Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestCanon PowerShot G1 X

Nesten speilrefleks

Canons beste kompaktkamera, men prisen er i drøyeste laget.

Fysisk

Canons G-serie har vært blant markedets mest avanserte kompaktkameraer fra G1 ble lansert i september 2000 til G12 kom høsten 2010. Det har stadig gått rykter om at G-serien skulle få bildebrikke i speilrefleksstørrelse, men frem til årets lansering av G1 X har det blitt med ryktene.

Canon har nok merket konkurransen fra speilløse systemkameraer og modeller som Fujifilm X10 på det siste året.  De minste modellene fra Nikon, Olympus, Panasonic og Samsung er ikke større enn en G12 - riktignok uten objektiv - samtidig som de leverer de bildekvalitet i speilrefleksklasse. Canon mangler foreløpig et systemkamera uten speil, men G1 X er kraftig oppgradert med en bildebrikkene som er omtrent seks ganger så stor som i G12 uten at kameraet har blitt voldsomt mye større.

Det betyr at bildebrikken i G1 X ligger mellom mFT og NEX i størrelse og bør kunne gi bildekvalitet på omtrent samme nivå. G1 X har ikke utbyttbart objektiv, men for de som uansett ikke er interessert i noe annet enn en standardzoom kan G1 X være et bra alternativ til et kompakt systemkamera.

Aller først, noen spesifikasjoner:

Canon G1 X Panasonic GX1 Fujifilm X10
Oppløsning14 megapiksler16 megapiksler12 megapiksler
BrikketypeCMOSLive-MosEXR CMOS
Brikke- størrelse1.5 tommer (261 mm²)Micro FourThirds (225 mm²)2/3 tommer (58.1 mm²)
Brennvidde (tilsvarende)28-112 mm28-84 mm28-112 mm
Største blenderf/2.8-5.8f/3.5-5.6f/2.0-2.8
Optisk zoom4x3x4x
Videooppløsning1920 x 10801920 x 10801920 x 1080
Batterikapasitet250 bilder300-340 bilder270 bilder
RAW-støtteKrysse avKrysse avKrysse av
Pris per 25/02 2012ca kr 7500,-ca kr 6300,-ca kr 4100,-

Sjekk flere spesifikasjoner på Canon PowerShot G1 X i prisguiden

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:

Kamerahus

G-serien har (nesten) alltid vært Canons mest avanserte digitale kompaktkameraer, men de er også store, tunge og solide. G1 X er ennå større enn tidligere modeller, men med tanke på at det har en ny og mye større bildebrikke som krever både mer plass i kamerahuset og et objektiv med større linser er G1 X relativt kompakt.

Bildet under viser G11 (som er like stort som G12) sammen med G1 X og G1 X er ikke mange millimeterne høyere eller bredere.

Heller ikke tykkelsen er så mye større, men objektivet stikker en del mer ut.

G1 X virker som tidligere G-modell som et ganske solid kamera og byggekvaliteten er et godt stykke over det som er vanlig for et kompaktkamera. G1 X veier da også en del - omtrent 570 gram inklusiv batteri, minnekort, objektivdeksel og bærerem. Det er faktisk mer enn både Olympus E-PL3 med Olympus 14-42 og Panasonic G1X med Panasonic 14-42 X som veier henholdsvis 462 og 443 gram. G1 X har imidlertid større zoomområde, litt bedre lysstyrke og innebygd både blits og søker.

I tillegg til solid hus laget vesentlig i metall er skjermen på G1 X vridbar slik at den kan legges inn mot baksiden for beskyttelse. USB, A/V, HDMI og fjernkontrollkontakter sitter på høyre side, beskyttet av et plastdeksel.

Objektivet beskyttes av en ring og det er den du normal ser, som på bildet under. Ringen kan tas av og erstattes med en adapter for ekstrautstyr.

G1 X er på første kamera som kombinerer stor bildebrikke i et typisk kompaktkamera med zoom. Selv om G1 X ikke har objektiv som kan byttes oppfatter vi de mindre systemkameraene uten speil som de nærmeste konkurrentene, både med tanke på størrelse/vekt, pris og bildekvalitet. Bildene under viser G1 X sammen med Olympus E-PL3 og Panasonic GX1 for å gi et inntrykk av størrelsesforskjellene.

G1 X har innebygd blits og søker, E-PL3 har ingen av delene, men det følger med en blits som tar strøm fra kameraets batteri. Det finnes også elektronisk søker som ekstrautstyr, men siden den monteres i blitsskoen kan den ikke brukes samtidig med blitsen.

E-PL3 er lavere, smaler og tynnere, men selv om objektivet er sammenleggbart ødelegger det inntrykket av kompakthet.

GX1 har innebygd blits, men ikke søker og ikke vridbar skjerm (noe E-PL3 har). Søker mangler, men kan monteres i blitsskoen.

