Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Sony HC9 vs. Canon HV30

Introduksjon

Vi fortsetter å teste videokameraer opp mot hverandre og denne gangen er det tapebaserte modeller fra Sony og Canon som får gjennomgå.

Canon er for øyeblikket ute med tredje generasjon av sitt HV-kamera. Det første, HV10, testet vi her på Akam.no og satt igjen med en del blandede følelser. Deretter lanserte de HV20 som var et populært videokamera ifølge vår produktguide, før det ble etterfulgt av HV30 som vi nå sitter med klar til test.

Sony stiller med HC9 som etterfølger HC7, videokameraet som vi rett og slett kåret til årets anbefaling i 2007. Nytt av året er… tilsynelatende ingenting. Det er svart og har fått solblender. ”Never change a winning team”, var det noen som sa – kanskje ikke så dumt?

Disse to kameraene har skremmende mange likheter. Prisforskjellen er i skrivende stund på 100 kroner og på spesifikasjonslisten kan vi skimte en litt større bildebrikke på Canon sin modell, men tre flere megapiksler ved stillbildeopptak hos Sony. Sony, som har satset på infrarød nattmodus, mens Canon HV30 kommer med et lite videolys for mørke stunder.

Ja, også har Sony HC9 berøringsskjerm og veier femten gram mer.

Fysikk og funksjoner

Design og Byggekvalitet

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg alltid har hatt et godt øye til designet på Sony sin HC-serie. Canon HV10 derimot var kanskje ikke noen perle akkurat, men det har kommet seg veldig. Dermed sitter vi igjen med to kameraer som begge kvalifiserer som pene. Personlig syns jeg også at svart gjør seg ekstra godt.

Sony har satset på mest glatte flater, mens Canon har kledd HV30 med en litt mer røff overfalte. Sølvgrå knapper på begge modeller som ligger godt ned i kroppen slik at de ikke står utsatt til. Ellers har Sony valgt å skjule det som er av blits i kroppen, mens Canon viser både blits og videolys stolt fram i fronten.

Om vi klemmer og slår litt på de to kameraene merker en fort at HC9 er mest robust av de to. Objektivhuset som strekker seg fra fronten og helt bak til søkeren er hardt og dekt i noe som kan minne om metall. Se ikke bort ifra at det er det.

Også LCD-skjermen til Sony virker mer robust i sammenslått tilstand, men om vi bretter den ut stiller de to konkurrentene omtrent likt. Jeg savner en liten detalj som holder skjermene på plass i sammenslått tilstand. Sony følger trenden fra SR12 og trekker nok det lengste strået når det kommer til kontaktdeksel, men også her er det snakk om marginer og neppe noe som burde avgjøre en duell. Canon får litt minus for ikke å ha deksel foran USB og strømkontakt.

Med tanke på alle likhetene mellom de to kameraene og ikke minst likheten i pris er det vel ikke veldig overraskende at de også på dette feltet er veldig like. De føles generelt robuste begge to og har det som kreves av et kamera i denne prisklassen. Likevel trekker nok Sony HC9 det lengste strået alt i alt, men det er nok neppe her duellen avgjøres.

Sony HC9:

Canon HV30:

Ergonomi

Dagens to testmodeller er skremmende like. Ergonomisk har de egentlig bare to forskjeller: Sony HC9 har berøringsskjerm og utrekkbar søker der Canon HV30 har styrestikke og en søker som sitter for langt inn i kroppen.

Sony sin søker kan draes ut, et merkbart pluss.

Stort mer er det ikke å si om forskjellene. Riktignok har de valgt litt forskjellige løsninger, men til syvende og sist kommer de helt likt ut. De er like enkle å bruke begge to. Knappene på begge modeller gjør en grei jobb. En og annen kunne kanskje gitt litt mer respons, men blant de sentrale er alt som det skal.

Grepet om kameraene er helt greit. Ideelt sett skulle nok holdeflaten vært litt høyere, i hvert fall for oss med litt store hender. Du kan kanskje se det som negativt at på HV30 holder du over bryterne som bytter fra tape til minnekort og fra auto til manuell. Men igjen er vel ikke dette noe du endrer i høyt tempo.

Men på et punkt gjør Canon det ganske enkelt bedre enn Sony. Begge modellene har et rullehjul på siden foran, noe som for så vidt er bra, men Sony sitt sitter for nærme LCD-skjermen, slik at det er vanskelig å komme til. Dessuten er responsen i Canon sitt hjul betydelig bedre.

For de som liker å justere ting manuelt vil nok dermed Canon HV30 ha et forsprang. I tillegg til at rullehjulet i front er bedre er det også lettere å aktivere de manuelle innstillingene som blender og fokus. Så vil sikkert noen Sony-fantaster påpeke at du på HC9 kan få rullehjulet til å styre både eksponering og lukker. Jeg føler ikke at det er nødvendig.

Som nevnt innledningsvis skiller de to modellene seg ved at HC9 har berøringsskjerm. Bruken av dette blir ofte en smakssak. Sony har smarte menyer og det er lett å finne fram. Men også Canon sine viser veien og vi som har store fingre finner det kanskje lettere å flytte på en styrestikke framfor å trykke på en skjerm. Men dette kan selvsagt variere.

Kort oppsummert er det to gode kameraer ergonomisk sett. Det er veldig mange likheter og det eneste som konkret kan påpekes er søkeren på HV30 som sitter for langt inn og dermed er ganske utilgjengelig, samt rullehjulet på HC9 som også blir utilgjengelig.

Sony HC9:

Canon HV30:

Funksjoner

Ja, de er like. Vi skal ikke nekte for det. Til tross for det er det noen steder hvor de skiller seg ut og samtidig må vi også se litt på alt det de har å tilby til felles.

Begge modeller har mikrofoninngang. Her foran på Sony HC9.

Med 10x optisk zoom tolker vi oss dit at de ikke prøver å selge et kamera på zoom-faktor. Det er bra. Da kan man kanskje spørre seg om Sony prøver å selge på ekstra piksler. Med sine seks megapiksler er det dobbelt så mange som HV30 og dermed litt mer attraktivt for de som ønsker å ta stillbilder med videokameraet sitt. Bildene du får ut holder i hvert fall god kvalitet og kamerafunksjonen er enkel å bruke.

Begge modellene tar opp i HDV, 1080i, mens Canon også tilbyr mulighet til å filme i 25p. Kombinert med en ciné-modus, som strengt tatt er litt begrenset, og manuell kontroll er dette egenskaper som burde slå godt an hos filmskapere med stramt budsjett.

Optisk bildestabilisator, HDMI, tilbehørssko og motlysreduksjon er alle finesser vi finner på begge modeller. Canon stiller med videolys i front, mens Sony står klar med infrarødt lys og nightvision om mørket skulle komme plutselig. Hva som er best må man nesten ta standpunkt til selv, men de når ca. like langt. Personlig er jeg fan av videolyset fordi det virker mer naturlig. På den annen side trekker det nok litt mer strøm.

Sony HC9 kommer med en del funksjoner som er blitt vanlige på Sony-kameraer av dette kaliberet. Her inkluderes ”spotmeter” og ”smooth slow rec”, samt evnen til å tilpasse din egen meny. Og av en eller annen grunn har det fått en LANC-kontakt for ekstern styring av kameraet.

Sony kjører egen standard på minnekort.

Skryt til Canon for videoinngang på HV30. En kjekk finesse om du vil kopiere gamle VHS-er og lignende til digital video.

Minnekortet du kan putte i Canon HV30 burde være av typen mini-SD om det skal passe, mens Sony kjører egen standard og gir plass til et Memorystick Pro Duo –kort som gir en kapasitet på opptil 8GB. Mini-SD derimot har en foreløpig topp på 4GB i følge vår produktguide.

Det er ikke noen profesjonelle videokameraer vi har tatt for oss her. Ei heller kan de plasseres i klassen for semiprofesjonelle. Med det i tankene er det et godt stykke teknologi du får til denne prisen. Som vanlig er de ganske like, med noen variabler. Da blir det selvsagt et spørsmål hva en vil prioritere.

Sony HC9:

Canon HV30:

Bruk og bildekvalitet

I bruk

Blitsen på Sony HC9 flippes automatisk ut.

Vi er kommet til den siden hvor vi forhåpentligvis får skilt disse to kamphanene en gang for alle. Først skal vi se på hvordan kameraene er i bruk, rent praktisk, og litt lenger ned tar vi en titt på bildekvaliteten til de to.

Jeg vil begynne med å sette fokus på lydsiden til HC9 og HV30. Det er vel ingen hemmelighet at integrerte kameramikrofoner aldri gir noen knall lyd, men at de kan fungere til sitt formål skal ingen argumentere mot. Spørsmålet blir heller hvor bra de høres ut.

Etter å ha hørt litt på de to mikrofonene har jeg kommet fram til at Canon sin mikrofon har mer bass i seg. Dette er ikke nødvendigvis positivt, for i Sonys mikrofon kommer stemmene mer fram. Samtidig kan det høres ut som HC9 har en kompressor på lyden i tillegg. Denne vil i så fall fremheve volumet på de som står litt unna, samt motarbeide overstyrt lyd.

