8 Messenger-klienter

Innledning

Er du en av de som sitter med mobilen i hånda og skriver SMS dagen lang? Om du heller bruker en Messenger-klient når du skal prate med folk, er det mye penger å spare. For noen få kroner kan du prate hele dagen. Og det koster like mye å snakke med noen i Kina som i Norge.

Messenger er også mye mer oversiktlig. Hele samtalen listes nedover skjermen, slik du er vant til når du chatter på datamaskinen. Du får opp den vanlige kontaktlisten din og bruker den samme kontoen til å logge deg på. Dermed trenger du kun å forholde deg til ett program - enten du sitter foran datamaskin eller på mobilen.

Du kan installere Mesenger på så godt som alle mobiltelefoner. I denne testen har vi tatt for oss seks av de mest populære Messenger-klientene fra nettstedet GetJar.com, samt klientene til Netcom og Telenor. Alle disse er skrevet i Java.
Vi har testet 6 av de mest populære Messenger-klientene på nettstedet Getjar.com. I tillegg har vi sett nærmere på Messenger-løsningene som Netcom og Telenor tilbyr. Alle klientene er Java-programmer, noe som betyr at de virker på de aller fleste mobiler, enkle som avanserte.
Før du begynner:
For å kunne bruke Messenger på mobilen, må du ha de riktige internettinstillingene på mobilen din.Dette kan du gjøre enkelt ved å bruke vår guide til internettoppsett på mobilen.
Sett opp mobilen din for internett »
Dette koster det:
Det eneste du betaler for når du bruker Messenger på mobilen, er datatrafikken du genererer over mobilnettet. De fleste abonnement har en pris på alt fra 5 til 20 kroner per MB. Du kan prate veldig lenge før du kommer opp i så store mengder data. Unntaket er Messenger-klientene til Netcom og Telenor, hvor du betaler en fast pris uavhengig av bruksmengde.
Gå til Netcoms sider for Messenger på mobilen »
Gå til Telenors sider for Messenger på mobilen »
De fleste abonnement har en pris per MB med data du laster ned. For å finne ut hva slags surfepris du har på abonnementet ditt, kan du sjekke på nettsidene til operatøren din.

Brukervennlighet

I denne testen har vi tatt for oss seks av de mest populære Messenger-klientene på nettstedet Getjar.com. I tillegg har vi sett nærmere på Messenger-klientene Netcom og Telenor tilbyr. Alle klientene i testen er testet på tre mobiltelefoner: Nokia N82, Sony Ericsson W580i og Samsung D900.
Vi måtte skuffet konstatere at noen av klientene ikke fungerte på alle telefoner. Du kan lese mer om dette i faktaboksen nederst på siden.


Brukervennlighet

Det viktigste med en Messenger-klient er at den er enkel å bruke. Du har ikke en like stor skjerm som til PC-en din, og hvordan programmet utnytter plassen på en liten mobilskjerm blir derfor viktig.

Emsn - gratis

Den minst brukervennlige Messenger-klienten i testen blir faktisk vinneren av vår forrige test av Messenger-klienter: eMSN. Årsaken er at mye har skjedd på utviklingsfronten siden 2005, og flere fullverdige Messenger-klienter er tilgjengelige.

Er det en Messenger-klient som får fart på blodpumpa, så er det denne. For det første blander de avloggede kontaktene seg med de påloggede i kontaktlisten. Du kan riktignok velge å skjule de avloggede kontaktene hver gang du logger på, men å starte hver Messenger-runde med en ryddesjau skal ikke være nødvendig.

For det andre kan du bare ha én samtale gående av gangen. Hvis noen andre sier noe til deg mens du allerede har et samtalevindu åpent, må du lukke samtalen, gå tilbake til kontaktlisten og deretter åpne det nye vinduet. Dette var så slitsomt at vi rett og slett ikke orket å holde to samtaler gående samtidig.

Nimbuzz - gratis

En annen klient som skuffer er Nimbuzz. Også denne klienten er rotete lagt opp. I kontaktlisten vises deler av kontaktenes e-postadresse i stedet for kontaktnavnene, noe som betyr at du må pugge kontaktenes e-postadresser for å skjønne hvem som er pålogget. Når du har et samtalevindu åpent, får du se kontaktlisten i nederste del av skjermen. Denne delen er imidlertid så liten at du at du som regel ikke ser mer enn ett navn av gangen, og kontaktsnarveien er mer til bry enn til nytte.

