På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Strålesporing og DLSS er kastet på båten. Da skjer dette med spillytelsen
Synes du strålesporing og DLSS er humbug, da er dette kortet for deg.
Innhold
GTX 1660 Ti »
Da Nvidia lanserte den nye Turing-baserte RTX 20-serien i fjor høst var det med et massivt fokus på to helt nye teknologier kalt strålesporing og DLSS.
Støtten for disse teknologiene har så langt ikke bredt om seg i særlig grad, og i de få titlene hvor disse er implementert, med varierende nytteverdi, er det dessuten rapportert om en del barnesykdommer og begrensninger.
Kombinert med svært høye priser og generelt lavere ytelsesgevinst i vanlige spill enn ventet har dermed den helt store interessen for RTX-serien uteblitt.
Den store horden av spillere sitter imidlertid ikke på dyre entusiastkort fra den forrige GTX 10-serien, men på mellomklassekort til rundt to-tre tusen kroner som strekker seg både én, to og tre generasjoner tilbake i tid. Nvidia rapporterer selv at to tredjedeler av alle spillere bruker et grafikkort som yter svakere enn det to generasjoner gamle mellomklassekortet GTX 960, som kunne kjøpes for under 2000 kroner for fire år siden.
Med mindre du går på bruktmarkedet er det imidlertid vanskelig å finne grafikkort som håndterer de populære spillene på høye grafikkinnstillinger og samtidig pumper ut omtrent 100 FPS eller mer uten å tippe over i entusiastenes RTX-terreng hvor kortene er dyre og du får funksjoner du sannsynligvis ikke trenger.
Ryktene har svirret lenge, og i dag har Nvidia lansert en nyhet for deg som ikke er interessert i å betale høye priser for å være med på betatestingen av strålesporing og DLSS.
To og et halvt år etter GTX 1060 er nemlig selskapet klare med det nye mellomklassekortet GTX 1660 Ti. Dette skal ifølge Nvidia koste fra 3000 kroner, noe som er en økning på omtrent 400 kroner siden GTX 1060 kom på markedet. Ytelsen skal imidlertid være vesentlig høyere, takket være en rekke tekniske forbedringer.
Vi har fått tilsendt MSIs Gaming X-modell, som koster 3400 kroner, men før vi kommer til selve testen ser vi på noen av nyhetene til GTX 1660 Ti.
«Gammel» serie – totalrenovert innside
Selve grafikkbrikken som ligger til grunn for GTX 1660 Ti er basert på den samme Turing-arkitekturen som alle de nye kortene i RTX 20-serien. Som du legger merke til har Nvidia gitt 1660 Ti-kortet et GTX- og ikke RTX-prefiks. Det spiller på at Nvidia har strippet TU116-grafikkbrikken på innsiden av kortet for både Tensor- og RT-kjernene som håndterer henholdsvis DLSS-supersamplingen og strålesporingen. GTX 1660 Ti er dermed ikke i stand til noen av delene.
Turing-arkitekturen byr imidlertid på så mye mer enn DLSS og strålesporing, og gjennom TU116-brikken får GTX 1660 Ti-eiere glede av mange nye teknikker for høyere ytelse:
- Turing-brikken er produsert med en krympet fabrikasjonsprosess kalt 12 nanometer FinFET Nvidia. I forhold til de gamle Pascal-brikkene til GTX 10-serien, som ble produsert med en større 16 nanometer FinFET-prosess, gir dette plass til flere transistorer per kvadratmillimeter og senker energiforbruket.
- Raskere og 20 prosent mindre energikrevende GDDR6-minne tar over stafettpinnen fra GDDR5-minnet til GTX 1060.
- Shading-ytelsen til hver CUDA-kjerne (streamingprosessor) skal ha økt med inntil 50 prosent.
- Forbedrede komprimeringsalgoritmer gjør det mulig å overføre mer informasjon mellom GPU og minne.
- Den nye teknikken Variable Rate Shading, som kort fortalt går ut på å bare bruke ressursene til krevende shading (fargelegging, skyggelegging av flater og objekter) hvor og når det er mest hensiktsmessig, er også på plass. VRS kan frigjøre ytelse som gjør spillet lettere å drive eller kan settes inn på å øke detaljnivået for objekter du legger bedre merke til.
