TestGarmin Tactix Bravo

Dette er Garmins tøffeste klokke

Aktivitetsmåler, treningsklokke, navigasjonsklokke - Tactix Bravo gjør alt, og den gjør det bra.

Som treningsklokke

Vi tror ikke vi overdriver mye hvis vi kaller Garmin Tactix Bravo (og resten av Fenix 3-klokkene) et overflødighetshorn av treningsprofiler, datainnsamling og informasjon. I utgangspunktet finner vi 17 ulike treningsaktiviteter inne i appen, blant annet for «vanlige» treningsaktiviterer som sykling, svømming, løping og roing, samt innendørs-/utendørsvarianter av disse, og multisportsvarianter for triatlon, for eksempel. I tillegg har klokken aktiviteter for «hiking», (tur i skog og fjell), fjellklatring, og – av en eller annen grunn – ståpadling. Vi stusser litt over den siste, og tenker at surfing eller kajakkpadling nok kunne vært vel så relevant, men kanskje aktivitetene for roing og svømming i åpent vann dekker disse greit nok.

For å få fullt utbytte av Tactix Bravo og de andre Fenix 3-klokkene bør du ha en pulsmåler. Garmins pulsmåler greier ikke å kommunisere med klokka under vann, så vi får ikke direkte pulsdata mens vi svømmer. Det er synd, for da kan vi ikke bruke den informasjonen underveis i en svømmetrening. Men Garmin har et pulsbelte som lagrer dataene og overfører dem til klokka etterpå, slik at du får pulsdata i loggen.

En av de store styrkene til Garmin på dette feltet er ekstrautstyret du kan kjøpe og koble til klokka, som for eksempel pulsmåleren for løping som også måler vertikal bevegelse, eller pedalfrekvenssensoren for sykkel som registrerer antall pedaltråkk i minuttet. I tillegg til dette kan klokken selv registrere ting som antall skritt i minuttet når du løper, svømmetak per lengde i bassenget, distanse per tak for roing og mye mer. Dette er data som først og fremst er nyttig for profesjonelle - eller svært seriøse hobbyutøvere.

For oss andre kan det selvsagt være fint å følge med på ting som sammenhengen mellom distanse per åretak og antall åretak i minuttet, men her føler vi at Garmin gjerne kunne gjort mer for å analysere disse dataene for oss, ikke bare gitt oss konklusjonen. Vi skulle også ønske at klokka eller appen kunne lagt sammen og analysert data fra flere aktiviteter. Hvordan påvirker søvnen dagen før formen dagen etter? Dataene ligger der, men å analysere et år med treningsøkter mot søvn- og aktivitetsmønster er jo en hel forskningsjobb i seg selv, så vi skulle ønske at Garmin automatisk analyserte seg frem til noen trender vi kunne undersøkt videre.

Her fant jeg ut at jeg ror raskere med en kombinasjon av hyppige og lange åretak, og at jeg da får noe høyere puls. No shit, Sherlock...

Treningseffekt og restitusjonstid

Etter endt aktivitet får vi en liten rapport på klokka, med blant annet treningseffekten (TE).

Men det er ikke slik at Tactix Bravo og Fenix 3-klokkene først og fremst er for de som trener svært aktivt og fokusert. Undertegnede er vel snarere i kategorien "hobbymosjonist som burde og gjerne skulle vært i bedre form" og har hatt stort utbytte av klokken i testperioden. Vi som er i denne kategorien er nemlig ganske utsatte for skader som følge av overbelastning hvis vi blir for ivrige i startfasen, og der har klokken to veldig smarte funksjoner som hjelper oss.

Den ene er at vi får treningseffekten regnet ut etter at aktiviteten er ferdig. Denne oppgis på en skala fra 1 til 5, der 1 er veldig liten effekt og 5 betyr at du har trent for hardt. På denne måten kan vi justere treningene våre for å få best mulig effekt, ved å for eksempel se hvor mye bedre effekt vi kan snike ut av lufteturen med hunden ved å legge ruta innom noen saftige motbakker, og samtidig lære hvor hardt vi kan kjøre på uten å risikere å gå på en smell. Treningseffekten av ulike aktiviteter varierer fra person til person, så her må klokken ha pulsdata for å kunne finne ut av det.