Skal du tilbake til kontaktlisten igjen, må du inn i menyene og velge "Back to contact list". Alle samtalevinduene holdes åpne i bakgrunnen.

I kontaktlisten får du en egen kontakt som heter Helpbot. Dette ser ved første øyekast ut til å være programmets egen "hjelpekontakt", som svarer automatisk på tekniske spørsmål du måtte ha om programmet, trodde vi. Men etter et par spørsmål viser det seg fort at Helpbot er en generell svadagenerator som gir deg de merkeligste svar på alt du måtte spørre om. Vi spurte "How do I close this window?", og svaret vi fikk var "Do you really think it will be worth the effort?".

IM+ - rundt 50 kr.

IM+ er nok den enkleste klienten av alle i testen. Kontaktlisten er enkel, og kotaktene sorteres etter status, med de påloggede øverst.

I kontaktlisten vises en liten konvolutt ved siden av kontaktene som har sendt deg en beskjed. Du kan aktivere varsling av nye meldinger slik at det popper opp en beskjed om ny melding hver gang noen sier noe til deg. Man skulle kanskje tro dette var noe positivt, men å bli avbrutt av meldinger på skjermen konstant gjør at det er veldig frustrerende å bruke IM+.

Samtalevinduet er kun basert på tekst, og det er lett å holde oversikt over den aktive samtalen.

Telenors Windows Live Messenger - 49 kr./mnd

Telenors klient er forholdsvis enkel å bruke. Kontaktlisten er fin og oversiktlig, og snarveiene til ekstrafunksjonene er logiske og lett tilgjengelige. Ett minus er at snarveismenyen dekker hele kontaktlistevinduet slik at du fort mister oversikten.

I samtalevinduet er kontaktnavnene byttet ut med tegnene ">" og "<", som indikerer om meldingen er sendt eller mottatt av deg. Forskjellig farge på meldingene redder samtalevinduet fra å bli det komplette kaos, men det kan likevel være vanskelig å holde orden til tider. For å se kontaktlisten må du manuelt gå ut av samtalevinduet.

Ett samtalevindu fyller hele skjermen, og bare lydvarsling eller vibrasjonsvarling gir deg en anelse om at noen andre har sagt noe til deg. Når du er i kontaktlisten, har du imidlertid god oversikt over samtalene dine, da de samles i en egen liste øverst.

EOQ - gratis

EQO er en klient vi skrev om da den ble lansert i oktober i fjor. EQO lar deg ha flere samtalevinduer oppe samtidig, og hvert vindu får et eget ikon øverst i programmets menylinje. Dermed har du full oversikt over både kontaktlisten og samtalene dine. Når du har fått en ny beskjed, blinker ikonet til det aktuelle vinduet. Det er enkelt å hoppe mellom kontaktlisten og samtalene du har.

Samtalevinduet i EQO er, i likhet med IM+, kun basert på ren tekst. Et lite minus med EQO er at e-postadressen din vises i stedet for kontaktnavnet ditt, noe som gjør samtalen mer rotete enn nødvendig.

Det største minuset med EQO er at programmet spør om tilgangspunkt til internett veldig ofte. Stadig vekk blir du avbrutt i samtalene fordi du må bekrefte hvilken internettprofil programmet skal bruke for å koble seg til internett.

Netcoms Windows Live Messenger - 49 kr/mnd.

Selv om både Telenors og Netcoms klienter er basert på Microsofts Live Messenger, er forskjellene mellom de to merkbart store. Netcoms klient har et bedre menyoppsett, som du enkelt kan nå med ett tastetrykk fra kontaktlisten. Her kan du styre hele programmet og alle dets funksjoner. I toppen av kontaktlisten får du en egen liste med åpne samtaler. Vil du ha fanevisning i tillegg, kan du velge det.

I samtalevinduene er kontaktnavnene byttet ut med "<<" og ">>", som markerer om beskjeden er din egen eller samtalepartnerens. Også fra samtalevinduet har du en enkel og lett tilgjengelig meny med nyttige funksjoner. Det eneste minuset vi har å nevne er at det er for stort mellomrom mellom linjene i samtalevinduet, slik at mye plass går bort til ingenting.

