Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestNvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2GB

Dette skjermkortet hører hjemme i stua

Ypper med langt dyrere konkurrenter.

Introduksjon

Forrige uke kom nyheten om at AMD sikter seg inn på prisbevisste spillere, med lanseringen av deres Radeon HD 7790. Det har ikke gått upåaktet hen hos erkerivalen Nvidia, som i dag svarer med å lansere skjermkortet GeForce GTX 650 Ti BOOST.

Det oppdaterte GeForce 650 Ti har litt av en jobb å gjøre. Som vi påpekte i vår test av Radeon HD 7790, vil disse to modellene kjempe om de samme kundene, og AMDs nyeste klarte å imponere sterkt. Det er tross alt ikke hverdagskost å finne budsjett-modeller som klarer å dra unna de aller nyeste spillene på ultrahøye kvalitetsinnstillinger, uten å plages alt for mye av det.

Med plastdekselet av, kan vi se nærmere på skjermkortets oppbygging.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GB krever en 6-pins PCI-E-strømkontakt.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GB kommer med to DVI-utganger, HDMI og DisplayPort.Foto: Varg Aamo, hardware.no

I tillegg var det overklokkede Radeon-kortet vårt, med en svært effektiv kjøler fra Sapphire, så godt som lydløst. GeForce GTX 650 Ti BOOST-kortet vi har til test er en referansemodell fra Nvidia, men både MSI og Zotac vil lansere varianter av kortet som på overflaten likner mye på Sapphire sitt Radeon HD 7790.

Tar ekstra plass

Når vi drar frem målebåndet finner vi ut at dette kortet, med sine 240 x 111 x 35 mm, er såvidt litt lengre enn AMD sin nyeste lansering. En god del av dette kommer imidlertid av at viftehuset stikker ganske så langt ut fra selve kortet.

Det burde med andre ord gå ganske så greit for Nvidias partnere å lage en kortere modell, som kanskje kan passe over et mini-ITX-hovedkort – slik som Asus har gjort med det heftigere GeForce GTX 670.

Med en vekt på 565 gram er kortet også rundt 10 prosent tyngre enn Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC.

Kortet har også en SLI-kontakt, så dersom du kjøper én av disse rakkerne, og så finner ut at det ikke yter godt nok, skal du ikke ha noen problemer med å stappe inn ett til.

Ypper med de store

I materiellet vi har fått fra Nvidia, settes ytelsen kortet skal levere opp mot AMD Radeon HD 7850. Dette er egentlig ganske naturlig, siden AMD ikke hadde noen andre produkter nede i dette segmentet inntil for noen dager siden.

Nvidia påstår imidlertid at GTX 650 Ti BOOST skal klare 12 prosent høyere bildehastigheter enn Radeon HD 7850, ved full HD-oppløsning. I så fall vil ytelsen ligge tett inntil hva vi har sett de mye kraftigere GeForce GTX 660 Ti og GeForce GTX 670 levere i våre tester.

Noe slikt er vi littegrann skeptiske til, ettersom veiledende pris for dagens testmodell ligger på 1299 kroner i Norge. Til sammenlikning må du punge ut rundt 2000 kroner for de fleste GTX 660 Ti, og omkring 3000 kroner for et GTX 670.

Først og fremst retter imidlertid Nvidia seg mot sine gamle kunder med dette kortet, hvis vi skal se på hva de vektlegger i pressemateriellet. Her trekkes paraleller til det flere år gamle GeForce 9600 GT, og det loves mer enn seks ganger bedre ytelse for de som sitter på et slikt, men ønsker å oppgradere.

Tekniske detaljer

Under plastdekselet på vår testmodell finner vi 2 GB GDDR5-minne, som kjører over en 192-bits minnebus. En nedskalert versjon med halvparten så mye minne vil også bli tilgjengelig, med anbefalt utsalgspris rundt hundrelappen lavere.