Det som virkelig imponerer med Panasonics løsning er hvor lite de har klart å lage standardzoomen i forhold til versjonen til Olympus med nesten identiske spesifikasjoner. G1 X har imidlertid litt større bildebrikke, 4x optisk zoom og F2.8 på vidvinkel mot 3x zoom og F3.5 for Panasonic 14-42mm.

Til slutt tar vi med et bilde av G1 X og Canon S100 som er det minste "avanserte kompaktkameraet" med RAW-støtte og fulle manuelle muligheter. Det er ikke bare størrelsen som er forskjellig, G1 X veier også nesten tre ganger så mye.

Diagrammet under viser vekt med batteri, minnekort, bærerem og objektivdeksel. Olympus E-PL3 er veid med Olympus 14-42 II, Panasonic G3 med Panasonic 14-42 og Panasonic GX1 med Panasonic nye og kompakte X 14-42 standardzoom.

Skjerm

Tilbake til toppen

G1 X har en tretommers skjerm med 922000 punkter. Det ingen av kameraene i denne klassen som har større skjerm eller vesentlig høyere oppløsning, men mange av konkurrentene ligger på samme nivå. Skjermen har 4:3-format og det har bildebrikken også så bildet fyller hele skjermen i standardmodus.

Hengsling i siden trekker opp inntrykket ytterligere og skjermen kan vris i nesten alle retninger. Skal vi si noe negativt må det være at det er litt vanskelig å få tak på skjermen når den ligger inn mot kamerahuset, spesielt vinterstid med hansker eller votter på

Søker

Tilbake til toppen

G1 X har er et av de få kompaktkameraene som fortsatt har optisk søker. De fleste har kuttet søker helt mens en del modeller har elektronisk søker, enten innebygd eller som ekstrautstyr.

Det er dessverre ikke så mye positivt å si om søkeren til G1 X. Den fungerer greit som en nødløsning, men er liten, har dårlig dekning og det vises ingen informasjon, ikke fokuspunkt engang. Diopterjustering er imidlertid på plass.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Praktisk bruk

Canon G1 X er med unntak av noen superzoommodeller det største digitale kompaktkameraet vi har testet. Kompaktkamera er ingen god betegnelse i denne sammenhengen, men vi bruker det som betegnelse på modeller som ikke er systemkameraer. G1 X har bare 4x zoom og størrelsen skyldes en kombinasjon av stor bildebrikke, solid konstruksjon, innebygd søker og mange knapper og ratt.

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Betjening og ergonomi

Tilbake til toppen

Canon har gjort en bra jobb med ergonomien til G1 X. Kameraet er ganske stort i seg selv og et grep med gummiaktig belegg bidrar også til at det sitter godt i hånden. Det er et med bra friksjon også på baksiden der tommen plasseres. Knappene ganske store og hvit tekst på svarte bakgrunn gir god kontrast og bra lesbarheten i dårlig lys.

Canon har fått plass til to kontrollhjul som på forrige generasjon. På forsiden sitter det et rett under utløseren som virker veldig solid. Det på baksiden er en del av fireveiskontrolleren og litt spinklere. G-serien har alltid vært kjent for god mekanisk kvalitet og direkte tilgang til mange funksjoner på egne knapper og ratt.

G1 X er intet unntak, men fordi blitsen har byttet plass (spretter opp fra toppen av kameraet) er det plass til et hjul mindre på G1 X. Så mens G12 hadde ISO på eget hjul må Iso nå velges med en knapp som viser en meny.

Ved første øyekast er det lett å tro at G1 X har en ekstra kontrollring på objektivet på samme måte som Canon S90/S95/S100 og Olympus XZ-1, men det stemmer ikke for den gummierte ringen kan ikke beveges og her synes vi Canon har kastet bort en mulighet.

Årsaken er sannsynligvis at hele ringen rundt objektivet kan tas av og erstattes med en adapter for ekstrautstyr, men vi ser ikke helt hvorfor adapteren ikke like godt kunne vært festet lenger ute på objektivet

Modusrattet sitter på toppen av eksponeringskompensasjonsrattet. C1 og C2-valgene på modusrattet er Custom-innstillinger, det vil si kombinasjoner av innstillinger som bruken selv har valgt og lagret. I tillegg kan kontrollhjulene konfigureres og S-knappen (for Shortcut) til venstre for søkeren kan tilordnes en valgfri funksjon.

Totalt sett er vi veldig fornøyd med G1 X som har et tradisjonelt kompaktkameradesign som fungerer bra i praksis.

Fokus

Tilbake til toppen

Vi var spent på hvor bra autofokusen ville være på G1 X. Både Panasonic og Olympus har fått til virkelig kjapp autofokus på kameraer med lignende spesifikasjoner. Canon er dessverre ikke helt på samme nivå og G1 X brukte gjerne rundt et halvt sekund på å fokusere hvis objektivet var fokusert på en helt annen avstand fra før. Hvis fokus var uendret fra forrige bilde gikk det raskere og som normalt ble autofokusen tregere i dårlig lys. G1 X har forøvrig innebygd hjelpelys for fokusering i dårlig lys.

