TestE-Twow Booster GT

E-Twow Booster GT er større, tyngre og kraftigere enn forgjengeren

Men er det nok?

E-Twow Booster GT er litt større enn sine forgjengere, men har samme design.

E-Twow er en elsparkesykkelprodusent vi har hatt sansen for siden vi først skjøt fart med modellen S2 Booster Plus, og i fjor stakk oppfølgeren Booster V like så godt av med vår gjeve «Best i test»-utmerkelse.

Nå skal vi se nærmere på en enda nyere sykkel fra E-Twow. Denne har fått navnet Booster GT, og sammenligner vi den med de tidligere modellene ser vi også straks at de har mange designelementer til felles – ved første øyekast ser den nesten kliss lik ut.

Samtidig er det også noen forskjeller, hvorav den mest åpenbare er at GT er litt større og tyngre enn forgjengerne. Men den er altså konstruert på samme måte, så vi snakker fremdeles om en ganske portabel sparkesykkel som raskt og effektivt kan legges sammen.

Men lengden som sammenslått har altså økt fra 97 til 106 centimeter, og vekten har økt med et kilogram eller så – Booster GT ble veid inn til 12,4 kg på vår badevekt. Det er verdt å tenke på størrelse og vekt dersom du er en som må bære med deg sykkelen av og til, alternativt gjerne vil ha den med på kollektivtransporten eller i bagasjerommet på en liten bil.

Den økte størrelsen betyr samtidig at det er mer plass til batteri og plassering av føtter, så det blir et spørsmål om hva som passer akkurat deg.

E-TWOW Booster GT
7.5
Bra

E-TWOW Booster GT

sitat"En større og sterkere E-Twow som dessverre ikke får vist hva den er god for."

Fordeler

  • Krysse av
    God rekkevidde
  • Krysse av
    Ergonomiske holker
  • Krysse av
    Meget sammenleggbar / portabel
  • Krysse av
    Høydejustering på styret
  • Krysse av
    Fjæring både foran og bak
  • Krysse av
    Punkteringsfrie hjul
  • Krysse av
    Sterk i bakker

Ting å tenke på

  • Bytt
    (Stadig) ingen app
  • Bytt
    Upresist speedometer
  • Bytt
    Høye pip når den slås av og på
  • Bytt
    Mister litt «piff» når batteriet begynner å gå tomt
  • Bytt
    Pris

Mye av det samme

Som nevnt er det mange elementer ved Booster GT som vi kjenner igjen. Kontrollenheten har samme form, tilsynelatende med samme frontlys og display som på tidligere modeller.

Gode og ergonomiske holker, støyende kontrollpanel.

Det betyr at vi ikke får noen negative overraskelser, men det vitner også om en viss mangel på innovasjon. Våre negative punkter vender derfor nok en gang tilbake: Høy og ubehagelig piping når vi betjener kontrollpanelet, et ditto ubehagelig lydhorn, ganske svakt frontlys, unøyaktig speedometer og stadig ingen app.

Samtidig er det mye å like her også, som at vi kan stille høyden på styret, selv om altså styrestanga har vokst litt. I tillegg er vi veldig glade for å se igjen de ergonomiske og nedfellbare holkene.

Laderen er dog også ny. Denne har nå fått en integrert vifte, noe som holder temperaturen på elektronikken nede under lading. Samtidig må det nevnes at en slik summende vifte forståelig nok kan virke litt forstyrrende for noen.

Det avtagbare bærehåndtaket følger med.

Når sparkesykkelen felles sammen, er det en liten krok på styrestanga som hekter seg fast i bakskjermen. Denne kroken er ellers et praktisk feste for en veske, pose eller lignende når vi kjører rundt.

Helt sammenslått er elsparkesyklene fra E-Twow blant de mest kompakte på markedet. Booster GT kommer også med et mykt bærehåndtak inkludert, noe som gjør at det er en smal sak å plukke den opp for å bære den opp en trapp eller to.

Sykkelen er i likhet med andre E-Twow-modeller utstyrt med harde åttetommers dekk som ikke lar seg punktere, samtidig som god fjæring både foran og bak sørger for at man ikke lar seg merke med hver eneste lille ujevnhet i underlaget.