Et klassisk problem ved bruk av tape er kamerastøy. Det er absolutt tilstedeværende her. På begge modeller ligger det omtrent rundt -34dB. Men på grunn av ulikhetene i mikrofonene fremstår støyen forskjellig på de to modellene. Canon sin er mer bassfylt, men på HC9 er det mer høyfrekvent støy. Så kan du jo velge hva du liker…

Canon HV30

Det er verdt å nevne at hodetelefonutgangen på Canon HV30 enkelt og greit er ubrukelig under opptak. Det er nemlig en tydelig forsinkelse på den som forstyrrer hele lytteopplevelsen.

Videre fortsetter vi på batteritiden. Det viste seg å bli en tålmodighetsprøve i HV30 sitt tilfelle. Hele 133 minutter tok det før batteriet takket for seg under simulasjon av vanlig bruk. HC9 holdt ikke fullt så lenge og gav seg på 120 minutter, samme som sin forgjenger HC7. Dette er selvsagt veldig godkjent av Canon og helt greit av Sony.

Oppstartstiden derimot var ikke et fullt så knirkefritt tema. Faktisk slo begge av dagens testmodeller ny rekord. Ny rekord i å bruke lang tid. Sony HC9 tikket inn på 9,1 sekunder fra bryteren ble flippet til opptaket ville starte. Canon HV30 var ikke mye bedre og brukte 8,9 sekunder. Andre HDV-kameraer vi har hatt inne har også brukt litt tid, men aldri opp i mot ni sekunder. Sony HC7 tikket inn på 5,3 – et langt mer godkjent resultat. Da er det merkelig at etterkommeren nesten dobler denne tiden.

Canon sin tilbehørssko er vanlig størrelse, men lokket er stort.

Så skal det sies at Sony har en funksjon som kalles ”quick-rec.” Den må ikke blandes med ”quick-on”, men med denne funksjonen på klarte vi å presse oppstartsiden til 5,8 sekunder. Det er uvisst hvordan dette påvirker batteritiden.

Så vil jeg rette oppmerksomheten mot en liten kuriositet, nemlig innholdet i Sony sin eske. I tillegg til alt det vanlige (kamera, brukermanual, USB -kabel osv.) fulgte det med noe så hendig som en firewire-kabel med fire pinner i hver ende. Det er jo selvsagt bare å kjøpe en slik i butikken, men det faktum at de tar seg bryet med å legge det ved setter i hvert fall jeg pris på. Så nå kunne jeg endelig bruke laptoppen til å redigere film.

En tur ut i sola avslører lysstyrken til LCD-skjermen på kameraene. Begge modeller klarer seg relativt bra, men HV30 stikker av med en knepen seier. Også i søkeren har Canon et, subjektivt sett, bedre bilde.

Hvilket bringer oss over på noe annet, nemlig informasjonen vi kan få i displayet. Begge modellene har ”zebra”, med valgfri 70% eller 100%. Begge har også ”peaking” som avslører hvor fokuset ligger. Dessverre må du velge mellom ”zebra” eller ”peaking” på HV30. Til gjengjeld har du også lydmeter og rutenett på det kameraet. Et lydmeter som for øvrig avslører hvor følsom mikrofonen er.

Solblenderen på HC9 er avtagbar.

HC9 kommer utstyr med solblender, en av få synlige forandringer fra tidligere modeller. Denne er kjekk å ha ved sterkt sollys fra siden. Egentlig er det litt merkelig at dette ikke er mer vanlig. Folk behøver ikke nødvendigvis bruke den, men det er fint å få muligheten.

Ettersom vi har en test av HC7, forgjengeren til HC9, fra før er det naturlig å spørre seg om dagens modell er noe bedre. Vel, bortsett fra fargen på kameraet er det svært lite som merkes. Så det er i hvert fall ikke noe poeng i å oppgradere.

Både Sony og Canon har drevet med dette en god stund nå og forstått hva folk liker og ikke liker. Dette merkes også på dagens to testkameraer som hver har hatt minst to forgjengere i samme serie. Knappene sitter der de skal, menyene er enkle å forstå og så videre. ”Selvfølgelig” tenker dere kanskje da, men det er det absolutt ikke.

Så med det i bakhodet blir mye av det vi har nevnt her bare bagateller. For kameraene fungerer veldig godt, det er bare småting som skiller de fra toppen.