Manuell fokus er mulig i teorien. For så vidt også i praksis og senter av søkerbildet forstørres for å få bedre nøyaktighet, men det hele blir ganske tungvint og det burde vært mulig å øke forstørrelsen. Tålmodighet og stativ er en fordel, men G1 X er ikke verre enn de fleste konkurrentene på dette området.

Nøyaktigheten på autofokusen var bra og vi oppdaget ingen spesielle problemer i testperioden. G1 X har selvsagt alle de vanlige autofokusmodusene som punkt fokusering (med variable størrelse og plassering av punktet), ansikts prioritert fokus og kontinuerlig fokusering.

Nærgrensen til G1 X er oppgitt til 130 cm ved full tele. Selv om G1 X ga fokusbekreftelse ned mot 110cm fra frontlinsen er det upraktisk å måtte bytte til makromodus for å komme nærmere. Selv med makro stopper det opp på rundt 75cm. Med vidvinkel er nærgrensen kortere, 17cm i makromodus og vel 30cm uten. Minste område vi fikk tatt bilde av var 137 x 183mm med 39mm ekvivalent brennvidde. Dette er skikkelig dårlig i forhold til makromodus på tidligere G-modeller og sammenlignet med flere av standardzoomene (som klarer seg uten egen makromodus) til speilløse systemkameraer er det også svakt.

Opptakshastighet

Tilbake til toppen

Canon skryter av opp til 4.5 bilder i sekundet og maksimum seks bilder i HQ-modus, men det er med redusert kvalitet og fokus og eksponering låst før første bilde. I vanlig seriebildemodus er bildefrekvensen mye lavere, men kan fritt velge mellom JPG, RAW eller RAW + JPG og serienes lengde begrenses bare av plassen på kortet.

I JPG-modus klarte G1 X 17 bilder på ti sekunder, 11 med RAW og 10 med RAW + JPG. Alt med låst fokus. Med autofokus mellom hvert bilde går det saktere og hvor mye saktere avhenger av hvor mye kameraet må fokuser. Med vårt testoppsett med fast avstand sank hastigheten til syv bilder på ti sekunder med beste JPG-kvalitet.

I enkeltbildemodus holder G1 X også bra kompaktkamerastandard, men bilde til bilde hastigheten er ikke på høyde med kameraer som Olympus E-PL3 og Panasonic GX1. Det tok typisk vel to sekunder mellom to bilder med JPG (inkludert tiden for å fokusere bilde nummer to) og det økte til rundt tre sekunder i RAW-modus.

G1 X må skyve ut objektivet når det skrus på og det tar rundt to sekunder før kameraet er klart til å ta bilde. Autofokusen bruker også litt tid og totalen ble rundt 2.3 sekunder. Objektivdekslet var tatt av på forhånd.

Menyer

Tilbake til toppen

Alle som har brukt et Canon kompaktkamera de siste årene vil kjenne seg igjen i G1 X-menyene. Det gjøres noen justeringer fra kamera til kamera, men i hovedsak er det Canons gamle og gode menysystem. Dette er delt i to, en hovedmeny som aktiveres med Meny-knappen og en hurtigmeny som hentes frem med FUNC/SET-knappen.

Vi synes Canons menyer er ganske greie. Hovedmenyen er lang og kunne kanskje vært delt opp i flere kategorier, men vi oppfatter det ikke som noe stort problem. I testperioden tar vi kameraet mye av og på stativ og skulle gjerne sett at valget for stabilisator lå i hurtigmenyen, men det er nok få som bruker et kamera i denne klassen mye på stativ. I automodus skal G1 X forøvrig selv detektere at det står på stativ og skru av stabilisatoren.

G1 X har som nevnt tidligere en flere knapper og kontrollhjul som gjør at mange viktige funksjoner kan justeres uten bruk av menyene. Det gjelder blant annet Iso, eksponeringskompenasjon og alle hovedfunksjoner som velges på modusrattet.

Batteri

Tilbake til toppen

G1 X har et oppladbart Li-Ion batteri, NB-10L med 920 mAh. Det gir en litt skuffende batterikapasitet på bare 250 bilder målt med CIPAs målemetode. Ekstern lader følger med og batterieliminator kan kjøpes som ekstrautstyr.

Funksjoner

Tilbake til toppen

Canons G-serie har alltid vært av de mest komplette kompaktkameraene på markedet og G1 X må også konkurrere med de minste speilløse systemkameraene så her har Canon lagt inn det de har av funksjonalitet.

