Nå kan du bruke mobilen på flyet
Vi har testet tjenesten på Norwegians Stockholm-fly .
Innhold
Fra 1. november åpnet Norwegian for at du kan bruke mobilen din på flyet. Du kan riktig nok ikke bruke den helt slik du er vant til, men ved hjelp av en applikasjon på smartmobilen blir brukeropplevelsen omtrent som når du ringer på den vanlige måten.
Foreløpig bare på iPhone
Applikasjonen finnes foreløpig bare for iPhone, men om noen uker skal den være klar også for deg som har Android-mobil. Da vi testet løsningen på flyet til og fra Stockholm på tirsdag, så kjørte vi applikasjonen på en iPhone.
For å ta det hele forfra, så trenger du med andre ord en smartmobil, og du må laste ned applikasjonen SkyCall, som er utviklet av Telio for Norwegians mobilselskap Call Norwegian.
Wi-Fi i lufta, Wi-Fi eller 3G på bakken
Når du skal bruke tjenesten trenger du en Internettforbindelse. Oppe i lufta er det ikke så mange nett å velge mellom, men Norwegian har trådløst nett på drøyt halvparten av sine fly. Disse kan du koble deg til helt gratis, men husk å åpne nettleseren og velge innlogging. Det er først etter at du har gjort dette at du får tilgang til Internett. På bakken kan du bruke 3G, men da må du først aktivere dette i innstillingene for applikasjonen.
Når dette er gjort, må du registrere deg som bruker. Er du registrert hos Norwegian fra før, så kan du logge deg på tjenesten med samme brukernavn og passord som du har fra før, og resten av detaljene fylles inn automatisk. Men du kan også opprette en konto uten å være bruker hos Norwegian.
Ringetimer
For å kunne ringe må du ha kjøpt ringeminutter. Disse selges i pakker á 60 minutter, og koster 56 kroner. Foreløpig belaster du iTunes-kontoen din, men det skal også bli mulig å betale med kredittkort eller Cashpoints (bonuspoeng) du har spart opp hos Norwegian.
Hele prosessen fra du starter nedlastingen av applikasjonen til du har kjøpt ringetid og kan ringe ut, tar bare noen få minutter.
Slik virker det
Når du starter applikasjonen SkyCall dukker det opp et skjermbilde med rødt nummerfelt på toppen over et telefontastatur. Under tastaturet finner du en virtuell tast merket «Call». Når denne er grønn er telefonen klar for samtale.
Under call-tasten finner du snarveier til samtalehistorikk og kontakter, i tillegg til at du har en snarvei til innkjøp av ekstra taletid. Her finnes også en egen snarvei til innstillinger og meldinger.
Kontaktlisten synkroniseres med lista du har på telefonen fra før, og kontakter som er kunder hos Telio eller Call Norwegian vil være merket med en liten logo. Disse kontaktene kan du ringe helt gratis. For de øvrige er det minuttprisen som gjelder, for øyeblikket 93,3 øre per minutt.
Ikke uten barnesykdommer
Om tjenesten kommer til å bli brukt gjenstår å se. Under dagens lanseringstur viste det seg at applikasjonen på ingen måte er helt ferdig. Vi fikk ringt ut, men en feil etter eller annet sted i systemet førte til at de vi ringte til ikke kunne høre oss. Vi kunne snakke med andre som også brukte SkyCall, men det var også det hele. Problemet var gjennomgående for alle journalistene som deltok i demonstrasjonen. Vi slet også med at lyden fra samtalepartneren hadde svært lavt volum (vi kunne høre dem, selv om de ikke hørte oss).
Applikasjonen krasjet også med jevne mellomrom, uvisst av hvilken årsak.
Slått av Skype og FaceTime - enn så lenge
SkyCall skal være tilpasset nettverket på Norwegians fly for å gi best mulig lyd på minst mulig båndbredde. Men på dagens flytur tok konkurrentene det første stikket. FaceTime fungerte tålelig bra med litt hakkete lyd og et mer eller mindre frosset skjermbilde, mens Skype fungerte best med god lyd og brukbart bilde under samtalen.
Fordelen med SkyCall er at du kan ringe til en hvilken som helst telefon hvor som helst og betale samme minuttpris. Mottakeren får opp telefonnummeret ditt på sin mobil, og ser ikke at du ringer via SkyCall. Men bare andre SkyCall-brukere kan ringe inn til deg når du bruker løsningen over Wi-Fi. Bruker du SkyCall på 3G kan de selvsagt slå nummeret ditt og ringe deg på helt vanlig måte.
En annen fordel er at du kan bruke SkyCall også på andre Wi-Fi og 3G-nett. Kjøper du et SIM-kort med fri data i utlandet, så kan du ringe hjem til langt lavere pris enn det du ellers må betale. Et slikt kort koster normalt 150 til 200 kroner, og lar deg selvsagt også laste ned e-post og surfe med mobilen. Men husk at ingen kan ringe til deg, med mindre de kjenner nummeret på SIM-kortet du bruker, eller de også bruker SkyCall.
For tidlig å dømme
Å felle en dom over SkyCall basert på dagens demonstrasjonstur har liten hensikt. Tjenesten virket rett og slett ikke. Men vi forutsetter at Telio og Call Norwegian får ryddet opp i problemene med lav lyd, enveiskommunikasjon og en applikasjon som krasjer med jevne mellomrom. Når det skjer kan vi saktens betale 56 kroner timen for å kunne ringe hvor som helst i verden.
Her forklarer administrerende direktør i Telio, Eirik Lunde, hva som gjør SkyCall så spesielt: