selv når vi har bildekvaliteten satt til høyeste innstilling. Det er verdt å merke seg at resultatene her tradisjonelt tipper i Nvidia-baserte kort sin favør.

Utrolig nok gjentar de overraskende funnene fra våre syntetiske tester seg her, og våre Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC oppnår atter en gang et resultat like bak selve kongen på haugen, GeForce GTX Titan.

Minste registrerte FPS-verdi er riktignok «bare» på nivå med hva referansemodellen av GeForce GTX 680 leverte her, men det er like fullt godt nok til å imponere. Vi registrerer heller ingen form for hakking eller «riving» i bildet – alt går som smurt, med samtlige kvalitetsinnstillinger på høyeste nivå.

På aller høyeste oppløsning, hvor referansemodellen av GeForce GTX 650Ti BOOST kom med et resultat som var såvidt spillbart om du kunne leve med litt hakking, gjør fortsatt vårt SLI-oppsett en knallsterk figur. Bildeflyten er mer enn dobbelt så høy, og fremdeles høyere enn noe annet enkeltkjernekort – bortsett fra GTX Titan.

Hvorfor det har havnet et GeForce GTX 660 Ti like overfor dagens testoppsett i denne tabellen er vi neimen ikke sikre på – her er det en teknisk svikt ute og lusker.

Metro 2033

@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F

Det andre spillet vi tester er Metro 2033. Spillet kom ut så tidlig som første kvartal 2010, men er like fullt fremdeles et spill hvor selv de aller råeste skjermkortene som slippes sliter kraftig.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og i denne testen har vi dratt mye hardere på med innstillingene enn hva vi har våget før. 16 x AF, 4 x MSAA og PhysX aktivert bør virkelig sette skjermkortene vi tester på prøve.

Vi lar oss fremdeles imponere av hvordan våre to GeForce 650Ti BOOST fra Asus klarer å legge seg tett opp i ryggen på GTX Titan, og hvordan samtlige andre kort med én kjerne ender opp bak dem.

Minsteverdien vi måler er dog den laveste vi har sett til nå, uten at det gjør all verden i praksis – vi har nemlig til gode å teste et oppsett som gir spillbare minsteverdier i Metro 2033 på Full HD.

På høyeste oppløsning går minste registrerte FPS-verdi enda mer ned, men gjennomsnittsverdien sikrer samme plassering på rangeringen. Vi føler igjen et behov for å minne om at det vi tester er et par rimelige budsjettmodeller i SLI-oppsett, i et spill som får de fleste skjermkort til å knele.

Sniper Elite V2

@ U l t r a , D X 1 1 , C o m p u t e S h a d e r s , H i g h A d v a n c e d S h a d o w s

Vår tredje test er ganske så fersk, og kom ut i 2012. Sniper Elite V2 er navnet, og spillet er tidvis ekstremt krevende for skjermkortene. Dette er akkurat hva vi ønsker oss, og for å understreke dette har vi også her kjørt alt av innstillinger til maks.

Dette er et spill som i stor grad favoriserer AMD-kort, med «Gaming Evolved»-teknologi kun disse kan utnytte. Dermed er det en god motsats til Metro 2033, som skal kunne gi Nvidia-baserte skjermkort en dytt med sitt medlemskap i «The way it's meant to be played»-klubben.

Først i denne AMD-vennlige testen klarer de to kraftigste enkeltkjernekortene i Radeon-serien å åle seg opp og forbi vårt SLI-oppsett. Marginene er imidlertid like små som de i våre øvrige tester til nå har vært motsatt vei, og minsteverdien vi måler fra våre små GeForce-kort er faktisk noe høyere enn hva AMD Radeon HD 7970 GHz Edition leverer.

Det er dessuten langt ned til de svært mye dyrere GeForce GTX 680-modellene vi har testet – faktisk tre ganger så langt som avstanden opp til GeForce GTX Titan – for ikke å snakke om overtaket vårt testoppsett har mot enkeltstående GeForce GTX 670-kort.

Først på 2560 x 1600 pikslers oppløsning begynner et GeForce GTX 680 å ta innpå Asus' to billigmodeller i SLI-modus, og HIS Radeon HD 7950 IceQ Boost Clock makter faktisk å passere testoppsettet vi kjører i dag. Like fullt, til nå har vi sett verdier som er av en helt annen verden enn hva vi hadde forventet.

Vi har dog fremdeles noen tester igjen å kjøre, så bla om for å se om Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC i SLI kan fortsette å imponere »

Ytelse, spill - del 2

Hitman: Absolution

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A

Hitman: Absolution var et av de mest krevende spillene som kom ut i 2012, i alle fall hva grafikk angår. Glacier 2-motoren spillet kjøres på, ble designet fra grunnen av til denne lanseringen, og den leverer virkelig sakene.