Grafikkprosessoren kjører 980 MHz som standard, men med Boost-teknologien vil denne dyttes opp til 1033 MHz ved belastning. Dette er en smule tregere enn hva vårt fabrikkoverklokkede Sapphire Radeon HD 7790, men Nvidia påpeker også at flere av deres partnere kommer til å levere overklokkede versjoner av GeForce GTX 650 Ti BOOST.

De øvrige tekniske detaljene finner du i tabellen nedenfor, og ut fra disse kan vi ikke umiddelbart slutte oss til hvilken av de to budsjettkortene som kommer til å gå seirende ut av testene.

Nvidias kandidat skal trekke mer strøm, har mer minne på en bredere minnebus, og har flere tekstur- og ROP-enheter. AMD kommer til gjengjeld med høyere klokkefrekvenser over hele linjen, så vel som flere streamprosessorer.

Den eneste måten å avgjøre hvem som er raskest, er å komme i gang med testingen – og på neste side starter vi med effektforbruk, temperaturer og støy »

ModellNvidia GeForce GTX 650 TiNvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GBSapphire Radeon HD 7790 Dual-X OCAMD Radeon HD 7790
GrafikkprosessorGK106GK106BonaireBonaire
Kjernefrekvens925 MHz980 MHz1075 MHz1000 MHz
Boost-frekvens-1033 MHz--
Prosess28 nm28 nm28 nm28 nm
Minnefrekvens (eff.)5400 MHz6008 MHz6400 MHz6000 MHz
Minnemengde1024/2048 MB DDR52048 MB GDDR51024 MB GDDR51024 MB GDDR5
Minnebusbredde128-bit192-bit128-bit128-bit
Streamprosessorer768768896896
Transistorer2,54 mrd.2,54 mrd.2,08 mrd.2,08 mrd.
Teksturenheter64645656
ROP16241616
Typisk strømforbruk110 W140 W-85 W

Effektforbruk, temperatur og støy

Til å begynne med måler vi strømforbruket. Her ser vi hvor mange watt datamaskinen trekker fra stikkontakten mens skjermkortet kjører for fulle mugger.

Som i vår test av Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC har vi fjernet de kraftigste skjermkortene fra sammenlikningsgrunnlaget, siden de kort og godt ikke er relevante. Det er som nevnt Radeon HD 7790 vi regner som hovedkonkurrenten til dagens testobjekt.

Som vi så i de tekniske spesifikasjonene burde GeForce GTX 650 Ti BOOST trekke en god del mer strøm enn Radeon-konkurrenten, og i vår måling ser vi at det stemmer på en prikk. Dette lover godt for Nvidias del, da det kan tyde på at kortet har mer å fare med av muskler.

Mer effekt betyr også høyere temperaturer. Overraskende nok dytter standardkjøleren fra Nvidia unna overskuddsvarme svært så effektivt når kortet ikke er i bruk, men temperaturene ved belastning er en god del høyere enn på erkerivalens nyeste.

Skjermkortet blir likevel ikke skrekkelig varmt, og viften gjør en bedre jobb enn på det mer strømgjerrige Radeon HD 7850. Dette er imidlertid ikke den kjøleren som vil følge med skjermkortene som kommer i butikken, så resultatene er i bunn og grunn ikke veldig relevante.

Etter forrige test ble det etterlyst et bredere utvalg av skjermkort til støytesten, så i dag presenterer vi også støymålingene fra modellene vi har tatt ut av de øvrige testene. Her klokker GeForce GTX 650 Ti BOOST inn på en absolutt jumboplass – men som sagt er altså referansekjøleren ikke den samme som du vil kunne kjøpe i butikken.

Nvidia understreker også i sitt pressemateriell at dette kortet skal være laget for stillegående spilling, og oppfordrer til å også teste noen av partnernes modeller. MSI og Zotac sine ser, på overflaten, ut til å ha vifteløsninger som minner om Sapphire sin fenomenale Dual-X-kjøler, men Nvidias egen løsning er altså ikke noe å rope hurra for.

