Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestAMD Radeon HD 7970

AMDs nye skjermkort er kraftigere enn alt annet

Det tar de seg godt betalt for.

Introduksjon

Nå er vi endelig her igjen. En tradisjonell ryktestorm har endelig lagt seg: Nå er AMD Radeon HD 7970 offisielt lansert. Dette er AMDs nyeste skjermkort, basert på en helt ny arkitektur, og vi forventer ikke noe annet enn at det yter bedre enn alle andre skjermkort på markedet med én kjerne.

AMD valgte riktig nok å sniklansere skjermkortet allerede 22. desember, ganske nøyaktig ett år etter sin forrige skjermkortserien, Radeon HD 6000. Det var imidlertid en komplisert papirlansering. Det var kun AMDs referanseprodukt og spesifikasjoner som ble gjort kjent offisielt, det er først i dag at partnerne som MSI, Asus, Powercolor og mange andre får fjernet munnkurven og kan viser frem sine versjoner av kortet.

Og kanskje viktigst av alt – det er i dag det faktisk ligger i butikkhyllene klare for salg.

Det kun HD 7970 som er sluppet, som tidligere rykter har indikert toppkortet alene, og den nært tilknyttede HD 7950 lar vente på seg litt til. Skjermkortene har i lang tid gått under kodenavnet Southern Islands, med HD 7970 eller Tahiti XT om du vil i spissen.

Radeon HD 7970
Crossfirekoblinger og BIOS-bryter
Skjermkortet har to strømtilkoblinger
Blankpolert plast

Ny produksjonsteknikk, ny kjerne

I likheten med lanseringen av Radeon HD 5870 for over to år siden er det snakk om en nesten helt ny arkitektur, og en helt ny produksjonsprosess. Skjermkortene lages nå på 28 nm, ned fra 40 nm på tidligere skjermkort. Det betyr langt mindre transistorer som gjør at produsentene kan klemme inn flere transistorer i kjernen, noe som til syvende og sist resulterer i langt kraftigere skjermkort. Her har vi Moores lov i full aksjon.

AMDs overgang til 28 nm er viktig. Ikke bare er det godt for skjermkortene de nå skal lansere i Raden HD 7000-serien, men det er også en viktig oppvarming til det som kommer neste gang de lanserer en ny serie skjermkort. Kjernen som sitter i HD7970 er ny, men ikke helt ny – det henger fortsatt igjen forskjellige biter fra HD 6000-serien. Det er rett og slett for risikabelt og satse på ny kjernestruktur og ny produksjonsteknikk samtidig, så AMD tar det i steg.

Kraftigere struktur

I dette tilfellet har AMD klart å hive inn hele 4,3 milliarder transistorer i kjernen. Det er 1,7 milliarder flere enn de har hatt tidligere. Det økte antallet transistorer i selv kan si noe om ytelsen, men før de får gjort noe som helst må de samles i grupper som kalles streamprosessorer.

Dem har HD 7970 massive mengder av – hele 2048 av, opp fra 1536 i forrige generasjon. Det er akkurat dette det blir massive mengder kraft av, 3,79 TFLOPS, opp fra 2,7 TFLOPS.

Videre har skjermkortet 128 teksturenheter og 32 ROPs. Det er også på kommet på plass en liten bryter som lar deg velge mellom to forskjellige BIOS-systemer. Du kan på den måten leke fritt med frekvensene på den ene, og om det går galt bytter du bare tilbake.

Alt i alt betyr dette at du nå kan kjøpe langt mer ytelse enn tidligere, samtidig som AMD får pakket inn en rekke spennende funksjoner til deg.

Vil gi deg større bilde

Eyefinity, teknologien som lar deg spre bildet ditt utover hele seks skjermer fra ett og samme skjermkort var en av de store nyhetene AMD kunne bringe frem da de lanserte sine to forrige skjermkortgenerasjoner. Dette har tydeligvis falt i smak blant kundene, for AMD satser hardt videre.

Selve funksjonen har blitt kraftig utvidet, og det skal vi snakke nærmere om på neste side, men for å gjøre plass til en utvidet Eyefinity-funksjon har selve skjermkortet gått igjennom radikale endringer fra AMDs ståsted.

For det første er 3 GB minne nå standard på Radeon HD 7970, opp fra de tidligere 2 GB. De har også utvidet minnebusbredden, fra 256 bit som de har tviholdt på i mange år, til 384 bit.