Den innebygde blitsen er liten og ganske svak, men blitssko gjør at Canons blitser til Eos-systemet kan brukes. De største modellene vi gjøre kameraet veldig topptungt, men Canon har også flere mindre og middels store modeller. Bildet til høyre viser G1 X med Speedlite 270EX II.

G1 X kan dessverre ikke styre eksterne blitser trådløst med den innebygde blitsen, men det er mulig med ekstrautstyr (ST-E2).

Canons makroblitser kan også monteres ved hjelp av adapter, men dårlig makrofunksjon begrenser nytten av disse.

Canon selger også annet tilleggsutstyr, inklusiv undervannshus, fjernkontroll, filteradapter og solblender. Ekstrautstyr er positivt, men det vanskelig å forstå hvorfor det skal være nødvendig å kjøpe adapter for å montere filter og at solblender er ekstrautstyr på et kamera med veiledende pris på rundt 7500 kroner.

G1 X kan lagre bilder i RAW-format og har 14 bit for hver farge. Iso går fra 100-12800 og lukkertidene fra 60 sekunder til 1/4000 sekund. Lukkeren er forøvrig så og si lydløs og det er en fordel i forhold til de fleste speilløse systemkameraene.

G-serien var først med innebygd ND-filter og det er på plass i G1 X også og skrus enkelt på i hurtigmenyen.

Video

Tilbake til toppen

Videofunksjonen er kraftig forbedret i forhold til tidligere G-modeller. Den er fortsatt ikke superavansert, men G1 X støtter Full HD med 24 bilder i sekundet, har innebygd stereo mikrofoner og tillater bruk av zoomen under opptak. Stabilisatoren og autofokusen fungerer også mens man filmer og filming startes med en egen rød knapp på baksiden av kameraet.

Det er imidlertid ingen inngang for ekstern mikrofon eller noen mulighet for høyere bildefrekvenser utover 30 bilder i sekundet med 720- eller VGA-oppløsning. Det er ikke full kontroll over eksponering i videomodus.

Optikk

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

På papiret

Tilbake til toppen

G-serien har hatt både 5x og 6x optisk zoom i noen generasjoner, men nå er det tilbake til 4x zoom på G1 X. Det er likevel ikke så verst med tanke på at G1 X har en bildebrikke med vel seks ganger så stort areal som på tidligere modeller og Canon ønsket å lage et relativt kompakt objektiv.

Sammenlignet med modeller som G12 og Nikon P7100 taper G1 X på zoomområde mens lysstyrken er nesten like bra. I forhold til Fujifilm X10, Olympus XZ-1 og Panasonic LX5 taper G1 X på lysstryke, men større bildebrikke kompenserer for det.

Speilløse systemkameraer er kanskje de hardeste konkurrentene til G1 X og der er "standarden" 2.5 til 3x zoom med F3.5 som største blender på vidvinkel. På et systemkamera kan selvsagt objektivet erstattes med noe bedre, men i utgangspunktet gir G1 X litt bedre lysstyrke på vidvinkel og litt større zoomområde. Vi kunne selvsagt ønsket oss mer av alt, men vi synes Canon har funnet et ganske bra kompromiss mellom lysstyrke, zoomområde og størrelse/vekt.

Når kameraet skrus av trekkes objektivet inn og er ganske beskyttet. På G12 er det lameller som automatisk skyves foran frontlinsen. Det har ikke Canon fått til på G1 X som har et objektivdeksel som må settes på plass manuelt. Det er mulig å bruke 58mm filter på G1 X, men det krever et adapter som er ekstrautstyr. Solblender følger heller ikke med.

Vi sjekket største blender på ulike brennvidder og fant følgende:

28mm35mm50mm70mm85mm100mm112mm
F2.8F3.5F4.5F5.6F5.6F5.6F5.8

Normalt zoomes objektivet i små steg med zoombryteren foran utløserknappen, men det er også mulig å sette opp et av kontrollhjulene til å zoome i steg. Da hopper objektivet til neste "standardbrennvidde" hver gang kontrollhjulet brukes. Sekvensen er 28mm, 35mm, 50mm, 85mm, 100mm og 112mm. Dette er veldig praktisk for kameratestere som vil ha samme utsnitt med flere kameraer, men vi ser ikke at det er så nyttig for vanlig bruk.

Skarphet

Tilbake til toppen

All optikk er i utgangspunktet laget først og fremst for å gjøre sentrum i bildet skarpt, og det meste av optikk klarer dette sånn noenlunde bra, selv om det også her selvsagt finnes variasjon. Det er imidlertid mye lettere å se kvalitetsforskjeller når man ser på skarpheten i bildets hjørner, hvor optikken er på sitt verste. Uansett hvor i bildet man ser vil også de fleste kompaktkameraer være skarpere på vidåpen blender enn på små blendere, takket være diffraksjon, som på høye blenderverdier langt vil overgå dybdeskarpheten.