Spillet byr på komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og gir mulighet til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder – noe vi selvfølgelig har gjort. Hitman: Absolution er dessuten også med i AMD sitt «Gaming Evolved»-program, så vi regner med å se resultater som tipper i AMD-baserte skjermkorts favør.

Både da vi testet Nvidias egen GeForce GTX 650 Ti BOOST, og da vi testet Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC, og i vår test av Asus GeForce GTX 670 DirectCU Mini, kommenterte vi at det var nødvendig å skru ned kantutjevningen (AA) for å få behagelig spillbare verdier i Full HD, med alle andre kvalitetsinnstillinger på ultrahøyt.

Med to Asus GeForce GTX 650 Ti BOOST DirectCU II OC i SLI-oppsett er ikke dette nødvendig i det hele tatt. Tvert imot leverer dette testoppsettet verdier som, akkurat som på de foregående sidene, slår beina under alle toppskjermkort med én kjerne, bortsett fra GeForce GTX Titan.

Med oppløsningen skrudd til værs, på hele 2560 x 1600 piksler, får vi fremdeles nesten spillbare resultater fra våre to billigkort. Minsteverdiene holder seg også imponerende høye, i motsetning til hva tilfellet er med de to Radeon HD 7970-kortene som ligger like under på rangeringen.

Disse resultatene forteller oss at kun en liten nedjustering av kantutjevningen skal til for å få et meget glatt spillbart resultat på denne oppløsningen, med alt av øvrige innstillinger ultrahøyt.

Far Cry 3

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S

Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Slikt krever sitt av maskinvaren, vi bytter ut forrige implementering av serien med den ferske storlanseringen Far Cry 3.

Dette vil nok også sette moderne skjermkort på prøve, som forgjengerne gjorde i sin tid, og for å være sikre på dét har vi skrudd alle innstillinger til topps også her.

I vår nest siste styrkeprøve fortsetter oppsettet vårt å imponere kraftig. Vi forsetter å registrere verdier på rundt det dobbelte av hva ett enkelt referansekort klarte å levere, og får et resultat som er helt fint spillbart i full HD-oppløsning – himmelhøyt over mellomklassekortene vi har testet, og med et solid overtak selv på flere av våre tidligere testvinnere.

På aller høyeste oppløsning får – omsider – testoppsettet seg en skikkelig knekk. For første gang i hele vår test av to overklokkede GTX 650Ti BOOST i SLI-oppsett, klarer mer enn ett enkelt mellomklassekort å levere bedre resultater. Spillet er faktisk nesten ikke spillbart på grunn av partier med tung hakking, som går hardt utover gjennomsnittsverdiene.

Civilization V

@ H i g h , D X 1 1 , 8 x M S A A , H i g h D e t a i l S t r a t e g i c V i e w

Inntil videre forblir Civilization V en del av våre rutiner, og spillet har vist seg som en grei test for moderne skjermkort. Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Det er dessuten en hel del geometri som skal behandles.

I det siste spillet vi tester klarer SLI-oppsettet vårt å klatre oppover mot toppen igjen, og kun GeForce GTX Titan og Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum leverer bedre resultater uten å ha en ekstra kjerne å gå på ved Full HD.

Ved 2560 x 1600 piksler forsvinner dog Asus' råeste Radeon HD 7970-kort nedover på rangeringen, mens våre to GeForce GTX 650Ti BOOST klarer å holde seg over 100 FPS – med nøyaktig dobbelt så høy verdi som referansekortet klarte alene.

Dermed er ytelsestestene avsluttet, men før vi konkluderer hele testen skal vi se på hvordan effektforbruket, temperaturen og støynivået har vært underveis »

Effektforbruk, temperatur og støy

Til å begynne med måler vi strømforbruket. Her ser vi hvor mange watt datamaskinen trekker fra stikkontakten, mens skjermkortet kjører for fulle mugger.

Våre to GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC viser seg å ikke akkurat være et relativt energieffektivt valg. Selv med maksimal belastning trekker dog datamaskinen mindre enn dobbelt så mye strøm som med ett enkelt referansekort montert. Forbruket vi faktisk ser er også nesten på nivå med et GeForce GTX Titan. Alt i alt er denne figuren altså nesten en speilvending av ytelsestabellene vi har sett på de foregående sidene.

Til tross for det høye effektforbruket blir ikke temperaturene spesielt høye. Ved belastning ligger gjennomsnittet av temperaturen på de to kjernene våre på magre 54°C, som faktisk er det tredje laveste vi har sett noen gang.

Hviletemperaturen holdt seg på 25°C på den ene kjernen, og 29°C på den andre – og et gjennomsnitt på 27°C holder faktisk til en førsteplass, som oppsettet vårt deler med Asus GeForce GTX 680 DirectCU II 4GB. Det er tydelig at selskapet kan sine kjølere, og vi gjorde dermed rett i å forvente hyggelige temperaturer.

