Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestAsus VG278HE

Raskere spillskjerm skal du lete lenge etter

Asus' nye skjerm har spesifikasjoner som vil gi spillere våte drømmer.

Introduksjon

Asus er en spennende aktør på maskinvaremarkedet, og er nok mest kjent for å produsere bærbare PC-er og hovedkort. De siste årene har de imidlertid også blitt stadig mer kjente for å lage gode PC-skjermer, både for profesjonelle grafikere og for spillentusiaster.

Vi har testet flere av Asus sine modeller, og sist ut på testbenken var Asus ProArt PA248Q, som imponerte oss med god bildekvalitet og overkommelig pris.

ProArt-serien til Asus er imidlertid en helt annen kategori enn skjermen vi har inne til test i dag, nemlig Asus VG278HE, selskapets nyeste spillskjerm.

Takk til Asus for lån av skjermen.

Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Laget for 2D-spilling

Asus VG278HE er nesten identisk med selskapets forrige spillskjerm, VG278H. Det er imidlertid et par nøkkelforskjeller som skiller de to modellene. For det første har dagens testmodell ingen innebygd støtte for Nvidias 3D-briller, selv om den fortsatt har støtte for 3D via eksterne løsninger.

I stedet for å fokusere på 3D-spillingen har Asus heller valgt å fri til spillerne som heller vil ha så godt 2D-bilde som mulig. Derfor har de klart å klemme ut enda flere bildeoppdateringer i sekundet på VG278HE. Skjermen kan nemlig skryte av støtte for hele 144 bildeoppdateringer i sekundet (altså 144 Hz), mens forgjengeren "bare" hadde 120 Hz.

Den store 3D-logoen på foten er ikke den lekreste vi har sett. Foten blir forøvrig også raskt ripete og får fettmerker ved den minste berøring.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Asus bruker taktile knapper for menynavigering, noe vi foretrekker over berøringsfølsomme knapper.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Ellers er skjermene rimelig like, både ut- og innvending. Skjermens ramme har en blank overflatebehandling på forsiden, mens baksiden er dekket av ru plast. Skjermpanelet er av den matte TN-typen og ikke IPS (derav den høye bildeoppdateringen), og har en oppløsning på 1920 x 1080 piksler. På en skjermflate på 27 tommer i diagonalen blir pikslene ganske synlige, og bør definitivt være noe du tenker på før du går i innkjøp av en såpass stor skjerm med denne oppløsningen.

Skjermen har 16:9-formatet, som virker som en de facto standard for spillskjermer på dagens marked. 16:10-formatet virker som det nesten helt og holdent er forbeholdt "proffskjermer", som gjerne fokuserer på bildekvalitet fremfor bildeoppdatering og hastighet.

Tung og solid

Skjermen veier solide 8 kilogram, og står fjellstøtt på skrivepulten takket være en solid og bred fot. Her kan du både snu skjermen rundt opptil 300 grader (150 grader hver vei), tilte den frem og tilbake, samt justere høyde ved å løfte eller dytte ned skjermhodet. Det eneste skjermen ikke kan er å bli rotert rundt, slik at den kommer i portrettmodus, men hvem trenger vel egentlig det på en spillskjerm?

På undersiden av rammen finner vi en rad av knapper for å justere på alt fra bildeinnstillinger og lydvolum. Mange skjermprodusenter har begynt å gjøre disse knappene så skjulte som mulig, gjerne ved å gjøre de berøringsfølsomme, men Asus har holdt seg til de fysiske, taktile knappene. På en spillskjerm er dette noe vi setter pris på, da belysning gjerne kan være dempet mens vi spiller, og det er fint å kunne kjenne seg fram til de riktige knappene.

Vi savner en DisplayPort-inngang, og gjerne en USB-port i samme slengen.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Godt med tilkoblinger

Ellers har skjermen inngang for HDMI, DVI-Dual Link og VGA, mens displayPort-inngangen glimrer med sitt fravær. På siden av videoinngangene kan du i tillegg plugge inn en vanlig 3,5-millimeters lydkabel fra PC-en hvis du vil benytte deg av de innebygde høyttalerne, eller for å viderekoble lyden til hodesettet ditt.

Det er desverre ingen andre porter på skjermen, så hvis du hadde håpet på å bruke skjermen som en USB-hub må du finne deg et annet alternativ. Med i esken følger det med både lydkabel, DVI-kabel som har støtte for opptil 144 Hz-bildeoppdatering, samt en strømkabel.

Bli med over på neste side, så ser vi hvordan bildekvaliten på skjermen er, og hvor god den er til å spille på.

Bildekvalitet og i bruk

Så fort vi har satt opp Asus VG278HE på testbenken vår og koblet den til PC-en med en DVI-kabel, er vi klare for dyst. I hvert fall helt til vi skrur på skjermen, og innser det krever en hel del fargejusteringer for å få bildet til noe tilnærmet normalt.