Detaljgjengivelse - sammenligningsbilder

Nedenfor ser du en oversikt over sammenligningsbildene for dette kameraet. Akkurat som du klikket på den grå linjen for å vise denne setningen, kan du klikke på de grå linjene nedenfor for å få se de ulike sammenligningsbildene. Du kan ha flere seksjoner åpne på samme tid, slik at du kan sammenligne de bildene du selv vil. I hver seksjon vil du også finne våre kommentarer på bildene.

Canon G1 X: Blender f/5.6

Panasonic G3: Blender f/5.4-11.0

Nikon P7000: Blender f/4.0-8.0

Vi har også målinger av skarpheten på optikken, og er du interessert i det kan du se de resultatene nedenfor. Klikk på den grå linjen for å se mer informasjon om testkameraet.

Måling av skarphet (MTF)

Vi har foreløpig kun vurdert skarphet basert på JPG-bilder. Målingene et gjort med (ekvivalente) brennvidder i området 28 til 100 mm. Skarpheten var best fra vel 50mm og oppover, men fullt godkjent også på kortere brennvidder. Nedblending ga generelt litt redusert oppløsning i senter, men en forbedring ut mot kantene av bildet.

Skarphet er kanskje det meste kjente aspektet av optiske ulikheter, men det finnes flere slike som er viktige for et kameras bildekvalitet. Ved å klikke på den grå linjen nedenfor kan du se et utvalg av målinger av slike, fra både testkameraet og en rekke sammenligningskameraer.

Tilbake til toppen

Optiske effekter

Her ser du en oppsummering og vurdering av de ulike målingene. Klikk på den grå linjen for å se den relevante grafen fra testkameraet, og før muspilen over kameranavnet for å se sammenligningsgrafene fra de andre kameraene.

Fargefeilbrytning

Fargefeilbrytning skyldes at lysets ulike farger ikke brytes helt likt av optikken, og gir seg utslag i fargede kanter i bildet, spesielt i områder ved høy kontrast, som for eksempel mørke grener og kvister mot en lys himmel. Det kan til tider være skjemmende for et ellers godt bilde, men denne effekten er ikke spesielt vanskelig å korrigere for digitalt i ettertid, og mange kameraer med fastmontert optikk har også større eller mindre grad av automatisk korreksjon av dette innebygget.

Vi illustrer fargefeilbrytning med et eksempelbilde av Stortinget i motlys. Kontrasten mellom himmel og de svarte lyktestolpene er stor og områder som typisk gir slike problemer. I tillegg til G1 X har vi tatt med et bilde fra Panasonic G1 X med den superkompakte normalzoomen X 14-42. Begge bilder er tatt på 35mm og med største blender som var F3.5 for Canon og F4.1 for Panasonic.


Canon G1 X / Panasonic GX1

Utsnittene under er i 100%, et fra venstre side og et fra høyre side og vi må si G1 X klarere seg meget bra. I tillegg til å ha litt mindre feilbrytningsproblemer er G1 X også skarpere ut mot kantene. Det er egentlig bare på utsnittet fra høyre side med Panasonic GX1 at problemet er synlig og selv der er det nesten ubetydelig.

Utsnitt venstre side:


Canon G1 X / Panasonic GX1

Utsnitt høyre side:


Canon G1 X / Panasonic GX1

Vi fant nesten ingen spor av fargefeilbrytning på G1 X, et meget bra resultat.

Fortegning

I likhet med fargefeilbrytning er også fortegning forholdsvis enkelt å korrigere for i etterkant, og flere bildebehandlingsprogrammer kan tilby mulighet for å legge inn forhåndsmålte profiler fra ulike objektiver og korrigere for fortegning automatisk basert på dem. Mange kameraer har også slik funksjonalitet innebygget.

G1 X har noe tønneformet fortegning gjennom hele zoomområdet. Den lå på rundt 1,2 til 1,4 prosent opp til 50mm ekvivalent og 0,7 til 0,9 prosent fra 70mm og oppover. Bildet under viser en av Akams testplansjer på 35 mm.

De fleste zoomobjektiver har en del fortegning. G1 X er intet unntak, men rundt en prosent er ikke plagsomt i vanlig bruk.

Vignettering

Vignettering er også kjent som lysavfall i hjørnene, og skyldes at objektivet slipper gjennom litt mindre lys i hjørnene enn i midten. Også denne effekten kan lett korrigeres digitalt, både i kameraet og etter at bildet er tatt, uten at det i særlig grad vi gå ut over bildets tekniske kvalitet. Faktisk er det i mange tilfeller en effekt som fotografer ønsker å beholde, og ikke ukjente Ansel Adams pleide faktisk å legge den til eller forsterke den i mørkerommet sitt, da han kopierte negativene sine.

