Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestMad Catz Cyborg R.A.T. 9

19 deler – én datamus

Er dette løsningen vi har lett etter?

Introduksjon

Det er ikke ofte vi får levert et produkt på pulten vår som skiller seg like mye ut som Mad Catz´ Cyborg R.A.T. 9-spillmus. Selv om det i bunn og grunn bare er et verktøy for å flytte musepekeren rundt på skjermen vår, har de klart å skape noe virkelig utenom det vanlige: En trådløs spillmus med en design få kan matche. Elsk eller hat det, vi får assosiasjoner til både Batmans nyeste Batmobil og Transformers-roboter når vi ser på den, og så fort vi legger en hånd på overflaten skjønner vi at dette er noe helt spesielt.

Mad Catz-musene er nemlig ikke ment å tas rett ut av boksen, plugge inn i maskinen og starte spillingen. I stedet for å skryte av enkelt oppsett og ny og mer nøyaktig sensor på undersiden, slik omtrent alle andre produsenter gjør, skryter Mad Catz heller av å tilby en mus som skal kunne passe hver eneste hånd. Ikke fordi ergonomien er perfekt rett ut av boksen, men fordi du kan bytte ut omtrent hver eneste del av spillmusen, og vekte den akkurat slik du vil.

18 separate deler, pluss selve musen, gjør det til en opplevelse å bare pakke ut Cyborg R.A.T. 9 ut av esken.

Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Spesifikasjoner: Mad Catz Cyborg R.A.T. 9-
-
Sensor "Twin Eye"-laser. 6400 DPI
Innstillingsmuligheter Profiler, fire ulike DPI-modi
Tilkobling Trådløst over 2,4 Ghz-båndet.
Vekt 165 gram uten vekter, 205 gram med.
Ekstra 18 separate deler for justering av form og vekt. To utbyttbare batterier

Still inn på alt

Hele "ryggen" kan flyttes på, eller byttes helt ut med to alternativer.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Denne lille dingsen bruker du for å justere alle de andre delene med.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Etter at musen er pakket ut og den lille plastboksen med alle ekstradelene er åpnet, er det bare å sette i gang å finne ut akkurat hvordan du vil musen skal se ut og føles. På baksiden av musen er det en liten skrutrekker som kan tas ut, og brukes for å ta av og justere de andre delene av musen. I tillegg til å kunne bytte ut hele deler kan du nemlig også velge hvordan de skal roteres eller vinkles. Tommeldelen av musen kan for eksempel vinkles ganske langt ut, slik at tommelen nesten er utstrakt når du bruker musen. Det gjelder også "ryggen" av musen, som både kan byttes ut med to tilleggsdeler, samt justeres framover eller bakover.

På høyresiden av musen er det nok en plastdel som kan tas av, og byttes ut med litt større alternativer. Den største platen stikker ganske langt ut, slik at du kan hvile ring- og lillefinger på den mens du spiller, for minst mulig friksjon.

Som om det ikke var nok, har Mad Catz også slengt inn et par ekstra vekter i musen. Disse kan du enten kan ta helt vekk for å gjøre musen lettere, eller legge til flere vekter for å gjøre den tyngre. I våre hender oppleves imidlertid musen som svært tung allerede fra starten av, og selv uten en eneste ekstravekt i, er den tyngre enn gjennomsnittet.

Hvordan musen til slutt ser ut er mye opp til deg selv. Uansett hvilke deler du velger er det hovedsaklig svart plast eller gummi som dominerer overflatene, med detaljer av aluminium rundt omkring fingrene dine. Vi synes musen ser ganske kul ut, mens flere medarbeidere har kalt den harry. Det de fleste kan være enige om er at designen i hvert fall er spennende.

Enkelt å bytte batteri

Batteriet skyves inn på undersiden, og gir et lite "klikk" når det er på plass.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Det som gjør R.A.T. 9 til en enda mer unik spillmus er selvfølgelig at den er trådløs. Med i pakken følger det i stedet med en trådløs mottager som kobles inn med USB i PC-en din. Mottageren fungerer også som ladestasjon for ett av de to batteriene som følger med musen. I tillegg er det et lite rom på toppen til vekthylsteret, hvor du kan legge alle vektene du ikke bruker.