Kaldt fra start

Denne skjermen er nemlig langt ifra fabrikkalibrert, og fargene er skrudd i taket når vi setter fargemoduset på "normal". Spesielt er det blåtonene som skiller seg ut, noe som ofte er tilfelle på skjermer. Det gjør gjerne at hvitfarger ser litt mer imponerende ut i butikkvinduer, men når du sitter ved pulten din og er klar for spilling, er det ikke en fargeinnstilling du vil la bli værende.

Vi bytter over til sRGB-moduset på skjermen, og fargene blir raskt hakket bedre. De er imidlertid fortsatt ikke helt der de bør være, så vi drar frem kalibreringsverktøyet vårt, Spyder 3 Elite, og setter i gang.

Gode farger etter kalibrering

Utstyret består av en sensor vi setter på skjermen som analyserer fargene på skjermen, og en programvare som viser ulike bilder som sensoren registrerer. Etter et par minutter har de to partene blitt enige om hvordan skjermen skal justeres, hvilke farger som fikses på, og hvor godt den egentlig var stilt inn på fabrikken.

Spyder-programvaren viste seg å være helt enig i våre opprinnelige meninger, og bekreftet at fargespekteret var skjevt fordelt. I sRGB-moduset var det for lite rødt og grønt i bildet, og blåfargen ble helt klart dominerende.

Både de røde og grønne fargene var litt for lave da vi skrudde på skjermen. Det resulterte i et blåaktig bilde. .

Etter justeringene til Spyder ble bildet langt bedre, selv om Asus-skjermen ikke akurat kan skryte på seg det beste bildet på markedet. For å være et TN-panel er imidlertid fargegjengivelsen svært god.

Det neste vi ser på er hvittoner. Vi drar et hvitt bilde over hele skjermen, og ser etter ujevnheter og eventuelle fargefeil. På dårlige skjermer kan det ofte hende at fargegjengivelsen blir dårlig ut mot kantene, og det som egentlig skal være helt hvitt blir gjengitt med blå, rosa eller gule toner.

Glossy og lekker skjermkant.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

På Asus VG278HE ser vi imidlertid en jevn og fin hvitfarge, forutsatt at vi ser direkte på skjermen. Hvis vi såvidt tilter skjermen litt tilbake, og da snakker vi bare et par millimeter, ser vi tegn til en gulaktig tone på øverste halvdel. Dette er ganske snodig, da eventuelle fargefeil pleier å vise seg langs kantene, og ikke på så store deler av panelet. Feilen er imidlertid ikke noe du vil legge merke til med mindre du stirrer på et kritthvitt bilde.

Lysende ramme

En feil du derimot kommer til å legge merke til er lyslekkasje rundt hele skjermen. Dette var svært merkbart da vi fylte hele skjermbildet med et svart bilde. Rundt hele kanten av bildet så vi hvordan LED-lysene bak skjermen skapte en gulaktig ramme, noe som selvfølgelig gikk utover sortnivået. Dette vil du også se i mørke partier i en film eller i et spill. Vi hadde håpet på bedre resultater på en skjerm til over 4000 kroner.

For å dra nytte av potensialet til skjermen trengs det en DVI-Dual Link-kabel. Med vanlig DVI, eller med HDMI, kan du ikke få 144 Hz.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

144 Hz – den nye 120 Hz?

Nå som vi er ferdige med å teste bildekvaliteten, er det på tide å teste ut det vi antar skal bli høydepunktet til Asus-skjermen. Vi snakker selvfølgelig om responstid og bildeoppdatering, de to tingene selskapet virkelig skryter av i promoteringen av VG278HE.

To millisekunders responstid og en bildeoppdateringsfrekvens på hele 144 bilder i sekundet er hva det stiller med. Responstiden er ikke så uvanlig og vi har sett lignende fra andre skjermer med TN-panel, men det er få som kan skryte av like rask bildeoppdatering.

Dermed var det bare å dra frem spillutstyret, passe på at skjermkortet faktisk forsto at vi hadde koblet til en skjerm med 144 Hz, og sette i gang med spillingen.

Baksiden er stilren og fin.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Allerede fra de første sekundene i Battlefield 3 merket vi at ting virkelig hang på greip med Asus VG278HE. Detaljer glir silkemykt over skjermen, og både responstiden og bildeoppdateringen jobber i harmoni for å levere et svært godt bilde. Det er heller ingen merkbar input-forsinkelse, og alt flyter rett og slett uhindret foran øynene våre.

Merker ikke forskjell

Når det er sagt så merker vi ingen forskjell fra Asus VG278HE sine 144 bilder i sekundet til forgjengerens 120. Ja, det er en merkbar forskjell fra 60 til 120, men hakket opp til 144 er i våre øyne ganske ugjenkjennelige. Ting går silkemykt, men det gjør det med en 120 Hz-skjerm også.