Bakhjulet triller som regel fritt, men kan bremses ved å tråkke ned bakskjermen, som ellers er utstyrt med et lite lys.

Motoren sitter i framhjulet, og en nyhet i GT er at maksimal motoreffekt har økt fra 500 watt til 700 watt. Det betyr ganske enkelt at sparkesykkelen kan klare å trekke seg opp enda brattere bakker – om enn ikke nødvendigvis raskere.

Får ikke brukt kreftene fornuftig

Med en kraftigere motor kan man jo tenke seg at Booster GT er en rask elsparkesykkel, og ifølge spesifikasjonene skal den da også kunne nå 40 km/t – i hvert fall i visse markeder.

Her på berget har vi dog et regelverk som sier at elektriske sparkesykler ikke skal kunne gjøre mer enn 22 km/t ved hjelp av egen motorkraft, så den sterkere motoren hos GT vil i hovedsak kun gjøre en forskjell i de aller bratteste bakkene.

Vi målte for øvrig toppfarten på denne doningen til 21 km/t på flatmark, men den er ikke like villig som for eksempel E-wheels E2S V2 Pro til å bruke like mye krefter i oppoverbakkene – her setter den et litt mer bedagelig tempo på rundt 15 km/t.

Samtidig klarer faktisk Booster GT å kare seg opp løypas absolutt bratteste kneik, nemlig gangstien på toppen av Brattbakken*, så vi vet at den hadde klart å holde et høyere tempo i bakkene om den hadde hatt lyst. Altså, om den var programmert slik.

(*Tek.no-redaksjonen har stadig hjemmekontor, noe som har ført til nye testrutiner.)

SparkesykkelTid opp BrattbakkenKlarer gangsti
E-Twow Booster GT40 sekunderKrysse av
E-Twow S2 Booster Plus38 sekunderBytt
E-wheels E2S V2 Pro31 sekunderKrysse av
Ninebot KickScooter Max G3042 sekunderKrysse av
Xiaomi Mi M365 Pro44 sekunderBytt

Av tabellen over ser vi altså at Booster GT er sterkere enn «lillebror» S2 Booster Plus, men sistnevnte er likevel litt kjappere i mindre bratte bakker. Når det gjelder ren klatrestyrke og -fart ser vi at E-wheels E2S V2 Pro er i en klasse for seg – i hvert fall blant sparkesyklene vi hittil har testet i år.

I bakketestene våre fant vi snart ut at det mest artige med GT var å kjøre ned Brattbakken, ikke opp. Noen elsparkesykler triller ganske godt, og det er fullt lov å bruke gravitasjonskrefter til å komme over 22 km/t.

Én ting vi stadig har gjentatt i våre tester av modellene fra E-Twow, er at de oppleves som mer lekne og manøvreringsvillige enn mange av konkurrentene. Dette gjelder også for Booster GT, men ettersom den er litt større og tyngre merkes det best når vi får litt fart på den – den er jo tross alt konstruert for å kunne takle høyere hastigheter.

Bakskjermen kan tråkkes ned for å skubbe på hjulet.

I nedoverbakkene fikk vi også sjekket at GTs regenerative motorbrems fungerer godt. Den tar jevnt når vi ønsker det, og ganske hardt når vi trenger det. Men for aller best bremsekraft er du nødt til å bremse både med motoren og med foten på bakskjermen – noe som krever litt koordinasjon og ikke minst øvelse før det sitter godt nok.

God rekkevidde, men...

I tillegg til bakketesten vår, er vi selvsagt også interessert i å vite hvor lang vi kan kjøre med sparkesykkelen. For Booster GT noterte vi respektable 38 kilometer, men vi må ærlig innrømme at sykkelen mistet litt av piffen etter å ha nådd omtrent 25 kilometer. Da merket vi at toppfarten på flatmark sank med et par km/t, og den ble også desto seigere under kjøring i oppoverbakker.

E-Twow Booster GT har ikke støttebein, så den må enten lenes mot noe eller «knekkes ned» (se toppbilde) når du setter den fra deg.