Batteribyttet fungerer veldig greit. Det er bare å snu musen rundt, ta tak i batteriet og dra det ut. Det sitter litt hardt, og det kan være litt vanskelig å få tak i det av og til, men som oftest er det uproblematisk. Hvis det blir for smalt kan man ta av den lille skrutrekkeren og vektene, slik at det blir mer plass.

Hvert batteri holder i rundt åtte timer med spilling, og mens du spiller kan du sette det andre til lading. Når batteriet begynner å gå tomt for strøm begynner DPI-indikatorlysene på siden av musen å blinke, så du har tid til å bytte.

Bli med over til neste side, så ser vi om Mad Catz Cyborg R.A.T. 9 har like mye spennende på innsiden som den har på utsiden.

Programvare

Mad Catz Cyborg R.A.T. 9 har definitivt et unikt utseende, og sanker inne mange nerdepoeng for å kunne tilpasses til det uendelige. Så hvordan er egentlig spillmusen på innsiden, og hvordan er programvaren?

Enkelt å installere

Programvaren til R.A.T. 9 kan lastes ned fra Mad Catz' hjemmesider, og hvis du vil bruke noen av ekstraknappene på musen til noe nyttig, må du installere programvaren. Tommelknappene er aktiverte når du starter opp musen, men det fine horistontale skrollehjulet gjør ingenting før du får satt de opp i programvaren, noe som er ganske uvanlig for en slik mus. I de aller fleste tilfeller leveres spillmus med alle knappene aktivert, med et sett av standardfunksjoner knyttet til hver knapp. Hvis du vil at de skal gjøre noe annet, må du laste ned programvaren.

Likevel, musen fungerer greit før programvaren er installert, og vi hadde jo tenkt oss å installere programvaren uansett. Du kan jo ikke kjøpe en dyr spillmus bare for å klikke rundt på skjermen, du må jo prøve ut hver eneste lille detalj!

Selve installeringen av programvaren gjøres på lik måte som alle andre programmer, og det hele går enkelt og greit. Programvaren krever imidlertid at du både laster ned en driver og et separat program, og du må i tillegg restarte maskinen for å sette opp det hele. Litt klønete.

Vanskelig og begrenset programvare

Foto: Mad Catz
Foto: Mad Catz
Foto: Mad Catz

Så fort vi starter opp programmet dukker det opp et vindu som forteller oss hvor enkelt det er å sette opp nye knapper. Forunderlig nok ser vi at det kreves 6 trinn for å gjøre dette, noe som i nesten alle andre slike programmer bare krever et trykk eller to. Vi beveger oss usikkert over på makro-delen av programmet, og prøver oss på å sette opp knappene slik vi vil ha det.

Her kan vi velge hvilken profil vi vil ha, og hvilke knapper vi vil endre på. Musen har tre ulike profiler, som representeres i form av ulike farger fremme ved pekefingeren på musen. Knappen er ganske hard, så her kan du være sikker på at du ikke kommer borti knappen uten at du virkelig vil det.

I motsetning til for eksempel Razers Synapse 2.0-program, kan vi ikke knytte profiler til enkelte spill eller programmer. Du kommer altså til å måtte bytte mellom profiler manuelt hvis du har satt opp ulike profiler til forskjellige spill.

Selve makrooppsettet er også ganske begrenset. Her har vi sett bedre løsninger hos omtrent samtlige konkurrenter, og selv om vi til slutt fikk satt opp makroer for tommelknappene og skrollehjulet, kunne vi ikke bruke knappene til å for eksempel åpne opp et program eller å få skrollehjulet til å skrolle horistontalt. Makroene kan kun gjenskape tastetrykk, og ikke mer avanserte funksjoner.

Så fort knappene er satt opp, er vi nesten klare for å spille. Bli med over til neste side for å se hvordan det gikk.