Mig33Plus! - gratis

Vi har tidligere skrevet om Mig33. Mig33Plus! skal være en utseendemessig oppgradert versjon. Vi kan imidlertid ikke se de helt store forskjellene, men det er like greit. Mig33 fungerer nemlig godt fra før av.

Kontaktlisten til Mig33Plus! er enkel, ren og oversiktlig. Kontaktene sorteres alfabetisk.

Ved siden av kontaktlisten får du alle samtalevinduene som faner i toppen av skjermen. Et lite minus er at du ikke får se mer enn to faner av gangen. Får du nye meldinger i faner som ikke vises i vinduet akkurat da, vil kun en bitteliten pil i fanelinjen indikere at du har nye meldinger.

Også i dette programmet er samtalene i ren tekst. Dette gjør det svært oversiktlig selv om samtalene blir lange. Mig33Plus! gir deg også beskjed i samtalevinduet dersom samtalepartneren din endrer status.

Ebuddy - gratis

Ebuddy er utvilsomt den mest brukervennlige klienten i testen vår. Kontaktlisten er enkel og ryddig, og du trenger bare trykke ett tastetrykk for å åpne en samtale med noen. Ebuddy samler kontaktlisten og samtalevinduene i faner øverst i programmet. Når en kontakt åpner en samtale, popper det en ny fane opp ved siden av de andre.

Hos Ebuddy forkortes kontaktnavnene i fanene som ikke er åpne. Det gjør at du har oversikt over minst 8 samtaler samtidig, i tillegg til kontaktlisten.

Også hos Ebuddy er samtalevinduene kun tekstlige. Teksten er imidlertid noe større enn hos andre klienter, noe som gjør at du slipper å myse på skjermen for å se beskjedene.

Når samtalepartneren du prater med er i ferd med å skrive en melding, endrer faneikonet seg til en snakkeboble.

Ebuddy er i tillegg kjapt både i oppstart og til å veksle mellom faner og menyvalg.

Alt i alt er Ebuddy den klienten vi opplevde som enklest å bruke. Den er ryddig, sorterer samtaler og kontaktliste i faner, og gjør samtalevinduene oversiktlig på en mye smartere måte enn alle de andre klientene.

Her fungerer de:

Program/mobilmodellNokia N82Samsung D900Sony Ericsson W580i
EmsnX-X
NimbuzzX-X
IM+X-X
Telenor Live MessengerStøttes ikkeStøttes ikkeX
EQOXStøttes ikkeX
Netcom Live MessengerStøttes ikkeStøttes ikkeX
Mig33Plus!X-X
EbuddyX-X

Ekstrafunksjoner

Alle klientene i testen kan brukes til mer enn å prate. Men ikke alle ekstrafunksjonene er like nyttige.

De nyttige

Alle programmene i testen lar deg både slette kontakter og legge til nye. Unntaket er Nimbuzz, som bare lar deg legge til kontakter. Vil du lage nye grupper, er det kun Mig33Plus! og Nimbuzz som lar deg gjøre dette.

Du kan endre statusen din i samtlige Messenger-klienter. Noen har flere muligheter enn andre, men Online, Borte og Opptatt er statusvalg du finner i alle programmene.

Har du mobilen i lomma samtidig som du pålogget Messenger, er du avhengig av at programmet varsler deg om nye hendelser for at du skal få med deg at det skjer noe. Alle programmene i testen kvalifiserer på dette punktet. Med unntak av EQO og Mig33Plus!, kan du velge varsling via både lyd og vibrasjon.

Sender du ofte det samme svaret til kontaktene dine, er forhåndsdefinerte meldinger tingen. Denne funksjonen finner du hos Nimbuzz, Ebuddy og EQO, samt Telenors Messenger.

Planlegger du et møte med vennene dine, kan en gruppesamtale spare deg for mye tasting. Det eneste programmet som har denne funksjonen er Ebuddy. Til gjengjeld fungerer den utmerket.

Noen av klientene har også unike ekstrafunksjoner. Nimbuzz lar deg for eksempel endre skriftstørrelse.

Du unyttige

Flere av klientene har også funksjoner som du strengt tatt ikke må ha, men som i det minste kan gjøre det litt morsommere å ha Messenger på mobilen.

Både Ebuddy, Nimbuzz, EQO og Netcoms og Telenors klienter har et innebygget kart med smileys som du kan bruke i meldingene dine. Med Ebuddy kan du også bruke to av funksjonene fra Mircrosofts Live Messenger til PC, nemlig personlig melding og å sende nudge (ikke motta).