Dette i kontrast til andre modeller vi har testet i sommer, der ytelsen stort sett har holdt seg på samme nivå gjennom det aller meste av batteriet.

Likevel må vi si oss fornøyd med langturen vår. Som nevnt har sykkelen god fjæring, anstendige bremser og holker som er gode å holde i. Gasspådraget er kontant, men relativt behersket og gir en fin akselerasjon. Det er dog ikke så enkelt eller behagelig å kjøre veldig sakte, da det blir litt i «rykk og napp».

Konklusjon

E-Twow Booster GT har større batteri og kraftigere motor enn sine forgjengere. Dette fører til at den har enda bedre rekkevidde, er sterkere og potensielt raskere. Sistnevnte får vi dog ingen glede av på norske veier eller sykkelstier, ettersom toppfarten er begrenset.

GT er også et hakk større og tyngre enn «lillebrødrene», noe som betyr at den også er et hakk mindre portabel. Det betyr likevel på ingen måte at den tar for mye plass eller er vanskelig å bære – av alle elektriske sparkesykler vi har prøvd, er modellene fra E-Twow stadig helt i toppen når vi skal peke på en modell som enkelt kan slås sammen og tas med nesten overalt.

I de fleste tilfeller er det dog sparkesykkelen som skal stå for transporten, og det er en klar styrke med Booster GT. Selv med sin økte størrelse er den enkel og lett å kjøre, med fint gasspådrag og gode bremser. Med harde hjul trenger du ikke være bekymret for punkteringer, samtidig som fjæring foran og bak sørger for en ganske så myk og behagelig kjøreopplevelse.

Vi skulle dog likt å sett at sykkelen hadde litt mer å gi i bakkene. Bevares, at den senker farten litt når det går oppover er godt innafor «normalen», men som vi har sett, er det også fullt mulig for elsparkesykler å holde tempoet oppe i vanlige stigninger.

Det er også slik at sykkelen blir litt daffere enn vi liker når batteriet begynner å tømme seg, så selv om vi målte rekkevidden til gode 38 kilometer, vil det være ideelt å lade før man kommer til den siste mila.

At mengden strøm på batteriet har såpass mye å si, var helt vanlig oppførsel da elektriske sparkesykler først kom på banen for et par år siden. I det siste har vi dog sett flere nye modeller der dette ikke er noe nevneverdig problem.

Med tanke på at at Booster GT stadig også holder seg til sin «gamle» pipende kontrollenhet med unøyaktig speedometer og ingen app, får oss til å tenke at E-Twow Booster GT henger litt etter de argeste konkurrentene rent teknologimessig. Til sitt forsvar må vi dog nevne at denne modellen kom på markedet allerede i 2019.

Det endrer heller ikke det at GT uansett er en meget portabel modell som ganske enkelt er morsom å kjøre. Men med mindre du trenger den sterkere motoren til å dra deg opp de aller bratteste kneikene, eller de ekstra kilometerne i rekkevidde, ville vi snarere gått for en av de litt rimeligere forgjengerne.

For prismessig er som kjent E-Twow i en egen liga, så det må være lov å spare de tusenlappene man kan.

E-TWOW Booster GT
7.5
Bra

E-TWOW Booster GT

sitat"En større og sterkere E-Twow som dessverre ikke får vist hva den er god for."

Fordeler

  • Krysse av
    God rekkevidde
  • Krysse av
    Ergonomiske holker
  • Krysse av
    Meget sammenleggbar / portabel
  • Krysse av
    Høydejustering på styret
  • Krysse av
    Fjæring både foran og bak
  • Krysse av
    Punkteringsfrie hjul
  • Krysse av
    Sterk i bakker

Ting å tenke på

  • Bytt
    (Stadig) ingen app
  • Bytt
    Upresist speedometer
  • Bytt
    Høye pip når den slås av og på
  • Bytt
    Mister litt «piff» når batteriet begynner å gå tomt
  • Bytt
    Pris
Les også
Slik ferdes du rimelig og elektrisk i sommervarmen
annonse