Tek.no

Test Xiaomi Mi M365 Pro

En av de beste elsparkesyklene, nå i «Pro»-variant

Vegar Jansen, Tek.no
Vegar Jansen
14 Juni 2020 06:00

Coronaviruset har sørget for at alternative transportmidler som elsykler og elektriske sparkesykler er mer aktuelle enn før – for hvem vil vel frivillig klemme seg inn på en full buss eller T-banevogn nå?

Heldigvis finnes det flere alternativer til kollektivtransport, og en av løsningene som heller ikke bidrar med lokal luftforurensing er Xiaomi Mi Electric Scooter Pro, også kjent som Mijia M365 Pro.

Denne sparkesykkelens forgjenger – i ikke-Pro-utgave – ble i elsparkesyklenes «barndom» her i landet fort en av favorittene i redaksjonen, men det viste seg etter hvert at den var for kjapp. Standard topphastighet på 25 km/t gjør at den defineres som en (ulovlig) motorvogn ifølge det norske regelverket.

Derfor ble heller ikke Pro-utgaven testet i fjor, men nå er den også å få tak i som utgave med redusert topphastighet, og er derfor lov å bruke for alle som skulle ønske.

Xiaomi Mi M365 Pro 20 km/t
8
Meget bra
Anbefalt

Xiaomi Mi M365 Pro 20 km/t

sitat"En kjent og stødig sparkesykkel med god rekkevidde."

Fordeler

  • Krysse av
    God rekkevidde
  • Krysse av
    Skivebrems bak
  • Krysse av
    «Sykkelbremsehåndtak»
  • Krysse av
    Luft i hjula gir grei kjørekomfort
  • Krysse av
    Har app

Ting å tenke på

  • Bytt
    Litt høy som sammenslått
  • Bytt
    Litt knotete plassert ladeport
  • Bytt
    Lovlig utgave er dyrere enn ulovlig versjon

Et velkjent skue

Vegar Jansen, Tek.no

Xiaomi Mi Electric Scooter Pro har en lett gjenkjennelig konstruksjon, og det er ikke så merkelig – denne modellen har jo flere «kloner» rullende rundt på gatene i form av blant annet E-wheels E2S V2 og ClassyWalk S200.

Sykkelen kjennes lett igjen på rammeformen. Styret kan kjapt legges ned med et enkelt håndgrep, men også som nedfelt er det en relativt høy modell – altså er den ikke nødvendigvis noe førstevalg for deg som ofte trenger å ta den med på kollektivtransport. Ståbrettet huser batteriet og har litt tykkelse. Ladekontakten er også upraktisk plassert helt nederst.

Ellers er sykkelen reglementert utstyrt med reflekser, lys og ringeklokke. Ifølge manualen bør ikke brukeren veie mer enn 100 kilogram.

Vegar Jansen, Tek.no

Pro-utgaven av M365 skal være bedre enn forgjengeren på flere punkter, hvorav displayet og rekkevidden er de mest åpenbare. På papiret har den også en sterkere motor, men uten å kunne sammenligne direkte med en sperret og «vanlig» M365 er det vanskelig å si noe spesielt rundt dette.

Det nye displayet viser nå hastighet så vel som batterikapasitet. Målt mot vår GPS ser speedometeret ut til å være ganske nøyaktig, og topphastigheten med motorkraft målte vi til 20 km/t. Sykkelen kan dog trille fortere i nedoverbakker.

I Xiaomis app kan du i tre trinn bestemme hvor mye motoren skal bremse og regenerere kraft når den triller. Vi hadde vår på laveste innstilling under testen.

Sparkesykkelen benytter seg for øvrig av Ninebot/Segways motorteknologi – det er nemlig Ninebot som bygger disse syklene for Xiaomi.

Med en oppgitt kapasitet på 474 wattimer har Pro-utgaven et betraktelig større batteri innabords, og sånn sett blir det rekkevidden som gjør den store forskjellen sammenlignet med forgjengeren. Xiaomi selv skryter av opptil 45 kilometer, men dette er da målt under ideelle forhold på flat asfalt og en hastighet på 15 km/t.

Derfor syntes vi det faktisk var ganske bra at vi i praksis klarte å klemme hele 40 kilometer ut av den. Da har vi kjørt i både med- og motvind, hovedsakelig med gasspaken «i bånn» og hatt en del bakker med varierende stigning.

Men denne ekstra rekkevidden kommer ikke gratis heller. Pro-utgaven både koster og veier mer enn den vanlige M365. Ifølge manualen veier den 14,2 kilogram, mens vår badevekt sier rett under 14 kg.

Ganske god kjøreopplevelse

Xiaomis modell er en av få elsparkesykler uten fjæring foran eller bak. Til gjengjeld har sykkelen 8,5-tommers luftfylte dekk, og disse gjør en anstendig jobb med å absorbere ujevnhetene i underlaget. Videre har M365 Pro et ganske jevnt og behagelig gasspådrag, og som nevnt regenerativ motorbremsing i bratte nedoverbakker, så kjøreopplevelsen er slett ikke så dum.

