Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Point of View Geforce GTX 260

Innledning

Som en direkte konkurrent til AMDs populære Radeon HD 4870 så havner Geforce GTX 260 litt bak lyset, men er dette virkelig fortjent? For til tross for en pris og ytelse som muligens ligger et lite hakk under HD 4870, så kan POV GTX 260 by på flere fortrinn som kan komme de fleste til gode. Vi finner blandt annet bedre strømstyring, og et kjempepotensial ved overklokking.

GTX 260 baserer seg på samme kjernen som storebroren og toppmodellen til Nvidia, GTX 280. Selv om det er den samme GTX 200-kjernen, så kommer den med en nedstrippet versjon som har færre shadere, ROP-enheter og teksturenheter. Frekvensene er også justert ned et hakk, og den har 14 minnebrikker mot GTX 280 sine 16. Av denne grunn så får GTX 260 den spesielle mengden 448-bit og 896 MB.

Point of View GTX 260 er en referansemodell fra Nvidia, og bruker derfor originale frekvenser, kjøler og farge på skjermkortet. Forskjellen fra andre referansekort fra andre produsenter vil derfor være ytterst minimale, der mer eller mindre kun klistremerket og tilbehøret skiller dem fra hverandre.

Vi takker Multicom som leverte kortet til test.

Spesifikasjoner

Point of View GTX 260

Til tross for store likheter med GTX 280, så kommer man ikke unna det faktum at GTX 260 benytter en noe nedstrippet utgave av GTX 200, noe som gjør at det ikke bare er frekvensene som skiller lillebror og storebror.

For å kunne kutte ned på produksjonskostnadene i forhold til GTX 280 så har Nvidia valgt å utstyre lillebroren med to minnebrikker mindre. Med 14 minnebrikker på 64 MB så får vi derfor det litt spesielle 896 MB (64 MB x 14 stk = 896 MB), og med 32-bits minnebuss på hver brikke så får vi altså totalt 448 bit. (32 x 14stk = 448) Dette gjør hele skjermkortet noe mindre komplisert, og Nvidia sparer inn litt på færre minnebrikker. Og ettersom også kjernen blir noe svakere enn storebroren, så er det kanskje greit at også minnet blir skalert noe ned.

Når det kommer til effektforbruk så gjør dagens testkort det bra, og veier inn på en oppgitt TDP (Thermal Design Power) på hele 182 Watt. Men til tross for et relativt høyt effektforbruk, så legger GTX 260 seg et godt stykke unna tungvekteren GTX 280, som kommer med en oppgitt TDP på 236 Watt. Men igjen må vi huske på at dette er TDP, og ikke faktisk effektforbruk, som ligger et godt hakk lenger ned. Spesielt med GTX 260 og GTX 280, som kommer med en langt bedre strømsparingsfunksjon enn hva vi har sett på eldre produkter. Men dette går vi nærmere innpå senere i artikkelen.

2x 6-pin PCI-E, + intern lydtilkobling

I motsetning til AMD, som på sin nyeste serie med skjermkort bruker PCIe-bussen til overføring av lyd, så har Nvidia valgt å bruke en ekstra intern kabel for lydoverføring fra lydkortet til skjermkortet. Dette er kun nødvendig om du bruker en TV eller hjemmekinoreciever som bruker HDMI, og du ønsker å overføre lyd og bilde via DVI-HDMI adapteret. Denne løsningen Nvidia har valgt er noe mer tungvinn, og ikke like elegant, men kan muligens spare PCIe-bussen for ekstra belastning.

Dagens testprodukt benytter som de fleste nyere skjermkort seg av PCIe 2.0, som i teorien kan levere dobbelt så høy båndbredde som PCIe 1.1 per kanal. Dette har hittil hatt relativt liten innvirkning på ytelsen i praksis, og det skal nok i praksis ikke ha noe stort utslag i ytelse om en ikke har støtte for dette på hovedkortet sitt.

Det skal som alltid nevnes at PCIe 2.0 og den eldre PCIe 1.1 er forover- og bakoverkompatible med hverandre.

Tilbehør

Sammen med kortet følger:

  • Bruksanvisning
  • PC-spillet: Assassin's Creed
  • CD med drivere
  • DVI-HDMI-adapter
  • DVI-VGA-adapter
  • Strømovergang fra 2x4-pin til 6-pin PCIe

Testoppsett

Overklokking

Point of view GTX 260 er som sagt et referansekort, og kjører dermed med de originale frekvensene på både kjernen, shaderene og minnet, og har i denne rekkefølgen derfor henholdsvis 576,1242 og 2000 MHz (vi har for enkelhets skyld valgt å runde av minnefrekvensen fra 1998 MHz til 2000).

Som vanlig begynner vi overklokkingen med å starte opp Rivatuner, øke viftehastigheten og finne frem ATItool for å belaste skjermkortet. Deretter øker vi med jevne mellomrom helt til skjermkortet viser ustabilitet. Så senker vi frekvensen et hakk ned igjen, for at frekvensen skal bli stabil, før vi deretter tar frekvensene gjennom en rekke spilltester.

Undertegnede hadde nok ikke ventet å se skjermkortet overskride 750 MHz på kjernen, og fortsatt være dønn stabilt. Til slutt endte vi opp med 764 MHz som endelig overklokk, som virkelig er en god prestasjon i dette segmentet!