Har du kamera på mobilen, kan du bruke Mig33Plus! til å sende bilder til de andre kontaktene dine. Er det utseendet som teller, kan du endre fargetema i kontaktlista med IM+.

NavnLegge til kontakterSlette kontakterEndre statusVarsling m/lyd og/eller vibrasjonKort- meldingerSmiley-kartGruppe- samtale
EmsnXXXX---
NimbuzzX-XXXX-
IM+XXXX---
Telenor Live MessengerXXXXXX-
EQOXXXXXX-
Netcom Live MessengerXXXXXX-
Mig33PlusXXXX---
EbuddyXXXXXXX

Konklusjon

Ebuddy vinner vår test soleklart. Programmet er tilnærmet like enkelt å bruke som en Messenger-klient til PC. Kontaktlisten er oversiktlig og ryddig. En fiffig liten bonus er at kontaktenes personlige melding rullerer øverst på skjermen over kontaktlisten.
Med Ebuddy kan du ha flere samtaler gående samtidig. Samtalene sorteres i faner ved siden av kontaktlisten, og blinker når du har en ny melding. Når du prater med mange samtidig, forkortes navnene, slik at du alltid holder oversikten over hva som skjer i hver samtale.
Praktiske forkortelser
Lange meldinger forkortes i samtalevinduet inntil du markerer de. Da utvides de, og forkortes så igjen når du blar deg videre i samtalen. Navn i samtalevinduet blir også forkortet, slik at vinduet ikke fylles opp med lange navn.
Ebuddy har også noen ekstrafunksjoner som kan være kjekke. Du kan få opp informasjon om kontaktene dine, som for eksempel e-postadresse. Du kan både slette kontakter og legge til nye. Vil du ikke at noen skal se statusen din, kan du også blokkere kontakter.
Du kan i tillegg velge om du vil at programmet skal varsle deg med lyder og vibrasjon når du får melding.
Ebuddy er den eneste klienten som tilbyr en funksjon du finner igjen i Microsofts Messenger-klient for PC, nemlig nudge-funksjonen. Du kan imidlertid ikke motta nudge, bare sende.
Det som gjør Ebuddy ekstra bra, er at du kan ha gruppesamtaler. Diskuterer du det samme med flere personer, sparer en gruppesamtale deg for både tid og tasting.

At programmet er på norsk og i tillegg er gratis, skader heller ikke.

Her kan du laste ned Ebuddy »

De gode alternativene

Skulle du ikke få Ebuddy til å fungere på mobilen din, er Mig33 er det beste alternativet. Klienten er ren og enkel å bruke, og du behøver aldri vente lenge før programmet reagerer på tastetrykkene dine. Samtalevinduene er oversiktlige, og varsling via ikoner, lyd og vibrering gir deg beskjed om nye meldinger.

Her kan du laste ned Mig33 »

Netcom skal også ha skryt for sin Messenger-klient. Den er godt på høyde med Ebuddy og Mig33. Programmet gjør det enkelt å bruke Messenger på farten, og er i tillegg forholdsvis kjapt. Den store ulempen er imidlertid at du må binde deg til en operatør for å kunne bruke programmet. Har du planer om å bruke Messenger på mobilen veldig mye, er det riktignok kun Netcoms og Telenors klienter som har fastpris.

Her kan du laste ned Netcoms Live Messenger »

Trenger du hjelp til å installere MSN? Les mer på neste side »

Slik laster du ned

Slik laster du ned:

Alle Messenger-klientene er tilgjengelig på internett. Her har du to muligheter: Én er å laste klienten direkte fra internett mobilen din. Den andre er å åpne tilbyderens nettside på PC-en og laste ned installasjonsfilen til PC-en din. Laster du ned filen til PC-en, må du overføre den til mobilen din enten via Bluetooth eller USB.

Les mer om Bluetooth/overføring »

Her finner du programmene:

Ebuddy »
Mig33Plus!»
EQO »
IM+ »
Nimbuzz »
Emsn »

Operatørenes klienter

Netcom og Telenors klienter laster du ned ved å sende SMS til operatøren med kodeord "Msn". Du får raskt en SMS tilbake, med link til nettsiden du laster ned klienten fra. Følg linken og instruksjonene, og vips har du klienten på mobilen.

Netcoms Live Messenger »
Telenors sider for Messenger »

annonse