Vegar Jansen, Tek.no

Luftfylte dekk betyr på den annen side at det er fullt mulig å punktere – og det å ta av og lappe et slikt hjul er ikke den enkleste operasjonen. Bor du på et sted med grovt veidekke, vil du kanskje heller vurdere en annen modell eller bytte til punkteringsfrie dekk.

I tillegg til motorbrems på framhjulet, har doningen også en bremsespak som vi vanligvis finner på vanlige sykler. Denne betjener en skivebrems på bakhjulet.

Sykkelen må sparkes i gang for at motoren skal begynne å dra, og egentlig har vi tre kjøremodi: økonomi, vanlig og «sport». Sistnevnte skal egentlig kunne trekke sykkelen opp i 25 km/t, men denne varianten gjør altså ikke det. Faktisk er vanlig modus like rask på flatmark, men vi foretrekker sportsmodus ettersom dette gir mer krefter i bakkene.

Appen kan også brukes til å «låse» sykkelen, men det betyr kun at den ikke vil kjøre eller kan trilles uten å pipe. Den kan dog fremdeles bæres av gårde.
Vegar Jansen, Tek.no

Sykkelen har også en cruisekontroll som kan slås på og av med Xiaomis app. Da får du et pip etter å ha holdt samme hastighet i fem sekunder, og da trenger du heller ikke holde gasspaken nede.

Dette kan være kjekt om du skal kjøre i samme fart over lange strekk, men det kan også skape farlige situasjoner hvis man glemmer det. Sånn sett er det greit at dette ikke er påskrudd som standard.

Som elektriske sparkesykler flest, trives M365 Pro aller best med mye strøm på batteriet. Etter hvert som kilometerne ruller unna og batteriet blir tommere, merker vi det først og fremst på trekkvilligheten i de brattere stigningene.

Det er dog ikke noe spesielt problem å snakke om før vi begynner å nærme oss et virkelig tomt batteri. Under vår langkjøringsrunde var det spesielt de siste fem kilometerne som ble tunge. Da holdt sykkelen fremdeles grei fart på flatmark, mens det stadig ble mindre å hente selv i ganske beskjedne bakker.

På grunn av coronavirus og obligatorisk hjemmekontor har vi denne gangen ikke fått testet sykkelen i «spurt» og «bakke» på våre faste steder i Oslo sentrum. En direkte sammenligning med tidligere testede modeller får du derfor ikke.

Vårt generelle inntrykk er likevel at sykkelen gjør en helt grei figur i bakker, men den tar seg fort ned fra topphastigheten og trekker oss typisk på 15 til 16 kilometer i timen i de fleste stigninger. Sånn sett er den et stykke fra å være en Bydue 2.0, men nå er Xiaomien også både lettere og nettere.

Uendelig sterk er den altså ikke, og vi vet i hvert fall om én bratt kneik den ikke klarer å dra undertegnede opp uten litt ekstra sparkehjelp. Men i akkurat den bakken er det også kun et fåtall sparkesykler som faktisk har greid det.

Konklusjon

Xiaomi Mi Electric Scooter eller M365 Pro virker som en solid elektrisk sparkesykkel uten spesielle svakheter eller irritasjonsmomenter, om vi da ser bort fra plasseringen av ladeporten nær bakkenivå. Den har et behersket gasspådrag, mens justerbar motorbrems og skivebrems bak sørger for at bremseopplevelsen også er god.

Sykkelen har helt greit med krefter – på linje med elsparkesykler flest vil vi si – men det finnes da enda sterkere modeller i handelen.

Denne modellen mangler fjæring, men med luftfylte gummihjul gir den oss likevel en relativt behagelig kjøreopplevelse – i hvert fall på asfalterte veier og fortau.

Xiaomi Mi M365 Pros store fortrinn sammenlignet med forgjengeren og flere andre sparkesykkelmodeller er rekkevidden, som vi målte til hele 40 kilometer i praktisk bruk. Men det er en ekstra mil eller to som ikke kommer gratis, hverken med tanke på pris eller vekt. Likevel vil fjorten kilogram være overkommelig for de fleste, i hvert fall så lenge sykkelen i hovedsak skal gå for egen maskin.

Xiaomi Mi M365 Pro 20 km/t
8
Meget bra
Anbefalt

Xiaomi Mi M365 Pro 20 km/t

sitat"En kjent og stødig sparkesykkel med god rekkevidde."

Fordeler

  • Krysse av
    God rekkevidde
  • Krysse av
    Skivebrems bak
  • Krysse av
    «Sykkelbremsehåndtak»
  • Krysse av
    Luft i hjula gir grei kjørekomfort
  • Krysse av
    Har app

Ting å tenke på

  • Bytt
    Litt høy som sammenslått
  • Bytt
    Litt knotete plassert ladeport
  • Bytt
    Lovlig utgave er dyrere enn ulovlig versjon
annonse

Les også