Dagens mellomklassekort
Modell | Nvidia GTX 1060 | Nvidia GTX 1660 Ti | Nvidia RTX 2060 | Nvidia GTX 1070 Ti | AMD RX 590 |
---|---|---|---|---|---|
Arkitektur | Pascal | Turing | Turing | Pascal | GCN 4.0 |
Grafikkpros. | GP106-400 | TU116 | TU106-200 | GP104-300 | Polaris 30 XT |
Prosess | 16 nm FinFET | 12 nm FFN | 12 nm FFN | 16 nm FinFET | 12 nm |
Brikkestørrelse | 200 mm² | 284 mm² | 445 mm² | 314 mm² | 244 mm² |
Strålesporing | – | – | – | – | |
DLSS | – | – | – | – | |
Kjernefrekvens | 1506 MHz | 1500 MHz | 1365 MHz | 1607 MHz | 1469 MHz |
Boost-frekvens | 1709 MHz | 1770 MHz | 1680 MHz | 1683 MHz | 1545 MHz |
Minnefrekvens | 8 GHz | 12 GHz | 14 GHz | 8 GHz | 8 GHz |
Minnetype | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDDR6 | 8 GB GDDR5 | 8 GB GDDR5 |
Minnebus | 192-bit | 192-bit | 192-bit | 256-bit | 256-bit |
Båndbredde | 192 GB/s | 288 GB/s | 336 GB/s | 256 GB/s | 256 GB/s |
Streampros. | 1280 | 1536 | 1920 | 2432 | 2304 |
Transistorer | 4,4 mrd. | 6,6 mrd. | 10,8 mrd. | 7,2 mrd. | 5,7 mrd. |
TMU | 80 | 96 | 120 | 152 | 144 |
ROP | 48 | 48 | 48 | 64 | 32 |
Strømkontakt | 6-pinner | 8-pinner | 8-pinner | 8-pinner | 8+6-pinner |
Typisk forbruk | 120 W | 120 W | 160 W | 180 W | 225 W |
Lansert | Juli 2016 | Februar 2019 | Januar 2019 | Oktober 2017 | Desember 2019 |
Fra-pris (modeller med aksialvifter) | 2600 kr | 3000 kr | 3700 kr | 4500 kr | 2900 kr |
Gaming X på testbenken
MSIs Gaming X-variant, som vi har fått til test, har en kraftig varmespreder som sammen med to 90 mm-vifter kan fange opp og transportere bort varme på en effektiv måte. I tillegg til å by på adresserbar RGB-belysning har kortet også en stilig bakplate i aluminium som bidrar til fordelingen av varmen.
Takket være den ekstra gode kjølingen kortet skal levere, samt bruken av et eget tilpasset kretskort, er boost-frekvensen jekket opp fra 1770 MHz – altså standardspesifikasjonen til Nvidia – til 1875 MHz ut av esken.
Under våre målinger blir det imidlertid klart at Gaming X strekker seg lenger enn dette takket være Turing-arkitekturens dynamiske frekvenskurve. Vi målte det til mellom 1935 og 1950 MHz, som det legger seg på selv under langvarig spilling ved høy belastning. Høyeste målte GPU-frekvens ut av esken er for øvrig 1980 MHz.
Til tross for at MSI allerede har økt klokkefrekvensen fra fabrikk klarer vi ved hjelp av manuell overklokking å øke boost-frekvensen, samt minnefrekvensen, enda noen hakk. I 3DMark Fire Strike Extreme-testen, som du kan se på neste side, øker dermed ytelsen til GTX 1660 Ti Gaming X med 4 prosent. Med det kan GTX 1660 Ti Gaming X omtrent matche ytelsen til GTX 1070 Ti på sin standardfrekvens.
Ut av boksen plasserer imidlertid GTX 1660 Ti Gaming X seg midt mellom gamle GTX 1060 6GB og RTX-seriens rimeligste kort, RTX 2060. Vi ser også at det passerer gamle GTX 1070 med god margin, og ligger helt opp mot Ti-versjonen av sistnevnte.
Vi regner litt på det og finner at GTX 1660 Ti er omtrent 37 prosent raskere enn GTX 1060 6GB, og 7,5 prosent raskere enn GTX 1070 i Full HD-oppløsning. GTX 1070 Ti yter på sin side knappe 2,5 prosent bedre, men ser vi på nye RTX 2060 oppnår dette kortet signifikant høyere ytelse – 15 prosent, for å være presise.