Overklokking av POV GTX 260 i Rivatuner

Minnet var ikke stort dårligere, som med sine 2538 MHz (effektive) klarte en 27 prosent overklokk. Dette øker minnebåndbredden fra 112 GB/s, til 142 GB/s, som igjen er et lite hakk over storebror GTX 280 sin minnebåndbredde, til tross for den lavere minnebussen på 448 bit. Shaderene var ikke så veldig mye dårligere, og nådde 1512 MHz, som er 270 MHz mer enn originalt (23 prosent overklokk).

Tar vi oss en titt på ytelsespotensialet ved overklokking, så kan vi tydelig se forbedringer i ytelsen.

Spesielt WIC (World in Conflict) gjør det bra i overklokket modus. Faktisk så snakker vi om en ytelsesøkning på 39 prosent. I Crysis så er det ikke snakk om like høy prosentvis økning, men absolutt et godt skritt fremover. En ting er i hvert fall sikkert, og det er at vårt overklokkede POV GTX 260 fint overgår en uklokket versjon av storebroren GTX 280.

Syntetiske tester

3Dmark Vantage

Ettersom Nvidia har en stor fordel i prosessortesten på grunn av fysikkprosesseringen (via CUDA) som Geforce-kortene fra 8-serien og opp har, så har vi kun valgt å sammenligne poengsummen de aktuelle skjermkortene har fått i grafikktestene.

På standard innstillinger (performance), så ser vi her at dagens testkort gjør det akkurat som forventet. Et godt hakk under storebroren GTX 280, og på samme nivå som HD 4870.

Støy

Point of View GTX 260 gir ikke fra seg så altfor mye støy, og det er mulig at støynivået legger seg et lite hakk under storebroren GTX 280. Men ettersom dette langt fra er en særlig objektiv eller nøyaktig måling, så blir det ganske unøyaktig å si. Uansett så er støynivået å regne som svært lavt og ikke sjenerende på noen måte. Dette til tross for ganske fine temperaturene på 55-60 grader ved idle, og en 70 grader ved last.

Hovedgrunnen til den lave viftestøyen, og de fine temperaturene ved idle bruk finner vi nok om vi tar en titt på strømsparingsfunksjonen til dette skjermkortet. For selv om skjermkortet har et visst effektkrav ved belastning (182 Watt TDP), så bruker det altså ca like lite effekt som et skjermkort som ligger på 90 Watt TDP. Nvidia har jobbet en del på denne effektsparingsfunksjonen, og senker ytelsen (og effektforbruket) til skjermkortet drastisk når det ikke blir belastet.

Spill

GTX 260 finner seg en fin plass rett mellom storebroren GTX 280, og konkurrenten HD 4870. Ingen dårlig prestasjon det her.

Her faller dagens testkort noe igjennom, for selv om den gjør det ganske greit ved lavere oppløsninger, så mister den taket ved 1920x1200 og kommer under HD 4870 i ytelse totalt.

At AMD sine skjermkort gjør det bra i denne testen er ingen nyhet, men at GTX 260 klarte å ta igjen GTX 280 var noe mer overraskende. Men dette kan bla. skyldes mer modne drivere så vel som noe annet. Uansett, ingen dårlig prestasjon.

Helt hårfin ytelsesforskjell på HD 4870 og GTX 260 her, men ettersom dette spillet som regel har gjort det bedre på Nvidia-kort, så var vel dette ikke helt forventet. Men det er nok trygt å si at AMDs drivere har forbedret seg en hel del på dette punktet.

Effektforbruk

POV GTX 260 kommer veldig godt ut i denne testen, og bruker ca 50 Watt mindre enn konkurrenten Radeon HD 4870 ved idle . For mange vil denne verdien være den viktigste da maskiner har en tendens til å bli brukt til annet en spilling og tunge renderingsoppgaver der skjermkortet ikke vil bli belastet.

Ved tung spilling så ser vi vel og merke at HD 4870 får en liten ledelse. Det er vel og merke et godt stykke igjen til 9800 GX2 (og sannsynligvis også GTX 280 hvis vi hadde hatt muligheten til å ta det med), som bruker langt mer.

Likevel, husk å ha kraftig nok strømforsyning, dersom du vurderer et slikt kort i maskinen. Merk at tallene gjelder effektforbruket for hele systemet samlet (unntatt skjerm).

Konklusjon

Point of View GTX 260 kan nok sies å ha et noe ufortjent rykte om noe ytelse i forhold til pris. For ytelsen er absolutt på høyde med AMD sitt HD 4870, og med dagens priser så er det heller ikke mye som skiller de to her. Det faktum at GTX 260 kan spare deg for penger når det kommer til effektforbruk (24 prosent mindre for hele maskinen under idle), og har et voldsomt overklokkingspotensial, gjør at undertegnede ser Nvidia sitt GTX 260 med nye øyne.

For selv om GTX 260 ikke tar noen ytelsestrone, så gjør den det skarpt på prising, og kan derfor tilby et knallkort for en overkommelig penge.

Nvidia har nok måttet legge prisen lavere enn ventet når AMD klare å få så mye ut av HD 4870 som de gjorde, men når alt kommer til alt så gir altså Geforce GTX 260 et godt alternativt kort. For dem med hovedkort som støtter SLI eller dem som har planer om å overklokke så er dette et meget bra alternativ.

Point of View kan nok ikke sies å ha den laveste prisen av de forskjellige produsentene, men kan til gjengjeld også by på det mye omtalte PC-spillet Assassin's Creed. Dagens testprodukt kan med andre ord fint anbefales.

Point of View GTX 260

+ Yter svært bra
+ Stillegående
+ Fin pris
+ Veldig god overklokker
+ Meget god strømsparingsfunksjon

- Ingen spesielle

annonse