Lyst til å prøve deg som sjørøver?
Lad kanonene på nytt, dette var ingen fulltreffer.
[Gamer.no]: Når du tenker over at en stor del av rollespillsjangeren handler om å finne skatter er det nesten rart at ikke flere har tenkt på ideen om å lage et piratrollespill. Lite er vel så appellerende som tanken på å seile på det åpne hav på utkikk etter eventyr og rikdommer som kan plyndres. Det er akkurat dette utviklerne i Piranha Bytes har satset på, men de innfrir bare nesten.
God gammel tradisjon
Risen 2 starter med en kort introduksjon av den underliggende historien. Det handler om noen titaner, mektige skapninger som har herjet planeten, men nå har en ny makt gjort seg gjeldene. Dette lover ikke bra for menneskene, og noen, altså du, må gjøre noe for å stoppe dette. For å være helt ærlig så er denne historien så generisk og kjedelig at selv om jeg nå har sett introduksjonsvideoen tre ganger på rad har jeg vanskelig for å få med meg detaljene. Kort fortalt truer en ond gudinne menneskenes eksistens og du må ut å lete etter en håndfull magiske våpen som sammen er mektige nok til å stoppe henne.
Du kontrollerer en navnløs fyllik som i starten av spillet er en løytnant i inkvisisjonen. Oppdraget ditt er å gå «under cover» blant piratene og finne ut av hva de vet om denne trusselen. Den offisielle historien er at du er avskjediget i skam og kun to av de øverste sjefene vet at du faktisk fortsatt jobber for inkvisisjonen. Sammen med Patty, datteren til en berømt piratkaptein, setter du ut for å finne ut av hvordan denne slemme gudinnen kan stoppes.
«Det viktigste for å lykkes som pirat er klesstilen.»
Spillverdenen er en slags fantasikopi av kolonitidas Karibia. Inkvisisjonen, utstyrt med musketter og andre skytevåpen, patruljerer mellom øyene og beskytter det siviliserte samfunnet. I konflikt med dem er piratene som lever av rom og nedgravde skatter, og det er et vanskelig avhengighetsforhold mellom de to fraksjonene. Til slutt har du de innfødte som med sin voodoomagi og gamle tradisjoner strever med å forholde seg til de mer moderne nykomlingene i regionen.
Mer regissert
Risen 2: Dark Waters er et rollespill som følger i god tradisjon fra Piranha Bytes tidligere spill. Noe av friheten og utforskingselementene har blitt ofret for å levere en mer regissert opplevelse. Jeg syns de har funnet en god balansegang her. Noen gamle fans vil sikkert savne den enorme åpne verdenen fra for eksempel Gothic 3, men dette spillet er mer tilgjengelig og vil nok kunne tiltrekke seg litt flere spillere på grunn av det.
De mange platte spillfigurene og den generiske historien tyder på at det fortsatt er enkelte utviklere som ikke mener det er verdt pengene å leie inn profesjonelle forfattere til å gjøre denne jobben. Like fullt er det kampsystemet som er dette spillets store problem. Du tvinges til å utvikle figuren din i retning sverdkamp for å få noe som helst ut av det, og likevel er mange av spillets fiender dårlig balansert i forhold til dine evner. Dermed blir også savnet av et magialternativ mye større.
Til tross av alle sine mangler koser jeg meg med spillet. Dersom du klarer å svelge et par kameler er underholdningsverdien stor. Det er fortsatt gøy å utforske, og det at spillet har et pirattema fungerer veldig bra. Det leker med noen spennende konsepter som det gjerne kunne utforsket litt mer. Selv om Dark Waters har potensiale til å underholde i mange timer føler jeg at det bare er et godt skritt på veien til det neste spillet deres som burde bli virkelig bra.
Dom PC: 6/10 NOKSÅ GODT
Risen 2: Dark Waters er til salgs til PC. Det er planlagt å slippes til Xbox 360 og PlayStation 3 i løpet av sommeren.
Vil du vite mer?
Les hele anmeldelsen av Risen 2: Dark Waters på Gamer.no »