Etter en hard treningsøkt får vi også beskjed om hvor mange dager vi bør vente til neste harde trening (recovery time, eller restitusjonstid), som hjelper med å unngå overtrening.

Virtuell trener

I tillegg til å gi oss mengder av data underveis og etter aktivitetene, kan klokka hjelpe oss underveis med å holde styr på intervaller, takt, pulssoner, tempo, og vi kan kjøre et kappløp mot oss selv.

Intervalltreneren burde vi ikke trenge å si så mye om. Den piper/vibrerer i overgangene fra en intervall til en annen, og det er ganske enkelt å sette opp intervaller i Garmin Connect - vi skulle bare ønske at det fantes forhåndsinstallerte intervalltreninger å velge mellom.

Vi kan ikke alltid holde samme tempo uansett terreng, og vi skulle ønske det var enklere å skru den av og på eller justere funksjonen fortløpende, bokstavelig og billedlig talt.

Takten er enkel, og er rett og slett en metronom som skal hjelpe oss med å for eksempel holde en bestemt skrittfrekvens under løping (180 skritt i minuttet er visstnok ganske optimalt), og vi kan stille klokka inn til å markere hvert eneste, andre, tredje, fjerde eller sjette taktslag med en lyd, vibrasjon eller begge deler. Dette kan være veldig nyttig hvis du for eksempel skal holde en jevn frekvens gjennom treningen, enten du skal ut på løping, sykling, roing eller en god gammeldags marsj.

Det går av en eller annen grunn ikke an å aktivere den for svømming, der en god rytme kan være minst like viktig som ved løping. Vi skulle også ønske at det var enklere å skru denne funksjonen av og på underveis. Hvis vi går lei av takten underveis, må vi inn i aktivitetsinnstillingene, noe som er styrete og vanskelig å gjøre uten å stoppe opp litt.

Vi kan for eksempel ha en alarm som passer på at vi holder oss innafor en bestemt pulssone, men det er vanskelig å endre den underveis..

Det samme gjelder for de ulike alarmene vi kan sette på, for eksempel for å passe på at vi holder et bestemt tempo eller at vi er innenfor en pulssone når vi sykler. La oss for eksempel si at vi vil holde oss mellom 140 og 160 pulsslag i minuttet. Da kan klokka gi oss beskjed hvis pulsen er for lav eller for høy, og så kan vi justere intensiteten deretter. Veldig fint, men igjen, siden vi må inn i aktivitetsinnstillingene for å slå den av og på, må vi enten ha den på fra starten av, og godta at alarmen går kontinuerlig gjennom hele oppvarmingen, eller gå inn i innstillingene underveis (og sansynligvis stoppe sykkelen og ødelegge persen samtidig). Eller vente med å starte aktivitetssporingen til etter oppvarmingen, det går også an. Men vi savner mer avanserte muligheter her, som for eksempel å kunne sette opp ulike pulssonealarmer for ulike deler av en intervalltrening.

Nå henger du etter deg selv gitt, raska på!

En annen ting vi kan gjøre, er å kappkjøre mot oss selv fra en tidligere aktivitet, et «ghost race», som gamle bilspill-spillere kanskje vil kjenne det som. Da velger du en aktivitet fra historikken din, og så følger klokka med på hvordan du ligger an sammenlignet med den gamle tiden. Da kan du selv bestemme om du skal ha som mål å forbedre tiden, matche den, eller kanskje passe på å ta det litt roligere hvis du ga litt for mye sist gang. Du får alle de vanlige dataskjermene med informasjon, i tillegg til en ny som sier hvor langt bak, eller foran, du ligger den forrige tiden din. Denne funksjonen er ikke avhengig av at du er på akkurat samme sted som aktiviteten du kappes mot, så hvis du vil teste tiden din mot fjorårets Birkenritt, kan du gjøre det uten å starte på Rena. Bare vær obs på at du da lett kan bli lurt hvis det er store forskjeller i hvor mange høydemeter du klatrer der du er i stedet. Vi liker funksjonen, men skulle ønske det var en alarm som kunne pipe eller vibrere når vi var i ferd med å ta igjen eller bli tatt igjen av vårt gamle selv, slik at vi ikke trenger å følge med på klokka hele tiden.

Og til slutt i listen over hjelpemidler finner vi en «Virtuell partner», som holder en stødig fart (som vi velger), og som vi kan ha som utgangspunkt som en slags gjennomsnittsfart vi vil holde gjennom en aktivitet. Dette kan være veldig fint på langkjøringer for å passe på at vi ikke bruker energien for ujevnt, som for eksempel et langt sykkelritt eller et maraton. Det eneste vi stusser litt over med denne, er at vi ikke står fritt til å sette den farten vi vil. Den laveste farten vi finner er 6,45 kilometer i timen, som ikke er noe stort problem hvis vi skal løpe eller sykle, men det kan fort bli i det raskeste laget hvis vi har lyst til å bruke funksjonen til motbakketrening opp fjellet. Hvorfor i all verden kan vi ikke bare velge farten helt fritt selv?

6,45 kilometer i timen opp der? Nei takk. Hvorfor kan vi ikke sette et mindre ambisiøst mål? 3 km/t hadde jo vært raskt nok i bratte fjellsider.

Vanskelig å finne tidligere aktiviteter

Når vi sammenligner aktiviteter får vi en del data, som her der vi kan se forskjellen på pulsnivået på en tur vi gikk med og uten tung ryggsekk. Men vi kan for eksempel ikke plukke ut en bestemt del av turen, for eksempel hvis vi ville analysere bare de siste 100 høydemeterene.

En annen ting vi irriterer oss over, er at det er veldig vanskelig å finne frem i tidligere aktiviteter. Når vi går inn på Garmin Connect på nett, får vi bare en liste over aktivitetene våre med helt generiske navn ut fra hva vi gjorde og hvor vi gjorde det. Og siden vi har brukt klokka mest i nærområdet til undertegnede, har nesten alle aktivitetene samme navn. Hvorfor i all verden kan vi ikke få et kart, slik at vi litt enklere kan velge hvilken tur/treningsøkt vi vil finne data fra?

I det store og det hele synes vi Garmin kunne gjort mye mer for å la oss finne frem til, og sammenligne turer. Hvor mye raskere er vi i en bestemt bakke nå enn for noen måneder siden? Det er veldig vanskelig å si, for med mindre vi har stjernemerket aktiviteten, eller opprettet den som en fast løype, må vi bla oss gjennom alle som passer beskrivelsen. Har du en fast løype du bruker for å teste formen, kan du lagre den som et spor klokka kan følge, men noen ganger vil vi sammenligne data på tvers av ulike løyper også, og da hadde det vært fint med en enkel klartvisning.

Garmin Tactix Bravo
8
Meget bra

Garmin Tactix Bravo

sitat"Du får nok mer ut av Fenix 3 HR, men den ser ikke like tøff ut."

Fordeler

  • Krysse av
    Svært funksjonsrik
  • Krysse av
    Barskt design
  • Krysse av
    Komfortabel
  • Krysse av
    Svært solid (safirglass, rustfritt stål m.m.)
  • Krysse av
    God batteritid
  • Krysse av
    God batteritid (uke/halvannen, alt etter GPS-bruk)
  • Krysse av
    Enkelt å skifte reimer etter ønske

Ting å tenke på

  • Bytt
    Har ikke innebygget pulsmåler
  • Bytt
    Kostbar
  • Bytt
    Vi savner en del mer avanserte valgmuligheter på en del av funksjonene
  • Bytt
    Den trenger mer brukervennlig tur-planlegger
  • Bytt
    Vi savner flere valg for å hente ut og analysere data
  • Bytt
    Finnes kun i én størrelse, og den er stor