Vi er imidlertid mer interesserte i ytelsen, all den tid vi ikke fikk et av partner-kortene tilsendt. På neste side går vi løs på de syntetiske ytelsesmålingene våre »

Ytelse, syntetisk

3DMark 11
P e r f o r m a n c e

Vår aller første ytelsestest gjennomføres i 3DMark 11. Dette er en stabil og bred test, som gang på gang kan reprodusere målinger med svært lav variasjon. Programmet går løs på datamaskinen med en rekke forskjellige verktøy, og de forskjellige spesifikke testresultatene gis til slutt uttrykk for i en poengsum.

Både datamaskinens og skjermkortets prosessorer settes på prøve, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker testes ut. Programmet inneholder tre forskjellige modi som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance"-innstillingen i våre tester.

På 3DMark-testene våre er det stort sett dødt løp nede på bunnen. I 3DMark 11 kommer Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST nest sist, såvidt foran AMD Radeon HD 7850. Det overklokkede Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC klarer på sin side rundt 6 prosent mer enn dagens testmodell.

I den nyere 3DMark Fire Strike-testen var stillingen motsatt – men med knappest mulige margin. Nvidias nylansering presterte 3729 poeng, mot 3721 poeng fra den overklokkede modellen av erkerivalens nyeste.

Bli med på neste side, hvor vi begynner å teste ytelsen i spill »

Ytelse, spill - del 1

Battlefield 3

@ U l t r a , D X 1 1

Vi starter spilltestene med gode, gamle Battlefield 3. Spillet ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter en hel del av DirectX 11-funksjonene. Det er likevel ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier.

Dette gir oss en grei måte å klart skille mellom forskjellige modeller på i hele tall, selv når vi har bildekvaliteten satt til høyeste innstilling. Det er verdt å merke seg at resultatene her tradisjonelt tipper i Nvidia-baserte kort sin favør.

Som i vår forrige test, trekker vi frem resultatene fra oppløsningen 1680 x 1050 piksler. Her gjør GeForce GTX 650 Ti BOOST en bedre figur enn på de syntetiske testene, og leverer hele 20 prosent flere bilder i sekundet enn de to Radeon-modellene på bunnen.

Ved å skru oppløsningen til full HD, som Nvidia mener er midt i smørøyet for spilling, forblir Battlefield 3 fint spillbart med vår testmodell. Gapet ned til Radeon HD 7790 minker imidlertid en god del, på tross av at vårt testobjekt har dobbelt så mye minne.

Den mest imponerende prestasjonen i vår test av Radeon HD 7790 kom i denne testen. På den høyeste oppløsningen skjermen vår støtter, 2560 x 1600 piksler, klarer ikke GeForce GTX 650 Ti BOOST å imponere like mye.

Spillet er fortsatt spillbart, men vi opplever noe hakking når ting eksploderer som verst; noe vi slapp da vi kjørte det nye Radeon-kortet. Resultatet står seg likevel hakket bedre enn hva det eldre Radeon HD 7850 kunne diske opp med, i gjennomsnittlig antall FPS.

Metro 2033

@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F

Det andre spillet vi tester er Metro 2033. Spillet kom ut så tidlig som første kvartal 2010, men er like fullt fremdeles et spill hvor selv de aller råeste skjermkortene som slippes sliter kraftig.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og i denne testen har vi dratt mye hardere på med innstillingene enn hva vi har våget før. 16 x AF, 4 x MSAA og PhysX aktivert bør virkelig sette skjermkortene vi tester på prøve.

På oppløsningen 1680 x 1050 ser vi nærmest en reprise fra vår forrige test, men GeForce GTX 650 Ti BOOST legger seg et stykke foran Sapphire sitt Radeon HD 7790. Det er dog et godt stykke opp til Radeon HD 7850 på denne oppløsningen.

Ved full HD opprettholdes dette bildet, akkurat som sist.