For deg med en rask full HD-skjerm
Nvidia beskriver selv GTX 1660 Ti som et kort for deg med en rask full HD-skjerm, og vi ser også at kortet legger seg opp mot 100 FPS i våre testspill. Disse er alle relativt krevende, og målt på ultrahøye innstillinger. Erfaringsmessig kan vi dermed gå gode for at GTX 1660 Ti er et kort som har full kontroll på alle dagens esport-titler og stort sett lar deg utnytte raske 120 Hz-spillskjermer til det fulle. I mer krevende enspiller-spill ser vi også at kortet stort sett holder seg over 60 FPS, selv om det kan falle noe under i tunge spill som Deus EX: MD og Ghost Recon: Wildlands.
Vi er glade for at Nvidia er forsiktige med å snakke opp ytelsen ved 1440p-oppløsning, for selv om snittytelsen vi måler ser betryggende ut kan vi fra de detaljerte målingene på neste side se at ytelsen er veldig ustabil. I tøffere titler ligger kortet langt under 60 FPS i snitt, og måles faktisk ned mot 30-FPS-grensen i kortere perioder.
Snuser du på et nytt kort for 1440p-skjermen din bør du dermed velge noe raskere, selv om GTX 1660 Ti også kan fungere om du gjør noen kompromiss på den visuelle kvaliteten.
I grafen over viser vi kostnad per FPS for både det testede GTX 1660 Ti Gaming X (til 3400 kroner), og de billigste GTX 1660 Ti-kortene (til 3000 kroner). For alle andre sammenligningskort har vi benyttet den laveste prisen for modeller med aksialvifte.
Gaming X taper selvsagt noe terreng ved å koste en del hundrelapper mer enn de aller rimeligste GTX 1660 Ti-modellene, men vi skal straks se på hvorfor det koster litt ekstra. Verdt å påpeke er det også at et RX 590 fra AMD, som vi tidligere har omtalt som en skikkelig budsjettvinner, koster omtrent det samme per FPS men yter merkbart svakere. Dette tyder på at Nvidia generelt har posisjonert selve GTX 1660 Ti-serien veldig bra.
Vi merker oss at det 15 prosent raskere RTX 2060 tilsynelatende leverer mer ytelse per FPS, men her minner vi om at vi har tatt utgangspunkt i det aller rimligste RTX 2060-kortet som dermed ikke slår GTX 1660 Ti på dette området.
Totalt sett er Nvidia irriterende flinke til å prise nykommerne sine. Både mot den eksisterende RTX-serien, og mot AMDs RX 500-serie. De smyger nyhetene inn i ledige lommer i markedet og gir akkurat så mye ytelse som trengs for en pris som oppleves som konkurransedyktig uten å torpedere salget av de øvrige kortene sine.
For et nytt kort i mellomklassen må du nemlig regne med å betale mellom 32 og 37 kroner per FPS, uansett hvilket du velger. Denne omtrent samme kostnaden per FPS gjør det vanskelig å anbefale et kort fra én serie fremfor en annen, ettersom de hver for seg appellerer til ulike budsjetter på en god måte.
Grunnen til at Gaming X-modellen til MSI ikke er blant de rimeligste kortene i den nye GTX 1660 Ti-serien kan du se med egne øyne ovenfor. Vi må selvsagt ta et lite forbehold i at vi ikke har noen rimeligere modeller å sammenligne det direkte mot, men like fullt synes vi tallene i grafen taler for seg. Gaming X er nemlig et bemerkelsesverdig godt kort når det kommer til støy, kjøling og energieffektivitet.
For det er et faktum at vi ikke fikk vårt GTX 1660 Ti Gaming X til å heve stemmen i noen av våre testspill, eller i løpet av 3DMark-målingene. Støymessig makset det ut på 35 desibel, og om det ikke sier deg så mye kan vi fortelle deg at kortet knapt er hørbart selv en halvmeter unna på en åpen testbenk. Svært ofte hadde kortet dessuten så god kontroll over temperaturen at viftene slo seg helt av, noe som skjer ved temperaturer under 60 grader. Det er for øvrig av samme årsak kortet er varmere på tomgang enn en del andre i listen vår, hvor viftene alltid rusler litt rundt.