Hvis du har vært borti 120 Hz-skjermer har du sikkert lagt merke til hvordan forskjellen først er merkbar når du går tilbake til en 60 Hz-skjerm, og undrer deg hvordan du ikke la merke til den "dårlige" bildeoppdateringen tidligere. Den følelsen får vi ikke da vi går fra 144 hz-skjermen fra Asus tilbake til vår vanlige 120 Hz-skjerm.

Når du pakker ut skjermen er det en liten sikkerhetsring du må dra ut for å kunne justere høyden på skjermen.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Krever solid maskinvare

Et annet aspekt du også bør tenke på hvis du er ute etter en skjerm med høy bildeoppdatering er at det også krever en hel del av maskinvaren din. Spiller du et spill på rundt 50 bilder i sekundet vil det ikke magisk hoppe opp til 120 Hz, eller 144 Hz for den saks skyld, så fort du setter opp en ny skjerm. For å klemme ut 144 bilder i sekundet av et nytt spill må du enten skru ned på grafikkytelsen, eller redusere oppløsningen.

Det er kanskje også grunnen for at Asus VG278HE bare har en oppløsning på 1920 x 1080 piksler, som strengt tatt er en ganske kjip oppløsning på en såpass stor skjerm. Hadde den imidlertid hatt en større oppløsning, for eksempel 2560 x 1440 piksler, slik flere andre 27-tommere på markedet har, ville omtrent ingen kunne kjøre nyere spill med 144 bilder i sekundet. Med full HD-oppløsning blir kanskje bildet hakket mer uklart, men det blir i det minste lettere å komme seg opp i de skyhøye bildefrekvensene.

Bli med over til siste side, for vår endelige dom.

Konklusjon

Asus VG278HE er på papiret en ypperlig skjerm for spillere. Den har omtrent alt av spesifikasjoner en hardbarka gamer kan være ute etter, og pakker det hele inn i et lett gjenkjennelig og fint utseende.

VG278HE er nesten identisk med forgjengeren, med unntak av en rammen på toppen.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Med TN-panelet på innsiden klarer skjermen å klemme ut hele 144 bilder i sekundet. I tillegg har den en responstid på bare to millisekunder, og forsinkelse fra du trykker på en knapp til du ser handlingen skje på skjermen er så nærme som umiddelbar du får det.

Bra bildekvalitet

Til å være en spillerrettet skjerm er også bildekvaliteten bra. Greit, fargene vi fikk foran oss når vi startet den opp for første gang var ikke helt prima, men etter et par justeringer fikk vi et godkjent resultat. Det klarer ikke å vise like mange deler av fargespekteret som en vanlig IPS-skjerm og innsynsvinkelen er heller ikke noe å hoppe i taket for. Men, det er ikke her skjermen prøver å imponere heller. Hvis du hovedsakelig har tenkt å bruke denne skjermen til spilling, er ikke dette noe du kommer til å legge merke til.

Ikke av det tynneste slaget.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Det er imidlertid én ting du kommer til å legge merke til, og det er LED-baklysene som er ganske enkle å skimte når lyset i rommet ditt er skrudd ned. Svartnivået generelt er bra, men ser du på et mørkt bilde, eller et helt svart ett, vil du enkelt se en lys ramme som går rundt hele skjermen. For en skjerm som koster over 3500 kroner hadde vi håpet vi skulle slippe ting som dette.

Ingen vits med 144 Hz?

Etter en hel del testing kom vi frem til at skjermens kanskje største salgsargument, den ekstreme bildeoppdateringen på 144 Hz, ikke var så spennende likevel. Forskjellen mellom en skjerm med 120 Hz og Asus VG278HE med 144 Hz er rett og slett ikke å skimte. Når det er sagt leverer den silkemyke bevegelser, men om valget skal stå eller falle på bildeoppdateringen, kan du like gjerne velge en skjerm med 120 Hz som en med 144 Hz.

Vi er heller ikke helt bergtatte av oppløsningen på 1920 x 1080 piksler. Dette har kanskje blitt standarden for de fleste spillskjermer, men når skjermstørrelsene bikker over 24-tommersgrensa, begynner pikslene å bli for tydelige og bildet for grumsete.

+ Ekstrem bildeoppdatering
+ Imponerende responstid
+ Ingen input-lag
+ God og stabil fot

- Lyslekkasje rundt hele skjermen
- Full HD-oppløsning blir kjipt på en 27-tommer

Les også
Ultraskarpt fra Dell
Les også
Asus viser frem en lynrask spillskjerm
Les også
Se LGs ultrabrede PC-skjerm
Les også
Eizo Foris FS2333: Endelig en IPS-skjerm vi kan spille på
annonse