På høyeste oppløsning går det markant bedre, i alle fall sammenliknet med noen andre kort. Vi ser ingen av de grafiske feilene som oppsto da vi testet Radeon HD 7790, og selv det kraftigere GeForce GTX 660 Ti blir mer overveldet av Metro 2033 enn dagens testmodell.

Sniper Elite V2

@ U l t r a , D X 1 1 , C o m p u t e S h a d e r s , H i g h A d v a n c e d S h a d o w s

Vår tredje test er ganske så fersk, og kom ut i 2012. Sniper Elite V2 er navnet, og spillet er tidvis ekstremt krevende for skjermkortene. Dette er akkurat hva vi ønsker oss, og for å understreke dette har vi også her kjørt alt av innstillinger til maks.

Dette er et spill som i stor grad favoriserer AMD-kort, med «Gaming Evolved»-teknologi kun disse kan utnytte. Dermed er det en god motsats til Metro 2033, som skal kunne gi Nvidia-baserte skjermkort en dytt med sitt medlemskap i «The way it's meant to be played»-klubben.

Med alt av kvalitetsinnstillinger på maks, blir Sniper Elite fullstendig uspillbart for samtlige skjermkort i utvalget – selv på laveste oppløsning i vårt testbatteri. GeForce GTX 650 Ti BOOST klarer like fullt å levere et imponerende resultat, tatt i betraktning at dette spillet som sagt favoriserer AMD-skjermkort.

Også på 1920 x 1080 piksler leverer dagens testmodell bedre enn vi hadde ventet, spesielt sammenliknet med hovedkonkurrenten. Det er ikke spesielt langt opp til Radeon HD 7850 heller, selv om dette klarer en mye bedre minsteverdi.

Ved å sette oppløsningen til maks, fyker dagens testmodell opp fordi Radeon HD 7850. Nå er det ingen av kortene i utvalget som har særlig med forutsetninger for å drive spillet på denne oppløsningen og med disse kvalitetsinnstillingene, men vi må likevel si oss imponert.

Med Sniper Elite V2 gjennomført, har nemlig GeForce GTX 650 Ti BOOST gjort noe Radeon HD 7790 ikke klarte – nemlig å unngå en eneste bunnplassering i noen av våre første tre spilltester.

På neste side skal vi se om kortet kan videreføre denne trenden, så bla om for å se resultatene »

Ytelse, spill - del 2

Hitman: Absolution

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A

Hitman: Absolution var et av de mest krevende spillene som kom ut i 2012, i alle fall hva grafikk angår. Glacier 2-motoren spillet kjøres på, ble designet fra grunnen av til denne lanseringen, og den leverer virkelig sakene.

Spillet byr på komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og gir mulighet til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder – noe vi selvfølgelig har gjort. Hitman: Absolution er dessuten også med i AMD sitt «Gaming Evolved»-program, så vi regner med å se resultater som tipper i AMD-baserte skjermkorts favør.

Med nyere spill å gyve løs på, står GeForce GTX 650 Ti Boost fortsatt svært sterkt – tatt i betraktning hvilke forutsetninger det har. FPS-verdiene vi ser på laveste oppløsning av Hitman: Absolution er faktisk på et spillbart nivå, selv med samtlige kvalitetsinnstillinger dyttet i været.

Minsteverdiene kortet leverer på denne oppløsningen er på nivå med gjennomsnittet fra både Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC-version, og fra AMD Radeon HD 7850.

Ved å sette oppløsningen til full HD faller heller ikke bildehastigheten markant, og spillet er i grenseland for hva som kan regnes som spillbart. På dette nivået var vi nødt til å skru kantutjevningen (AA) ned for å få et spillbart resultat med Radeon HD 7790, men det kan vi faktisk nesten slippe å gjøre med GeForce GTX 650 Ti BOOST.

Siden det var til stor hjelp for AMD-skjermkortet å gjøre dette, tenkte vi likevel det var verdt et forsøk med Nvidia-modellen vi tester i dag. Fasit med kantutjevning skrudd ned til 4x ble i dag et gjennomsnitt på 28,6 FPS, med 24 FPS som minsteverdi.