For når du sitter med tre, fire, fem eller seks skjermer foran seg kreves det en helt spesiell kraft fra skjermkortet. Det totale bildet inneholder utrolig mange piksler, og det skal gjerne genereres minst 30 bilder hvert sekund. For å holde styr på alt dette må mye mellomlagres i minnet, som fungerer som en framebuffer.

Om du holder deg unna både Eyefinity og overklokking vil du imidlertid ikke merke så alt for mye til det nye minnesystemet, men alle monner drar i en eller annen form mot økt ytelse.

Av bildetilkoblinger har skjermkortet to mini-DisplayPort, HDMI 1.4a og DVI dual-link.

Solid tilbehørspakke

Samtlige Radeon HD 7970-kort du finner i butikkhyllene i dag, om de så er fra Asus som vi i dag tester, MSI, Zotac eller noen andre, er i bunn og grunn det samme skjermkortet med forskjellig logo, det tar noen måneder før spesialkortene treffer markedet.

Vi legger imidlertid merke til at Asus har lagt med en meget god tilbehørspakke. Vanlige komponenter som Crossfire-bro og strømadapter følger med, med at vi ser aktive bildeadaptere er helt nytt for oss. Disse koster gjerne noen hundrelapper, og Asus har lagt ved to av dem.

Se flere bilder av skjermkortet i karusellen under tabellen.

ModellGeforce GTX 580Radeon HD 7970Radeon HD 6970GeForce GTX 590
GrafikkprosessorGF110Tahiti XTCayman2 x GF 110
Kjernefrekvens772 MHz925 MHz880 MHz607 MHz
Prosess40 nm28 nm40 nm40 nm
Minnefrekvens (eff.)4008 MHz5500 MHz5500 MHz3414 MHz
Minnemengde1536 MB GDDR53072 MB GDDR52048 MB GDDR53072 MB GDDR5
Minnebusbredde384-bit384-bit256-bit384-bit
Streamprosessorer51220481536 2 x 512
Transistorer3 mrd. 4,31 mrd.2,64 mrd.2 x 3 mrd.
TMU6412896 2 x 64
ROP4832322 x 48
Maks strømforbruk244 W250 W250 W365 W

Dette er nytt

Radeon HD 7970 er det første skjermkortet AMD lanserer i den nye HD 7000-generasjonen sin. En ny generasjon innebærer alltid en rekke nye funksjoner, kjernestrukturer, forbedringer og muligheter.

Den nye kjernen

Vi tar det viktigste først – den nye kjernen. I Radeon HD 5000-serien brukte AMD det de kalte VLIW5-arkitekturen mens det var VLIW4 som satt i Radeon HD 6000-serien. De to er veldig gode når skjermkortets primæroppgave er å lage flott grafikk, slik det gjør når du spiller. Men det klarer ikke å prestere like godt under databehandling, som på fagspråket gjerne er kjent som Compute Power.

Ren datakraft er viktig i bedriftsmarkedet, enten du redigerer video, rendrer 3D-video eller bare trenger en serverpark med rå kraft. På dette området har Nvidia i lang tid vært kongen, mens AMD har sett på det mer som et bimarked. Det gjør dem nå noe med.

Kjernestrukturen i HD 7970. Klikk for større bilde.

Inn kommer GCN-arkitekturen, kort for Graphics Core Next. Her har de effektivisert strukturen i VLIW-arkitekturen, kuttet unødvendige mellomledd dataene må igjennom og generelt sett skapt en kjerne som er like god på grafikk som datakraft.

For deg som kjøper et rått skjermkort for å spille betyr ikke denne endringen noe annet enn at AMD har laget en ny kjerne som gir deg langt mer kraft enn forgjengeren, akkurat slik man forventer. For bedriftsfolket åpner det seg imidlertid større muligheter for å bruke Radeon HD-skjermkort til databehandling. Sistnevnte får bedre utnyttelsesgrad, høy gjennomstrømning av data og langt bedre muligheter til å kjøre flere oppgaver parallelt.

Redusert strømforbruk

En av de nye funksjonene som er bygget inn i denne kjernen er det AMD kaller ZeroCore Power Technology. Denne teknologien sørger for at skjermkortet trekker særs lite strøm når det står på tomgang (idle).

Forbrukerne og spillutviklerne skriker alltid etter mer kraft i skjermkortene, men mer kraft drar alltid med seg en ulempe produsentene sliter med å få skikkelig bukt med – strømforbruket.

Strømforbruker under Idle er nå en tiendedel av hva det var.

