Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestAsus ROG Swift PG278Q

Bildekvalitet og spillglede i skjønn forening

Asus' etterlengtede ROG-spillskjerm er helt klart å anbefale.

Introduksjon

Det føles nesten som det var i går, men det har gått noen år siden komponentprodusentene virkelig gikk inn for å omfavne spillerne og deres lommebøker. På skjermfronten betydde dette i første omgang skjermer markedsført med lav responstid, men senere handlet det om å presse en lenge etablert standard – 60 hertz oppdateringshastighet – opp til det dobbelte og over. En hyggelig bivirkning av dette var at skjermene fikk 3D-mulighet.

Høy oppdateringsfrekvens virker virkelig bra mot uskarpheter, og gir jevne og skarpe bevegelser, men på én dyr betingelse: skjermkortet må dytte ut minst like mange bilder per sekund, ellers går effekten tapt. I tillegg forekommer andre irriterende fenomener når skjermkortet ikke er synkron med skjermen, som «tearing» og «stuttering».

Løsningen har blitt å la skjermen oppdatere seg med variabel hastighet, noe Nvidia har implementert i en teknologi kalt G-Sync. Dette betyr kort fortalt at skjermen oppdaterer seg når den får et nytt bilde fra skjermkortet, noe som fjerner problemene nevnt over.

Les om teknologien bak G-Sync på Hardware Ekstra »

Asus ROG Swift PG278Q er skjermen vi i dag skal teste. Den er en av de første på markedet med G-Sync innebygget, men det er ikke alt skjermen kan friste med. I tillegg er det den første skjermen vi ser med oppløsning på 2560 x 1440 piksler med oppdateringshastighet på hele 144 hertz – noe som inviterer til en spennende spillopplevelse. Som om ikke dette var nok, kan du velge å deaktivere G-Sync til fordel for en Lightboost-imitasjon under navnet Ultra Low Motion Blur. Summen av alle disse spennende spesifikasjonene har gjort skjermen til det aller mest etterlengtede produktet blant våre lesere.

Asus ROG Swift PG278Q. Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Den 27 tommer store skjermen kommer ferdig montert, og som du kanskje forventet har den et panel av type TN. Dette har ekte 8-bits fargedybde med oppgitt responstid på ett millisekund grå-til-grå, er belyst med LED og har maksimal lysstyrke på 350 cd/m2.

Det første vi legger merke til er den 6 millimeter tynne rammen på sidene, noe som gjør det mulig å ha flere skjermer ved siden av hverandre, hvis lommeboken er med på leken. Rammen er ikke bare tynn i bredden, men også i dybden og ligger derfor tett inntil panelet.

Lettvint og enkelt

Førsteinntrykket av designet er at det er rent og kantete. På fotstøtten finner vi logoer for G-Sync, 3D-støtte og Republic of Gamers, og en rød, lysende ring. Gjennom et hull i foten kan du trekke opp bilde- og strømkabler, som kobles til på undersiden av skjermen. Her er det begrenset med tilkoblingsmuligheter: DisplayPort, strømtilkobling og USB 3.0-hub med to utganger. Det er kun DisplayPort som støtter G-Sync, fordi teknologien krever at bildeinformasjonen blir overført i pakker – noe DVI ikke takler. Derfor må du ta til takke med kun denne tilkoblingskontakten.

Det følger med USB-kabel til hubben og en DisplayPort-kabel. I tillegg til dette ligger det med en ekstern strømforsyning. Vi tror at strømforsyning er ekstern for å holde varmeutviklingen nede, hvis G-Sync modulen produserer litt varme. Uansett ender du opp med en ekstra kloss under skrivebordspulten, men den er av relativt beskjeden størrelse.

Nede på høyresiden av skjermen finner vi knapper og en joystick-lignende sak for navigering i skjermmenyen. Vi fant skjermmenyen til å være nydelig enkel – det eneste du kan justere er lysstyrke, kontrast, fargetemperatur og «Overdrive». I tillegg kan du slå av lyset rundt foten og endre på posisjonen og gjennomsiktigheten til skjermmenyen, men ingenting utover dette.

Vi er egentlig glad i enkelheten til menyen, men vi skulle gjerne sett at det var mulig å ha flere profiler med forskjellig fargetemperatur og lysstyrke. Joysticken fungerer virkelig bra til navigering i menyen, og selv om det er en liten detalj gir vi stor kudos til Asus for nyttig innovasjon.

Bildekvalitet og bruk

Knallbra fra fabrikk

Vi kobler skjermen til datamaskinen og får umiddelbar bakoversveis av de fabrikkalibrerte fargene. Når vi tester spillskjermer med TN-paneler forventer vi som regel fargetemperatur og kontrast som har den effekt at bilder og film ser ut til å ha vært gjennom et Donald-blad, men med PG278Q er situasjonen annerledes.

Vi måtte faktisk sjekke spesifikasjonlisten til Asus på nytt for å se om det kanskje var et IPS panel – et dvaskt IPS-panel, kanskje, men det viste allikevel at det var et TN-panel.

Før kalibrering.
Etter kalibrering.

Fargetemperaturen virket nøyaktig ut av boksen, med hvite hvitfarger og sorte sortfarger. Kontrasten er god og det er derfor en veldig fin skjerm til å se film på. Vi tok en runde med kalibreringsverktøyet for å se om det var mulig å forbedre, og etter noen små justeringer i fargetemperaturen fikk vi et knallbra resultat med godt sortnivå og litt bedre kontrast.

