Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Esi nEar 05 og SW10K

Introduksjon

Esi nEar05 Experience er storebroren til nEar04 som vi så nærmere på sist høst. Høyttalerne består av et 5" element av kevlar, og et 1" diskantelement av naturlig silke.

SW10K er på sin side en monitorsubwoofer som er beregnet for bruk med monitorhøyttalere. Et problem det er vanskelig å komme unna med små monitorsett, er at de ikke klarer å gjengi den dypere delen av bassregistret med noen særlig tyngde. Vi kommer til å teste både nEar05 Experience og SW10K sammen og hver for seg.

En god hi-fi-høyttaler farger lyden med sin egen karakter, noe som i praksis kommer av at den fremhever spesielle frekvensområder. Ulike typer materiale, membraner, resonanshull og størrelser gjør at to forskjellige høyttalere gjengir det samme lydopptaket forskjellig.

Med studiomonitorer er det motsatt. Disse skal helst være så nøytrale og transparente som mulig. Hovedoppgaven til studiomonitorer er dermed ikke først og fremst å gi en varm og fin lyd slik mange typiske stereoanlegg har, men heller å gi en nøytral og presis lydgjengivelse for lydopptak som er under produksjon.

Likevel er det selvsagt forskjeller ute og går blant studiomonitorene også. Den perfekte nøytraliteten kan aldri nåes.

Metode

Monitorene har blitt testet med testprogrammene

RightMark

og

NCH Tone Generator

. For referanse har vi også benyttet testtonene våre. Disse kan lastes ned her:

30 Hz

,

50 Hz

,

250 Hz

,

1000 Hz

,

10 kHz

og

15 kHz

.

MERK: Syntetiske testtoner kan skade/sprenge høyttalerne dine og ødelegge trommehinnene. Ikke spill de av for høyt (øk eventuelt i små steg), og ikke lytt til dem på høye nivåer i lengre tid. Ta pauser mellom hver lyd!

Vi har i tillegg benyttet monitorene til musikkproduksjon, og vi har også hørt på vanlig musikk gjennom dem. Monitorene har vært koblet til en bærbar PC med et Roland Edirol UA25-lydkort.

Vi gjør oppmerksom på at nEar05 Experience og SW10K er to separate produkter.

Takk til Ibsen Studio for utlån av testproduktene!

Spesifikasjoner

nEar05 Experience

  • Basselement: 5" (kevlar)
  • Diskantelement: 1" (naturlig silke)
  • Frekvensrespons: 60 Hz - 22 kHz
  • Forsterkereffekt: 40 Watt (til bass/mellomtone-element) og 30 Watt (til diskant-element) pr. enhet
  • Crossover-deling: 3,2 kHz
  • S/N Ratio: 100 dB
  • Tilkoblinger: 1 x TRS (bal/ubal), 1 x XLR (pr. enhet)
  • Impedans: 30k ohm bal., 15k ohm ubal.
  • Dimensjon: 250 mm (H) x 166 mm (B) x 200 mm (D)
  • Material: Vinylbelagt MDF
  • Vekt: 5 kg (pr. enhet)
  • Produksjonsland: Kina

SW10K

  • Basselement: 10" (papir)
  • Forsterkereffekt: 100W @ 100 Hz, 4 ohm, 0.1% THD
  • Crossover-deling: Justerbar fra 50 Hz - 180 Hz
  • S/N Ratio: 100 dB
  • Tilkoblinger inn: 2 x TRS (bal/ubal) (en pr. kanal), 2 x XLR (en pr. kanal)
  • Tilkoblinger ut: 1 x XLR (for ekstra subwoofer), 2 x XLR (for satelitter)
  • Impedans: 30k ohm bal., 15k ohm ubal.
  • Dimensjon: 384 mm (H) x 354 mm (B) x 384 mm (D)
  • Material: Vinylbelagt MDF
  • Vekt: 12,5 kg
  • Produksjonsland: Ikke oppgitt

Kabinettene på både nEar05 og SW10K består av vinylbelagte MDF-plater.

Hver monitor har separate innebygde forsterkere og blir derfor levert med hver sin strømledning. nEar05 inneholder to forsterkere pr. enhet, en 40W som driver kevlar-elementet, og en 30W-forsterker til diskantelementet.

Ellers medfølger det en utfyllende manual med beskrivelse av tekniske data og tilkoblinger. Både nEar05 og SW10K blir levert i kompakte esker; brun papp og svart trykk. Enkelt og solid.

Tekniske detaljer

nEar05 Experience

Både høyttalerne og subwooferen består av vinylbelagte MDF-plater. Høyttalerne blir dermed tunge (5 kg pr stk) og stødige, og egenresonansen blir minimert av det tykke treet.

En annen grunn til at nEar05-enhet er tunge er selvsagt at de inneholder to forsterkere hver, en på 30W, og en på 40W.

Monitorer skal plasseres temmelig nær lytteren for gi riktigst lyd. De skal plasseres i hodehøyde, vendt mot lytterens hode. Vi fant at det ikke var noe særlig problem å plassere monitorene.