For å få ned det totale strømforbruket over tid har AMD nå funnet en middelvei. Når skjermkortet ikke gjør noe som helst, som for eksempel når du har en nettleser åpen og ikke gjør noe som helst over tid, eller om du bare holder deg på skrivebordet, slår ZeroCore Power av hele kjernen i skjermkortet. Den blir lagt i en salgs dvalemodus, det eneste som forblir aktivt er et lite signal som venter til du gjør noe på maskinen, og som sa da vekker kortet igjen.

Den forrige generasjonen hadde et strømforbruk under i idle på rundt 27 W, men med denne teknologien senkes det til 2,7 W.

Det flotte med denne teknologien er at du som bruker ikke ser at den finnes, det er sømløst. Du må inn i et program som GPU-Z og for å se at kjernefrekvensen senkes betraktelig. Best av alt er det kanskje at om skjermkortet står lenge nok, blir det så kaldt at viften slås helt av. Det er litt freaky, men totalt sett virker dette som en veldig spennende teknologi.

ZeroCore er forøvrig såpass smart at den ikke aktiverer skjermkortet unødvendig, som for eksempel når klokken på skjermen din tikker et minutt eller når en Windows 7 widget oppdaterer været. Slike grunnleggende funksjoner legges i skjermkortets minnet og kan dermed oppdateres uten at skjermkortet vekkes. I tillegg kan funksjonen vurdere om det faktisk er nødvendig å oppdatere enkelte funksjoner på skjermen din eller ikke.

Første med PCIe 3

Radeon HD 7970 er også det første skjermkortet som tar i bruk PCIe 3, selve grensesnittet du kobler skjermkortet i. Dette grensesnittet tillater en dobbelt så høy overføringshastighet mellom skjermkortet og resten av maskinen din.

HD 7970 er det første skjermkortet som tar i bruk PCIe 3.0

Forgjengeren PCIe 2 som er i de fleste maskiner i dag hadde en båndbredde på 16 GB/s, mens den nye generasjonen har en båndbredde på 32 GB/s. At standarden er nyere drar også med seg forskjellige fordeler som økt effektivitet og bredere kompatibilitet.

Skjermkortet tar imidlertid ikke i bruk PCIe 3 helt enda – det er bare støtte for det. For å faktisk få brukt den nye overføringsstandarden må både hovedkortet, prosessoren og skjermkortet støtte dette.

De siste månedene har vi sett flere hovedkort komme på markedet med PCIe 3-støtte, så vi er godt på vei. Prosessorer finnes det imidlertid ingen av enda, men det er forventet at de kommende Ivy Bridge-prosessorene til Intel vil støtte dette. Når det er på plass, vil vi nok se at skjermkortprodusentene virkelig tar i bruk den økte båndbredden.

Flere detaljer i bildet

Videre har AMD nok en gang forbedret tesseleringsmotoren som de var først med å ta skikkelig i bruk da HD 5000-serien ble lansert. Tesselering er en teknikk som lar grafikkjernen behandle geometrien i bildet ned til et helt ekstremt detaljnivå, uten at det går nevneverdig utover ytelsen.

Tesselering tillater en ekstrem detaljrikhet

De er nå på den niende generasjonen i deres geometrimotor, og de lover nå at det skal skje fire ganger så mye tesselering sett i forhold til Radeon HD 6900-serien.

Den nye tesseleringsmotoren er ett av stegene som er tatt nå som kortet også har fått støtte for DirectX 11.1. I likhet med PCIe 3 er det bare slik at maskinvaren støtter DirectX 11.1-spesifikasjonene, men det blir ikke tatt i bruk helt enda. Det er først når Windows 8 blir lansert at noe som helst i maskinen din kan ta dette i bruk, og det meste av funksjonene forblir ukjent frem til det tidspunktet.

Vil du lære mer om tesselering?
Se denne guiden

Eyefinity er forbedret

Den kanskje største funksjonen du får med på kjøpet fra AMD, er Eyefinity – teknologien som lar deg spre skjermbildet over hele seks skjermer. Med Radeon HD 7970 blir denne kraftig forbedret, og vi snakker nå om Eyefinity 2.0.

Eyefinity tar spillingen til et helt nytt nivå. Nå er teknologien forbedret.

Oppgraderingen av Eyefinity gjør at du får flere funksjoner i oppsettet ditt, samtidig som det retter opp i et par av ulempene med forgjengeren. En av de største nyhetene er at du nå står helt fritt til å velge oppløsning, og opp til et langt høyere nivå.