Bildekvalitet

En av de største forskjellene på de to testmodellene er HC9 sine ekstra tre megapiksler. Samtidig med at HV30 har ørlite grann større bildebrikke, skulle en kanskje tro at kvaliteten på Canons bildebrikke er noe bedre. Det er på tide å se nærmere på bildekvaliteten.

Vi starter rett på med objektivet. Sony skriver som vanlig Carl Zeiss på sitt objektiv, mens Canon nøyer seg med egenprodusert. Ikke at det er så veldig dårlig, da de jo er en anerkjent linseleverandør til det profesjonelle markedet.

Et typisk problem på rimeligere videokameraer er at objektivet bøyer motivet i kanten av bildet. På HC9 og HV30 ser det ikke ut til at dette er et stort problem. Begge modeller er klart bedre enn tidligere modeller i sine respektive serier, noe som egentlig bare skulle mangle. Skal vi kåre en vinner, må det bli Sonys Carl Zeiss-objektiv, men det er uansett marginalt.

Både Sony og Canon kommer med hjelpemidler som er kjekke å ha når kvelden kommer og dagslyset forsvinner. Sony stiller som nevnt med infrarødt lys og dermed en mer diskré løsning enn Canons videolys. Til gjengjeld får du se farger med lyset til HV30.

Ser vi bort ifra disse hjelpemidlene derimot er det jo interessant og se hvor lyssterke de egentlig er. I mørketesten vår kan vi avsløre at Sony er litt mer lyssterkt på full auto, men om vi endrer til manuell eksponering blir det nesten dødt løp. Det kan tyde på at HC9 justerer følsomheten til bildebrikka mer enn HV30, noe som igjen fører med seg mer støy.

Fargegjengivelsen kan vi måle ganske nøyaktig ved hjelp av programvare og det gir dermed en presis objektiv indikasjon på kvaliteten på de to brikkene. Mellom de to testmodellene er forskjellene marginale, men kort sagt kan man si at på noen farger er de like, mens på andre er Sony litt mer presis.

Sammenlignet med andre kameraer, for eksempel HC7, ser vi at dagens testmodell er akkurat hakket bedre. Så det går rette veien. Mot Panasonic SD9 er det klar seier i både HV30 og HC9 sitt favør, mens de må se seg slått av Sony SR12 som er nærmest overlegent bedre.

Oppsummert kan vi vel være enig om at det er mye bra her. Begge disse videokameraene holder jevnt over en bra kvalitet. Både kantbøyning, lysfølsomhet og ikke minst fargegjengivelsen er relativt bra. Dette er også det subjektive inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha brukt disse to i noen uker. Skal man velge vil jeg nok si at Sony HC9 trekker det lengste strået. Noe overraskende med tanke på at Canon har større bildebrikke og mindre oppløsning og dermed større potensial til å overbevise.

Under kan dere se en liten videosnutt filmet med Sony HC9. Canon HV30 var dessverre ikke tilgjengelig på samme tid, men med tanke på at de er mer eller mindre like i bildekvaliteten gir det et godt inntrykk av begge to.

Se video tatt med HC9.

Sony HC9:

Canon HV30:

Konklusjon

Med fare for å gjenta med selv er det ingen hemmelighet at dette er to veldig like videokameraer. I denne testen har vi prøvd å få fram forskjellene slik at du kanskje kan gjøre deg opp en mening om hva som passer deg. Samtidig har jeg gjort meg opp en selv, men uavhengig av min personlige mening blir du antakelig blir ganske fornøyd uansett hvilken modell du skulle falle for.

Det er nemlig to gode videokameraer vi har hatt inne til test denne gangen. De står frem som gjennomtenkte og fullførte, med svært få ting å sette fingeren på. Når samtidig prisen har sunket betraktelig i forhold til hva et slikt kamera kostet for to år siden er det ikke til å stikke under en stol at dette er to gode kjøp.

Canon HV30 er knepen testvinner.

Ser vi på karakterene jeg har gitt underveis her ville HC9 fra Sony stukket av med en knapp seier, men med tanke på Canon HV30 har sunket tusen kroner i pris den tiden jeg har hatt det til test blir det straks mer vanskelig. (Som om det ikke var det fra før).

Tidligere har jeg oppfordret til å vurdere kameraer avhengig av hvilke egenskaper en er ute etter. Det blir veldig aktuelt i dette tilfellet. Jeg foretrekker manuell kontroll og et kamera som for meg er lett å betjene. I tillegg setter jeg pris på ordentlig videolys fremfor infrarød modus. Kombinerer du dette noen hundrelapper spart faller mitt valg på Canon HV30.

annonse