På baksiden finner vi strøminntak, XLR-inngang, og en TRS-inngang for balanserte og ubalanserte kabler. I tillegg er det volumkontroll og av/på-knapp. Volumkontrollen er litt nærme på-knappen, slik at vi ofte kom borti volumet når vi skulle slå monitorene av eller på.

nEar05s blokkdiagram ser slik ut:

SW10K

SW10K veier inn på 12,5 kg, og skal egentlig plasseres midt foran lytterens hode. Men siden den er såpass stor er jo dette nesten umulig. Manualen forsikrer om at subwooferen likevel gir riktig lyd hvis den plasseres andre steder. Under testingen har vi hadde den ca. 1 cm. opphøyd fra gulvet, bak oss.

SW10K har både XLR-inn og ut, for andre monitorer må kobles til gjennom subwooferens to kanaler. Subwooferen har også inngang for TRS-kabler.

I tillegg er det en TRS-inngang for av-/på-pedal, slik at man lett kan koble lyden inn og ut subwoofer. SW10K har også eget strømminntak og av/på-knapp. Den svarte stripen nederst er bassrefleksen.

Syntetiske toner

Anmelder har drevet med litt hjemmestudio i noen år. Med gode mikrofonene er det ikke så stort problem å få grei lyd. Men en ting som aldri sluttet å forbause var hvor mye ulyder som kom fram etter hvert som man hørte på opptakene på ulike anlegg. Museklikking i bakgrunnen, dumpe basslyder av fottrinn fra leiligheten over, eller en vokalist som så vidt tramper takten. Slikt er mye lettere å avsløre med et godt monitorsett.

Syntetiske testtoner nEar05

Esi nEar05 har et oppgitt virkeområde fra 60 Hz til 22 kHz. Ved 30 Hz høres testtonen bare så vidt på max volum. På 50 Hz er lyden grei, men den mangler pønsj og dybde. Når volumet nærmer seg 50 % av max begynner bassrefleksen å blafre. Det må likevel sies at 50 % av max er høyere enn hva man komfortabelt hører på når man jobber med en miks.

Testtonene fra 250 Hz og oppover til 15 kHz lyder velbalansert og godt. Frekvensene gjengis uten nevneverdig forvrenging eller skarphet, og volummessig vi kan dra på mer enn vi ønsker.

Men det finnes også mange frekvenser i mellom test-tonene. For å teste noen kritiske områder brukte vi to sinus-sveip, hvor sinusbølgen endres underveis. Slike kan lett lages i sanntid med programmet NCH Tone Generator. Slik kan man få et inntrykk av hvordan volumet eller lydkvaliteten forandrer seg når frekvensen skifter.

Sveipet fra 50 til 250 Hz avslører en liten topp på rundt 120 Hz før volumet flater seg ut. Sveipet fra 2 til 6 kHz viser at lyden blir noe skingrete ved høye volum, fra ca. 4 til 6 kHz.

Syntetiske testtoner SW10K

SW10K er oppgitt fra 30 Hz til 180 Hz. Derfor er det litt skuffende at en sinusfrekvens på 30 Hz ikke er spesielt høy. Den er der, og den er klar og fin, men den er for lav i volum. Ikke før ved ca. 50 Hz når har SW10K "normalt" volum, men da er det til gjengjeld en meget kraftig lyd som får det meste i rommet til å vibrere når vi vrir volumet mot max.

Et sinus-sveip fra 30 til 200 Hz foreslår at delefiltret nok kunne vært mer definert. Med dette mener vi at subwooferen slipper gjennom litt for mye av de høye frekvensene, selv med delefiltret stilt ned til 50 Hz, kan vi godt høre toner over 1000 Hz (når de andre høyttalerne er slått av, vel og merke).

Det er ikke avtegnede frekvenser på hjulet som styrer delefiltret, og dermed må man justere på "feelingen" i forhold til de andre høyttalerne.

Musikk og miks

Musikklytting

På denne testen spilte vi av playlisten som vi brukte for å teste nEar04, med noen ekstra låter. SW10K ble stilt inn på delefrekvens på ca. 60 Hz slik at den tar over der nEar05 gir seg, og vi koblet den inn og ut under avspillingen av låtene.

Listen er sammensatt av variert musikk med ulike farger. Formålet er å avgjøre hvilke typer musikk som nEar05 klarer like godt alene, og hvor mye SW10K utgjør av lydbildet når den er med.

Følgende testliste ble avspilt:

  • Mike Keneally: Sluggo
  • Satie spilt av Steve and John Hackett: Gnossienne no. 3
  • Lord of the Rings III Soundtrack: The Steward of Gondor
  • Trio Toykeat: Kartzan's Choice
  • Farmers Market: How High the Loch
  • Jaga Jazzist: Day
  • André Algröy: I find it easy
  • Frank Zappa: Watermelon in Easter Hay
  • Tortoise: TNT
  • Mr. Bungle: Desert Search For Techno Allah
  • Ojos De Brujo: Tiempo De Soleá
  • Cloroform: Hostile Takeover
  • Chicks on Speed: Give me back my man
  • Calyx: Tearing Us Apart

nEar05 gjengir klassisk musikk med vokal, piano, fløyte og nylongitar klart og godt. Her gjør det merkes det knapt om SW10K er på eller av, fordi musikken mangler mørke frekvenser. Keneally spiller dog veldig dynamisk piano på Sluggo, og kommer inn med noen mørke tunge akkorder hvor SW10K faktisk kommer til sin rett.