Bildet under er tatt med 28mm ekvivalent brennvidde og F2.8. Det er lite vignettering og heller ikke på full tele var vignettering noe problem. Vi sjekket et par RAW-bilder med dcraw og det er tydelig at Canon reduserer vignettering på JPG-bildene.

Det er lite vignettering i utgangspunktet med G1 X og dette reduseres ytterligere av bildeprosesseringen i kameraet når JPGen lages. Med RAW vil det avhenge av konverteringsprogrammet om det gjøres en automatisk korreksjon.

Oppsummering: Optikk

Tilbake til toppen

Canon G1 X har et objektiv med 4x zoom og brennvidder tilsvarende 28-112 mm. Vi synes det er et greit valg av zoomområde. Noen ville sikkert ønsket seg mer vidvinkel på bekostning av telen eller ennå bedre litt større zoomområde, men her har Canon prioritert å gjøre objektivet kompakt til tross for at det sitter en bildebrikke i G1 X som er nesten like stor som i Canons speilreflekser.

Canon har fått til en bra kombinasjon av egenskaper og selv om dette på ingen måte et superobjektiv fant vi heller ingen alvorlige feil. Mest irriterende var kanskje litt for dårlig nærgrense, spesielt i teleområdet. Det kan til dels løses ved å bytte til makromodus, men det er kronglete.

Optisk er ytelsen best på litt lengre brennvidder hvor skarphet i senter er meget bra mens hjørnene henger litt etter i hele brennviddeområdet. Vi sammenlignet imidlertid med flere av de nærmeste konkurrentene og G1 X klarte seg bra i forhold til disse, både i senter og ut mot kantene.

Bildekvalitet

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende. Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

Med nytt objektiv, ny bildebrikke og ny prosessor i forhold til tidligere kameraer i G-serien forventet vi et stort hopp i bildekvalitet i forhold til G12. Ny og seks ganger større bildebrikke burde spesielt bety mye ved høy Iso, men også dynamisk omfang og detaljgjengivelse bør være vesentlig bedre enn før. G1 X er derfor et kamera som konkurrerer like mye med speilløse systemkameraer som andre kompaktkameraer.

Detaljgjengivelse

Tilbake til toppen

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

JPG og RAW på lav ISO

Nedenfor ser du utsnitt av et JPG-bilde tatt rett fra testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Sammenligningbilder - lav ISO

Sammenlignet med Canon S100

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Sammenlignet med Panasonic G3

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet (på Iso 160). G3 er testet med Panasonic 14-42mm standardzoom. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Oppskalert/Nedskalert:

Dette er de samme bildene som over, men sammenligningsbildene er her blitt skalert i Photoshop (nearest neighbour) for å gi tilnærmet samme utsnitt som bildet fra testkameraet. S100 er altså oppskalert fra 12MP til 14MP mens G3 er nedskalert fra 16MP til 14MP.

Sammenlignet med Canon S100

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Sammenlignet med Panasonic G3

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Bildestøy

Tilbake til toppen

Generelt om bildestøy
Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksmepel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Sammenligningsbilder - stigende ISO

Nedenfor ser du de samme testbildeutsnittene som over, men tatt med ulike ISO-verdier. Akkurat som over, fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

200 ISO:

Sammenlignet med Canon S100

Sammenlignet med Panasonic G3

G3-bilder er tatt med Panasonic 14-42 standardzoom.

400 ISO:

Sammenlignet med Canon S100

Sammenlignet med Panasonic G3

800 ISO:

Sammenlignet med Canon S100

Sammenlignet med Panasonic G3

1600 ISO:

Sammenlignet med Canon S100

Sammenlignet med Panasonic G3

3200 ISO:

Sammenlignet med Canon S100

Sammenlignet med Panasonic G3

6400 ISO:

Sammenlignet med Canon S100

Sammenlignet med Panasonic G3

12800 ISO:

Kun Canon G1 X

Bildestøy, konklusjon

Vi har foreløpig kun vurdert JPG-filer, men det vi har sett så langt ser bra ut. Sammenlignet med Canon S100 som er det nyeste av Canons entusiastkameraer med liten sensor er G1 X helt overlegen, men noe annet er heller ikke å forvente. Panasonic G3 er et av de hittil beste Micro FourThirds-kameraene på høy Iso (Panasonic GH2 og GX1 ligger på samme nivå, Olympus nye E-M5 har vi ikke vurdert ennå). G1 X slår G3 også, men marginen er ikke så stor.

Det er selvsagt andre modeller det også ville vært interessant å sammenligne med. Spesielt Sonys bildebrikker som blant annet brukes i NEX-5N regnes for å ha gode egenskaper på høy Iso, men dette kameraet har vi ikke testdata fra ennå.