I bruk

Nå som instillingene og knappene er satt opp, er det lite som må gjøres før vi kan begynne å spille. Vi har skrudd og justert rundt på alle tingene vi kan på musen. Vi har byttet ut plastplater der vi kan, og det mest komfortable resultatet endte opp med å være en svært "normal" passform. Vi prøvde en liten stund å vinkle tommeldelen ut, sette ryggen høyere og utvide høyrekanten med den største plastkanten, men det hele endte opp med å bare føles rart.

Tro det eller ei, men selv om du kan stille inn musen i det uendelige, er det nok likevel de mest nøkterne innstillingene som ender opp med å fungere i lengden.

Dette lille lyset viser hvilken profil som er aktivert, og kan lyse i tre forskjellige farger.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Ekstremt tung

Det viste seg også at vi følte R.A.T. 9-en var mest komfortabel med alle vektene tatt ut. Selv uten en eneste vekt i seg veier den solide 165 gram, og slenger du i alle vektene kommer den opp i 205 gram. Til sammenligning veier for eksempel CM Storm Sentinel Advance II 135 gram på sitt tyngste. Den lille Roccat Savuen vi hadde inne til test lå på beskjedne 90 gram.

Denne forskjellen kjennes, og gjør R.A.T. 9 til en virkelig tung mus. For tung, synes vi.

I begynnelsen av prøveperioden vår brukte vi en myk musematte, men la raskt merke til at vi foretrakk å bruke en hard musematte under Mad Catz' trådløse mus, hovedsakelig på grunn av den solide vekten. Det virker kanskje tåpelig, men med en vekt på mellom 165- og 205 gram sklir den rett og slett ikke like lett fra side til side som andre mus på et mykt underlag. Så fort vi byttet til en hard overflate, bedret dette seg umiddelbart.

På undersiden er det en liten av/på-bryter du kan bruke hvis du vet du ikke skal bruke musen på en stund.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Tommeldelen kan ikke byttes ut, men kan til gjengjeld vinkles og dras i.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Så, med justeringene i orden, makroer satt opp, hard musematte på plass og et spill på skjermen, kan vi endelig begynne å se hva Cyborg R.A.T. 9 er god for. Heldigvis skuffer den ikke.

Selv om musen ikke har en eneste kabel koblet til PC-en, reagerer den lynraskt på alle bevegelser vi utfører. På blindtester merker vi ingen forskjell på responsen, og Mad Catz skryter mye på nettsidene sine at det skal være null forsinkelse på den trådløse overføringen sammenlignet med en vanlig kabel. Sensoren, med en DPI på 6400, gjør også sitt for at musen skal føles responsiv og presis. Den når ikke opp til de samme ekstreme tallene som helt nye mus i dag kan skryte av, men 6400 DPI bør virkelig være nok for de aller fleste.

Ikke glem å bytte batteriet

Overføringen på 2,4 GHz-båndet drar en hel del strøm, og som vi tidligere har sagt varer batteriet i omtrent 8 timer. Dette er antageligvis nok for de fleste spillseanser, men har du tenkt å bruke musen en hel dag til jobb, og så senere bytte over til spilling, vil du antageligvis måtte bytte batteri midt under spillingen. Lysvarslingen på siden av musen fungerer heldigvis veldig bra, og med mindre du er fullstendig oppslukt i spillet ditt, vil du legge merke til den røde blinkingen fra høyrehånda di.

Vi opplevde bare én gang at vi helt glemte bort batteribyttet og gikk glipp av den røde blinkingen. Musen ble naturlig nok helt død, og musepekeren sto dønn stille midt på skjermen. Dette var selvfølgelig midt i en hektisk kamp i League of Legends, og det hele resulterte i en ganske sur død for karakteren vår. Det forble den eneste gangen hvor vi lot batteriet være skylden i vår virtuelle død, og så lenge du bytter batteri før hver gang du begynner å spille bør det ikke være et problem.

Som sagt er musen tung i forhold til omtrent alle andre konkurrenter. Med platene og innstillingene vi har brukt ligger den ganske lavt på musematten, og føles ekstremt solid ut i bruk. Skrollehjulet ved tommelen er litt merkelig plassert, men alt i alt fungerer det hele ypperlig.

Bli med over til neste side for å lese konklusjonen vår.