Før var du i stor grad avhengig av å ha de samme skjermene som holdt samme oppløsning når du koblet sammen mer enn to skjermer, selv om du kunne være heldig å få det til å fungere uansett. Nå skal du stå helt fritt – du kan herje med hva du vil av oppløsning, skjermtype og sideforhold.

Den maksimale oppløsningen for oppsettet er økt fra 8000 x 8000 piksler til 16 000 x 16 000 piksler. Denne økningen er en av grunnene til at skjermkortet kommer med hele 3 GB minne. Skal skjermkortet lage minst 24 bilder hvert sekunder over en så stor flate, kreves det en veldig stor buffer – det er det minnet er til.

En annen morsom funksjon, for deg som av en eller annen grunn bruker de interne høyttalerne i skjermen fremfor et skikkelig anlegg, er at lyden fra spillet vil komme fra den skjermen bildet vises på. Det blir ikke som en stor suppe fra alle skjermene samtidig.

Nærmere våren vil du også få mulighet til å flytte statuslinjen til hvilken skjerm du vil – den bli ikke låst til den skjermen som er helt til venstre.

Vi har testet Eyefinity
– Et Nirvana for entusiasten

Sterkere 3D

Spilling i 3D har i stor grad vært Nvidias greie, med deres Stereo 3D-teknologi (som vi forøvrig jobber med en test av). AMD har kommet med en tredjepartsløsning de kaller HD3D, som de nå satser enda hardere på.

AMD har økt satsningen på 3D

Skjermkortene kan nå pakke sammen flere bilder på HDMI 1.4a-standarden. De er faktisk de første som støtter en overføring på 3 GHz med pakking av bilder, som vil øke antallet FPS du kan få når du spiller i 3D.

Før var du begrenset til å spille med 720 piksler i høyden for å få 60 FPS på hvert øye, eller 1080 piksler med 24 bilder i sekundet på hvert øye. Sistnevnte gir best oppløsning, men med bare 24 FPS vil bildet hakke. Nå kan du imidlertid få det beste fra begge verdener – fullHD-oppløsning og 60 bilder i sekundet på hvert øye.

3D-funksjonen er imidlertid fortsatt basert på en tredjepartsløsning, den ligger ikke i kjernestrukturen slik Nvidia har fått til. Men om ikke mange måneder vil AMD integrere 3D med Eyefinity. Da kan du spille i 3D over langt flere skjermer.

Det var alt om funksjonene, bli med over på neste side, så ser vi nærmere på hva dette har å si for deg i praksis.

Effektforbruk, temperatur og støy

Effektforbruk

HD 7970 er et entusiastskjermkort og det kraftigste skjermkortet med én kjerne AMD leverer, så at effektforbruket sniffer på 300 W under full belastning i spill er ikke overraskende, men det er litt høyere enn vi hadde håpet. Det er noen watt mer enn hva Nvidias GTX 580, men som testene fremover vil vise får du dette igjen i form av ytelse.

Temperatur

Selv om effektforbruket er noe høyt, er temperaturen veldig hyggelig. Totalt sett befinner skjermkortet seg i den positive delen av spekteret, og som neste graf vil vise er støynivået samtidig hyggelig.

Støy

Får når skjermkortet står på idle og viften spinner så sakte den kan før den faktisk stopper, er det bare snakk om 26 dBA Når skjermkortet står under full belastning må imidlertid viften dra litt på, noe som trekker støynivået opp til 36 dBA. Det er definitivt merkbart, men sett i forhold til kortets klasse er det ikke direkte ille.

Ytelse, syntetisk

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

3Dmark 11 tilbyr en stabil og bred test, som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller. Dette programmet angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester, som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder tre forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance" for de fleste skjermkort, og "Easy" for de virkelig lavtytende kortene.

Den første ytelsestesten vi kjører er 3Dmark, som simulerer tunge grafiske oppgaver, før den spytter ut en enkel poengsum som kan sammenlignes skjermkort i mellom. HD 7970 drar i land med 7976 poeng. er ganske enkelt det absolutt beste vi noen gang har sett fra et skjermkort, foruten de med to kjerner naturlig nok. Til og med GTX 560 i SLI ligger et godt hakk under, og GTX 580 må bare spise hatten så langt, for dette AMD her leverer er temmelig godt.

Ytelse, DirectX 10

Crysis Warhead
@ G a m e r , D X 1 0 , 2 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersonsspillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesener.

Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Resultatene i 3Dmark var imponerende, men en enkelt test er ikke nok for å tegne et godt totalbilde. Vi drar derfor i gang med en av de mest solide spilltestene, Crysis Warhead. Vi ser at ytelsen holder seg på et høyt nivå hele veien, med minsteverdien i nærheten til en hver tid.