Hvitbalanse

Tilbake til toppen

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Hvitbalanse, konklusjon

Automatisk hvitbalanse kan selvsagt alltid lures og det finnes også lysforhold hvor det ikke er en korrekt hvitbalanse for hele bildet. G1 X ga imidlertid ingen spesielle problemer og på de testbildene vi sammenlignet med andre kameraer var G1 X av de beste. På G1 X har du forøvrig (som på alle avanserte digitalkameraer) mulighet for å velge hvitbalanse selv, enten ved å velge fra en liste eller ved å måle manuelt.

Fargegjengivelse

Tilbake til toppen

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

Fargegjengivelsen for G1 X er målt på JPG-bilder med standardinnstillinger, automatisk hvitbalanse og motivet belyst med dagslyslamper, sRGB fargerom.


          ISO 100 / ISO 200 / ISO 400 / ISO 800 / ISO 1600 / ISO 3200 / ISO 6400 / ISO 12800

Som vanlig kan du klikke på den grå linjen nedenfor for å få mer informasjon.

Vurdering av enkeltfarger


Hvitt til svart (19-24)
Gråskalaen sitter meget bra på G1 X, uansett Iso-verdi.


Hudtoner (1-2)
G1 X er bra også på hudtoner. Det er ingen store avvik, men avvikene varierer litt med Iso.


Blått, grønt og rødt (13-15)
Blått har lite avvik uansett Iso, grønt er noe mer unøyaktig og rødt er en fargene med størst avvik.


Gult, magenta og cyan (16-18)
Magenta er bra, gult nesten like bra mens cyan varierer noe mer.

Fargegjengivelse, konklusjon

Fargegjengivelse og gråtoner var bra på G1 X. Vi målte størst avvik på rødlige farger, men ikke så mye at vi oppfatter det som et problemområde. Bruk av høy Iso skapte ikke problemer.

Høylys og skygger

Tilbake til toppen

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i brullupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situsjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Ønsker du å lese mer om dette og se måleresultater, kan du klikke på den grå linjen nedenfor.

Dynamikkomfang


Hva er dynamikkomfang?
Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere plansjer som den nedenfor. Eksempelplansjen nedenfor gjennomlyses av en dagslyslampe og avfotograferes, og kan brukes til målinger opp til 13 2/3 EV forskjell mellom hvitt og svart.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Akam tester normalt med RAW-format der det er mulig, men siden Adobes konverteringsprogram ikke kan behandle RAW-filer fra G1 X gjengir vi resultatet målt med JPG-format. Dette gir en indikasjon, men resultatene påvirkes av JPG-prosesseringen i kameraene og det gjør dem mindre sammenlignbare enn data fra RAW-filer.

Høylys og skygger, konklusjon

Vi har foreløpig bare testresultater fra JPG-filer og der påvirker kameraenes interne prosessering så mye at det er umulig å trekke noen endelig konklusjon. Vi har imidlertid sammenlignet med testbilder fra Canon 7D, Panasonic GX1 og Olympus E-PL3. G1 X ser ut til å håndtere store kontraster helt på høyde med disse, men vi vil teste med RAW-filer når det blir mulig.

Oppsummering: Bildekvalitet

Tilbake til toppen

Det er ingen tvil om at bildekvaliteten til G1 X er bra. Hvor bra avhenger av hva vi sammenligner med. Hvis vi ser på G1 X som et kompaktkamera på linje med Canon G12, Nikon P7100, Olympus XZ-1 og andre modeller i den klassen er G1 X takket være sin store sensor i særklasse best. Både oppløsningsevne og egenskaper på høy Iso ligger på et helt eget nivå og bedre lysstyrke på noen av de andre modellene kan ikke kompensere for dette.

Pris, størrelse og vekt gjør det imidlertid mer naturlig å sammenligne med mindre speilløse systemkamera som Olympus sine Pen-modeller og Panasonic G3 og GX1. Da blir situasjonen noe annerledes, men G1 X er fortsatt i toppklasse så lenge vi sammenligner med mFT-kameraene utstyrt med en standardzoom.

Oppsummering & Konklusjon

G1 X har bra byggekvalitet, god LCD-skjerm som også kan vris i alle retninger, men en dårlig innebygd søker. G1 X er et av de største og tyngste kompaktkameraene på markedet, noe som kan være både positivt og negativt avhengig av den enkeltes prioriteringer.

Ergonomi, knapper og ratt er meget bra for et kompaktkamera. Også sammenlignet med  kompakte systemkameraer er G1 X av de beste. Bilde til bilde hastighet og autofokushastighet er imidlertid litt mer middels. Objektivet med 4x zoom og F2.8 på vidvinkel oppfatter vi som et bra kompromiss mellom lysstyrke, zoomområde og størrelse/vekt.

Batterikapasiteten på 250 bilder er litt skuffende, men de viktigste konkurrentene er ikke stort bedre. G1 X er godt utstyrt med både automatikk og manuell muligheter. Canon leverer også mye ekstrautstyr som undervannshus, blitser og fjernkontroll.