Som vi også ser har Nvidia lyktes i å lage et svært energieffektivt kort. Hele testriggen vår konsumerer knapt 3,2 watt per FPS under last, noe som er helt overlegent AMDs Polaris-baserte RX 580 og RX 590, med verdier på godt over 5 watt per FPS.
Konklusjon
Grafikkbrikken som ligger til grunn for nye GTX 1660 Ti har verken Tensor- eller RT-kjerner, noe som setter en stopper for både strålesporing og DLSS i spill. Det tviler vi imidlertid på at mange vil savne, all den tid disse teknikkene bare utnyttes i en håndfull spill og enten oppleves som svakt implementert eller legger beslag på mye ytelse.
Den nye Turing-arkitekturen bringer likevel med seg en rekke oppgraderinger på andre områder, som raskere minne, ny produksjonsprosess med bedre effektivitet samt smartere streamprosessorer og høyere shading-ytelse i «vanlige» spill.
Nvidias mål med GTX 1660 Ti er helt klart å konkurrere mot AMDs RX 590 og bli det foretrukne kortet for deg med en full HD-skjerm som støtter høy oppdateringsfrekvens. Det mener vi de klarer godt ved å legge seg midt mellom ytelsen til GTX 1060 og RTX 2060.
MSI tar bedre betalt for sin GTX 1660 Ti Gaming X enn enkelte andre produsenter, men til en prislapp på 3400 kroner leverer kortet deres 19,6 prosent høyere ytelse enn RX 590 til en 17 prosent høyere pris. Det mener vi er godkjent.
Samtidig har vi slått fast at Gaming X er en energieffektiv og sindig type med enormt god kjøling som aldri hever stemmen. Vi synes nesten det nærmer seg «overkill», og tror absolutt rimeligere og enklere kort også vil gjøre god nytte for de aller fleste, men på en annen side ønsker vi også å belønne produsenter når vi ser et virkelig gjennomført produkt som tross alt ikke er så mye dyrere enn mange andre kort.
Vi skal nemlig huske at kortet kan overklokkes et stykke også, og det er både veldig godt bygget og svært stilig å se på, med alle mulighetene de adresserbare RGB-lysene gir deg.
Det største spørsmålet du må stille deg før du trykker på kjøp-knappen er om RTX 2060 er et enda bedre kjøp for deg. Du bør ikke vurdere det for dets DLSS- og strålesporing-funksjoner alene, men eventuelt fordi det gir omtrent 15 prosent høyere ytelse uten å koste veldig mye mer for de enkleste versjonene. Vi har testet en dyrere modell av RTX 2060 kalt Gaming Z til 4200 kroner her, og likte det kortet godt. Uansett hvilket du velger tror vi du blir fornøyd, mye takket være svært gjennomtenkte kjøleløsninger.
OBS: Den originale konklusjonen ble oppdatert 25.02.2019 og karakteren justert ned fra 8 av 10 til 7.5 av 10 etter at prisen vi fikk oppgitt av MSI før Nvidias embargo utløp ikke reflekterte prisnivået hos norske nettbutikker. 28.02 er testen oppdatert igjen for annen gang og både karakter og konklusjon er tilbakeført til den originale fordi prisen nå har nådd nivået vi ble forespeilet. Karakteren endres i dette tilfellet kun fordi prisendringen skjer såpass raskt etter at testen vår er publisert.
Har overlegen kjøling og god ytelse.
Fordeler
- +Muse stille
- +Effektiv kjøling
- +God ytelse for rask Full HD-spilling
- +Godt bygget kort
- +Stilig design med adresserbar RGB
- +Svært energieffektivt
- +Noe rom for overklokking
Ting å tenke på
- —Har ikke DLSS- eller strålesporing-støtte
- —Nærmer seg prisen til RTX 2060
Detaljerte spillgrafer »
Har overlegen kjøling og god ytelse.
Fordeler
- +Muse stille
- +Effektiv kjøling
- +God ytelse for rask Full HD-spilling
- +Godt bygget kort
- +Stilig design med adresserbar RGB
- +Svært energieffektivt
- +Noe rom for overklokking
Ting å tenke på
- —Har ikke DLSS- eller strålesporing-støtte
- —Nærmer seg prisen til RTX 2060