Konklusjon

Mad Catz har laget en ganske unik mus med Cyborg R.A.T. 9. At den er trådløs er én ting, men at den i tillegg har et vell av ekstra tilbehør og tilpasningsmuligheter setter den nesten i sin egen kategori.

Men kan Mad Catz Cyborg R.A.T. 9 konkurrere med de andre spillmusene som finnes på markedet i dag. Det hele kommer an på hva du er ute etter, og R.A.T. 9 har uten tvil noe ingen andre kan tilby, nemlig en ekstrem form for tilpasningsevne. Du kan skru, vri, vende og bytte ut stort sett hver eneste del av musen og gjøre den til din egen. Den forutsetter at du bruker høyrehånda for å spille, men annet enn det kan du tilpasse denne til enhver hånd.

I vårt tilfelle skulle det vise seg at vi har en litt kjedelig håndstørrelse, og endte opp med å skru på musen til den ble tilnærmet lik en "vanlig" mus. Vi tok i tillegg ut alle vekter på innsiden for å gjøre den så lett som mulig. Selv med alle ekstravektene ute er dette en tung spillmus.

Dårlig programvare

Foto: Mad Catz

Det mest skuffende med Cyborg R.A.T. 9 er den medfølgende programvaren. Et lite brukervennlig grensesnitt, og begrenset funksjonalitet på toppen av det, gjør det til ett av de verre programmene vi har brukt for å stille inn makroknapper. Vi vet imidlertid at ikke alle bryr seg så mye om å sette opp egne makroer til spill, men er du en dem, gjør du lurt i finne deg en annen spillmus.

Razer-musene vil for eksempel være et godt alternativ, da deres Synapse 2-programvare slår de fleste konkurrentene uten problemer.

Ingen kabler

På undersiden er det en liten av/på-bryter du kan bruke hvis du vet du ikke skal bruke musen på en stund.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Mad Catz' mus har ikke en eneste kabel, og kommer i stedet med to batterier og en egen batterilader for å la deg spille 24 timer i døgnet. Vi opplevde ingen forsinkelse i musebevegelsene med den trådløse overføringen, men spørsmålet er selvfølgelig om det er verdt å bruke både ekstra penger og arbeid på en trådløs mus. Er irritasjonen ved å måtte bytte batteri hver åttende time, og kanskje alltid være litt redd for at batteriet skal dø midt under spillingen din, verdt den trådløse friheten? Det er kjempedeilig å ha en spillmus uten å irritere seg over kabler, men er det befriende nok?

Dette er opptil hver enkelt spiller, og selv om du svarer «nei», har Mad Catz en spillmus for deg. R.A.T. 9 kommer nemlig også i en kablet versjon, kalt R.A.T. 7.

God, men ikke best

Den lille metallklumpen på baksiden kan skrus av, og brukes som en skrutrekker til resten av delene på musen.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

I våre øyne er Mad Catz R.A.T. 9 en morsom mus med fine funksjoner. Etter å ha brukt den i over en måned kan vi likevel ikke si at vi anbefaler den for så mange, med mindre du har et ekstremt behov for å tilpasse spillmusen din konstant, og ingen andre mus passer håndflaten din. Det er en morsom funksjon, men for vår del endte det opp som en litt slitsom gimmick vi benyttet oss av den første timen vi fikk musen, men aldri igjen senere.

Mad Catz R.A.T. 9 er for all del en god spillmus, men den koster for mye og gir for lite. Med en prislapp på over 700 kroner i den billigste norske nettbutikken, er dette en veldig dyr spillmus. Går du 100 kroner ned i pris, kan du for eksempel få klørne i en Razer Taipan, som har vært en av våre favoritter i 2012. Da må du selvfølgelig gi slipp på tilpasningsmulighetene og den trådløse friheten, men du får til gjengjeld en knallbra mus med markedets beste sensor.

+  Ekstremt tilpasningsbar
+  Rask respons
+  God materialbruk
+  Passer til alle håndstørrelser


-  Tung -  Dårlig programvare -  Kort batteritid -  Dyr

Mer om
annonse