Putter vi disse tallene inn i sammenligningsgrafen kommer HD 7970 igjen meget godt ut. Ved 1920 x 1200 piksler er det snakk om hele 74 FPS, det er nesten 10 FPS mer enn Nvidias kraftigste skjermkort fra forrige generasjon. AMD viser foreløpig styrke.

Far Cry 2
D X 1 0 , 8 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Også i Far Cry 2 ser vi en jevn og stabil ytelsestrend. Verdiene er høye, men blir trolig bremset noe av prosessoren. Minsteverdien holder seg heldigvis i nærheten til en hver tid.

Satt opp i mot de andre skjermkortene på markedet ser vi at AMDs nye kandidat kommer dårligere ut enn forventet, og dårligere ut enn modeller som GTX 580. Det er en sterk motsetning til de to forrige testene, og noe vi gjerne ser i denne testen når vi jobber med splitter nye skjermkort på tidlige drivere.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon. Også dette spillet byr på mye grafisk moro og en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Også her spyr HD 7970 ytelse, ved den populære oppløsningen 1680 x 1050 piksler får du ut nesten 90 FPS.

Over til 1920 x 1200 piksler, litt mer enn fullHD-oppløsning, ser vi at du får ut hele 80 FPS &ndash: noe som ganske enkelt er det desidert beste ytelsen vi har sett i denne testen. At skjermkortet yter såpass mye i dette spillet sett i forhold til de andre skjermkortoppsettene handler nok mye om driveren. Just Cause har i all tid vært et tungt spill mange skjermkort sliter med, men med tiden har produsentene fått optimalisert dette kraftig mot driveren.

Tallene er hva de er, du får knakende mye ytelse i Just Cause 2 uansett hvor konkurrentene ligger.

Ytelse, DirectX 11

Civilization V
D X 1 1 , 4 x M S A A , H i g h

Civ 5 er et strategispill som lar deg styre en temmelig stor sivilisasjon, gjerne langt frem i tid. Spillet tar i bruk mange av DirectX 11-egenskapene, og er totalt sett en solid test for moderne skjermkort.

Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Videre er det mye geometri som skal behandles.

Over til den moderne DirectX 11-verden ser vi at testkandidaten klemmer unna et hav av bilder hvert sekund, det er så vidt vi bikker under 100 ved absolutt maksimal oppløsning.

Puttet inn sammen med resten av skjermkoret hever AMD seg over Nvidias SLI-oppsett, og en god gang over deres toppkort GTX 580. Kort og greit en spennende start på DirectX 11.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, AAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

I likhet med Crysis Warhead er Metro en utrolig seig test, den krever ekstremt mye av skjermkortet. Ved maksimal oppløsning drar det unna 30 FPS, noe som akkurat ikke er nok til å spille med et glatt bilde. 1920 x 1200 viser imidlertid god nok ytelse for glatt bildeflyt når du spiller.

Satt opp mot resten av skjermkortene viser HD 7970 rett og slett rå makt. 56 FPS ved denne oppløsningen med disse innstillingene er rett og slett imponerende godt.

Battlefield 3
D X 1 1 , High

Battlefield 3 er en helt ny ytelsestest vi tar med i skjermkorttestene, en av flere tester vi vil innføre i tiden fremover. Her har vi satt de grafiske innstillingene til High, noe som innebærer et relativt grafisk tungt bilde. Ytelsen vi får ut er allikevel på et meget høyt nivå, hele 180 FPS får vi i den letteste testen. Den synker når oppløsningen økes, og lander til slutt på 85 FPS ved maksimal oppløsning.

Dessverre var tiden før vi skulle dra av gårde til den store elektronikkmessen CES så knapp da skjermkortet rullet inn døren at jeg ikke rakk å etterteste flere skjermkort enn den nærmeste konkurrenten i denne testen – GTX 580 – men flere skjermkort vil komme inn i denne grafen med tiden. Den tegner uansett et veldig tydelig bilde foreløpig, som vi har sett i flere tester tidligere – HD 7970 presterer betydelig bedre enn den grønne erkerivalen.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 8 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Selv i den siste prøvelsen ser vi at minsteverdiene befinner seg nære den gjennomsnittlige bildefrekvensen, vi opplever ingen former for hakking når vi spiller. Den gjennomsnittlige verdien er også god hele veien, og viser ingen store fall i ytelse.