For Radeon-kortets del var disse tallene henholdsvis 26,8 FPS og 22 FPS, så et litt kraftigere hopp – men fortsatt lavere enn hva GeForce-kortet vi tester nå leverer.

På aller høyeste oppløsning blir vi imidlertid skikkelig imponert. Drøye 12 FPS i gjennomsnitt finnes riktig nok ikke spillbart, men det er en verden av forskjell sammenliknet med en rekke andre skjermkort.

Vi får også minsteverdier langt over hva vi har sett tidligere, og alt i alt ser det ut som GeForce GTX 650 Ti Boost kunne klart å kjøre Hitman: Absolution temmelig glatt på hele 2560 x 1600 piksler, dersom vi hadde skrudd ned enkelte av de hardeste innstillingene for bildekvalitet.

Far Cry 3

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S

Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Slikt krever sitt av maskinvaren, vi bytter ut forrige implementering av serien med den ferske storlanseringen Far Cry 3.

Dette vil nok også sette moderne skjermkort på prøve, som forgjengerne gjorde i sin tid, og for å være sikre på dét har vi skrudd alle innstillinger til topps også her.

På oppløsningen 1680 x 1050 piksler er Far Cry 3 nesten fint spillbart, og FPS-verdiene vårt testkort leverer legger seg komfortabelt på et overraskende høyt nivå, mellom Radeon HD 7850 og Radeon HD 7950.

Ved å skru oppløsningen til Full HD holder rangeringen seg lik, og avstanden mellom de forskjellige modellene endrer seg svært lite. Unntaket er Radeon HD 7790, som må oppleve at dagens testmodell regelrett feier gulvet med det.

På samme måte som i Hitman: Absolution velger vi også her å skru ned innstillingen for kantutjevning (AA), fra 8x til 4x. Det gjorde underverker for Radeon HD 7790, som kom seg opp til 21,6 FPS i gjennomsnitt og 17 FPS som minsteverdi. For GeForce GTX 650 Ti BOOST er denne justeringen også til stor hjelp, og Far Cry 3 blir fint spillbart, med 25,5 FPS i snitt og en minsteverdi på 21 FPS.

På høyeste oppløsning var det imidlertid intet håp for noen av de rimeligere skjermkortene, og spillet låste seg gjentatte ganger i inntil et helt sekund, også for dagens test-skjermkort.

Civilization V

@ H i g h , D X 1 1 , 8 x M S A A , H i g h D e t a i l S t r a t e g i c V i e w

Inntil videre forblir Civilization V en del av våre rutiner, og spillet har vist seg som en grei test for moderne skjermkort. Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Det er dessuten en hel del geometri som skal behandles.

Atter en gang legger Nvidia GeForce GTX 650 Ti seg hakket over Radeon HD 7790, og vi har ingen problemer med hakking når vi flytter rundt på bildet. Spillet er fint spillbart, og vi går videre til neste oppløsning.

Også ved Full HD, med alt av grafikk satt til maks, holder kortet seg svært godt. Det nærmer seg verdiene som noen av de mye dyrere skjermkortene leverer, men det er likevel et godt stykke opp til Radeon HD 7850 – som Nvidia mente det ofte burde slå.

Selv på høyeste oppløsning klarer GeForce GTX 650 Ti BOOST å gjøre en god jobb, og det er tydelig at den ekstra gigabyten med minne, i forhold til AMDs nylansering, er til god hjelp ved 2560 x 1600 piksler.

Med dét er vi også ferdige med våre tester – så bla om til konklusjonen på neste side »

Konklusjon

Dagens nylansering fra Nvidia kommer bare noen dager etter nyheten om Radeon HD 7790, AMD sitt nyeste skjermkort rettet mot samme målgruppe. Begge kortene har som mål å drive de nyeste spillene med greie resultater, og til en svært overkommelig pris.