På musikk med trommer og kontrabass som Trio Toykeat, merkes det svært tydelig forskjell om vi har subwooferen på eller av. Musikken som i utgangspunktet lyder ganske flat gjennom bare nEar05, får med ett en etterlengtet dybde og bunn som det med ett blir vanskelig å venne av med.

Slik fortwsetter det på pop-, rock- og jazz-låtene. Men det er merkbart mindre grøt i den mørke mellomtonen og bassen hos nEar05 når det skjer mye på en gang i lydbildet. I tillegg kommer ikke grøten ut før man skrur opp volumet ubehagelig høyt, så her er det en klar forbedring i forhold til nEar04. Drum'n'bass-musikken til Calyx er ikke overraskende også avhengig av SW10K for å låte som den skal.

Ellers opplever vi basslyden fra SW10K som helt grei, men vi sitter igjen med et inntrykk av at lyden kunne kanskje vært litt mer crisp og definerbar, og at den dermed ville passet bedre med den meget klare lyden fra nEar05 Experience.

Miksing

Vi brukte nEar05 Experience til å justere equalizer på akustisk gitar og kvinnelig vokal, og et fullt band.

Som vi allerede har nevnt, har nEar05 mindre frekvensspekter å gjengi for 5"-elementet, og dette gir en del klarere lyd enn nEar04 i den mørke delen av mellomtonen.

Men samtidig har dette gått antakelig utover den lavere delen av diskanten, fra 4 kHz til 6 kHz er lyden noe skarp og skingrete på moderat høye volum. Dette kan f.eks. være av betydning når man stiller vokallyd, og _kan_ føre til at man justerer ned denne delen av registeret mer enn nødvendig.

Vi fant at dette ble et problem når lyden ble skrudd skikkelig opp. Men hvis man begrenser seg til normale lydvolum (inntil 40 % av max) vil man ikke merke noe til det.

På miksing av et fullt bandoppsett bør nEar05 utfylles med en subwoofer for å finne det riktige suget. Men vi stiller spørsmål til om SW10K spiller dypt nok. Vi synes ikke at subwooferen spiller høyt nok på sine oppgitte 30 Hz, og dette vil i visse typer musikk bety en del.

Hvis man ønsker å inkludere dypfrekvente lyder ned til 30 Hz i musikken sin er det også klart at det er viktig at disse gjengis godt nok, ellers kan resultatet låte stygt for de som hører musikken på et anlegg som gjengir dype toner godt.

Konklusjon

nEar05 Experience

nEar05 Experience er et relativt rimelig monitorsett, som er laget for å kobles til PC-en eller lydkortet. Vi fant ut at settet jevnt over yter godt, men at det til mange typer musikk kan tjene på å brukes med en subwoofer.

I forhold til nEar04 er nEar05 merkbart klarere i den mørke delen av mellomtonen. Dette skyldes at høyttalerelementet for bass/mellomtone er noe større, samtidig som det også har et noe mer begrenset frekvensområde å jobbe innenfor.

Vi fant likevel at det i noen grad har gått utover den lyse delen av diskantregistret. Fra ca. 4 til 6 kHz blir det ved høye volum litt skurr. Dette har likevel ikke mye å si ved normalt volum. Generelt sett er lyden svært klar og god hvis man ikke gir for mye på.

Et irritasjonsmoment som må nå nevnes er at volumkontrollen bak på monitorsettet er plassert like inntil på-knappen. Dette førte litt for ofte til at vi stilte om volumet uten at vi egentlig ønsket det.

nEar05 Experience koster i skrivende stund bare et par hundrelapper mer enn nEar04, så her er det ingen grunn til å ikke å gå for storebror.

+ Klar og høy lyd ved normale volum
+ Mye for pengene

- Kan bli litt utydelig når man drar på for høyt
- Volumkontrollen er litt nærme av/på-knappen

SW10K

SW10K er også en studiomonitor og har derfor balanserte TRS og XLR-tilkoblinger. Slik passer den sammen med andre studiomonitor-sett. Vi synes SW10K jevnt over gjør jobben sin, og leverer en dypbass som på en grei måte fyller ut nEar05 Experience. Men det er klart at subwooferen kunne vært bedre på noen punkter.

For det første spiller den på langt nær spesielt høyt ved sine oppgitte 30 Hz. For det andre kunne delefiltret kuttet frekvensen litt tydeligere, nå er det kun snakk om en moderat demping av det som befinner seg over over delefrekvensen. Vi hadde også forventet at en 10" kunne gitt en "crispere" og mer definérbar bass.

+ Har proffe inn- og utganger
+ Leverer rikelig med bass

- Mer "crisp" bass av en 10" forventes
- Når ikke skikkelig ned til oppgitte 30 Hz
- Delefiltrert kunne vært mer definert

Mer om
annonse