Ved oppløsningen vi har valgt å sammenligne ved spytter kortet ut nesten 73 FPS, hakket mindre enn den kraftigste spesialversjonen av GTX 580. Den ligger imidlertid nesten 10 FPS over standardversjonen. Alt i alt meget god ytelse, nå er det på tide å se hva dette betyr totalt sett. Bli med over til konklusjonen.

Konklusjon

Når alt kommer til alt er Radeon HD 7970 et utrolig godt skjermkort. For anledningen har vi fått inn et kort fra Asus, og det står overhode ikke på ytelsen – skjermkortet er med god margin langt raskere enn alt annet der ute, så sant vi ikke regner med de tokjernede skjermkortene.

Selv om enkelte tester viser små unntak, leverer HD 7970 markant mer enn hva erkerivalen Gorforce GTX 580 kan skilte med. I 3Dmark 11 får vi hele 7700 poeng, mot 5350 fra GTX 580. I Crysis Warhead får vi 74 FPS mot 65 FPS og 75 FPS mot 60 FPS i Battlefield 3, bare for å nevne noe. Dette er et massivt hopp fra en generasjon til en annen.

Noe driveroptimalisering gjenstår fortsatt i enkelte spill for å hente ut mer ytelse, men ikke en eneste gang i løpet av vår testperiode opplevde vi stabilitetsproblemer.

I tillegg til å yte godt i praksis har AMD nå pakket inn en helt ny kjernestruktur på en helt ny produksjonsteknikk som drar med seg en rekke fordeler. Den totale datakraften i kjernen er økt betraktelig, og du får nå med deg hele 3 GB minne på kjøpet med en langt bedre minnebus.

Den nye kjernen er spennende nok, og drar med seg en rekke ekstrafunksjoner. Den populære Eyefinity-teknologien har nå blitt langt mer fleksibel, du får en bedre 3D-funksjon og HD 7970 er det første skjermkorte som støtter PCIe 3.

Sett i forhold til den ytelsen skjermkortet spytter ut, er både effektforbruket, temperaturen og støynivået av den hyggelige sorten.

Alt i alt er HD 7970 et knakende godt skjermkort på dagens marked, med det vet AMD å ta seg godt betalt for. Den nøyaktige prisen i Norge vet vi ikke på det tidspunktet denne testen blir skrevet, men AMD sier at de anbefaler 499 Euro eller 549 USD i Europa. Det kan bety rundt 4000 kroner her til lands, noe som er litt mye.

AMD har nok imidlertid en ganske god margin på denne prisen. Foreløpig er de helt alene med å ha den kraften de her leverer på markedet, og de velger nok å prise seg litt ekstra høyt frem til Nvidia får lansert et tilsvar. Vi føler imidlertid ikke at de behøver å senke prisen så alt for mye og fortsatt være konkurransedyktige.

4000 kroner er bare 500 kroner mer enn erkerivalen GeForce GTX 580, som ikke er i nærheten av å levere den samme ytelsen. Det er imidlertid en veldig sterk konkurrent i et GeForce GTX 560 Ti SLI-oppsett som kan koste 3100 kroner og levere den samme ytelsen.

Er du kun ute etter mest mulig ytelse for pengene er nok GTX560 Ti SLI veien og gå, men da får du ikke med deg en eneste en av mulighetene og funksjonene den nye HD 7000-serien gir deg. Det AMD presenterer er helt nytt, og du har plass til å utvide med et ekstra skjermkort senere.

Alt i alt vil vi derfor anbefale HD 7970, det er tross alt et veldig, veldig godt produkt selv om AMD trolig tar seg litt ekstra godt betalt akkurat nå. Om du vil spare en hundrelapp eller to bør du nok vente en liten stund, men vi synes ikke det står i veien for å ødelegge totalbildet. Totalt sett et er dette et flott produkt.

+ Gir veldig mye ytelse
+ Mange spennende funksjoner
+ Godt med tilkoblinger
+ Støtte for fremtidige teknologier

- Litt høy pris

NB: Siden AMD har valgt å legge lanseringen av HD7970 midt oppi hele CES-sirkuset, har vi dessverre ikke rukket å teste kortet i Crossfire før undertegnede måtte sette seg på flyet til Las Vegas. Vi fikk inn det andre kortet torsdag forrige uke, og så fort vi er tilbake på plass i Norge om to uker kommer vi tilbake med en dedikert test av skjermkortet i Crossfire. Da vil vi også se nærmere på hvor godt kortet yter når det er overklokket.

annonse