Det var ikke bare temperaturene som var hyggelige. Selv om hviletemperaturene var svært lave, gikk ikke viftene spesielt raskt rundt – under 1100 RPM var normalen, og under mange av de lettere spilltestene holdt viftene seg på omtrent dette nivået.

Ved den standardiserte belastningsprøvelsen steg heller ikke hastigheten stort; kun 1250 RPM var nødvendig for å kjøle kortene med Metro 2033 gående. I vårt lydtette skap målte vi dette til å avgi et støynivå på 19,7 dBA.

Vi utførte noen tilfeldige målinger underveis i testingen også, de få gangene viftene gikk synlig raskere rundt enn vanlig. Vi kunne nemlig ikke høre noen forskjell, siden vi har flere andre datamaskiner på i testrommet.

Dette var noe som inntraff iblant etter lang tids testing av de aller tyngste spillene, og så et par runder ekstra omtesting for å forsikre at resultatet var riktig. Men selv da gikk hastigheten aldri høyere enn 1550 RPM, som vi målte til 21,1 dBA.

Grafen ovenfor forteller det meste om hvordan dette plasserer vårt testoppsett, støymessig. Vi vil her påpeke at vi målte støyen fra begge kortene, med til sammen fire vifter kjørende.

Dermed er vi også ferdige med alle våre tester og målinger. På neste side tar vi et tilbakeblikk, og konkluderer ut fra hva vi har sett »

Konklusjon

Dagens testoppsett besto av to Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC 2 GB samkjørt i SLI, og vi forventet det skulle kunne seile opp som et verdig alternativ til mellomklassekortet GeForce GTX 670. Over de foregående fire sidene har vi fått mye mer enn vi forventet, på en rekke forskjellige punkter.

Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Etter de overraskende høye syntetiske testene, ga spilltestene oss noen av de morsomste resultatene vi har sett på lenge. Disse to små budsjettkortene klarte uten problemer å levere resultater som nærmet seg hva vi så da vi testet det monstrøse GeForce GTX Titan.

Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Selv det vi omtalte som fjorårets beste skjermkort, Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum, måtte bøye seg i støvet for vårt rimelige SLI-oppsett. Selv om ytelsesresultatene var imponerende nok i seg selv, klarte dessuten testoppsettet meget elegant å leve opp til DirectCU-navnet da det var på tide å gjøre støytester også.

Selv om vi hadde to skjermkort, med to vifter på hvert, inni støyskapet vårt, fikk vi nemlig resultater som hamlet opp med de aller mest stillegående kortene vi har testet frem til nå.

Skjermkort, DVI-til-VGA-overgang, strømsplitter og hurtigstartguide følger med i esken.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Temperaturene holdt seg dessuten svært lave, og potensialet for å overklokke disse kortene ytterligere er dermed absolutt tilstede – for de som måtte ønske slikt.

Rimelig er det også

På toppen av knallgod ytelse, lave temperaturer og svært lite støy, koster ikke et slikt oppsett all verden. I skrivende stund ligger prisen såvidt over 1300 kroner for ett skjermkort i billigste butikk, som betyr at du må ut med 2600 for å kunne sette to slike kort i SLI.

Dermed koster vårt SLI-oppsett rundt en tredjedel av det et Nvidia GeForce GTX Titan koster, samtidig som de nesten konkurrerer på ytelse. Alternativt kan du se på det som at du får bedre spillflyt enn hva et Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum kan by på, men til 1000 kroner mindre.

Vi anbefaler gladelig Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU II OC 2 GB i SLI.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Selv om vi ikke har testet dette kortet separat ennå, har vi intet valg annet enn å gi det en nærmest uforbeholden anbefaling.

Dersom du skal spille litt lett kan du kjøpe ett, og dersom du trenger mer kraft kan du bare skaffe deg ett ekstra.

I begge tilfeller er det det mest kostnadseffektive valget, og det er det mest stillegående skjermkortet vi har sett selv i tospann. Det eneste vi sitter igjen og lurer på er hvordan det ville gått om vi hadde benyttet enda ett til.

+ Super ytelse
+ Svært kjølig
+ Ekstremt stillegående
+ Kjempegrei pris

- Du trenger et ledig PCI Express-spor

Andre alternativer

Det er kun to grupper vi kan tenke oss at dette skjermkortet ikke passer for: De som ikke har nok plass, og de som må ha absolutt mest mulig kraft.

For de førstnevnte kan da muligens Asus GeForce GTX 670 DirectCU Mini være et bedre valg, da det er littegrann kortere, og gir ganske så bra ytelse alene.

For sistnevnte gruppe er det bare én ting som gjelder, og det er et lass med Nvidia GeForce GTX Titan-kort i SLI – siden ingenting gir mer ytelse per prosessorkjerne; dog snart kommer det visst også en oppgradert Titan.

Mer om
annonse