Radialviften på referansemodellenav GeForce GTX 650 Ti BOOST er temmelig hørbar.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Siden hovedkonkurrenten i vår test viste seg å klare dette med glans, lå listen ganske så høyt for Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GB. Denne ble ikke lavere av at vår testmodell av Radeon HD 7790, fra produsenten Sapphire, klarte å gjøre jobben sin så godt som lydløst.

Referansekjøleren på GTX 650 Ti BOOST kommer med en tykk kobbersåle.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Referansekortet vi fikk fra Nvidia kom på sin side med en ganske støyende radialvifte. Her må vi igjen poengtere at Nvidias partnere vil produsere sine egne varianter av skjermkortet, både med og uten fabrikkoverklokking, og som oftest med et helt annet design på kjøleren.

Aldri på bunn

Hva ytelse angår, havnet aldri Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GB på bunnen av noen rangeringer. Selv på den største oppløsningen vår 30-tommers testskjerm støttet, 2560 x 1600 piksler, leverte det overraskende god bildeflyt.

Selv med alle kvalitetsinnstillinger satt til «Ultra» i samtlige spill, fikk vi hyppig resultater som var komfortabelt spillbare i Full HD-oppløsning. Som i forrige test ga både Hitman: Absolution og Far Cry 3 oss fullstendig spillbare resultater, kun ved å skru kantutjevningen ned étt nivå.

Atter en konge i stua

Med forbehold om at partner-modellene av dagens testmodell blir mer stillegående, vil GeForce GTX 650 Ti BOOST kunne bli selve kongen av stue-PC-skjermkort. Det er omtrent like kompakt som erkerivalens nylansering, og genererer ikke alt for mye varme.

Tradisjonelle mediesenteroppgaver vil det klare lett som en lek, og har du lyst til å spille de nyeste PC-spillene på HD-TV-en din – i svært mye bedre kvalitet enn hva du får fra en av dagens konsollmaskiner – vil også dette skjermkortet levere så det holder.

Også til en dedikert spillmaskin vil dette kortet kunne gjøre en god jobb; i alle fall om du ikke trenger å ha samtlige kvalitetsinnstillinger på høyeste nivå, i 2560 x 1600 pikslers oppløsning. Sitter du med en litt eldre stasjonær PC, og vil ha bedre spillytelse uten å blakke deg helt, kan det dessuten være at prosessoren vil bli en flaskehals hvis du putter inn noe kraftigere enn et kort som vi har testet i dag.

Mest for pengene

Veiledende norsk pris fra Nvidia for GeForce GTX 650 Ti BOOST er 1299 kroner for modellen med 2 GB grafikkminne. Dersom du klarer deg med 1 GB kan du spare litt, siden veiledende pris da blir 1149 kroner.

Hardware.no anbefaler Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GB.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Modellen med 1 GB får da etter all sannsynlighet akkurat samme pris som Radeon HD 7790, når den havner i butikkene om noen dager. Med den ekstra ytelsen på høyere oppløsninger, mener vi dog det er vel verdt å gå for den dyrere modellen.

Som vi skrev i vår test av erkerivalens nylansering, hadde vi nemlig vanskelig for å tro at et kort til under 1500 kroner kunne levere såpass bra ytelse i de nyeste, største spillene.

Dagens testmodell ligger i samme priskategori, og leverer enda bedre – noe som gjør Nvidia GeForce GTX 650 Ti BOOST 2 GB til vårt klare førstevalg innen skjermkort i denne prisklassen.

+ Mye for pengene
+ Svært god ytelse, gitt forutsetningene
+ Hyggelig pris
+ Genererer lite varme

- Støyende referansekjøler

Les også
Slik får du best grafikk i FIFA
Les også
Her er Asus' mini-skjermkort
Les også
Slik skal Nvidias neste topp-skjermkort bli
Les også
Her er den første spesialversjonen av Titan
Mer om
annonse