Det eneste som raskt avslører paneltypen er innsynsvinkelen i kombinasjon med skjermstørrelsen på 27 tommer. Fargene forvrenges litt mot det grønne og kontrasten er lavere ut i hjørnene, selv om du sitter med hodet plantet i sentrum foran skjermen. Det er også en liten stripe med lyslekkasje langs den nederste rammen, men ikke nok til å være irriterende.

Skjermen har et tydelig antiglans-belegg av middels styrke, uten det «crosshatch»-problemer. Det sikrer god sikt når sola steiker inn vinduet.

Fire knapper og en joystick brukes for å navigere i skjermmenyen.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Et monster av en spillskjerm

Asus PG278Q har vært en etterlengtet skjerm i lang tid, og det er først når vi setter skjermen på prøve i Battlefield 4 at vi virkelig ser hvorfor. For det første er det deilig å for første gang kunne spille med høy oppfrisknigshastighet og høy oppløsning – 144 hertz og 2560 x 1440 piksler gjør virkelig susen når du stiller med våpen i Battlefields blodige lekeplass. Det krever dog sitt av maskinvaren om skjermkortet skal holde følge med skjermens maksimale spesifikasjon, men et veldig godt kompromiss er allerede på plass: Nvidia G-Sync.

Uavhengig av om skjermkortet pumper ut 40 eller 110 bilder i sekunder holder skjermen alltid tritt, og det merkes tydelig. Småhakking og revne skjermbilder er ikke til å oppdrive når G-Sync er slått på, men kommer fort til syne om vi slår teknologien av. G-Sync merkes faktisk best om du bruker et svakt skjermkort eller veldig tunge grafikkinnstillinger, men forskjellen er tydelig uansett. Det er spesielt i tunge spill som Battlefield og diverse bilspill hvor vi legger merke til den jevne flyten, hvor kolliderende biler og rasende bygninger gir et plutselig dupp i bildeforsyningen fra skjermkortet.

Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Det er få tegn til etterslep, og Overdrive-funksjonen fungerer best på normalinnstillingen. Skrur du den av, eller på «ekstrem», blir det litt tegn til etterslep, og skulle du være en av de som lengter tilbake til CRT-skjermene kan du skru av G-Sync til fordel for Lightboost-funksjonen under navnet Ultra Low Motion Blur. Denne flimrer baklyset i takt med bildeoppdateringen, gitt at sistnevnte frekventerer fast på 120 hertz.

G-Sync eller Lightboost, etter personlig preferanse, kombinert med lav responstid og null inputlag gjør PG278Q tli en ypperlig konkurranseskjerm for hardnakkede Counter-Strike-entusiaster og lignende.

Asus' monsterskjerm er virkelig en bauta og en målestokk for hva en spillskjerm kan være, og det har heller ikke gått utover øvrig kvalitet. Foten er stødig og skjermen kan justeres i høyden, tiltes forover, rotere på foten og settes i portrettmodus.

Konklusjon

Asus PG287Q er uten tvil den beste spillskjermen vi har testet, men herligheten er ganske dyr. Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Asus PG278Q er en etterlengtet spillskjerm, fullstappet av nyttig teknologi. Det 27 tommer store TN-panelet har en oppløsning på 2560 x 1440 med 144 hertz, og gir svært gode farger til TN-panel å være. Skjermen har normal innsynsvinkel sett i forhold til paneltypen, men på grunn av den voksne størrelsen kan den bli litt i underkant.

Du kan velge mellom G-Sync og Lightboost, men vi må innrømme at det er førstnevnte teknologi som setter kronen på verket. Bildeflyten er fri for hakking og revne bilder, og kombinert med lite etterslep og null inputlag byr dette på en skikkelig heftig spillopplevelse. Vær dog klar over at du må ha et skjermkort fra Nvidia for at G-Sync skal fungere.

De fysiske justeringsmulighetene bør være nok for de fleste, og skjermen har i tillegg en enkel meny med en joystick som gjør navigering til en lek. Vi skulle absolutt ønske det var mulig å lage forskjellige profiler med farger, kontrast og lysstyrke til forskjellig bruk, men det er strengt tatt det eneste vi kan klandre selve skjermen for.

Asus ROG Swift PG278Q er en skikkelig råtasskjerm når det kommer til spilling, og hadde det ikke vært for litt svake innsynsvinkler kunne den faktisk blitt brukt til fargekritisk arbeid, i hvert fall på hobbybasis. Alt dette har selvsagt sin pris, og i dette tilfellet må du punge ut hele 7000 kroner for å få fingrene i Asus' vidunder.

For de aller, aller fleste vil ikke denne skjermen gi mye valuta for pengene, men om du vil ha det råeste som finnes av spillskjermer er vi ikke i tvil: PG278Q kan anbefales på det varmeste. Til den gjengse spilleren ville vi nok heller ha brukt pengene på en Asus VG248QE til 2500 kroner, og til den prisen kan du i tillegg smette inn en billig 4K-skjerm ved siden.

Les om teknologien bak G-Sync på Hardware Ekstra »

Les også
Denne lille krabaten gjør skjermen din best mulig
Les også
Nå kommer BenQ også med en lynrask G-Sync-skjerm
annonse