Tek.no

Anmeldelse: inFamous 2 (PS3)

13 Juni 2011 15:00

Det er noe messiansk over Cole der han i inFamous 2 portretteres som menneskenes eneste håp. Han er frelseren som skal redde USA (og med det også resten av verden) fra en svært energibeist som kledelig nok kalles The Beast. Denne mytologiske endeliktskaperen som sender tankene mot Kraken eller Midgardsormen fra henholdsvis gresk og norrøn mytologi, ødelegger alt på sin vei. Helten som skal hindre dette er naturligvis deg, en 175 cm høy, sped og tilsynelatende alminnelig mann. Det er riktignok et poeng verdt å påpeke – Cole er alt annet enn alminnelig.

Møt Cole, den menneskelige Tesla Coil-en!

En avgjørende kamp

Der det forrige spillet holdt til i Empire City, delvis modellert etter New York, utspiller størstedelen av inFamous 2 sin historie seg i byen New Marais, eller New Orleans som vi ville kalt den på fagspråket. The Beast er på vei mot byen for en slags avgjørende kamp mot Cole, og sistnevnte må bruke den lille tiden han har på å oppnå større krefter. For de uinvidde passer det kanskje å si at Cole har et ess eller to i ermet. Han er en av flere mutanter i denne verdenen, og hans store egenskap er at han har enorme elektriske krefter i kroppen som han kan kontrollere etter eget ønske.

Dancing the electric boogie!

Bare en gang til!

Selv om inFamous 2 ikke er noe Crackdown, er det et velprodusert spill som har lært mye fra den etter hvert aldrende kultklassikeren. Spesielt gjelder dette måten man syr utforskingen av New Marais og incentivene til å gjøre sideoppdragene inn i selve spilldesignet. Hvis du legger et bein ut på en tilfeldig plass i et spill, kommer ikke spilleren til å bry seg. Kaster du det derimot aktivt, kan du være sikker på at jeg som spiller løper etter det, og kommer logrende tilbake for å få det kastet en gang til.

Historien svikter

inFamous 2 har en sterk og morsom spillmekanikk, en flott fysikkmotor, godt stemmeskuespill og pen grafikk. Dessverre slår det meg nesten som en invers av Rockstar-spillene Grand Theft Auto IV og Red Dead Redemption. For der de to sistnevnte ikke kan skilte med en spesielt god mekanikk, er de langt bedre på å formidle historie og å skape en interessant verden for spilleren å delta i.

Her går det definitivt ikke på skinner lenger!

Mellom to stoler

Historien er verken interessant eller inspirerende, og at det er vanskelig å etablere et univers vi som iakttaker ikke har noen konnotasjoner til, regnes ikke som en god nok unnskyldning. På mange måter faller inFamous 2 derfor litt mellom to stoler. Misforstå meg rett, det er godt spill som i mine øyne er bedre enn eneren. Hvis det derimot enten hadde fått til å presentere en bedre historiedel, eller lent seg litt mer mot lek og fjas, kunne det vært en klassiker.

inFamous 2 er i salg nå, kun for PlayStation 3.

Dom PS3: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av inFamous 2 på Gamer.no.