Videomodus er grei nok med Full HD, stabilisator, mulighet for bruk av zoom, innebygde stereo mikrofoner og autofokusen fungerer. Bildefrekvensen er kun 24 bilder i sekundet med full oppløsning og 30 med 720p og VGA.

4x zoom og F2.8 som største blender på vidvinkel høres kanskje ikke så imponerende ut, men med tanke på at bildebrikken er 5-6 ganger større enn på andre kompaktkameraer med zoom er det ganske respektabelt. Det er også mer zoom og vel så bra lysstyrke som på et speilløst systemkamera med standardzoom. Vi skulle gjerne hatt både bedre lysstyrke og mer zoom, men det ville gått ut over størrelsen. Totalt sett et bra kompromiss.

Jevnt over bra bildekvalitet uten noen spesielle svake punkter. Helt i toppklasse for et kompaktkamera, og bra nivå også sammenlignet med systemkamera med en standardzoom.

Valuta for pengene

Kort sagt for dyrt. Skal vi være mer nyanserte så er en veiledende pris på rundt 7500 kroner for mye til tross for at G1 X er et bra kamera med mange sterke sider. Normalt blir reell pris en del lavere når kameraet har vært på markedet en stund så valuta for pengene vil sannsynligvis bli bedre over tid.

Alternativer

Her har vi listet opp noen alternativer til G1 X. Felles for alle kompaktkameraer med liten sensor er dårligere bildekvalitet, spesielt på høy Iso. Kompakte systemkameraer er mer på nivå med G1 X i bildekvalitet.

  • Canon S100: Canons minste entusiastkamera. 5x zoom, 24mm vidvinkel og bra byggekvalitet. God lysstyrke på vidvinkel, dårlig på full tele. Argumentet for S100 er først og fremst størrelse og vekt.
  • Canon G12: Forløperen til G1 X, men selges fortsatt. Mange fellestrekk, men mindre bildebrikke tillater mer zoom i et mindre kamera. Dårligere videofunksjon og bildekvalitet
  • Fujifilm X10: Kompaktkamera med bra lysstyrke, samme zoomområde og fin design.
  • Nikon P7100: Nikons entusiastkompakt. 28-200mm zoom, solid bygget og mulighet for bruk av Nikons blitser.
  • Nikon 1: Nikons systemkamera uten speil. To kamerahus og tre objektiver å velge mellom foreløpig. V1 har innebygd søker, J1 er minst.
  • Olympus E-PL3: Systemkamera med sammenleggbar normalzoom. Mindre hus enn G1 X, større objektiv. Vridbar skjerm og bra utvalg i objektiv, blitser osv.
  • Panasonic GX1: Kombinert med Panasonics kompakte X 14-42 er det veselig mindre og lettere enn G1 X. Modellen G3 er ligner mye, men har innebygd søker
  • Sony NEX-5n: Kompakt systemkamera fra Sony. Mindre hus enn G1 X, større bildebrikke og mye større objektiv (3x normalzoom).

Styrker og svakheter

Passer for:

  • Brukere som vil ha bildekvalitet på systemkameranivå, men ikke trenger å bytte objektiv.
  • Brukere som ikke trenger mye vidvinkel eller tele.
  • Brukere som ønsker å bruke RAW-format.
  • Brukere som trenger ekstern blits.

Passer ikke for:

  • Brukere som vil ha et lommekamera.
  • Brukere som skal ta mye actionbilder.
  • Brukere som trenger god makrofunksjon.
  • Brukere som trenger fleksibiliteten til et systemkamera.

Konklusjon

Canon G1 X er en blanding av ti generasjoner med velprøvde G-kameraer og noe helt nytt, nemlig en bildebrikke som er nesten seks ganger større enn i tidligere modeller og nært beslektet den som sitter i Canons speilreflekser.

Resultatet er også en blanding av nytt og gammelt, mye bra og noe dårlig. Byggekvalitet, design og skjermløsning er minst like bra som før, men G1 X har også arvet den dårlige optiske søkeren. Canons kompaktkameraer har hatt bra makrofunksjon i mange år, men G1 X ser ut til å slekte mer på normalzoomen til speilrefleksene på dette området og har alt for lang nærgrense for å kunne ta makrobilder.

Bildekvaliteten er på nivå med Canons speilreflekser, men det er klart at et fast 4x zoomobjektiv kan ikke konkurrere med fleksibiliteten til et sytemkamera. G1 X kan derimot bruke noe av ekstrautstyret til Eos som blitser og fjernkontroll.

Ytelse som oppstartstid, autofokushastighet og ventetid mellom to bilder er mer i kompaktkameraklasse enn systemkameraklasse. Totalt sett er G1 X uansett et bra første forsøk fra Canon på å kombinere stor sensor i et høykvalitets kompaktkamera. G1 X fortjener helt klart en anbefaling selv om prisen er i drøyeste laget.

annonse